Неделя Фомина, Антипасха. Избранные службы Цветной Триоди.
Еже есть осязание святаго славнаго апостола Фомы. Ведати подобает, яко в сей святой второй Недели Антипасхи не поются воскресная, но вся праздника.
В СУББОТУ ВЕЧЕРА
Клеплет параекклисиарх, и собравшеся в притвор, благословившу иерею, глаголем: Христо́с воскре́се: трижды. И обычный 9-й час трипсалмный, якоже на всяк день.
И глаголем тропарь воскресный, глас 8.
С высоты́ снизше́л еси́, Благоутро́бне, / погребе́ние прия́л еси́ тридне́вное, / да нас свободи́ши страсте́й, / Животе́ и Воскресе́ние на́ше, Го́споди, сла́ва Тебе́!
И кондак, глас тойже:
А́ще и во гроб снизше́л еси́, Безсме́ртне, / но а́дову разруши́л еси́ си́лу, / и воскре́сл еси́, я́ко победитель, Христе́ Бо́же, / жена́м мироно́сицам веща́вый: ра́дуйтеся, / и Твои́м апо́столом мир да́руяй, / па́дшим подая́й воскресе́ние.
НА МАЛЕЙ ВЕЧЕРНИ
Благословившу иерею, глаголем: Христо́с воскре́се: трижды. Таже псалом: Благослови́ душе моя́ Го́спода:
На Го́споди воззва́х: стихиры на 4. Глас 1.
Подобен: Небе́сных чино́в:
Терпи́т Христо́с человеколю́бно и осяза́ния, / я́коже и Крест пре́жде сего́, / и непра́ведное убие́ние, / из гро́ба тридне́вно воскресы́й, / печа́ти не разруши́, / и две́рем заключе́нным, / ученико́м предста́в я́ко всеси́лен. [Дважды.]
Фомино́ неве́рствие, / мироспаси́тельное Богочелове́ка Сло́ва, / е́же из а́дских преиспо́дних воста́ние уверя́ет, / я́звы рук и ног де́рзостнее осяза́вшее / ко увере́нию мирско́му, / десни́цею любопы́тною.
Собра́нным стра́хом, и́же от стра́сти Твоея́, апо́столом, Сло́ве, / и две́рем заключе́нным / внеза́пу совше́л еси́ посреде́ их, мир да́руя, / и Фоме́ протяза́я осяза́ти / честны́я ребр Твои́х я́звы.
Слава, и ныне, глас 2: По воста́нии Твое́м, Го́споди, / собра́нным ученико́м Твои́м и две́рем заключе́нным, / посреде́ стал еси́, мир подая́ им. / Уве́рився же и Фома́, виде́нием руку́ и ребр Твои́х, / Го́спода и Бо́га Тя испове́да, / спаса́ющаго упова́ющия на Тя, Человеколю́бче.
Све́те ти́хий: Прокимен: Госпо́дь воцари́ся:
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: До́ме Евфра́фов:
Устна́ми чи́стыми / по́йте со а́нгелы челове́цы / Воскре́сшаго тридне́вно из гро́ба, / и мир совоздви́гшаго.
Стих: Похвали́ Иерусали́ме Го́спода, хвали́ Бо́га твоего́ Сио́не.
Яви́лся еси́ свяще́нным Твои́м, Спа́се, апо́столом, / две́рем заключе́нным, / те́ми обновля́я нам / Боже́ственный Твой Дух.
Стих: Я́ко укрепи́ вереи́ врат твои́х, и благослови́ сы́ны твоя́ в тебе́.
Ны́не Тя, Всецарю́, / ви́девше не очи́ма, / но серде́чною любо́вию, / Бо́га ве́ровавше, / в пе́ниих велича́ем.
Слава, и ныне, глас и подобен тойжде:
Дае́ши, о Изба́вителю, / мир лю́дем Твои́м, / и долго́в разреше́ние, / моли́твами Всечи́стыя / и еди́ныя Богома́тере.
Таже: Ны́не отпуща́еши: Трисвятое. По О́тче наш:
Тропарь, глас 7:
Запеча́тану гро́бу, / Живо́т от гро́ба возсия́л еси́, Христе́ Бо́же, / и две́рем заключе́нным, / ученико́м предста́л еси́, / всех Воскресе́ние, / дух пра́вый те́ми обновля́я нам, / по вели́цей Твое́й ми́лости.
Подобает ведати: Аще ли где несть бдения в Неделю: в субботу вечера на Повечерии по Трисвятом кондак Триоди праздника: Сла́ва, и ны́не: Пасхи: А́ще и во гроб: Сице же глаголем и до отдания Пасхи.
НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ
Повнегда благословити иерею, Христо́с воскре́се: трижды. И абие поем предначинательный псалом: Благослови́ душе́ моя́ Го́спода: с пением, якоже есть обычай: И по исполнении сего, стихословим: Блаже́н муж: Кафисму 1-ю всю. Го́споди воззва́х: поем во глас 1, поставим стихов, 10. И поем стихиры самогласны, новыя Недели.
Глас 1. Иоанна монаха:
Две́рем заключе́нным, / ученико́м собра́нным, / вшел еси́ внеза́пу всеси́льне Иису́се, Бо́же наш, / и став посреде́ их / мир дав, испо́лнил еси́ Свята́го Ду́ха, / жда́ти же повеле́л еси́, / и ника́коже разлуча́тися от Иерусали́ма, / до́ндеже облеку́тся е́же с высоты́ си́лою. / Те́мже вопие́м Ти: / просвеще́ние и воскресе́ние и ми́ре наш, сла́ва Тебе́. [Дважды.]
По днех осми́х воста́ния Твоего́, Го́споди, / яви́лся еси́ ученико́м Твои́м / на ме́сте, иде́же бя́ху со́брани, / и возгласи́в им: мир вам, / неве́рующему ученику́ ру́це показа́л еси́, / и пречи́стое ребро́. / Он же ве́ровав вопия́ше Тебе́: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́. [Дважды.]
Фома́, глаго́лемый Близне́ц, не бе с ни́ми, / егда́ вшел еси́, Христе́, заключе́нным две́рем, / те́мже и не ве́роваше рече́нным ему́, / от неве́рия в ве́ру известву́я. / Не несподо́бил же еси́, Бла́же, / показа́ти ему́ пречи́стое ребро́ Твое́, / и руку́ и ногу́ я́звы. / Он же осяза́в и ви́дев, / испове́да Тебе́ бы́ти Бо́га не на́га, / и Челове́ка не про́ста, и вопия́ше: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́. [Дважды.]
Ученико́м сомня́щимся, / во осмы́й день предста́ Спас, иде́же бя́ху со́брани, / и мир дав, Фоме́ возопи́: / прииди́, апо́столе, / осяжи́ дла́ни, в ни́хже гво́здия вонзо́ша. / О до́брое неве́рие Фомино́, / ве́рных сердца́ в позна́ние приведе́, / и со стра́хом возопи́: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́. [Дважды.]
Глас 2:
По воста́нии Твое́м, Го́споди, / собра́нным ученико́м Твои́м и две́рем заключе́нным, / посреде стал еси́, мир подая́ им. / Ве́ровав же и Фома́ зре́нием руку́ и ребр Твои́х, / Го́спода и Бо́га Тя испове́да, / спаса́ющаго упова́ющия на Тя, Человеколю́бче. [Единожды.]
Две́рем заключе́нным, / предста́в Иису́с ученико́м, / безстра́шие и мир дая́ше, / та́же глаго́лет Фоме́: / почто́ Мне не ве́руеши, я́ко воскресо́х из ме́ртвых? / Принеси́ се́мо ру́ку твою́, / и вложи́ в ре́бра Моя́, и виждь. / Тебе́ бо неве́рующу, / вси навыко́ша стра́сти и воскресе́ние Мое́ зва́ти с тобо́ю: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́. [Единожды.]
Слава, и ныне, глас 6.
Иоанна монаха:
Две́рем заключе́нным, / прише́л еси́, Христе́, ко ученико́м, / тогда́ Фома́ смотри́тельно не обре́теся с ни́ми. / Глаго́лаше бо: не иму́ ве́ры, / а́ще не уви́жду и аз Влады́ки. / Уви́жду ребро́, отону́дуже изы́де кровь, вода́, креще́ние. / Уви́жду я́зву, от нея́же исцеле́ вели́кий струп челове́ческий. / Уви́жду, ка́ко не бе, я́коже дух, но плоть и ко́сти. / Смерть попра́вый и Фому́ уве́ривый, / Го́споди, сла́ва Тебе́.
Вход. Све́те ти́хий: Прокимен дне: Госпо́дь воцари́ся:
На литии стихиры. Глас 4:
Го́споди, нестерпи́мым Твоего́ Божества́ блиста́нием, / две́рем прише́л еси́ заключе́нным су́щим, / и став посреде́ ученико́в. / Ребро́ обнажи́л еси́, / и язв Твое́ю руку́ и ногу́ стру́пы явля́я, / печа́ль же и скорбь разреша́я, / я́ве возгласи́л еси́: / и́мже о́бразом во Мне ви́дите, о дру́зи, пло́ти прия́тие, / не ду́ха ношу́ естество́. / Сомня́щемуся же ученику́, / повелева́л еси́ осяза́ти тре́петно, рек: / испыта́в вся, гряди́, про́чее не сумни́ся. / Он же ощуща́я руко́ю Твое́ сугу́бое существо́, / со стра́хом вопия́ше ве́рно, ве́рою влеко́мь: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́.
Глас 8: Прикосни́ся Фомо́ ребру́ руко́ю, глаго́лет Христо́с, / и о́бразы гвозде́й прииди́ осяжи́, / ве́рою испыта́й и бу́ди Ми ве́рен, / и не бу́ди неве́рен. / Фома́ же пе́рстом я́ко прикосну́ся Влады́це, вельми́ возопи́: / Ты Бог мой и Госпо́дь, Благоутро́бне, сла́ва Тебе́.
Слава, и ныне, глас 8. Анатолиа:
Две́рем заключе́нным, / ученико́м собра́нным, / предста́ Спас, иде́же бя́ху со́брани, / и став посреде́ их, глаго́лет Фоме́: / прииди́ осяжи́ и виждь о́бразы гвозде́й, / простри́ ру́ку твою́ и косни́ся ребру́ Моему́, / и не бу́ди неве́рен, но ве́рою пропове́ждь, / е́же из ме́ртвых Мое́ Воскресе́ние.
На стиховне стихиры самогласны, глас 4:
О пресла́внаго чудесе́! / Неве́рие ве́ру изве́стную роди́. / Рек бо Фома́: а́ще не ви́жду, не иму́ ве́ры. / Осяза́в же ре́бра, богосло́вит воплоти́вшагося, / Того́жде Сы́на Бо́жия позна́, / я́ко пострада́вша пло́тию, / пропове́да воскре́сшаго Бо́га, / и возопи́ све́тлым гла́сом: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́.
Стих: Похвали́, Иерусали́ме, Го́спода, хвали́ Бо́га твоего́, Сио́не.
О пресла́внаго чудесе́! / Огню́ се́но косну́вшееся спасе́ся / вложи́в бо Фома́ во о́гненная ре́бра ру́ку / Иису́са Христа́ Бо́га, / не опали́ся осяза́нием. / Души́ бо злове́рство преложи́ на благове́рие, / те́пле возопи́ от глубины́ душе́вныя: / Влады́ка, Ты еси́ и Бог мой, / из ме́ртвых Воскресы́й, сла́ва Тебе́.
Стих: Я́ко укрепи́ вереи́ врат твои́х, и благослови́ сы́ны твоя́ в тебе́.
О пресла́внаго чудесе́! / Иоа́нн на пе́рси Сло́ва возлеже́, / Фома́ же ре́бра осяза́ти сподо́бися, / но ов у́бо отону́ду стра́шно / богосло́вия глубо́кое извлече́ смотре́ние, / ов же сподо́бися тайнонаучи́ти нас. / Представля́ет бо показа́ния я́сно / воста́ния Его́, вопия́: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́.
Слава и ныне, глас 5: Человеколю́бче, ве́лие и безприкла́дное мно́жество щедро́т Твои́х, / я́ко долготерпе́л еси́, от иуде́й зауша́емь, / от апо́стола осяза́емь, / и от отмета́ющихся Тебе́ многоиспыту́емь, / ка́ко воплоти́лся еси́? / Ка́ко распя́лся еси́, Безгре́шне? / Но вразуми́ ны, я́ко Фому́, вопи́ти Тебе́: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́.
Таже: Ны́не отпуща́еши: Трисвятое. И по О́тче наш:
Тропарь праздника, глас 7, трижды:
Запеча́тану гро́бу, / Живо́т от гро́ба возсия́л еси́, Христе́ Бо́же, / и две́рем заключе́нным, / ученико́м предста́л еси́, / всех Воскресе́ние, / дух пра́вый те́ми обновля́я нам, / по вели́цей Твое́й ми́лости.
И благословение хлебов. И чтение Деяний святых апостол. Чтутся же Деяния от начала: или беседы Златоустаго от начала.
[Аще несть бдения, по Ны́не отпуща́еши: и по О́тче наш: Тропарь: Запеча́тану гро́бу: И отпуст. Во утрии же поем Полунощницу воскресную, на нейже поем канон Троичный, Октоиха 1-го гласа, певаемый по Полунощнице. По каноне же Досто́йно есть: Троичное. И прочее. Трисвятое. По О́тче наш: Тропарь: Запеча́тану гро́бу: Го́споди поми́луй. 40. Сла́ва и ны́не: Честне́йшую херувим: Стих: Бо́же уще́дри ны: И молитва: Всемогу́щая и животворя́щая: И отпуст.]
НА УТРЕНИ
По скончании же чтения, глаголем шестопсалмие. И по исполнении сих ектениа великая. и Бог Госпо́дь: поем во глас 7.
Тропарь праздника, глас 7, трижды:
Запеча́тану гро́бу, / Живо́т от гро́ба возсия́л еси́, Христе́ Бо́же, / и две́рем заключе́нным, / ученико́м предста́л еси́, / всех Воскресе́ние, / дух пра́вый те́ми обновля́я нам, / по вели́цей Твое́й ми́лости.
По 1-м стихословии седален, глас 1.
Подобен: Ка́мени запеча́тану:
Стра́ха ра́ди иуде́йска, сокрове́нным ученико́м, / и в Сио́не собра́нным, / вшел еси́ к ним, Бла́же, / и стал еси́ посреде́ их, две́рем заключе́нным / радостотворя́й и показа́л еси́ им ру́це, / и пречи́стых Твои́х ребр я́звы, / глаго́ля неве́рующему ученику́: / принеси́ ру́ку твою́ и испыта́й, / я́ко Сам Аз есмь, тебе́ ра́ди пострада́вый.
Сла́ва, и ны́не: тойже. И чтение праздника.
По 2-м стихословии, седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой Спа́се:
Предста́л еси́ животе́, / две́рем заключе́нным, Христе́, ученико́м, / и ре́бра показа́в, и ру́це Твои́, и но́зе Твои́, / е́же от гро́ба Твое́ воста́ние предуверя́я, / но Фома́ не обре́теся, те́мже глаго́лаше: / а́ще не узрю́ Его́, не ве́рую словесе́м ва́шим.
Сла́ва, и ны́не: тойже. И чтение праздника.
Величание
Велича́ем Тя, живода́вче Христе́, / нас ра́ди во ад сше́дшаго / и с Собо́ю вся воскреси́вшаго.
Псалом избранный
1 лик Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся. 2 Облече́ся Госпо́дь в си́лу и препоя́сася. 1 И́бо утверди́ вселе́нную, я́же не подви́жится. 2 Кто возглаго́лет си́лы Госпо́дни, слы́шаны сотвори́т вся хвалы́ Его́? 1 Да испове́дятся Го́сподеви ми́лости Его́, и чудеса Его́ сыново́м челове́ческим. 2 И изве́л еси́ ны от тмы и се́ни сме́ртныя. 1 Я́ко сокруши́ врата́ ме́дная, и вереи́ желе́зныя сломи́. 2 И изба́ви я́ от растле́ний их, и у́зы их растерза́. 1 Я́ко услы́ша убо́гия Госпо́дь. 2 И окова́нныя Своя́ не уничижи́. 1 Воста́ я́ко спя Госпо́дь, и порази́ враги́ Своя́. 2 Я́ко о́чи Госпо́дни на упова́ющия на ми́лость Его́. 1 Услы́шати воздыха́ние окова́нных. 2 Разреши́ти сы́ны умерщвле́нных. 1 Да воскре́снет Бог, и расточа́тся врази́ Его́, и да бежа́т от лица́ Его́. 2 Сей день, его́же сотвори́ Госпо́дь, возра́дуемся и возвесели́мся в онь. 1 Воскресени́, Го́споди Бо́же мой, да вознесе́тся рука́ Твоя́, не забу́ди убо́гих Твои́х до конца́. 2 Го́споди Бо́же мой, в век испове́мся Тебе́.
Таже полиелей. И седален, глас 1.
Подобен: Гроб Твой Спа́се:
Ви́дя Моя́ ре́бра и я́звы гвозде́й, Фомо́, / что не ве́руеши Моему́ Воскресе́нию? / Госпо́дь глаго́лаше, воскре́с от гро́ба, / явля́яся апо́столом неизрече́нно. / Близне́ц же ве́ровав, вопия́ше Созда́телю: / Бог мой еси́ и Госпо́дь.
Сла́ва, и ны́не: тойже. И чтение праздника:
Посем степенна, 1-й антифон 4-го гласа:
От ю́ности моея́ / мно́зи бо́рют мя стра́сти, / но Сам мя заступи́, / и спаси́, Спа́се мой.
Ненави́дящии Сио́на, / посрами́теся от Го́спода, / я́ко трава́ бо огне́м / бу́дете изсо́хше.
Слава: Святы́м Ду́хом / вся́ка душа́ живи́тся, / и чистото́ю возвыша́ется, / светле́ется Тро́ическим Еди́нством священнота́йне.
И ныне, тойже.
Прокимен, глас 4:
Похвали́, Иерусали́ме, Го́спода, / хвали́ Бо́га твоего́, Сио́не. Стих: Я́ко укрепи́ вереи́ врат твои́х.
Таже другий прокимен: Вся́кое дыха́ние / да хва́лит Го́спода. Стих: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́, хвали́те Его́ в утверже́нии си́лы Его́.
Евангелие от Матфеа, зачало 116,
утреннее воскресно, 1. [Мф. 28, 16 – 20.]
Во вре́мя о́но, единиина́десять ученицы́ идо́ша в Галиле́ю, в го́ру, а́може повеле́ им Иису́с. И ви́девше Его́, поклони́шася Ему́, о́ви же усумне́шася. И присту́пль Иису́с, рече́ им, глаго́ля: даде́ся Ми вся́ка власть на небеси́ и на земли́. Ше́дше научи́те вся язы́ки, крестя́ще их во и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, уча́ще их блюсти́ вся, ели́ка запове́дах вам. И се, Аз с ва́ми есмь во вся дни, до сконча́ния ве́ка. Ами́нь.
Таже глаголем:
Воскресе́ние Христо́во ви́девше, / поклони́мся Свято́му Го́споду Иису́су, / еди́ному безгре́шному. / Кресту́ Твоему́ покланя́емся, Христе́, / и свято́е Воскресе́ние Твое́ пое́м и сла́вим. / Ты бо еси́ Бог наш, / ра́зве Тебе́ ино́го не зна́ем, / и́мя Твое́ имену́ем. / Прииди́те, вси ве́рнии, / поклони́мся Свято́му Христо́ву Воскресе́нию: / се бо прии́де Кресто́м ра́дость всему́ ми́ру. / Всегда́ благословя́ще Го́спода, / пое́м Воскресе́ние Его́: / распя́тие бо претерпе́в, / сме́ртию смерть разруши́. [Трижды.]
Псалом 50. И целование Евангелиа.
Слава: Моли́твами апо́столов, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.
И ныне: Моли́твами Богоро́дицы, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.
Таже, глас 6: Поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей ми́лости Твое́й / и по мно́жеству щедро́т Твои́х / очи́сти беззако́ние мое́.
Посем стихира: Воскре́с Иису́с от гро́ба, / я́коже прорече́, / даде́ нам живо́т ве́чный / и ве́лию ми́лость.
Таже, Спаси́ Бо́же лю́ди Твоя́: И абие канон праздника, творение Иоанна монаха. Глас 1. Ирмос по дважды, тропари же на 12. От днесь начинаем глаголати: Пои́м Го́сподеви: во всю Пятдесятницу.
Песнь 1.
Ирмос: Пои́м вси лю́дие, / от го́рькия рабо́ты фарао́ни Изра́иля изме́ншему, / и во глубине́ морсте́й нога́ми немо́крыми наста́вльшему, / песнь побе́дную, я́ко просла́вися.
Днесь весна́ душа́м, / зане́ Христо́с от гро́ба я́коже со́лнце возсия́в тридне́вный, / мра́чную бу́рю отгна́ греха́ на́шего. / Того́ воспои́м, я́ко просла́вися.
Цари́ца време́н, светоно́сному дню, / дней же царю́ я́вственнейши даронося́, / кра́сит избра́нныя лю́ди церко́вныя, / непреста́нно поя́ воскре́сшаго Христа́.
Врата́ смерти, Христе́, / ниже́ гро́бныя печа́ти, ниже́ ключи́ двере́й Тебе́ проти́вишася, / но воскре́с предста́л еси́ друго́м Твои́м, Влады́ко, / мир да́руяй, всяк ум преиму́щ.
Катавасия оба лика вкупе: Воскресе́ния день, / просвети́мся, лю́дие. / Па́сха, Госпо́дня Па́сха, / от сме́рти бо к жи́зни, / и от земли́ к небеси́, / Христо́с Бог нас преведе́, / побе́дную пою́щия.
Песнь 3.
Ирмос: Утверди́ мене́, Христе́, / на недви́жимом ка́мени за́поведей Твои́х, / и просвети́ мя све́том лица́ Твоего́, / несть бо свят па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Но́выя вме́сто ве́тхих, / вме́сто же тле́нных нетле́нныя, / Кресто́м Твои́м, Христе́, соверши́в нас, / во обновле́нии жи́зни жи́тельствовати досто́йно повеле́л еси́.
Во гро́бе заключе́н опи́санною пло́тию Твое́ю, / неопи́санный, Христе́, воскре́сл еси́, / две́рем же заключе́нным, / предста́л еси́ Твои́м ученико́м, Всеси́льне.
Я́звы Твоя́, Христе́, / я́же во́лею претерпе́л еси́ за нас, / ученико́м Твои́м сохрани́в, свиде́тельство показа́л еси́ / Твоего́ сла́внаго Воскресе́ния.
Катавасия: Прииди́те, пи́во пие́м но́вое, / не от ка́мене непло́дна чудоде́емое, / но нетле́ния исто́чник / из гро́ба одожди́вша Христа́, / в Не́мже утвержда́емся.
Ипакои, глас 6:
Я́ко посреде́ ученико́в Твои́х прише́л еси́, Спа́се, мир дая́ им, / прииди́ и к нам и спаси́ нас.
И чтение в Богослове, егоже начало: Обновле́нием чти́тися:
Песнь 4.
Ирмос: Ве́лия та́йна Твоего́, Христе́, смотре́ния, / сию́ бо свы́ше прови́дя богозри́тельно Авваку́м, / изше́л еси́, вопия́ше Тебе́, / во спасе́ние люде́й Твои́х, Человеколю́бче.
Же́лчи у́бо вкуси́, дре́внее вкуше́ние исцеля́я, / ны́не же с со́том ме́да, просвеще́ние подая́ Христо́с пра́отцу, / и Свое́ сла́дкое прича́стие.
Ра́дуешися испыта́емь, / те́мже, Человеколю́бче, на сие́ повелева́еши Фоме́, / простира́я неве́рующу ре́бра, / ми́рови уверя́я Твое́, Христе́, тридне́вное воста́ние.
Бога́тство поче́рп / от сокро́вища некра́домаго Боже́ственнаго, Благоде́телю, / копие́м прободе́ннаго Твоего́ ребра́, / прему́дрости и ра́зума наполня́ет мир Близне́ц.
Твой всеблаже́нный хва́лится язы́к, о Бли́знче! / Пе́рвый бо благоче́стно пропове́дует / Жизнода́вца Иису́са, Бо́га же и Го́спода, / от осяза́ния испо́лнься благода́ти.
Катавасия: На Боже́ственней стра́жи / богоглаго́ливый Авваку́м / да ста́нет с на́ми и пока́жет / светоно́сна А́нгела / я́сно глаго́люща: / днесь спасе́ние ми́ру, / я́ко воскре́се Христо́с, / я́ко всеси́лен.
Песнь 5.
Ирмос: От но́щи у́тренююще пое́м Тя, Христе́, / Отцу́ собезнача́льна, и Спа́са душ на́ших, / мир ми́рови пода́ждь, Человеколю́бче.
Предста́в друго́м скорбя́щим Спас, / прише́ствием всю отъе́млет скорбь, / и игра́ти воздвиза́ет Свои́м Воскресе́нием.
О вои́стинну похваля́емаго Фомы́ стра́шнаго начина́ния! / Де́рзостно бо осяза́ ре́бра, / Боже́ственным огне́м блиста́ющая.
Неве́рие Фомино́, ве́ры роди́тельное нам показа́л еси́, / Ты бо вся прему́дростию Твое́ю / промышля́еши поле́зно, Христе́, я́ко Человеколю́бец.
Катавасия: У́тренюем у́треннюю глубоку́, / и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це, / и Христа́ у́зрим / пра́вды Со́лнце, / всем жизнь возсия́юща.
Песнь 6.
Ирмос: Проро́ка спасл еси́ от ки́та, Человеколю́бче, / и мене́ из глубины́ прегреше́ний возведи́, молю́ся.
Фомы́ не оста́вил еси́, Влады́ко, / погружа́ема глубино́ю неве́рия, / дла́ни просте́р на испыта́ние.
Спас наш глаго́лаше: / осяза́вше Мя ви́дите ко́сти плоть нося́ща, / Аз не премени́хся.
Ре́бра осяза́ и ве́ровав позна́ Фома́, / не сый в пе́рвом вхо́де Твое́м, Спа́се наш.
Катавасия: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́, / и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, / содержа́щия свя́занныя, Христе́, / и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на, / воскре́сл еси́ от гро́ба.
Кондак, глас 8:
Любопы́тною десни́цею / жизнопода́тельная Твоя́ ре́бра Фома́ испыта́, Христе́ Бо́же, / созаключе́нным бо две́рем я́ко вшел еси́, / с про́чими апо́столы вопия́ше Тебе́: / Госпо́дь еси́ и Бог мой.
Икос: Кто сохрани́ учени́чу длань тогда́ неопали́му, / егда́ ко о́гненным ре́бром приступи́ Госпо́дним? / Кто даде́ ей де́рзость, и возмо́же осяза́ти / пла́менную кость, вся́ко неосяжи́мую? / А́ще бо не бы ребро́ си́лу по́дало бре́нней десни́це, / ка́ко можа́ше осяза́ти, / страда́ньми поколеба́вшая я́же вы́ше и я́же ни́зу? / Сия́ благода́ть Фоме́ даде́ся, е́же сия́ осяза́ти, / Христо́ви же вопи́ти: Госпо́дь еси́ и Бог мой.
Синаксарь.
Песнь 7.
Ирмос: О́бразу служи́ти мусики́йскому согла́сию созыва́ющу лю́ди, / от пе́сней Сио́нских пою́ще оте́чески о́троцы Дави́довы, / мучи́телево разори́ша злочести́вое веле́ние, / и пла́мень в ро́су преложи́ша, песнь воспева́юще: / превозноси́мый отце́в и наш Бо́же, благослове́н еси́.
Я́ко пе́рвый есть дней и госпо́дственный светоно́сный сий, / во́ньже ра́доватися досто́йно но́вым и боже́ственным лю́дем с тре́петом: / прино́сит бо и ве́ка о́браз, / я́ко осми́ца соверша́я бу́дущаго, / превозноси́мый отце́в и наш Бо́же, благослове́н еси́.
Еди́н дерзну́вый, неве́рною же ве́рою / облагоде́тельствовавый нас Фома́ Близне́ц, / реши́т у́бо мра́чное неве́дение всех конце́в, ве́рным неве́рствием, / себе́ же вене́ц плете́т я́ве глаго́ля. / Ты еси́ Госпо́дь превозноси́мый, отце́в и наш Бо́же, благослове́н еси́.
Не всу́е усумне́вся Фома́ о воста́нии Твое́м, не низложи́ся, / но несумне́тельное тща́шеся показа́ти сие́, Христе́, всем язы́ком. / Отону́дуже неве́рием уве́рив, всех научи́ глаго́лати: / Ты еси́ Госпо́дь превозноси́мый, отце́в и наш Бо́же, благослове́н еси́.
Со стра́хом ру́ку Фома́ в ре́бра Твоя́ живоно́сная, Христе́, вложи́в, / тре́петен ощути́ де́йство, Спа́се, сугу́бое / двема́ естество́ма в Тебе́ соединя́емыма неслия́нно, / и ве́рою взыва́ше, глаго́ля: / Ты еси́ Госпо́дь превозноси́мый, отце́в и наш Бо́же, благослове́н еси́.
Катавасия: О́троки от пе́щи изба́вивый, / быв Челове́к, / стра́ждет я́ко сме́ртен, / и стра́стию сме́ртное, / в нетле́ния облачи́т благоле́пие, / Еди́н благослове́н / отце́в Бог и препросла́влен.
Песнь 8.
Ирмос: В пла́мени о́гненне горя́щия пе́щи сохра́ншаго де́ти, / и во зра́це а́нгела снизше́дшаго к ним, / по́йте Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Возжеле́вый Твое́ ра́достное виде́ние, / пре́жде не ве́роваше Фома́: / сподо́блься же того́, Бо́га и Го́спода Тя нарица́ше, Влады́ко, / Его́же превозно́сим во вся ве́ки.
Претерпе́вшаго Фомино́ неве́рие и показа́вшаго ре́бра, / и того́ дла́нию осяза́нна бы́вша, / по́йте Го́спода и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Твое́ неудо́бное сокро́вище, утае́ное нам отве́рзе Фома́: / богосло́вив бо язы́ком богоно́сным, / по́йте Го́спода, глаго́лаше, / и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Катавасия: Сей нарече́нный и святы́й день, / Еди́н суббо́т Царь и Госпо́дь, / пра́здников пра́здник / и торжество́ есть торже́ств, / во́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.
На 9-й песни, Честне́йшую: не поем: но ирмос кийждо лик.
Песнь 9.
Ирмос: Тебе́, све́тлую свещу́ и Ма́терь Бо́жию, / пречу́дную сла́ву и вы́шшую всех тварей, / пе́сньми велича́ем.
Твой све́тлый день и пресве́тлый, Христе́, всесве́тлую благода́ть, / во́ньже кра́сный добро́тою ученико́м Твои́м предста́л еси́, / в пе́снех велича́ем.
Тебе́, бре́нною дла́нию осяза́ема в ре́бра, / и не опали́вша сию́, огне́м невеще́ственнаго Боже́ственнаго существа́, / в пе́снех велича́ем.
Тя, я́ко Бо́га, из гро́ба воскре́сша Христа́, / не очи́ма ви́девше, но серде́чною любо́вию ве́ровавше, / пе́сньми велича́ем.
Катавасия: Свети́ся, свети́ся, / но́вый Иерусали́ме, / сла́ва бо Госпо́дня / на тебе́ возсия́. / Лику́й ны́не / и весели́ся, Сио́не. / Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, / о воста́нии Рождества́ Твоего́.
И поклон. Таже, Свят Госпо́дь Бог наш: на глас 1, трижды.
Ексапостиларий, глас 1.
Подобен: Не́бо звезда́ми:
Мои́х удо́в руко́ю твое́ю испыта́вый я́звы, / не неве́руй Ми, Фомо́, / уя́звленному тебе́ ра́ди, / со ученики́ единому́дрствуй, / и живу́щаго пропове́дуй Бо́га. [Дважды.]
Слава, и ныне: Днесь весна́ благоуха́ет, / и но́вая тварь лику́ет. / Днесь взима́ются ключи́ двере́й, / и неве́рия Фомы́ дру́га вопию́ща: / Госпо́дь и Бог мой.
На хвалитех стихиры, на 4, глас 1.
Подобен: Прехва́льнии му́ченицы:
По е́же из гро́ба Твое́м стра́шном, Жизнода́вче, воста́нии, / я́коже печа́тей не разруши́л еси́, Христе́, гро́бных, / та́ко заключе́нным две́рем вшел еси́ к пресла́вным апо́столом Твои́м, / радостотворя́ их, и Пра́вый Твой Дух подая́ им, / за безме́рную Твою́ ми́лость.
Фома́ и́же и Близне́ц не бе прише́л, / егда́ Ты ученико́м яви́лся еси́, Го́споди. / Те́мже не ве́рова Твоему́ Воскресе́нию, / и ви́девшим Тя вопия́ше: / а́ще не вложу́ пе́рста в ре́бра Его́ и гвозде́й я́звы, / не ве́рую, я́ко воста́л есть.
Я́коже хо́щеши, осяжи́, Христо́с Фоме́ вопия́ше: / вложи́ ру́ку и позна́й Мя, ко́сти иму́ща и земно́е те́ло, / и не бу́ди неве́рен, ра́вно же со ине́ми уве́рися. / Он же возопи́: / Бог мой и Госпо́дь Ты еси́, / сла́ва воста́нию Твоему́.
Слава, глас 6: По днех осми́х воста́ния Твоего́, Иису́се Царю́, / единоро́дный Сло́ве О́тчий / яви́лся еси́ ученико́м Твои́м, заключе́нным две́рем, / мир Твой подая́, / и неве́рующему ученику́ зна́мения показа́л еси́: / прииди́ и осяжи́ ру́це и но́зе, и нетле́нная Моя́ ре́бра. / Он же ве́ровав, вопия́ше Тебе́: / Госпо́дь мой и Бог мой, сла́ва Тебе́.
И ныне, глас 2: Преблагослове́нна еси́:
Славословие великое. И тропарь праздника. Ектении, и отпуст. Начинаются же от днесь литии, сиречь исхождения в притвор. Такожде и оглашения преподобнаго отца нашего Феодора Студита, в нихже поем:
Сла́ва, и ны́не,
стихиру Евангельскую, глас 1:
На го́ру ученико́м иду́щим, за земно́е Вознесе́ние, / предста́ Госпо́дь и поклони́вшеся Ему́, / и да́нныя вла́сти везде́ научи́вшеся, / в поднебе́сную посыла́хуся, / пропове́дати е́же из ме́ртвых Воскресе́ние, / и е́же на небеса́ возше́ствие. / И́мже и во ве́ки спребыва́ти нело́жный обеща́ся Христо́с Бог, / и Спас душ на́ших.
Внемли, яко литии в притворе прежде перваго часа бывают и оглашения Студитова. И час 1. И прочее обычное. И совершенный отпуст.
Ведомо буди, яко воследование случившихся святых во всех Неделях святыя Пятдесятницы поем в Повечериях.
Литургиа бывает порану труда ради бденнаго. Часы поются трипсалмнии по Уставу в притворе, на нихже глаголем тропарь и кондак праздника.
Ведомо буди, яко от Недели новыя и до отдания праздника Пасхи, начало Литургии сице бывает:
По еже рещи диакону: Благослови́ влады́ко: И иерею: Благослове́но Ца́рство: Поет иерей: Христо́с воскре́се: трижды, весь тропарь кроме стихов: Да воскре́снет Бог: Таже, ектениа, и прочая Литургии. Вместо же Достойно: поем: А́нгел вопия́ше Благода́тней: Таже ирмос, глас 1: Свети́ся, свети́ся: Егда же речет иерей: Со стра́хом Бо́жиим: И мы: Благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне, Бог Госпо́дь и яви́ся нам. Иерей: Спаси́ Бо́же лю́ди Твоя́: И мы вместо тропаря: Ви́дехом свет и́стинный: поем: Христо́с воскре́се: единожды: и до отдания Пасхи. Бывает же и прочее Литургии по обычаю. Во отпусте же егда речет: Сла́ва Тебе́ Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше, сла́ва Тебе́. И мы: Христо́с воскре́се: трижды. Таже отпуст Литургии по обычаю.
НА ЛИТУРГИИ
Начинаем изобразительная, и поем во блаженнах, от канона праздника, песнь 3 и 6.
По входе тропарь, глас 7:
Запеча́тану гро́бу, / Живо́т от гро́ба возсия́л еси́, Христе́ Бо́же, / и две́рем заключе́нным, / ученико́м предста́л еси́, / всех Воскресе́ние, / дух пра́вый те́ми обновля́я нам, / по вели́цей Твое́й ми́лости.
Сла́ва, и ны́не: кондак, глас 8:
Любопы́тною десни́цею / жизнопода́тельная Твоя́ ре́бра Фома́ испыта́, Христе́ Бо́же, / созаключе́нным бо две́рем я́ко вшел еси́, / с про́чими апо́столы вопия́ше Тебе́: / Госпо́дь еси́ и Бог мой.
Прокимен Апостола, глас 3:
Ве́лий Госпо́дь наш, и ве́лия кре́пость Его́, / и ра́зума Его́ несть числа́. Стих: Хвали́те Го́спода я́ко благ псало́м: Бо́гови на́шему да услади́тся хвале́ние.
Апостол в Деяниих, зачало 14.
[Деян. 5, 12 – 20.]
Во дни о́ны, рука́ми апо́стольскими бы́ша зна́мения и чудеса́ в лю́дех мно́га: и бя́ху единоду́шно вси в притво́ре Соломо́ни. От про́чих же никто́же сме́яше прилепля́тися им, но велича́ху их лю́дие. Па́че же прилага́хуся ве́рующии Го́сподеви, мно́жество муже́й же и жен. Я́ко и на сто́гны износи́ти неду́жныя и полага́ти на посте́лех и на одре́х, да гряду́щу Петру́, поне́ сень его́ осени́т не́коего от них. Схожда́ше же ся и мно́жество от окре́стных градо́в во Иерусали́м, принося́ще неду́жныя и стра́ждущия от дух нечи́стых, и́же исцелева́хуся вси. Воста́в же архиере́й, и вси и́же с ним, су́щая е́ресь саддуке́йская, испо́лнишася за́висти. И возложи́ша ру́ки своя́ на апо́столы, и посла́ша их в соблюде́ние о́бщее. А́нгел же Госпо́день но́щию отве́рзе две́ри темни́цы, изве́д же их, рече́: Иди́те и ста́вше глаго́лите в це́ркви лю́дем вся глаго́лы жи́зни сея́.
Аллилуиа, глас 8: Прииди́те возра́дуемся Го́сподеви, воскликнем Бо́гу Спаси́телю на́шему. Стих: Я́ко Бог ве́лий Госпо́дь, и Царь ве́лий по всей земли́.
Евангелие Иоанна, зачало 65.
[Ин. 20, 19 – 31.]
Су́щу по́зде в день той, во еди́ну от суббо́т, и две́рем затворе́нным, иде́же бя́ху ученицы́ Его́ со́брани, стра́ха ра́ди иуде́йска, прии́де Иису́с и ста посреде́, и глаго́ла им: мир вам. И сие́ рек, показа́ им ру́це и но́зе и ре́бра Своя́. Возра́довашася же ученицы́, ви́девше Го́спода. Рече́ же им Иису́с па́ки: мир вам. Я́коже посла́ Мя Оте́ц, и Аз посыла́ю вы. И сие́ рек, ду́ну и глаго́ла им: приими́те Дух Свят. И́мже отпустите́ грехи́, отпу́стятся им: и и́мже держите́, держа́тся. Фома́ же, еди́н от обоюна́десяте, глаго́лемый Близне́ц, не бе ту с ни́ми, егда́ прии́де Иису́с. Глаго́лаху же ему́ друзи́и ученицы́: ви́дехом Го́спода. Он же рече́ им: а́ще не ви́жу на руку́ Его́ я́звы гвозди́нныя, и вложу́ пе́рста моего́ в я́звы гвозди́нныя, и вложу́ ру́ку мою́ в ре́бра Его́, не иму́ ве́ры. И по днех осми́х па́ки бя́ху внутрь ученицы́ Его́, и Фома́ с ни́ми. Прии́де Иису́с две́рем затворе́нным, и ста посреде́ их и рече́: мир вам. Пото́м глаго́ла Фоме́: принеси́ перст твой се́мо, и виждь ру́це Мои́, и принеси́ ру́ку твою́, и вложи́ в ре́бра Моя́, и не бу́ди неве́рен, но ве́рен. И отвеща́ Фома́ и рече́ Ему́: Госпо́дь мой и Бог мой. Глаго́ла ему́ Иису́с: я́ко ви́дев Мя, ве́рова: блаже́ни не ви́девшии и ве́ровавше. Мно́га же и и́на зна́мения сотвори́ Иису́с пред ученики́ Свои́ми, я́же не суть пи́сана в кни́гах сих. Сия́ же пи́сана бы́ша, да ве́руете, я́ко Иису́с есть Христо́с Сын Бо́жий, и да ве́рующе живота́ и́мате во и́мя Его́.
Вместо же Достойно: поем:
А́нгел вопия́ше Благода́тней: / Чи́стая Де́во, ра́дуйся! / И па́ки реку́: ра́дуйся! / Твой Сын воскре́се / тридне́вен от гро́ба, / и ме́ртвыя воздви́гнувый: / лю́дие, весели́теся.
Таже ирмос, глас 1: Свети́ся, свети́ся, / но́вый Иерусали́ме, / сла́ва бо Госпо́дня / на тебе́ возсия́. / Лику́й ны́не / и весели́ся, Сио́не. / Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, / о воста́нии Рождества́ Твоего́.
Причастный:
Похвали́ Иерусали́ме Го́спода, / хвали́ Бо́га твоего́ Сио́не. / Аллилуиа. Трижды.
На трапезе бывает утешение братии велие. И воставше, от трапезы, глаголем преждеписанная вся в субботу Светлыя седмицы.