Шрифт

Синаксари от Пасхи до Пятидесятницы

Синаксарь на День Святого Духа

Стихи́: Вся́кое дыха́ние просла́ви ду́ха Госпо́дня:

И́мже лука́вых духо́в всу́е де́рзости.

В си́й де́нь, в понеде́льник Пятдеся́тницы, того́ Всесвята́го и Животворя́щаго, и Всеси́льнаго Ду́ха пра́зднуем, еди́наго от Тро́ицы Бо́га, единоче́стна и единосу́щна и единосла́вна Отцу́ и Сы́ну. В си́й у́бо де́нь Пятдеся́тницы святы́м апо́столом су́щественне на́йде, в ви́де о́гненных язы́ков, се́д на еди́наго коего́ждо и́х в го́рнице, в не́йже бя́ху пребыва́юще. Че́сти же ра́ди ко Всесвято́му Ду́ху, и разде́льне, и в се́й Пятдеся́тнице узако́ниша пра́здновати Ему́, и́же вся́ до́бре разчини́вше боже́ственнии отцы́. Обеща́вый бо Спа́с, пре́жде стра́сти, Уте́шителя прише́ствие, ре́к 1: Поле́зно е́сть, да А́з иду́, а́ще бо А́з не иду́, Уте́шитель не прии́дет. И па́ки: Егда́ же прии́дет О́ный, научи́т ва́с, и наста́вит ва́с на вся́кую и́стину. И па́ки: Умолю́ Отца́, и ино́го Уте́шителя по́слет ва́м, Ду́ха и́стины, И́же от Отца́ исхо́дит. И по стра́сти же, егда́ и на не́бо восходя́, рече́: Вы́ же пребу́дите во Иерусали́ме, до́ндеже облече́теся си́лою с высоты́: посыла́ет Его́: пребыва́ющым бо и́м внегда́ испо́лнитися дню́ Пятдеся́тницы, об часе́ тре́тием дне́ на го́рнице, внеза́пу гро́м с небесе́ бы́сть, я́ко и мно́жеству вселе́нныя претещи́: и в ви́де о́гненных язы́к яви́ся Ду́х Святы́й, еди́ному и́х коему́ждо, не то́кмо двана́десятим, но и седми́десятим. И глаго́лаху стра́нными язы́ки, си́речь, еди́н ки́йждо от апо́столов, все́ми язы́ки язы́ков глаго́лаше. Не у́бо свои́м язы́ком апо́столу глаго́лющу, иноплеме́нник слы́шаше, но коего́ждо язы́ка язы́к апо́стол слы́шаше и глаго́лаше: отону́дуже и собра́вшымся наро́дом, пия́нствовати возмне́шася. Не ве́дый бо ки́йждо, ка́ко апо́стол осо́бно все́ми язы́ки глаго́лаше, пия́нствовати тому́ непщева́ху. Ини́и же дивля́хуся глаго́люще: что́ у́бо хо́щет сие́ бы́ти? бя́ху же си́и от всея́ земли́ со́брани пра́здника ра́ди: па́рфяне, ми́дяне и елами́те, пре́жде ма́ла от антио́ха плене́ни бы́вшии. По Вознесе́нии у́бо десяти́м дне́м мину́вшим, прихо́дит Ду́х Святы́й, и не а́бие вознести́ся Христу́, да па́че тепле́йшыя сотвори́т ученики́ ожида́ющыя Его́. Глаго́лют же не́цыи: я́ко на ки́йждо от дне́й, еди́н ки́йждо а́нгельских чино́в, приходя́ обоже́нной пло́ти о́ной покланя́шеся. Девяти́ у́бо дне́м испо́лншымся, в деся́тый де́нь Уте́шитель прии́де, примире́нию бы́вшу сы́ном. По пяти́десятих же дне́х от Па́схи, в воспомина́ние ве́тхаго зако́на. Изра́иль бо отне́лиже чермно́е мо́ре про́йде, пяти́десятим дне́м мимоше́дшым, Десятосло́вие прия́т. Зри́ же и зна́мения: та́мо гора́, зде́ го́рница: та́мо о́гнь, зде́ язы́цы о́гненнии. вме́сто же громо́в и мра́ка, дыха́ние зе́льное зде́. В ви́де у́бо язы́ков сни́де ду́х святы́й, я́ко сво́йственно име́ти к Живо́му Сло́ву явля́ет: или́ и я́ко апо́столи научи́ти и приводи́ти язы́ки, язы́ком имя́ху. О́гненных же, зане́ бо́г о́гнь пояда́яй е́сть, и очище́ния ра́ди: Разделя́емых же, дарова́ния ра́ди. И я́коже иногда́ еди́н язы́к ве́дущих, на мно́гия раздели́, и размеси́: та́ко и ны́не, ве́дущих еди́н язы́к на мно́гия раздели́, да собере́т от о́нех язы́ков по конца́м вселе́нныя разсе́янныя. В пра́здник же быва́ет, да множа́йшым собра́вшымся, повсю́ду ве́щь возгласи́тся, и да и́же в Па́схе прилучи́вшиися, и я́же о христе́ бы́вшая ви́девше, чуди́тися и́мут. В Пятдеся́тнице же, зане́ подоба́ше в не́же вре́мя дре́вле зако́н да́н бы́сть, по нему́же и Ду́ха благода́ти излия́тися, я́коже и Христо́с сотвори́ в зако́нной Па́схе, Свою́ Па́сху соверши́в, и́стинную Па́сху. Не на уста́ же се́де ду́х святы́й, но на глава́х апо́столов, влады́чественное объима́я, и бо́льшее телесе́, и са́мый у́м, от него́же и язы́к е́же глаго́лати и́мать. Или́ я́ко о́браз не́кий гла́с язы́ком Ду́х испуща́ет, я́ко рукополага́ти апо́столы чрез главы́, всея́ поднебе́сныя учи́тели: рукоположе́ние бо на версе́ гла́в быва́ет. Гла́с же и о́гнь, зане́же и в Сина́и сия́ бы́ша: я́ко да яви́тся То́йжде Ду́х, и тогда́ и ны́не законополага́яй, и вся́ разчиня́яй. Смяте́ся же мно́жество шу́мом дыха́ния, поне́же мня́ху концу́ бы́ти, ели́ка иуде́ом христо́с о разруше́нии и́х провозвести́. Я́коже о́гненны, рече́: да никто́же теле́сно что́ о Ду́се Свято́м смы́слит. Пия́нством у́бо осужда́ются апо́столи: но Пе́тр ста́в и провеща́в посреде́ наро́да, сие́ обличи́, не и́стиною держи́мое, Ио́илево проро́чество в словеси́ приве́д, и покори́ от ни́х я́ко три́ ты́сящи. Уте́шитель же Ду́х Святы́й глаго́лется, я́ко утеша́ти и поко́ити на́с моги́й: вме́сто бо христа́ сего́ прия́хом, и о́наго те́м име́юще, я́ко и хода́тайствует о на́с гла́сы неизглаго́ланными к Бо́гу, я́ко Человеколю́бец на́ш предстоя́й я́коже и Христо́с: Уте́шитель бо и Он. Сего́ ра́ди и ины́й Уте́шитель Ду́х Святы́й глаго́лется. Глаго́лет бо апо́стол: и́мамы Уте́шителя Иису́са к Бо́гу. Ины́й же рече́ся, за единосу́щное: е́же бо рещи́, ины́й и ины́й, о тождесу́щественных, и купноесте́ственных. А е́же и́но и и́но, о разли́чных ве́мы естества́х. Се́й Святы́й Ду́х еди́н е́сть и Отцу́ и Сы́ну во все́х: те́мже и соде́ловает ку́пно с Ни́ма все́, и то́е са́мое иму́щее бы́ти воскресе́ние. И ели́ка хо́щет, твори́т: освяща́ет, разделя́ет, новотвори́т, спосыла́ет, умудря́ет, помазу́ет проро́ки: про́сто рещи́, во все́м самовла́стный е́сть, всеси́льный, благи́й, пра́вый, влады́чествуяй. Те́м вся́ прему́дрость, живо́т, движе́ние, вся́ко прича́стный святы́ни, и вся́кому животу́. Про́сто, вся́ и́мать, ели́ка Оте́ц и Сы́н, кроме́ нерожде́ния и рожде́ния, от Отца́ еди́наго исходя́й. Излия́вшуся у́бо на вся́кую пло́ть Ду́ху Свято́му, ми́р вся́кими дарова́ньми испо́лнися: и Те́м вси́ язы́цы к богове́дению руково́дствовашася, и вся́кий неду́г, и вся́кая я́зя прогна́на бы́сть. Трегу́бо же от христа́ ученико́м да́н бы́сть Ду́х Святы́й. Пре́жде стра́сти не я́ве зело́. По Воскресе́нии дунове́нием я́вственнее. Ны́не же низпосла́ Сего́ су́щественно: па́че же Са́м сни́де соверше́нный, просвеща́яй и освяща́яй и́х, и те́м па́ки концы́ вселе́нныя приводя́й, прише́ствием Свята́го Ду́ха. Моли́твами святы́х апо́стол, Христе́ Бо́же на́ш поми́луй на́с.

Синаксари в Пасхальный период