Шрифт

19 января.

Святому Богоявлению Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.

Тропа́рь пра́здника, гла́с 1:

Во Иорда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди, Тро́ическое яви́ся поклоне́ние: Роди́телев бо гла́с свиде́тельствоваше Тебе́, возлю́бленнаго Тя́ Сы́на имену́я, и Ду́х в ви́де голуби́не изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние. Явле́йся Христе́ Бо́же и ми́р просвеще́й, сла́ва Тебе́.

Велича́ние:

Велича́ем Тя́, Живода́вче Христе́, на́с ра́ди ны́не пло́тию крести́вшагося от Иоа́нна в вода́х Иорда́нских.

Стихи́ра, гла́с 6:

Бо́г Сло́во яви́ся пло́тию ро́ду челове́ческому, стоя́ше крести́тися во Иорда́не, и глаго́лаше к Нему́ Предте́ча: ка́ко простру́ ру́ку и прикосну́ся верху́ Держа́щаго вся́ческая? Аще и от Мари́и еси́ Младе́нец, но ве́м Тя́, Бо́га Преве́чнаго, по земли́ хо́диши, пева́емый от серафи́м, и ра́б Влады́ку креща́ти не научи́хся. Непостижи́ме Го́споди, сла́ва Тебе́.

Кано́н, гла́с 2.

Пе́снь 1.

Ирмос: Ше́ствует морску́ю волня́щуюся бу́рю, су́шу а́бие Изра́иль я́вльшуюся. Че́рмный же по́нт триста́ты еги́петския покры́ ку́пно, водостла́нен гро́б, си́лою кре́пкою десни́цы Влады́чни.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе

Утру я́вльшуся челове́ком светоно́сну ны́не из пусты́ни, к вода́м Иорда́нским, Царю́ преклони́л еси́ со́лнца Твою́ вы́ю, ли́ка мра́чна родонача́льника исхи́тити, скве́рны же вся́кия очи́стити тва́рь.

Безнача́льне, струя́м спогре́бшася Тебе́, Сло́ве, но́ваго прево́диши, истле́вшаго ле́стию, Сего́ несказа́нно от Отца́ прие́м гла́с держа́вен: Се́й возлю́бленный, ра́вен же Мне́ Отрок естество́м.

Пе́снь 3.

Ирмос: Ели́цы дре́вних изреши́хомся се́тей бра́шен льво́в, сотре́нных члено́вными, ра́дуимся и разшири́м уста́, сло́во плету́ще от слове́с сладкопе́ния, и́мже к на́м наслажда́ется дарова́ний.

Умерщвле́ние пе́рвее насади́вый тва́ри, зве́ря злоде́йственнаго вообра́жься в естество́, омрача́ется плотски́м прише́ствием: у́тру я́вльшуся, прирази́вся Влады́це сокруши́ти свою́ вражде́бную главу́.

Влече́т к себе́ Богозда́нное естество́, утро́бы мучи́теля, погребе́нное преде́лы; ражда́ется па́ки земноро́дных Обновле́ние, де́ло держа́вно соверша́я Влады́ка: прии́де бо, то́е очи́стити хотя́.

Ипакои́, гла́с 5:

Егда́ явле́нием Твои́м просвети́л еси́ вся́ческая, тогда́ сла́ное неве́рия мо́ре побеже́, и Иорда́н, до́ле теки́й, возврати́ся, к небеси́ возвыша́я на́с. Но высото́ю Боже́ственных за́поведей Твои́х соблюди́, Христе́ Бо́же, моли́твами Богоро́дицы и поми́луй нас.

Пе́снь 4.

Ирмос: Огне́м очи́щся та́йнаго зре́ния, поя́ проро́к челове́ков новоде́йство, возглаша́ет гла́с, Ду́хом пле́щущь, воплоще́ние явля́ющь Неизрече́нна Сло́ва, Имже си́льных держа́вы сотро́шася.

По́слан от Отца́, всесве́тлое Сло́во, но́щи отгна́ти зломра́чное стремле́ние, и искорени́ти гряде́ши челове́ков грехи́, сы́ны же привлещи́, Твои́м Креще́нием, Бла́же, све́тлый от стру́й Иорда́нских.

Са́мое прови́дев нарече́нное Сло́во, я́сно пропове́дник вопие́т тва́ри: Се́й пре́жде мене́, вторы́й пло́тию сообра́зен, просия́ Боже́ственною си́лою вражде́бный на́ш отъя́ти гре́х.

Па́жить у Себе́ животво́рну нося́, уловля́ет змие́в, гне́здам натека́я мно́гими сетьми́, низлага́я, Бог Сло́во, запина́ет же уязви́вшаго всеми́рный ро́д, сего́ потре́бль, избавля́ет тварь.

Пе́снь 5.

Ирмос: Врага́ те́мнаго и оскверне́ннаго я́да очище́нием Ду́ха измове́ни, к но́вой приста́хом небла́зненной стези́, водя́щей в непристу́пную ра́дость, еди́нем присту́пну, и́мже Бо́г примири́ся.

Ви́дев Зижди́тель во мра́це прегреше́ний плени́цами неизбе́жными его́же вообрази́ пе́рсты, поставля́ет на обою́ ра́му, воздвиг горе́, ны́не во многотеку́щих вода́х омыва́я студа́ дре́вняго Ада́мова зла́го нра́ва.

Со благоче́стием притеце́м приле́жно ко исто́чником пречи́стым тече́ния спаси́тельнаго, Сло́во усмотря́юще от Нетле́нныя, почерпа́ла принося́ще жа́жди Боже́ственныя, ми́ра сла́достне исцеля́я неду́г.

Пе́снь 6.

Ирмос: Вожделе́ннаго я́вствова со всеблаже́нным гла́сом Оте́ц, Его́же из чре́ва отры́гну. — Ей, — глаго́лет, — Се́й соесте́ствен Сы́н, Сы́й светоза́рен, произни́че из челове́ча ро́да, Сло́во же мое́ жи́во, и Челове́к промышле́нием.

От глуби́ннаго льва́, тревече́рний стра́нне проро́к во вну́тренних валя́яся, а́бие произы́де, пакибытия́ спасе́ние от зми́я человекоуби́йцы все́м предъявля́я в после́дняя ле́та.

Отве́рсту не́бу всесве́тлых писа́ний, учени́к зри́т от Отца́ посыла́емый, пребыва́ющ же Ду́х на Пречи́стем Сло́ве, наше́д я́ко го́лубь неизрече́нным о́бразом, лю́дем же явля́ется, прише́дшим ко Влады́це.

Конда́к, гла́с 4:

Яви́лся еси́ дне́сь вселе́нней, и све́т Тво́й, Го́споди, зна́менася на на́с, в ра́зуме пою́щих Тя́: прише́л еси́ и яви́лся еси́, Све́т Непристу́пный.

Икос:

Галиле́и язы́честей, Завуло́нстей стране́ и Неффали́мстей земли́, я́коже рече́ проро́к, Све́т вели́к возсия́, Христо́с. Омраче́нным светла́ яви́ся Заря́, из Вифлее́ма облиста́ющая, па́че же из Мари́и Госпо́дь, все́й вселе́нней возсиява́ет лучи́ Со́лнце пра́вды. Те́мже, и́же от Ада́ма нази́и, прииди́те вси, облече́мся в Него́, да согре́емся, покрыва́ет бо наги́я и просвеща́ет те́мныя. Прише́л еси́ и яви́лся еси́, Све́т Непристу́пный.

Пе́снь 7.

Ирмос: Опали́ струе́ю зми́евы главы́ пе́щный высо́кий пла́мень, ю́ноши нося́щ благочести́выя, Ути́шивый, неудободержи́мую мглу́ из греха́ всю́ же омыва́ет росо́ю Ду́ха.

Тебе́ живопису́ющий ассири́йский пла́мень ужа́сен поставля́еши, в ро́су преведе́н; те́мже вода́ ны́не, я́коже пла́мень, одева́яй, вре́дную зло́бу, Христе́, прикрове́нную опаля́ет, от поползнове́нныя стези́ призыва́ющи.

Разде́льшуся Иорда́ну дре́вле, по су́ху прехо́дят лю́дие Изра́ильстии, Тебе́, Держа́внейшаго, содержа́ща тва́рь некосни́тельне, ны́не в вода́х напису́ющии, к нетле́нней и поле́зней стези́.

Ве́мы, пе́рвее всепа́губный пото́п ми́лостивно Тя́ все́х во тлю́ привести́, о, тревели́кия сотворя́я и стра́нная́ Ны́не же пото́пльша, Христе́, гре́х за благосе́рдие и челове́ческое спасе́ние.

Пе́снь 8.

Ирмос: Свобо́дна у́бо тва́рь познава́ется и сы́нове Све́та, пре́жде омраче́ннии, еди́н стене́т тмы́ предста́тель. Ны́не да благослови́т усе́рдно Вино́внаго пре́жде окая́нное язы́ков всенасле́дие.

Трие́ богови́днии, во огни́ ороша́еми, озаря́ющеся треми́ всесве́тле святы́нями, я́ве показова́ху Превы́шнее Естество́ смеше́нием челове́ческим, огнепаля́щее росо́ю ми́лостивно вся́ку па́губную ле́сть.

Да убели́тся вся́кое земно́е естество́, от паде́ния ны́не на не́бо возводи́мо, Имже бо вся соблюда́ются, Сло́вом, теку́щими струя́ми омы́вшеся, прегреше́ний пре́жних убеже́, пресве́тло измове́но.

Песнь 9.

Ирмос: О, па́че ума́ Рождества́ Твоего́ чуде́с! Неве́сто Всечи́стая, Ма́ти Благослове́нная, Еюже получи́вше всесоверше́нное спасе́ние, досто́йно хва́лим я́ко Благоде́теля, да́р нося́ще пе́снь благодаре́ния.

Уве́дехом Моисе́ю купино́ю явле́нная, гряди́, стра́нными уста́вы соде́ланная: я́ко бо спасе́ся, Огнь нося́щи, Де́ва, Светоно́сна ро́ждши Благоде́теля, во Иорда́нских же струя́х явле́нна.

Помазу́еши, соверша́я челове́ческое существо́, Царю́ Безнача́льне, Ду́ха обще́нием, струя́ми чи́стыми отмы́в и тмы́ кре́пость же посра́мль возвы́шенную, ны́не в безпреста́ннем возда́ти житии́.

Свети́лен.

Яви́ся Спа́с, благода́ть и и́стина, во струя́х Иорда́нских и су́щия во тме́ и се́ни спя́щия просвети́л е́сть, и́бо прии́де и яви́ся Све́т Непристу́пный.

Стихи́ры, гла́с 1.

Све́т от Све́та, возсия́ ми́рови Христо́с, Спа́с на́ш, явле́йся Бо́г. Сему́, лю́дие, поклони́мся.

Ка́ко Тя́, Христе́, раби́, Влады́ку досто́йно почти́м? Яко в вода́х все́х на́с обнови́л eси́.

Ты, во Иорда́не кре́щся, Спа́се на́ш, во́ды освяти́л eси́, дла́нию раба́ рукополага́емый и стра́сти ми́ра исцеля́яй. Ве́лие та́инство явле́ния Твоего́, Человеколю́бче Го́споди, сла́ва Тебе́.

Истинный Све́т яви́ся и все́м просвеще́ние да́рует, креща́ется Христо́с с на́ми, Иже вся́кия вы́шши чистоты́, влага́ет свяще́ние воде́, и душа́м сие́ очище́ние быва́ет, земно́е явля́емое и вы́ше небе́с разумева́емое. Ба́нею — спасе́ние, водо́ю же — Ду́х, погруже́ния ра́ди, и́же к Бо́гу, на́ш восхо́д быва́ет. Чуде́сна дела́ Твоя́, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Сла́ва, гла́с 6.

Вода́ми Иорда́нскими оде́ялся eси́, Спа́се, одея́йся Све́том, я́ко ри́зою, и приклони́л eси́ главу́ Предте́чи, Иже не́бо изме́ривый пя́дию. Да обрати́ши ми́р от ле́сти и спасе́ши, я́ко Человеколю́бец.

И ны́не, гла́с 2:

Дне́сь Христо́с на Иoрда́н прии́де крести́тися, дне́сь Иоа́нн каса́ется верху́ Влады́чню. Си́лы небе́сныя ужасо́шася, пресла́вное ви́дяще та́инство. Мо́ре ви́де и побеже́, Иoрда́н, ви́дев, возврати́ся. Мы́ же, просве́щшеся, вопие́м: сла́ва яви́вшемуся Бо́гу, и на земли́ ви́денному, и просвети́вшему ми́р.

Молитва

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий Единородный, от Отца прежде всех век рожденный, Свете от Света, просвещаяй всяческая, в последняя же лета от Пресвятыя Девы Марии нетленно воплощенный и в мир сей на спасение наше пришедый! Ты бо не потерпел еси видети от диавола мучима рода человеча и сего ради в пресветлый день Богоявления Твоего пришел еси на Иордан ко грешником и мытарем креститися от Иоанна, безгрешен сый, да исполниши всякую правду и да возьмеши в водах Иорданских грехи всего мира, яко Агнец Божий, во еже понести я на Себе и искупити Крещением крестным, пречистою Кровию Твоею. Сего ради погрузившуся Тебе в водах, отверзошася Тебе небеса Адамом заключенная и Дух Святый сниде на Тя в виде голубине, просвещение и обожение носяй естеству нашему, и Пребожественный Отец Твой возвести Тебе небесным гласом благоволение Свое, зане сотворил еси волю Его и человек грехи восприял еси и Себе на заклание уже предуготовал еси, якоже Сам рекл еси: «Сего ради любит Мя Отец, яко Аз душу Мою полагаю, да паки прииму ю», и тако во всесветлый день сей, Ты, Господи, положил еси начало искупления нашего от грехопадения прародительскаго. Сего ради вся силы небесныя радуются и вся тварь веселится, чающе свобождение свое от работы истления, глаголюще: Прииде просвещение, благодать явися, избавление наста, мир просветися и людие радостию исполняются. Да веселится ныне небо и земля и мир весь да играет; реки да плещут; источницы и озера, бездны и моря да срадуются, яко Божественным Крещением освятися днесь естество их. Да радуются днесь и человеков собори, яко естество их взыде ныне паки к первому благородию и вси с радостию да поют: Богоявления время. Приидите мысленно на Иордан, видение велие в нем узрим: Христос ко Крещению грядет. Христос ко Иордану приходит. Христос наши в воде погребает грехи. Христос овча похищеннаго и заблуждшаго приходит искати и обрет е вводит в рай.

Сего Божественнаго таинства воспоминание празднующе, усердно молимся Тебе, Человеколюбче Господи: сподоби нам жаждущим по гласу Твоему приити к Тебе, Источнику присноживотныя воды, да почерпем воду благодати Твоея и оставления грехов наших и да отвергшеся нечестия и мирских похотей; целомудренно и девственно, и праведно и благочестно поживем в нынешнем веце, ждуще блаженнаго упования и явления славы Твоея, Великаго Бога и Спаса нашего, да не от дел наших спасеши нас, но по Твоей милости и по обновлению Святаго Духа Твоего банею пакибытия, Егоже обильно излиял еси, да оправдившеся благодатию Его, наследницы будем вечныя жизни во Царствии Твоем, идеже со всеми святыми сподоби нам прославити всесвятое Имя Твое со Безначальным Твоим Отцем и со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом ныне и присно и во веки веков. Аминь.