Шрифт

7 января.

Рождеству Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.

Тропа́рь, гла́с 4:

Рождество́ Твое́, Христе́ Бо́же наш, возсия́ ми́рови све́т ра́зума, в не́м бо звезда́м служа́щии звездо́ю уча́хуся Тебе́ кла́нятися, Со́лнцу Пра́вды, и Тебе́ ве́дети с высоты́ Восто́ка. Го́споди, сла́ва Тебе́.

Други́й кано́н. Творе́ние ки́р Иоа́нна. Гла́с 1.

Пе́снь 1.

Ирмос: Спасе́ лю́ди чудоде́йствуяй Влады́ка, мо́крую мо́ря волну́ оземлени́в дре́вле; во́лею же ро́ждся от Де́вы, стезю́ прохо́дну небесе́ полага́ет на́м. Его́же, по Существу́ ра́вна же Отцу́ и челове́ком, сла́вим.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе

Изнесе́ чре́во свяще́нное Сло́во, я́ве неопа́льно живопи́санное купино́ю, смеше́на зра́ком челове́чим Бо́га, Евы окая́нную утро́бу кля́твы дре́вния разреша́ющее го́рькия, Его́же, земни́и славим.

Показа́ звезда́ пре́жде со́лнца Сло́во, прише́дшее уста́вити грехи́, волхво́м я́ве во убо́зем верте́пе, ми́лостиваго Тебе́, пелена́ми пови́та, Его́же, ра́дующеся, ви́дяху Самого́ — и Челове́ка, и Го́спода.

Пе́снь 3.

Ирмос: При́зри на пе́ния рабо́в, Благоде́телю, врага́ смиря́я вознесе́нную горды́ню, нося́й же, Всеви́дче, греха́ превы́шше, непоколе́блемо утвержде́нныя, Бла́же, певцы́ основа́нием ве́ры.

Неве́сты Пречи́стыя пребога́тое Рождество́ ви́дети па́че ума́ сподо́бився, лик свиря́ющих преклоня́шеся стра́нным о́бразом, чи́н же пою́щих безпло́тных, Царя́ Христа́, безсе́менно вопло́щшагося.

Высото́ю ца́рствуяй небе́с милосе́рдием соверша́ет о на́с из безневе́стныя Отрокови́цы: невеще́ствен Сы́й пре́жде, но по́слежде Сло́во, одебеле́вшо пло́тию, да па́дшаго к Себе́ привлече́т первозда́ннаго.

Ипакои́, гла́с 8:

Нача́ток язы́ков не́бо Тебе́ принесе́, лежа́щему Младе́нцу во я́слех, звездо́ю волхвы́ призва́вый, я́же и ужаса́ше не ски́птры и престо́ли, но после́дняя нищета́: что́ бо ху́ждше верте́па? что́ же смире́ншее пеле́н? В ни́хже просия́ Божества́ Твоего́ бога́тство, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Пе́снь 4.

Ирмос: Ро́да челове́ча обновле́ние дре́вле, поя́, проро́к Авваку́м предвозвеща́ет, ви́дети неизрече́нно сподо́бився о́браз: млады́й Младе́нец бо из горы́ — Де́вы изы́де люде́й во обновле́ние, Сло́во.

Ра́вен произы́де челове́ком Вы́шний, во́лею пло́ть прии́м от Де́вы, я́д очи́стити зми́евы главы́, приводя́ вся́ к Све́ту живоно́сному, Бо́г Сы́й, от вра́т безсо́лнечных.

Язы́цы, и́же дре́вле тле́ю погруже́ни, па́губы зело́ вра́жия убежа́вше, возно́сят ру́ки с похва́льными пе́сньми, еди́наго чту́ще Христа́, я́ко Благоде́теля, к нам ми́лостивно прише́дшаго.

Из ко́рене изра́стши Иессе́ева, Де́во, уста́вы прешла́ еси́ челове́ческаго существа́, Отчее ро́ждши Преве́чное Сло́во, я́ко благоволи́ Са́м запеча́танную утро́бу проити́ истоща́нием стра́нным.

Пе́снь 5.

Ирмос: Из но́щи де́л омраче́нныя пре́лести очище́ние на́м, Христе́, бо́дренно ны́не соверша́ющим пе́снь, я́ко Благоде́телю, прииди́, подава́яй удо́бну стезю́, по не́йже востека́юще, обря́щем сла́ву.

Лю́тую вражду́, ю́же к нам Влады́ка отсека́я па́ки плотски́м прише́ствием, да держа́щаго разруши́т душетле́ющаго, ми́р сочета́я с невеще́ственными существы́, положи́в присту́пна, Ро́ждшаго, тва́ри.

Лю́дие ви́деша, дре́вле омраче́ннии, по дне́х све́т вы́шния све́тлости, язы́ки же Бо́гу насле́дие Сы́н прино́сит, подая́ та́мо неизрече́нную благода́ть, иде́же мно́жайший процвете́ гре́х.

Пе́снь 6.

Ирмос: Обита́я Ио́на в преиспо́дних морски́х, приити́ моля́шеся и бу́рю утоли́ти; унзе́н же а́з муча́щаго стрело́ю, Христу́ воспева́ю, зо́л губи́телю, ско́ро приити́ Тебе́ к мое́й ле́ности.

Иже бе́ испе́рва к Бо́гу, Бо́г Сло́во ны́не утвержда́ет немощно́е дре́вле ви́дев сохрани́ти, е́же по на́м существо́, и́мже Себе́ вторы́м обще́нием а́бие проявля́я страсте́й свобо́дное.

Гряде́т на́с ра́ди из Авраа́млих чре́сл темнопа́дшия во мра́це прегреше́ний сы́ны воздви́гнути, до́лу пони́кших, и́же во све́те обита́яй и я́слех чрез достоя́ние, ны́не благоволи́в в челове́ческое спасе́ние.

Конда́к, гла́с 3.

Де́ва дне́сь Пресу́щественнаго ражда́ет, и земля́ верте́п Непристу́пному прино́сит. Ангели с па́стырьми славосло́вят, волсви́ же со звездо́ю путеше́ствуют: на́с бо ра́ди роди́ся Oтроча́ Мла́до, Преве́чный Бо́г.

Икос:

Еде́м Вифлее́м отве́рзе, прииди́те, ви́дим, пи́щу в та́йне обрето́хом; прииди́те, прии́мем су́щая ра́йская вну́трь верте́па: та́мо яви́ся ко́рень ненапое́н, прозяба́я отпуще́ние, та́мо обре́теся кла́дязь неиско́пан, из него́же Дави́д пи́ти дре́вле возжада́ся. Та́мо Де́ва ро́ждши Младе́нца, жа́жду уста́ви а́бие Ада́мову и Дави́дову. Сего́ ра́ди к Нему́ и́дем, где́ роди́ся Отроча́ Мла́до, Преве́чный Бо́г.

Пе́снь 7.

Ирмос: Всецаря́ любо́вию уловле́ннии, о́троцы укори́ша безчи́сленно яря́щася мучи́теля злобо́жное языковре́дие, и́мже повину́ся о́гнь мно́гий, Влады́це глаго́лющим: во ве́ки благослове́н еси́.

Слуги́ у́бо неи́стовно попаля́ет, спаса́ет же всепаля́щая со стра́хом ю́ныя, седмочи́сленным разжже́нием возвы́шена; и́хже венча́ пла́мень, незави́стно Го́споду подаю́щу благоче́стия ра́ди ро́су.

Помо́щниче, Христе́, челове́ком, проти́вное гада́ние, воплоще́ние неизглаго́ланное име́яй, посрами́л еси́; бога́тство обоже́ния нося́й, вообра́жся ны́не, Его́же ра́ди упова́нием свы́ше в преиспо́дний приидо́хом мрак.

Зле́ неудержа́нно возвыша́емый, нече́стно беся́щийся от развраще́ния ми́ра, низложи́л еси́ всемо́щне гре́х, я́же привлече́ пре́жде, дне́сь же от се́тей спаса́еши, вопло́щся во́лею, Благоде́телю.

Пе́снь 8.

Ирмос: Утро́бу неопа́льну образу́ют Отрокови́цы и́же в ве́тсем опаля́емии ю́ноши, преесте́ственно ражда́ющую запечатле́нну. Обоя́ же, содева́ющи чудоде́йство еди́но, лю́ди к пе́нию возставля́ет благода́ть.

Па́губы убежа́вши, е́же обожи́тися пре́лестию, непреста́нно пое́т излия́вшагося Сло́ва ю́ношески вся́ с тре́петом тва́рь, несла́вну хвалу́, боя́щися, прино́сит, тле́нна су́щи, а́ще и му́дре терпя́ше.

Гряде́ши, заблу́ждшее на па́жить обраща́я цветотво́рную из пусты́нных холмо́в язы́ков воста́ние, челове́ческое естество́, си́лу ну́жную человекоуби́йцы угаси́ти, муж же яви́вся и Бо́г промышле́нием.

Пе́снь 9.

Ирмос: Люби́ти у́бо на́м, я́ко безбе́дное стра́хом удо́бее молча́ние, любо́вию же, Де́во, пе́сни тка́ти, спротяже́нно сложе́нныя, неудо́бно е́сть; но и, Ма́ти, си́лу, ели́ко е́сть произволе́ние, да́ждь.

Образы несве́тлы и се́ни приведе́ны, о Ма́ти Чи́стая, ви́девше Сло́ва, но́ва я́вльшагося от вра́т заключе́нных, мня́щии же и́стинную све́тлость, досто́йно Твою́ благослови́м утро́бу.

Жела́ние получи́вше и Бо́жия прише́ствия христокра́снии лю́дие сподо́бльшеся, ны́не утеша́ются па́ки бытие́м: я́ко живоно́сну благода́ть дае́ши, Де́во Чи́стая, поклони́тися сла́ве.

Свети́лен:

Посети́л ны́ е́сть свы́ше Спа́с на́ш, Восто́к восто́ков, и су́щии во тме́ и се́ни обрето́хом и́стину, и́бо от Де́вы роди́ся Госпо́дь.

Молитва

Пребезначальное Начало, Боже Святый и Вечный, и всея твари Содетелю! Киими словесы возблагодарим и киими песньми возвеличим Твое нас ради человек неизреченное снизхождение, волею Божества Своего не отступльше, и недр Отчих не разлучаяся, Бог сый, яко человек, в вертепе безсловеснем ныне положился еси, Христе Боже наш! Кто исповесть неизглаголаннаго сего таинства величие и преславнаго сбытия таинство: Сын Божий - Сын Девы является, да свободит мир от клятвы законныя, и сыны греха и беззакония - чадами Божиими, наследниками вечных благ соделает, - Себе же, яко жертву непорочную и всесвятую, в залог спасения падшаго человека да принесет. Иисусе Сладчайший, Владыко Всемилостивый! Твоим Пребожественным снизхождением юдоль земная в храм Божественныя Славы Твоея освятися, и вси живущии на ней небесным веселием исполнишася. Сподоби убо и нас в день преславнаго Рождества Твоего чистым сердцем и отверстою душею исповедати Тя истиннаго Агнца Божия, услаждающаго и укрепляющаго нас надеждою грядущих благ в немеркнующем Свете Трисиятельнаго Божества, Имже вся живет и движется, Имже обновление нашего первообразнаго бытия да усовершится. Ей, Господи, всякаго благодеяния богатый Дателю, и Подателю Благий, за еже тако возлюбил еси мир, яко вся скорби и болезни наша на Себе понести изволил еси, не остави нас, дондеже суета земная скорбьми и напастьми не изсушила души наша, и не погибе путь спасения под ногама нашима, да не посмеются о нас врази наши, но даруй нам в свете Твоего Божественнаго Откровения познати путь мира, добра и истины, и воззови ненасытною жаждою по Тебе, Спасителе нашем, во еже творити волю Твою преблагую во страсе Твоем, и в похвалу неизреченному снизхождению Твоему, яко кадило благовонное, приносити Тебе житие нескверное и любовь нелицемерную, да в делех наших и во уповании веры нашея непрестанно совершается воля Твоя святая, и во веки не умолкнет под небесем слава Твоя, слава, - яко Единороднаго от Отца, исполнь благодати и истины. Яко о Тебе, ныне плотию от Безневестныя и Пречистыя Девы Марии Рождшемся, вся колена небесная и земная, радости исполняющеся, велегласно исповедуют: с нами Бог, Емуже честь и поклонение подобает - Отцу и Сыну и Святому Духу, во веки веков. Аминь.