Шрифт

Месяцеслов - тропари и кондаки праздников

МАЙ

6. Святаго великомученика и победоносца Георгия (303).

Тропарь, глас 4:

Я́ко пле́нных свободи́тель / и ни́щих защи́титель, / немощству́ющих врач, / правосла́вных побо́рниче, / победоно́сче великому́чениче Гео́ргие, / моли́ Христа́ Бо́га / спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 4:

Возде́лан от Бо́га / показа́лся еси́ благоче́стия де́латель честне́йший, / доброде́телей рукоя́ти собра́в себе́: / се́яв бо в слеза́х, весе́лием жне́ши, / страда́льчествовав же кро́вию, Христа́ прия́л еси́, / и моли́твами, свя́те, твои́ми всем подае́ши / прегреше́ний проще́ние.

8. Святаго Апостола и Евангелиста Марка (63).

Тропарь, глас 3:

Апо́столе святы́й и Евангели́сте Ма́рко, / моли́ Ми́лостиваго Бо́га, / да прегреше́ний оставле́ние / пода́ст душа́м на́шим.

Кондак, глас 2:

С высоты́ прии́м благода́ть Ду́ха, / ри́торская плете́ния разруши́л еси́, апо́столе, / и, язы́ки вся улови́в, Ма́рко всесла́вне, / твоему́ Влады́це приве́л еси́, / Боже́ственное пропове́дав Ева́нгелие.

9. Святителя Стефана, епископа Великопермскаго (1396).

Тропарь, глас 4:

Боже́ственным жела́нием / от ю́наго во́зраста, Стефа́не прему́дре, разже́гся, / яре́м Христо́в взял еси́ / и люде́й олядене́вшая дре́вле неве́рием сердца́, / Боже́ственное се́мя в них се́яв, / ева́нгельски духо́вне породи́л еси́. / Те́мже пресла́вную твою́ па́мять почита́юще, мо́лим тя: / моли́, Его́же пропове́дал еси́, / да спасе́т ду́ши на́ша.

Кондак, глас 8:

Самозва́нен не и́щущим тебе́, святи́телю, обре́лся еси́, / лю́ди от и́дольския ле́сти свободи́в, / ко Христо́ве ве́ре приве́л еси́ / и волхва́ пансо́тника посрами́л еси́, / те́мже и пе́рвый епи́скоп и учи́тель Пе́рми был еси́. / Сего́ ра́ди духо́вная твоя́ ча́да, / я́ко тобо́ю изба́вльшеся от и́дол, благода́рная тебе́ возопие́м: / ра́дуйся, Стефа́не, учи́телю прему́дрый.

13. Святаго Апостола Иакова Зеведеева (44).

Тропарь, глас 3:

Апо́столе святы́й Иа́кове, / моли́ Ми́лостиваго Бо́га, / да прегреше́ний оставле́ние / пода́ст душа́м на́шим.

Кондак, глас 2:

Глас Боже́ственный слы́шав призыва́ющ тя, / любо́вь отца́ презре́л еси́ / и прите́кл еси́ ко Христу́, Иа́кове, с сро́дником твои́м, сла́вне, / с ни́мже сподо́бился еси́ ви́дети / Госпо́дне Боже́ственное преображе́ние.

Святителя Игнатия Брянчанинова, епископа Кавказскаго (1867).

Тропарь, глас 8:

Правосла́вия побо́рниче, / покая́ния и моли́твы де́лателю и учи́телю изря́дный, / архиере́ев Богодухнове́нное украше́ние, / мона́шествующих сла́во и похвало́: / писа́нии твои́ми вся ны уцелому́дрил еси́. / Цевни́це духо́вная, Игна́тие богому́дре, / моли́ Сло́ва Христа́ Бо́га, Его́же носи́л еси́ в се́рдце твое́м, / дарова́ти нам пре́жде конца́ покая́ние.

Кондак, глас 8:

А́ще и соверша́л еси́ стезю́ жития́ земна́го, святи́телю Игна́тие, / оба́че непреста́нно зрел еси́ зако́ны бытия́ ве́чнаго, / сему́ поуча́я ученики́ словесы́ мно́гими, / и́мже после́довати и нам, свя́тче, помоли́ся.

15. Святителя Афанасия Великаго, патриарха Александрийскаго (373).

Тропарь, глас 3:

Столп был еси́ Правосла́вия, / Боже́ственными догма́ты подтвержда́я Це́рковь, / священнонача́льниче Афана́сие: / Отцу́ бо Сы́на Единосу́щна пропове́дав, / посрами́л еси́ А́рия. / О́тче преподо́бне, / Христа́ Бо́га моли́ / дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Кондак, глас 2:

Правосла́вия насади́в уче́ния, / злосла́вия те́рния изсе́кл еси́, / умно́жив се́мя ве́ры одожде́нием Ду́ха, преподо́бне, / те́мже тя пое́м, Афана́сие.

Святых благоверных Российских князей мучеников и страстотерпцев Бориса и Глеба (во святем крещении Романа и Давида) (пренесение мощей, 1072 и 1115).

Тропарь, глас 4

Днесь церко́вная разширя́ются не́дра, / прие́млющи бога́тство Бо́жия благода́ти, / веселя́тся ру́сстии собо́ри, / ви́дяще пресла́вная чудеса́, / я́же твори́те приходя́щим к вам ве́рою, / святи́и чудотво́рцы Бори́се и Гле́бе, / моли́те Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Ин тропарь, глас 2:

Пречестни́и, и целому́дреннии, и незло́бивии страстоте́рпцы, / Рома́не сла́вный и Дави́де чу́дный, / и́го бо Госпо́дне ева́нгельски на ра́мо взе́мше, / после́довасте Христу́ / и, крест Его́, я́ко ски́петр, в руку́ иму́ще, / врага́ бра́та и зла́го властолю́бца соодоле́сте, / и той ны́не в гее́не му́чится, / вы же ра́дуетеся, с ли́ки а́нгельскими предстоя́ще Святе́й Тро́ице, / моли́теся о держа́ве сро́дник ва́ших, благоуго́дней бы́ти, / и сыново́м ру́сским спасти́ся.

Кондак, глас 4:

Яви́ся днесь в стране́ Ру́сстей / благода́ть исцеле́ния / всем, к вам, блаже́ннии, / приходя́щим и вопию́щим: / ра́дуйтеся, засту́пницы те́плии.

16. Преподобнаго отца нашего Феодосия, игумена монастыря Печерскаго и начальника в Российстей земли монашескаго общаго жития (1074).

Тропарь, глас 8:

Возвы́сився на доброде́тель, измла́да возлюби́в мона́шеское житие́, / к жела́нию до́блественне дости́г, всели́лся еси́ в пеще́ру / и, украси́в житие́ твое́ поще́нием и све́тлостию, / в моли́твах, я́ко безпло́тен, пребыва́л еси́, / в Росси́йстей земли́, я́ко све́тлое свети́ло, просия́в, о́тче Феодо́сие, / моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кондак, глас 3:

Звезду́ Росси́йскую днесь почти́м, / от восто́ка возсия́вшую, и на за́пад прише́дшую, / всю бо страну́ сию́ чудесы́ и добро́тою обогати́вшу и вся ны / соде́янием и благода́тию мона́шескаго уста́ва, / блаже́ннаго Феодо́сия.

21. Святаго славнаго всехвальнаго Апостола и Евангелиста Иоанна Богослова (ок. 98–117).

Тропарь, глас 2:

Апо́столе, Христу́ Бо́гу возлю́бленне, / ускори́ изба́вити лю́ди безотве́тны, / прие́млет тя припа́дающа / И́же па́дша на пе́рси прие́мый. / Его́же моли́, Богосло́ве, / и належа́щий о́блак язы́ков разгна́ти, / прося́ нам ми́ра и ве́лия ми́лости.

Кондак, глас 2:

Вели́чия твоя́, де́вственниче, кто пове́сть? / То́чиши бо чудеса́, и излива́еши исцеле́ния, / и мо́лишися о душа́х на́ших, / я́ко Богосло́в и друг Христо́в.

22. Святителя Николая чудотворца, архиепископа Мир Ликийских (пренесение мощей, 1087).

Тропарь, глас 4:

Приспе́ день све́тлаго торжества́, / град Ба́рский ра́дуется, / и с ним вселе́нная вся ликовству́ет / пе́сньми и пе́ньми духо́вными: / днесь бо свяще́нное торжество́, / в пренесе́ние честны́х и многоцеле́бных моще́й / святи́теля и чудотво́рца Никола́я, / я́коже со́лнце незаходи́мое, возсия́ светоза́рными луча́ми, / разгоня́я тьму искуше́ний же и бед / от вопию́щих ве́рно: / спаса́й нас, я́ко предста́тель наш, вели́кий Нико́лае.

Кондак, глас 3:

Взы́де, я́ко звезда́, от восто́ка до за́пада / твоя́ мо́щи, святи́телю Нико́лае, / мо́ре же освяти́ся ше́ствием твои́м, / и град Ба́рский прие́млет тобо́ю благода́ть: / нас бо де́ля яви́лся еси́ чудотво́рец изя́щный, / преди́вный и ми́лостивый.

23. Святаго Апостола Симона Зилота (I).

Тропарь, глас 3:

Апо́столе святы́й Си́моне, / моли́ Ми́лостивого Бо́га, / да прегреше́ний оставле́ние / пода́ст душа́м на́шим.

Кондак, глас 2:

Изве́стно прему́дрости уче́ния в душа́х благоче́ствующих поло́жшаго / во хвале́нии ублажи́м, я́ко богоглаго́ливаго, вси Си́мона: / престо́лу бо сла́вы ны́не предстои́т и со Безпло́тными весели́тся, / моля́ся непреста́нно о всех нас.

24. Святых равноапостольных Мефодия (885) и Кирилла (869), учителей словенских.

Тропарь, глас 4:

Я́ко апо́столом единонра́внии и слове́нских стран учи́телие, / Кири́лле и Мефо́дие богому́дрии, / Влады́ку всех моли́те, / вся язы́ки слове́нския утверди́ти в Правосла́вии и единомы́слии, / умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.

Кондак, глас 3:

Свяще́нную дво́ицу просвети́телей на́ших почти́м, / Боже́ственных писа́ний преложе́нием исто́чник богопозна́ния нам источи́вших, / из него́же да́же додне́сь неоску́дно почерпа́юще, / ублажа́ем вас, Кири́лле и Мефо́дие, / Престо́лу Вы́шняго предстоя́щих / и те́пле моля́щихся о душа́х на́ших.