Шрифт

Понедельник 1-ой седмицы, утро. Избранные службы Триоди Постной - богослужения Великого поста.

В ПОНЕДЕЛЬНИК ПЕРВЫЯ СЕДМИЦЫ

Знаменает параекклисиарх к свету, коснее ра́ди вечерняго утешения, и собираемся вси по обычаю в церковь. Поем полунощницу без поклонов, токмо в конец три поклоны великия, с молитвою, Го́споди и Влады́ко: Сие же бывает в 1-й день токмо. В прочия же дни святаго и великаго поста, поем полунощницу всю с поклоны 16, по обычаю. Таже востав иерей творит обычное метание настоятелю, и входит во святый олтарь, и прием кадильницу, станет пред святою трапезою, и кадя крестообразно, возгласит: Благослове́н Бог наш: И нам отвещавшим: Ами́нь, исходит иерей и кадит. А уставленный псалмопевец глаголет: Трисвятое, всегда кроме метаний. По О́тче наш, возглашает иерей: Я́ко Твое́ есть Ца́рство: и по амине, Го́споди поми́луй, 12. Прииди́те поклони́мся: трижды, без метаний. И псалом 19 и 20, по конце их, Трисвятое, без метаний. По О́тче наш: Тропари обычныя. Сим глаголемым, кадит иерей святый олтарь, и всю церковь. Таже, ектения: Поми́луй нас Бо́же: Таже, О вели́ком господи́не и отце́ на́шем святе́йшем патриа́рхе: Возглас: Я́ко ми́лостив и человеколю́бец: Чтец: Ами́нь. И глаголет: И́менем Госпо́дним благослови́ о́тче. И абие иерей: Сла́ва Святе́й, и Единосу́щней: И прочая. Брат же, егоже есть день, став на уреченном месте, глаголет шестопсалмие со всяким вниманием, не борзяся, но со страхом Божиим, я́ко к Самому Бо́гу беседующи невидимо.

И не имать кто власти шепты творити, ниже плюнути, или хракнути, но паче внимати от псаломника глаголемым, руце имуще согбены к персем, главы же преклонены, и очи имуще долу, сердечныма очима зряще к востоком, да молимся о гресех наших, поминающе смерть, и будущую муку, и жизнь вечную.

В начало же 102-го псалма, глаголет иерей утренния молитвы. По скончании же псалмов, Сла́ва, и ны́не, Аллилу́иа, трижды. Таже, ектения великая, и возглас. Поет же учиненный монах Аллилу́иа, во глас прилучившагося в Октоихе гласа. Стих 1: От но́щи у́тренюет дух мой к Тебе́, Бо́же, зане́ свет повеле́ния Твоя́. Стих 2: Пра́вде научи́теся живу́щии на земли́. Стих 3: За́висть прии́мет лю́ди ненака́занныя. Стих 4: Приложи́ им зла, Го́споди, приложи́ зла сла́вным земли́. И по коемждо стихе, Аллилу́иа, трижды. Таже Троичны гласа. Поем же со умилением велегласно и косно с пением. На 2-м стихе, Сла́ва: а на третием, И ны́не:

Таже стихословим едину кафисму Псалтира. По антифоне же, на Аллилу́иа творим поклоны три, вси равно, последующе игумену, или екклисиарху. По первой кафисме седальны умилительныя Осмогласника.

Таже чтение во святом Ефреме, зане от того дне начинается святый Ефрем, и чтется до пятка Цветоносныя недели.

По 2-м стихословии седален Триоди господина Иосифа, глас 2. Подобен: Милосе́рдия су́щи:

Поста́ Боже́ственным нача́тком / умиле́ние стя́жим, от души́ вопию́ще: / Влады́ко Христе́, моли́тву на́шу приими́, я́ко избра́нное кади́ло, / и изба́ви нас, мо́лимся, / злосмра́дныя тли, и му́ки стра́шныя, / я́ко еди́н сый благоуве́тливый.

Слава, тойже.

И ныне, Богородичен. Подобен: Милосе́рдия су́щи исто́чник, / ми́лости сподо́би нас, Богоро́дице, / при́зри на лю́ди согреши́вшия, / яви́ я́ко при́сно си́лу Твою: / на Тя бо упова́юще, ра́дуйся вопие́м Ти, / я́коже иногда́ Гаврии́л безпло́тных Архистрати́г.

И паки чтение во святем Ефреме.

По 3-м стихословии седален господина Феодора, глас 2. Подобен: Пречи́стому Твоему́ о́бразу:

Всечестно́е воздержа́ние начне́м све́тло, / луча́ми сия́юще святы́х за́поведей Христа́ Бо́га на́шего, / любве́ све́тлостию, моли́твы блиста́нием, / чистоты́ очище́нием, благому́жества кре́постию: / я́ко да светоно́сни предвари́м во свято́е и тридне́вное Воскресе́ние, / осиява́ющее нетле́ние ми́ру.

Слава, тойже.

И ныне, Богородичен. Подобен: Необори́мую моли́тву Твою́ стяжа́в в лю́тых, / свобожда́юся от оскорбля́ющих мя па́че надежди чу́дно. / О Ма́ти Бо́жия, предваря́еши всегда́ прося́щим Тя ве́рно. / Отону́дуже благода́рно вопие́м Ти: / приими́, Влады́чице, кра́ткая благода́рственная, / вме́сто сих бу́ди ми во всех по́мощь.

Таже чтение в Лавсаице. Псалом 50. И обычная молитва: Спаси́ Бо́же лю́ди Твоя́: Таже возглас: Посем начинаем: Го́сподеви пое́м: на глас канона Минеи, дне святаго. И глаголют стихи песней скоро, кийждо лик свой стих: дондеже достигнут до, Огусте́ша: и от того начинают стих держати на 14. И поем Минеи со ирмосом на 6, поем же сице: Первый лик глаголет стих: Огусте́ша: и поет ирмос. Вторый же лик глаголет 2 стих: Рече́ враг: И по нем тропарь канона. И поряду стихи по ликом до, Тогда́ потща́шася: от стиха же Тогда́ потща́шася, начинаем трипеснец господина Иосифа, на 4. На Госпо́дь же ца́рствуяй: поем другий трипеснец господина Феодора Студита: и поет 1-й лик тропарь. 2-й же лик 2 стих, и тропарь. Посем соединившимся двум ликом, поют, Сла́ва, Троичен, вышшим гласом: И ны́не, Богородичен. Таже глаголем высочайшим гласом: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́. И поем иный тропарь господина Феодора. Понеже бо по пяти тропарей имать песнь. Последи же глаголем катавасию, ирмос втораго канона.

Сице поется осмая и девятая песни.

Третию же песнь поем сице:

Глаголет первый лик стих: Госпо́дь взы́де на небеса́: и тропарь канона Минеи. Вторый лик стих: И даст кре́пость царю́: И вторый тропарь канона Минеи. Таже, Сла́ва, и ны́не, с тропари канона. И поет первый лик ирмос Минеи третия песни, последи канона.

Сим образом поем и 6-ю песнь.

Четвертую же, и пятую, и седмую песни сице поем:

Глаголи первее ирмос канона Минеи, таже конечныя два стиха песни поем к тропарем канона: и Сла́ва, и ны́не, ирмосом же не покрываем песни: зане ирмос глаголется прежде песни. Поются же ирмосы Минеи по каноне, токмо по третией и шестой песнех: занеже у тех песней первее ирмос не поется. В прочия же дни седмицы кроме понедельника, тако поется и 1-я песнь, якоже указася о 4-й, и 5-й, песнех. А в нихже песнех будет трипеснец, поется последи канона катавасия, ирмос трипеснца, якоже вышше изъявися.

Ведомо же буди: я́ко Осмогласник не поется во всю святую 40-цу, кроме Недель. Поется же точию Минеа, и трипеснец. А в нихже песнех несть трипеснца, поется токмо Минеа. По 3-й песни глаголет иерей ектению малую. Таже седален святаго единожды. Слава, и ныне, Богородичен: И чтение в Лавсаице. По 6-й песни ектения малая. Таже седален мученичен: аще же имать святый кондак, глаголем его зде: мученичен же глаголем по 1-й кафисме с седальнами, с припевом: Ди́вен Бог во святы́х свои́х: И чтение в Синаксаре.

Канон и трипеснец господина Иосифа, глас 2: Песнь 1.

Ирмос: Гряди́те, лю́дие:

Зде стихословится первая песнь.

Ка́ко ны́не моего́ воспла́чу отпаде́ния? / Ко́е нача́ло сотворю́ спасе́ния моего́, блу́дно пожи́вый, Ще́дре? / И́миже судьба́ми ве́си, спаси́ мя.

Се вре́мя покая́ния, се день спаси́тельный, поще́ния вход, / душе́ бо́дрствуй, и страсте́й вхо́ды затвори́, / ко Го́споду взира́ющи.

Грехо́в треволне́ние буря́щееся, / во глубину́ низвлачи́т мя отча́яния, / но к Твое́й прибега́ю пучи́не ми́лости, спаси́ мя, Го́споди.

Еди́н аз греху́ порабо́тихся, / еди́н аз страсте́м две́ри отверзо́х, благоуве́тливе Сло́ве, / обрати́ мя, Спа́се, благоутро́бием Твои́м.

Богородичен: Исто́чник безстра́стия ро́ждшая, / уя́звлена страстьми́ Отрокови́це исцели́, / и огня́ ве́чнаго исхити́ мя, еди́на Богоблагода́тная.

Иный трипеснец господина Феодора, глас и ирмос тойже:

Гряди́те, лю́дие, / днесь восприи́мем поще́ний дарова́ние, / я́ко Богодарова́нное вре́мя покая́ния, / в сем Спа́са уми́лостивим.

Приспе́ ны́не, введе́ся по́двигов вре́мя, поста́ по́прище / усе́рдно вси начне́м сей, / доброде́тели Го́сподеви я́ко да́ры нося́ще.

Слава, Троичен: Еди́нице про́стая, трисве́тлая, нача́льственнейшая Еди́на, / всемо́щнейшая, всежи́зненная, Бо́же и Го́споди, / О́тче Вседержи́телю, Сы́не и Ду́ше, спаса́й чту́щия Тя.

И ныне, Богородичен: Бо́жию святу́ю го́ру воспои́м, Мари́ю нескве́рную, / из Нея́же возсия́ пра́вды Со́лнце, / су́щим во тьме Христо́с, всех Жизнь.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Колесни́ца о́гненная прия́т Илию́ чу́днаго, посто́м вооруже́ннаго, / Моисе́я показа́ зри́теля неизрече́нных: / и мы сей прии́мше, у́зрим Христа́.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Бра́шно Ада́м яде́, и от рая́ того́ невоздержа́ние изри́ну: / нас же, Го́споди, пост прие́мый, / досто́йны покая́ния покажи́, Человеколю́бче.

Ирмос: Гряди́те, лю́дие, / пои́м песнь Христу́ Бо́гу, / разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, / я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, / я́ко просла́вися.

По 6-й песни мученичен гласа.

Песнь 8.

Ирмос: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго, / и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, / по́йте дела́, я́ко Го́спода, / и превозноси́те во вся ве́ки.

Огнесожже́на сластьми́, и души́ зри́тельным помраче́на, / огне́м Твоего́ стра́ха обнови́в, Христе́, / све́том мя спасе́ния озари́, да Тя сла́влю во вся ве́ки.

Сы́тость возненави́девши страсте́й, / напита́йся до́брых сла́достною пи́щею, / и услади́ся па́че от поста́ сла́достию, / го́рести сласте́й уклоня́ющися, смире́нная душе́ моя́, / и поживи́ во ве́ки.

Ослепле́н душе́ю, и пия́нством страсте́й отемне́н, / ника́коже взира́ю к Тебе́, Еди́ному Бо́гу. / Те́мже мя уще́дри и просвети́, / и покая́ния отве́рзи ми врата́.

Богородичен: Онебеси́вшая на́ше земно́е и тле́нное, Чи́стая, существо́, / те́плою Твое́ю моли́твою, упра́витися на́шим мольба́м и моле́ниям сотвори́, / к Твоему́ и всех Бо́гу, и Царю́.

Иный.

Ирмос: Дре́вле ороси́вшаго:

Све́тло усря́щим поста́ вход ве́рнии, и да не се́туим, / но омы́им ли́ца на́ша безстра́стия водо́ю, / благословя́ще и превознося́ще Христа́ во ве́ки.

Еле́ем пома́завше ми́лости души́ главу́, / не многосло́вим Отцу́ на́шему, Су́щему на Небесе́х, / моли́твы возсыла́юще, / благословя́ще и превознося́ще Его́ во вся ве́ки.

Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Го́спода.

Присносу́щна, безнача́льна Отца́, воспои́м ве́рнии, / Сы́на же собезнача́льна, и Ду́ха сопросия́вша из Отца́, / единосу́щна Ли́ца, / Еди́наго су́ща всеси́льнаго нача́ла и вла́сти.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Богородичен: Мари́е Богозва́нная, очисти́лище вои́стинну ве́рных, / из Тебе́ бо оставле́ние подава́ется всем бога́тно: / Сы́на Твоего́ и Го́спода не преста́й моля́щи о пою́щих Тя.

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Пости́вся Госпо́дь четыредеся́тную ме́ру дней, / сия́ ны́не освяти́ и очи́сти дни, бра́тие, в ня́же дости́гше, зове́м: / благослови́те, и превозноси́те Христа́ во ве́ки.

Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки.

Ирмос: Дре́вле ороси́вшаго евре́йския о́троки в пла́мени, / и опали́вшаго Го́спода халде́и пресла́вно в нем, / воспое́м, глаго́люще: / благослови́те, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

И стихословится Честне́йшую:

Песнь 9.

Ирмос: От Бо́га Бо́га Сло́ва, / неизрече́нною му́дростию прише́дшего обнови́те Ада́ма, / я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, / от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося нас ра́ди, / ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Поста́ день, отложе́ние греха́ да бу́дет ти, душе́, / и к Бо́гу ма́ние вку́пе, и присвое́ние: / я́ко да убежи́ши зло́бныя про́пасти, / и са́мыя то́кмо пути́ возлю́биши, веду́щия ко о́ному поко́ю.

И помышле́ньми поползну́вся, / и пло́тию прегреши́в рыда́ю, и стеню́, и вопию́: / спаси́ мя, Го́споди, спаси́ мя, незло́биве еди́не, / и не осуди́ мене́ во огнь гее́нны о́ныя, осужде́ния досто́йнаго.

Во све́тлую поста́ обле́кшеся ри́зу, / пия́нства те́мныя и злотя́жкия совлеце́мся оде́жды, / и све́тли бы́вше Боже́ственными доброде́тельми, / светоза́рная Спа́сова ве́рою у́зрим страда́ния.

Богородичен: Изнемо́гшую все́ми прило́ги зло́бных бесо́в, / стра́стную мою́ ду́шу исцели́ Пречи́стая Влады́чице, / Цели́теля ро́ждшая Христа́, избавле́ние нас, / ве́дущих Тя, Отрокови́цу, Де́ву нетле́нну.

Иный.

Ирмос: Преесте́ственно:

Ны́не наста́ вре́мя святы́х посто́в, / начне́м сего́ в до́брых пребыва́ниих: / в суда́х бо и крамола́х не пости́теся глаго́лет.

В горе́ Хори́в посто́м очи́щься, ви́де Бо́га Илия́: / очи́стим и мы посто́м се́рдце, и у́зрим Христа́.

Слава, Троичен: Еди́ному Естеству́ покланя́юся, три Ли́ца пою́, / Еди́наго Бо́га всех, / Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, присносу́щное нача́ло.

И ныне, Богородичен: Чи́стая Отроча́ ражда́еши, Де́ва мле́ком дои́ши: / ка́ко в сию́ двою́ де́вствуеши ро́ждши? / Бог есть соде́явый, не взыску́й от Мене́, е́же ка́ко?

Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

День еди́н у́бо, рече́, житие́ вся́ко земны́х: / тружда́ющимся от любве́ четы́редесять суть дней поста́, / я́же соверши́м све́тло.

Ирмос: Преесте́ственно пло́тию заче́ншую во чре́ве, / от Отца́ безле́тно предвозсия́вшее Сло́во, / в пе́снех немо́лчных / велича́ем ве́рнии.

Таже, Досто́йно есть: Поклон един. ектения: Па́ки, и па́ки: И светилен Троичен гласа. На Вся́кое дыха́ние стихов не поем, но стихологисуем: Хвали́те Го́спода с Небе́с: обычныя псалмы, 3. И аще прилучится в Минеи на ряду два святых: Поем единому вечер стихиры, а другому на Хвалитех стихиры на 4, аще будут. Аще же ни, глаголет учиненный брат: Тебе́ сла́ва подоба́ет Го́споди Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь. Сла́ва Тебе́, показа́вшему нам свет. Сла́ва в вы́шних Бо́гу: И прочая. И творим метания 3, равно на местех наших стояще. Посем иерей: Испо́лним у́треннюю: И возглас.

И совокупльшеся оба лика вкупе, поем:

На стиховне самогласен, глас 5:

Прии́де пост, ма́ти целому́дрия, / обличи́тель грехо́в, пропове́дник покая́ния, / жи́тельство а́нгелов, и спасе́ние челове́ков, / ве́рнии возопии́м: Бо́же, поми́луй нас.

Стих: Испо́лнихомся зау́тра ми́лости Твоея́, Го́споди, возра́довахомся, и возвесели́хомся: во вся дни на́ша возвесели́хомся. За дни, в ня́же смири́л ны еси́, ле́та в ня́же ви́дехом зла́я. И при́зри на рабы́ Твоя́, и на дела́ Твоя́, / и наста́ви сы́ны их.

И повторяем тойже.

Таже стих: И бу́ди све́тлость Го́спода Бо́га на́шего на нас, и дела́ рук на́ших испра́ви на нас, / и де́ло рук на́ших испра́ви.

И мученичен: Благослове́но во́инство Царя́ Небе́снаго, / а́ще бо и земноро́днии бы́ша страстоте́рпцы, / но а́нгельский сан потща́шася дости́гнути, о телесе́х небре́гше, / и страстьми́ свои́ми безпло́тных че́сти сподо́бишася. / Моли́твами их, Го́споди, спаси́ ду́ши на́ша.

Слава, и ныне, Богородичен: Тя, Бо́жию Ма́терь, Де́ву Чи́стую и херуви́м святе́йшую, / во гла́сех пе́сней велича́ем: / зане́ душе́ю и те́лом Богоро́дицу испове́дуем, / я́ко вои́стинну ро́ждшую Бо́га воплоще́нна: / моли́ся, Пречи́стая, о душа́х на́ших.

Таже, Бла́го есть: дважды. Трисвятое, и метания 3. Пресвята́я Тро́ице: О́тче наш: По внегда же рещи иерею: Я́ко Твое́ есть Ца́рство: глаголем тропарь: В хра́ме стоя́ще сла́вы Твоея́: И глаголем, Го́споди поми́луй, 40. Таже отходит священник и глаголет: Сый благослове́н Христо́с Бог наш: Небе́сный Царю́: Посем же стоим, и молимся в себе, во своем помышлении глаголюще молитву преподобнаго отца на́шего Ефрема: Го́споди и Влады́ко живота́ моего́: И поклоны великия 3: и малых 12, глаголюще в себе на едином коемждо: Бо́же, очи́сти мя гре́шнаго. Таже паки ин поклон великий един, глаголюще и в нем предписанную молитву всю святаго Ефрема. И по е́же востати нам, начинает предстоятель: Прииди́те поклони́мся: трижды, и метания три. И совокупляем первый час. И скончану третиему псалму, глаголем Аллилу́иа, и метания три.

Подобает ведати: я́ко во вся понедельники святыя Четыредесятницы на 1-м часе кафисмы не стихословим. В прочия же дни, стихословим кафисму, и творим на коемждо антифоне метания три.

Такожде и в пяток, первый час и девятый, без кафисмы. Поет же учиненный чтец, или иерей, среди церкве тропарь, на глас 6: Зау́тра услы́ши глас мой: И мы поем велегласно тожде, и творим коленоприклонение на землю. Такожде и на прочия два стиха. Стих 1: Глаго́лы моя́ внуши́ Го́споди, разуме́й зва́ние мое́. Стих 2: Я́ко к Тебе́ помолю́ся Го́споди. И паки: Зау́тра услы́ши глас мой: Слава, и ныне: Что Тя нарече́м, о Благода́тная, И метания 3. Таже: Стопы́ моя́ напра́ви по словеси́ Твоему́, и да не облада́ет мно́ю вся́кое беззако́ние. И повторяем тойжде. Таже: Изба́ви мя от клеветы́ челове́ческия, и сохраню́ за́поведи Твоя́. Паки тойжде: Лице́ Твое́ просвети́ на раба́ Твоего́, и научи́ мя оправда́нием Твои́м. Паки тойжде. Сие же глаголем трижды, велегласно и косно. Да испо́лнятся уста́ моя́ хвале́ния Твоего́ Го́споди: Трисвятое. И метания три. Пресвята́я Тро́ице: О́тче наш: Возглашает священник: Я́ко Твое́ есть Ца́рство: И по амине глаголем тропарь. В понедельник убо, и во вторник, и четверток, глаголи Богородичен: Пресла́вную Бо́жию Ма́терь: В среду же и пяток глаголи: Ско́ро предвари́, пре́жде да́же не порабо́тимся: Го́споди поми́луй, И глаголем молитву: И́же на вся́кое вре́мя: Го́споди поми́луй, трижды. Слава, и ныне, Честне́йшую херуви́м: И поклон един. И́менем Госпо́дним благослови́ о́тче. Священник: Бо́же, уще́дри ны, и благослови́ ны, просвети́ лице́ Твое́ на ны, и поми́луй ны. И творим поклоны, якоже предписася: и потом глаголет предстоятель, или чтец: Трисвятое, и метания три. О́тче наш: Го́споди поми́луй, 40. И молитва, Христе́ Све́те и́стинный:

Иерей: Сла́ва Тебе́ Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше сла́ва Тебе́. Мы же, Сла́ва, и ны́не: Го́споди поми́луй, трижды. Благослови́. И отпуст. Таже, Многолетное. И целуем святыя иконы.

Таже исходим, литию творяще в притворе.

И тамо глаголются обычныя молитвы: и чтутся оглашения преподобнаго отца на́шего Феодора Студита от предстоятеля, или от екклисиарха, я́ко преписася, сиречь, в среду и пяток.

И бывает конец, и отпуст.

Сей образ бывает во святую Четыредесятницу на Утрени, и на первом часе. По отпущении же исходяще из церкве, идем со всяким безмолвием в келлии своя, или на службу: и не подобает нам беседы творити друг со другом на монастыре в пути, удержано бо бысть сие́ от святых отец.

ОБ ТРЕТИЕМ ЖЕ ЧАСЕ

Ударяет кандиловжигатель в било довольно: И собираемся в церковь, творяще прежде начала пения кийждо нас пред святыми дверьми поклоны 3 и целуем святыя иконы. И на оба лика по единому малу поклону. Благословившу же священнику, И начинающим нам: Царю́ Небе́сный: Трисвятое. И метания 3. По О́тче наш: иерей: Я́ко Твое́ есть Ца́рство: И по амине, Го́споди поми́луй, 12. Прииди́те поклони́мся: трижды и метания 3. И стихословится третий час, якоже обычай.

В конце же третияго псалма, на Аллилу́иа метания три. И стихословим кафисму рядовую: на коемждо же антифоне творим метания три. И по кафисме чтец, или иерей, став среди церкве, глаголет тропарь, глас 6: Го́споди, и́же Пресвята́го Твоего́ Ду́ха: И нам противоглашающим, творим коленоприклонение до земли. Такожде и на прочия два стиха. Стих: Се́рдце чи́сто сози́жди во мне Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й. Стих: Не отве́ржи мене́ от ли́ца Твоего́, и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́. Сла́ва, и ны́не, Богородичен: и метания три, Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная: И абие чтем в Лествичнике. Начинает же от ныне учиненный монах возбуждати братию, во всю святую 40-цу: обходит же тихо, и призирает на спящия, и возставляет к слышанию, по последовавшему образу. По чтении же, Госпо́дь Бог благослове́н: Трисвятое. и метания три. И по О́тче наш: Возглашает священник: Я́ко Твое́ есть Ца́рство: И по амине поем тропари на глас 8: Благослове́н еси́ Христе́ Бо́же наш: Сла́ва: Ско́рое и изве́стное даждь утеше́ние: И ны́не: Наде́жда и предста́тельство: Го́споди поми́луй, 40. И молитва, И́же на вся́кое вре́мя: Го́споди поми́луй, трижды. Сла́ва, и ны́не: Честне́йшую херуви́м: И́менем Госпо́дним благослови́ о́тче: И священник: Бо́же уще́дри ны: Творим поклоны, якоже предписася, глаголет предстоятель молитву: Влады́ко Бо́же О́тче Вседержи́телю:

НА 6-М ЧАСЕ

Кандиловжигатель же сотворив обычный поклон предстоятелю, отходит и ударяет в било шесть крат. И по исполнении молитвы, Прииди́те поклони́мся: трижды. И метания три. И стихословим шестый час. И по конце, Сла́ва, и ны́не, Аллилу́иа, трижды. и метания три. И стихословим кафисму, и по коемждо антифоне, Аллилу́иа трижды: и метания 3. По стихословии же тропарь, глас 2: И́же в шесты́й день же и час: Стих 1: Внуши́ Бо́же моли́тву мою́, и не пре́зри моле́ния моего́. Стих 2: Аз к Бо́гу воззва́х, и Госпо́дь услы́ша мя. Творяще и поклоны 3, я́ко предписася. Сла́ва, и ны́не, Я́ко не и́мамы дерзнове́ния: и метания три.

Таже поем тропарь пророчества, глас 5:

Го́споди Го́споди, / Его́же вся ужаса́ются и трепе́щут от ли́ца си́лы Твоея́, / Тебе́ припа́даем, Безсме́ртне, Тебе́ мо́лимся, Святы́й: / спаси́ ду́ши на́ша, моли́твами святы́х Твои́х.

Сла́ва, и ны́не: и повторяем тойжде.

Прокимен, глас 4, псалом 1: Весть Госпо́дь путь пра́ведных, / и путь нечести́вых поги́бнет. Стих: Блаже́н муж, и́же не и́де на сове́т нечести́вых, и на пути́ гре́шных не ста.

Пророчества Исаиина чтение. [Глава 1, ст. 1 – 20.]

Виде́ние, е́же ви́де Иса́ия сын Амо́сов, е́же ви́де на Иуде́ю, и на Иерусали́м, в ца́рство Ози́и и Иофа́ма, и Аха́за и Езеки́и, и́же ца́рствоваша во Иуде́и. Слы́ши не́бо, и внуши́ земле́, я́ко Госпо́дь возглаго́ла: сы́ны роди́х и возвы́сих, ти́и же отверго́шася Мене́. Позна́ вол стяжа́вшаго и, и осе́л я́сли господи́на своего́. Изра́иль же Мене́ не позна́, и лю́дие Мои́ не разуме́ша. Увы́ язы́к гре́шный, лю́дие испо́лнени грехо́в, се́мя лука́вое сы́нове беззако́ннии, оста́висте Го́спода, и разгне́васте Свята́го Изра́илева: отврати́стеся вспять. Что еще́ уязвля́етеся, прилага́юще беззако́ние? Вся́кая глава́ в боле́знь, и вся́кое се́рдце в печа́ль. От ног да́же до главы́ несть в нем це́лости: ни струп, ни я́зва, ни ра́на паля́щаяся: несть пла́стыря приложи́ти, ниже́ еле́я, ниже́ обяза́ния. Земля́ ва́ша пуста́, гра́ди ва́ши огне́м пожже́ни, страну́ ва́шу пред ва́ми чужди́и пояда́ют, и опусте́ низвраще́нна от люде́й чужди́х. Оста́вится дщерь Сио́ня, я́ко ку́ща в виногра́де, и я́ко ово́щное храни́лище в вертогра́де, я́ко град вою́емый: а́ще не бы Госпо́дь Савао́ф оста́вил нам се́мене, я́ко Содо́ма у́бо бы́ли бы́хом, и я́ко Гомо́рру уподо́билися бы́хом. Услы́шите сло́во Госпо́дне, кня́зи Содо́мстии: внемли́те зако́ну Бо́жию, лю́дие Гомо́ррстии. Что ми мно́жество жертв ва́ших? – глаго́лет Госпо́дь. Испо́лнен есмь всесожже́ний о́вних и ту́ка а́гнцов, и кро́ве юнцо́в и козло́в не хощу́. Ниже́ приходи́те яви́тися Ми: кто бо изыска́ сия́ из рук ва́ших? Ходи́ти по двору́ Моему́ не приложите́. И а́ще принесе́те Ми семида́л, всу́е: кади́ло, ме́рзость Ми есть. Новоме́сячий ва́ших, и суббо́т, и дне вели́каго не потерплю́: поста́, и пра́здности, и новоме́сячий ва́ших, и пра́здников ва́ших ненави́дит душа́ Моя́: бы́сте ми в сы́тость, ктому́ не стерплю́ грехо́в ва́ших. Егда́ простре́те ру́ки [ва́ша] ко Мне, отвращу́ о́чи Мои́ от вас: и а́ще умно́жите моле́ние, не услышу вас: ру́ки бо ва́ша испо́лнены кро́ве. Измы́йтеся, [и] чи́сти бу́дите, отыми́те лука́вства от душ ва́ших пред очи́ма Мои́ма, преста́ните от лука́вств ва́ших. Научи́теся добро́ твори́ти, взыщи́те суда́, изба́вите оби́димаго, суди́те си́ру, и оправди́те вдови́цу. И прииди́те, и истя́жимся, глаго́лет Госпо́дь. И а́ще бу́дут греси́ ва́ши я́ко багря́ное, я́ко снег убелю; а́ще же бу́дут я́ко червле́ное, я́ко во́лну убелю́. И а́ще хо́щете, и послу́шаете Мене́, блага́я земли́ сне́сте. А́ще же не хо́щете, ниже́ послу́шаете Мене́, меч вы поя́ст: уста́ бо Госпо́дня глаго́лаша сия́.

Прокимен, глас 7, псалом 2: Рабо́тайте Го́сподеви со стра́хом, / и ра́дуйтеся Ему́ с тре́петом. Стих: Вску́ю шата́шася язы́цы, и лю́дие поучи́шася тще́тным?

И бывает чтение в Лествичнике. Таже тропарь: Ско́ро да предваря́т ны: Трисвятое. И метания 3. По О́тче наш: иерей, возглас: Я́ко Твое́ есть Ца́рство: И тропари на глас 2: Спасе́ние соде́лал еси́: Сла́ва: Пречи́стому о́бразу Твоему́: И ны́не: Милосе́рдия су́щи: В среду же и пяток глаголем Крестобогородичен: Препросла́влена еси́ Богоро́дице Де́во: Го́споди поми́луй, 40. И́же на вся́кое вре́мя: Го́споди поми́луй, трижды. Сла́ва, и ны́не: Честне́йшую херуви́м: И́менем Госпо́дним благослови́ о́тче. Иерей: Бо́же, уще́дри ны и благослови́ ны: И творим поклоны, якоже обычай. И по исполнении поклонов начинает предстоятель конечное Трисвятое, и метания три. По О́тче наш: Го́споди поми́луй, 12. Таже иерей: Сла́ва Тебе́ Христе́ Бо́же, упование на́ше, сла́ва Тебе́. И бывает отпуст.

Сей образ и чин должен быти во всю святую Четыредесятницу, на 3-м и на 6-м часе. А идеже расхода не бывает, по молитве: Бо́же и Го́споди сил: абие глаголем: Прииди́те поклони́мся: трижды, и 9-й час. А идеже бывает расход, о часе 9-м биет кандиловжигатель девятищи, и собираемся в церковь. И благословившу иерею, начинаем Трисвятое, и метания три. По О́тче наш: Возглашает священник: Я́ко твое́ есть Ца́рство: И по амине, Го́споди поми́луй, 12. Прииди́те поклони́мся: трижды, и метания три, и поем час девятый трипсалмный. В конец же третияго псалма, на Аллилу́иа, метания три. И начинаем стихословие кафисмы: На всякий же антифон метания три. По исполнении же стихословия тропарь, глас 8: И́же в девя́тый час: Стих 1: Да прибли́жится моли́тва моя́ пред Тя Го́споди: Стих 2: Да вни́дет проше́ние мое́: И творяще поклоны в сих. Сла́ва, и ны́не: И́же нас ра́ди рожде́йся от Де́вы: метания три. И бывает чтение паки в Лествичнике. И по чтении глаголем стих: Не преда́ждь нас до конца́: Трисвятое, и метания три. Пресвята́я Тро́ице: О́тче наш: И возглашает священник: Я́ко Твое́ есть Ца́рство: И по амине глаголем тропари, глас 8: Ви́дя разбо́йник Нача́льника жи́зни: Сла́ва: Посреде́ двою́ разбо́йнику: И ны́не: А́гнца и Па́стыря, и Спа́са ми́ра: Го́споди поми́луй, 40. И́же на вся́кое вре́мя: Го́споди поми́луй, трижды. Сла́ва, и ны́не: Честне́йшую херуви́м: И́менем Госпо́дним благослови́ о́тче. Священник: Бо́же уще́дри ны: И творим поклоны великия три, глаголюще в себе и предъявленную молитву преподобнаго Ефрема: прочих же 12 не творим. И глаголем молитву: Влады́ко Го́споди Иису́се Христе́ Бо́же наш: И абие начинает лик, емуже прилучится начинати, на глас 8: Во Ца́рствии Твое́м помяни́ нас Го́споди: И поем блаженны со сладкопением и велегласно и косно, в тойже глас: Блаже́ни ни́щии ду́хом, я́ко тех есть Ца́рство Небе́сное. Помяни́ нас Го́споди, егда́ прии́деши во Ца́рствии Твое́м. И прочия стихи. Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху. Помяни́ нас Го́споди: И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь. Помяни́ нас, Го́споди: Таже сошедшеся оба лика, и поем вышшим гласом откровенными главами: Помяни́ нас, Го́споди, егда́ прии́деши во Ца́рствии Твое́м. Поклон един. Помяни́ нас, Влады́ко, егда́ прии́деши во Ца́рствии Твое́м. Поклон един. Помяни́ нас, Святы́й, егда́ прии́деши во Ца́рствии Твое́м. Поклон един. И глаголем: Лик небе́сный пое́т Тя и глаго́лет: Стих: Приступи́те к Нему́ и просвети́теся: И паки: Лик небе́сный: Сла́ва: Лик святы́х а́нгел и арха́нгел: И ны́не: Ве́рую во Еди́наго Бо́га: Осла́би, оста́ви: О́тче наш: Таже кондак дне и храма. Аще ли храм Христо́в глаголем прежде храма, таже дне и святаго рядоваго, егоже есть день, иже имать. Сла́ва: Со святы́ми упоко́й Христе́: И ны́не, храма Богородицы, или: Предста́тельство христиа́н непосты́дное: Го́споди поми́луй, 40. Сла́ва, и ны́не: Честне́йшую херуви́м: И́менем Госпо́дним благослови́ о́тче. И глаголет священник: Бо́же уще́дри ны: И творим изображенныя поклоны 16 с молитвою святаго Ефрема, якоже предписася. Параекклисиарх же поклон сотворив настоятелю, и благословение взем, идет и звонит. Таже начинает предстоятель: Прииди́те поклони́мся: трижды, и метания 3. И чтец глаголет псалом: Благослови́ душе́ моя́ Го́спода: тихим и кротким гласом. Иерей же глаголет обычныя молитвы вечерния пред святыми враты. По псалме, Сла́ва, и ны́не, Аллилу́иа, трижды, и поклоны 3. И ектения великая. И стихословим кафисму: Ко Го́споду внегда́ скорбе́ти ми: и по коемждо антифоне, Сла́ва, и ны́не, Аллилу́иа, трижды. и метания три.

В ПОНЕДЕЛЬНИК ПЕРВЫЯ СЕДМИЦЫ, ВЕЧЕР

На Го́споди воззва́х, стихиры, поставим стихов 6.

Творение господина Иосифа, глас 2. Подобен: Вся прейду́:

Вся́кий грех соде́ях, всех преидо́х блудо́м, / а́ще восхощу́ пока́ятися, не и́мам слез то́ки! / А́ще ле́ностно и ны́не поживу́, му́це пови́нен есмь. / Но даждь ми исправле́ние, / еди́не благи́й Бо́же, и поми́луй мя.

Подобен: Ту́чи ми пода́ждь, Христе́, слез, в поста́ кра́сный день, / я́ко да воспла́чу, и отмы́ю скве́рну я́же от сласте́й, / и явлю́ся Тебе́ очище́н, / егда́ Судие́ с Небеси́ и́маши приити́, Го́споди, / суди́ти челове́ком, / я́ко Судия́, и Пра́ведный еди́н.

Другий, глас 5. Господина Феодора Студита. Подобен: Преподо́бне о́тче:

Прииди́те усе́рдно, / тве́рдое ору́жие поста́ иму́ще я́ко щит, / вся́кую кознь пре́лести вра́жия отврати́м, ве́рнии. / Не опали́мся сладостьми́ страсте́й, / ни огня́ искуше́ний убои́мся, / и́миже Христо́с Человеколю́бец / почестьми́ терпе́ния венча́ет нас. / Те́мже со дерзнове́нием моля́щеся, / припа́даем зову́ще, / прося́ще ми́ра, и душа́м на́шим ве́лия ми́лости.

И в Минеи, 3. Сла́ва, и ны́не, Богородичен. Све́те ти́хий:

Таже прокимен, псалом 3, глас 6: Госпо́дне есть спасе́ние, / и на лю́дех Твои́х благослове́ние Твое́. Стих: Го́споди, что ся умно́жиша стужа́ющии ми?

Бытия чтение. [Глава 1, ст. 1 – 13.]

В нача́ле сотвори́ Бог не́бо и зе́млю. Земля́ же бе неви́дима и неустро́ена, и тьма верху́ бе́здны, и Дух Бо́жий ноша́шеся верху́ воды́. И рече́ Бог: да бу́дет свет. И бысть свет. И ви́де Бог свет, я́ко добро́, и разлучи́ Бог между́ све́том и между́ тьмо́ю. И нарече́ Бог свет день, а тму нарече́ нощь. И бысть ве́чер, и бысть у́тро, день еди́н. И рече́ Бог: да бу́дет твердь посреде́ воды́, и да бу́дет разлуча́ющи посреде́ воды́, и воды́. И бысть та́ко. И сотвори́ Бог твердь, и разлучи́ Бог между́ водо́ю, я́же бе под тве́рдию, и между́ водо́ю, я́же бе над тве́рдию. И нарече́ Бог твердь, не́бо. И ви́де Бог, я́ко добро́. И бысть вече́р, и бысть у́тро, день вторы́й. И рече́ Бог: да собере́тся вода́, я́же под небесе́м, в собра́ние еди́но, и да яви́тся су́ша. И бысть та́ко. И собра́ся вода́, я́же под небесе́м в собра́ния своя́, и яви́ся су́ша. И нарече́ Бог су́шу, зе́млю, и собра́ния вод нарече́ моря́. И ви́де Бог, я́ко добро́. И рече́ Бог: да прорасти́т земля́ бы́лие травно́е, се́ющее се́мя по ро́ду и по подо́бию, и дре́во плодови́тое творя́щее плод, ему́же се́мя его́ в нем, по ро́ду на земли́, и бысть та́ко. И изнесе́ земля́ бы́лие травно́е, се́ющее се́мя по ро́ду и по подо́бию, и дре́во плодови́тое творя́щее плод, ему́же се́мя его́ в нем, по ро́ду на земли́. И ви́де Бог, я́ко добро́. И бысть ве́чер, и бысть у́тро, день тре́тий.

Прокимен 2, псалом 4, глас 5: Госпо́дь услы́шит мя, / внегда́ воззва́ти ми к Нему́. Стих: Внегда́ призва́ти ми, услы́ша мя Бог пра́вды моея́.

Притчей чтение. [Глава 1, ст. 1 – 20.]

При́тчи Соломо́на сы́на Дави́дова, и́же ца́рствова во Изра́или. Позна́ти прему́дрость и наказа́ние, и уразуме́ти словеса́ му́дрости. Прия́ти же изви́тия слове́с и разреше́ния гада́ний, уразуме́ти же пра́вду и́стинную и суд исправля́ти. Да даст незло́бивым кова́рство, отроча́ти же ю́ну чу́вство же и смысл. Сих бо послу́шав, му́дрый прему́дрее бу́дет, а разу́мный строи́тельство стя́жет. Уразуме́ет же при́тчу, и те́мное сло́во, рече́ния же прему́дрых, и гада́ния. Нача́ло прему́дрости страх Госпо́день, ра́зум же благ всем творя́щим его́: благоче́стие же в Бо́га нача́ло чу́вства, прему́дрость же и наказа́ние нечести́вии уничижа́т. Слы́ши, сы́не, наказа́ние отца́ твоего́, и не отри́ни заве́тов ма́тере твоея́. Вене́ц бо благода́тей прии́меши на твое́м версе́, и гри́вну зла́ту о твое́й вы́и. Сы́не, да не прельстя́т тебе́ му́жи нечести́вии, ниже́ да восхо́щеши, А́ще помо́лят тя, глаго́люще: иди́ с на́ми, приобщи́ся кро́ве, скры́ем же в зе́млю му́жа пра́ведна непра́ведно. Пожре́м же его́ я́коже ад жи́ва, и во́змем па́мять его́ от земли́. Стяжа́ние его́ многоце́нное прии́мем, испо́лним же до́мы на́ша коры́стей. Жре́бий же твой положи́ с на́ми: о́бще же влага́лище стя́жем вси, и меше́ц еди́н да бу́дет всем нам. Не иди́ в путь с ни́ми: уклони́ же но́гу твою́ от стезь их: Но́зе бо их на зло теку́т, и ско́ри суть излия́ти кровь. Не без пра́вды бо простира́ются мре́жи перна́тым. Ти́и бо уби́йству приобща́ющеся, сокро́вищствуют себе́ зла́я: разруше́ние же муже́й законопресту́пных зло. Си́и путие́ суть всех творя́щих беззако́нная: нече́стием бо свою́ ду́шу отъе́млют. Прему́дрость во исхо́дех пое́тся, в сто́гнах же дерзнове́ние во́дит.

Сподо́би Го́споди в ве́чер:

И метания 3. Иерей: Испо́лним вече́рнюю моли́тву:

По возгласе поем оба лика вкупе:

На стиховне самогласен дне, глас 3:

Пости́мся посто́м прия́тным, благоуго́дным Го́сподеви: / и́стинный пост есть, злых отчужде́ние, / воздержа́ние язы́ка, я́рости отложе́ние, / похоте́й отлуче́ние, оглаго́лания, лжи и клятвопреступле́ния. / Сих оскуде́ние, / пост и́стинный есть, и благоприя́тный.

Стих: К Тебе́ возведо́х о́чи мои́, живу́щему на небеси́. Се я́ко о́чи раб в руку́ госпо́дий свои́х, я́ко о́чи рабы́ни в руку́ госпожи́ своея́, та́ко о́чи на́ши ко Го́споду Бо́гу на́шему, / до́ндеже уще́дрит ны.

И повторяем тойже.

Стих: Поми́луй нас Го́споди, поми́луй нас, я́ко по мно́гу испо́лнихомся уничиже́ния: наипа́че напо́лнися душа́ на́ша поноше́ния гобзу́ющих, / и уничиже́ния го́рдых.

Таже мученичен: Ве́лия му́ченик Твои́х, Христе́, си́ла: / во гробе́х бо лежа́т, и ду́хи прогоня́ют, / и упраздни́ша вра́жию власть, / ве́рою Тро́ическою подви́гшеся о благоче́стии.

Слава, и ныне, Богородичен: Богоро́дице, предста́тельство всех моля́щихся, / Тобо́ю дерза́ем, Тобо́ю хва́лимся, / в Тебе́ все упова́ние на́ше есть: / моли́ Ро́ждшагося из Тебе́ / о непотре́бных рабе́х Твои́х.

Таже творит канонарх обычный поклон в лики, такожде и оба лика. Ны́не отпуща́еши: Трисвятое: И метания 3. Священник: Я́ко Твое́ есть Ца́рство: И по амине: Богоро́дице Де́во ра́дуйся: Поклон един. Сла́ва: Крести́телю Христо́в: Поклон един. И ны́не: Моли́те за ны: Поклон един. Таже, Под Твое́ благоутро́бие: без поклона. Го́споди поми́луй, 40: кротким гласом. Сла́ва, и ны́не: Честне́йшую херуви́м: И́менем Госпо́дним благослови́ о́тче. Священник: Сый благослове́н Христо́с Бог наш: Небе́сный Царю́: И глаголем молитву тайно преподобнаго Ефрема: Го́споди, и Влады́ко живота́ моего́: И творим 3 великия поклоны, и малых 12. И паки предписанную молитву, и поклон един. Трисвятое. Го́споди поми́луй, 12. И молитва: Всесвята́я Тро́ице, единосу́щная держа́во: Таже, Бу́ди и́мя Госпо́дне благослове́нно от ны́не и до века. Трижды. И метания 3. Сла́ва, и ны́не: Благословлю́ Го́спода на вся́кое вре́мя: Посем, Досто́йно есть: и поклон. Посем другий лик: Слава, и ныне: Го́споди поми́луй, трижды. Благослови́. И отпуст по обычаю. Егда же поставляем трапезу, глаголем и псалом 144: Вознесу́ Тя Бо́же мой: И бывает отпуст. Исходяще же в паперть, поем якоже обычай стихиру храма святаго. Глаголются же и от священника обычныя молитвы, и поминает усопшия.

И бывает совершенный отпуст.

Сие последование бывает светильничнаго, во всей святей Четыредесятнице, не сущей преждеосвященней: не прияхом бо творити преждеосвященную, даже до среды, за е́же поститися по преданию всему братству, могущии же да пребудут постящеся до пятка. Святыя же горы устав в первый убо день отнюд не повелевает ясти.

Во вторник же, в среду, и в четверток ясти подобает по единой литре хлеба, и воду, и ино ничтоже, разве соли требуя с хлебом.

Подобает ведати: Я́ко в лавре преподобнаго отца на́шего Саввы, не поем Повечерий в церкви, но в келлиях поем кийждо: тако бо прияхом.