Шрифт

19 января.

Святому Богоявлению Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.

Тропа́рь пра́здника, гла́с 1:

Во Иорда́не креща́ющуся Тебе́, Го́споди, Тро́ическое яви́ся поклоне́ние: Роди́телев бо гла́с свиде́тельствоваше Тебе́, возлю́бленнаго Тя́ Сы́на имену́я, и Ду́х в ви́де голуби́не изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние. Явле́йся Христе́ Бо́же и ми́р просвеще́й, сла́ва Тебе́.

Велича́ние:

Велича́ем Тя́, Живода́вче Христе́, на́с ра́ди ны́не пло́тию крести́вшагося от Иоа́нна в вода́х Иорда́нских.

Стихи́ра, гла́с 6:

Бо́г Сло́во яви́ся пло́тию ро́ду челове́ческому, стоя́ше крести́тися во Иорда́не, и глаго́лаше к Нему́ Предте́ча: ка́ко простру́ ру́ку и прикосну́ся верху́ Держа́щаго вся́ческая? Аще и от Мари́и еси́ Младе́нец, но ве́м Тя́, Бо́га Преве́чнаго, по земли́ хо́диши, пева́емый от серафи́м, и ра́б Влады́ку креща́ти не научи́хся. Непостижи́ме Го́споди, сла́ва Тебе́.

Кано́н пе́рвый. Гла́с 2.

Пе́снь 1.

Ирмос: Глубины́ откры́л е́сть дно́ и су́шею Своя́ влече́т, в не́й покры́в проти́вныя, кре́пкий во бране́х Госпо́дь, я́ко просла́вися.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе

Ада́ма истле́вшаго обновля́ет струя́ми Иорда́нскими и змие́в главы́ гнездя́щихся сокруша́ет Царь веко́в, Госпо́дь, я́ко просла́вися.

Огне́м Божества́ Невеще́ственным в пло́ть веще́ственну оде́явся, Иорда́нскою облага́ется водо́ю воплоще́йся от Де́вы Госпо́дь, я́ко просла́вися.

Скве́рну омыва́яй челове́ков, си́м очи́щся во Иорда́не, и́мже, восхоте́в, уподо́бися, е́же бе́ пребы́в, су́щия во тме́ просвеща́яй Госпо́дь, я́ко просла́вися.

Пе́снь 3.

Ирмос: Кре́пость дая́й царе́м на́шим Госпо́дь, и ро́г пома́занных Свои́х вознося́й, от Де́вы ражда́ется, гряде́т же ко Креще́нию. Тому́, ве́рнии, возопие́м: не́сть свя́т, я́ко Бо́г на́ш.

Непло́дная дре́вле и безча́дная лю́те, дне́сь весели́ся, Христо́ва Це́рковь: водо́ю бо и Ду́хом сы́нове тебе́ роди́шася, ве́рою взыва́юще: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш.

Ве́лиим гла́сом в пусты́ни вопие́т Предте́ча: Христу́ угото́вайте пути́ и стези́ Бо́гу на́шему пра́вы соде́лайте, ве́рою взыва́юще: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш.

Ипакои́, гла́с 5:

Егда́ явле́нием Твои́м просвети́л еси́ вся́ческая, тогда́ сла́ное неве́рия мо́ре побеже́, и Иорда́н, до́ле теки́й, возврати́ся, к небеси́ возвыша́я на́с. Но высото́ю Боже́ственных за́поведей Твои́х соблюди́, Христе́ Бо́же, моли́твами Богоро́дицы и поми́луй нас.

Пе́снь 4.

Ирмос: Услы́шах, Го́споди, гла́с Тво́й, его́же ре́кл еси́, гла́с вопию́щаго в пусты́ни, я́ко возгреме́л еси́ над вода́ми мно́гими, Твоему́ свиде́тельствуяй Сы́ну, ве́сь бы́в соше́дшаго Ду́ха, возопи́: Ты́ еси́ Христо́с, Бо́жия му́дрость и си́ла.

Очища́емо со́лнце кто ви́де, — пропове́дник вопие́т, — пресве́тлое естество́м? Да Тебе́ вода́ми, сия́ние Сла́вы, Отца́ о́браз Присносу́щнаго, омы́ю и, се́но сы́й, Огню́ прикосну́ся Твоего́ Божества́? Ты́ бо еси́ Христо́с, Бо́жия му́дрость и си́ла.

Яви́ Боже́ственное, е́же име́, благогове́ние Моисе́й, прилучи́вся Тебе́, я́ко бо из купины́ Тя, возгласи́вша, разуме́, а́бие отврати́ лице́. Аз же ка́ко Тя́ уви́жу я́сно? Или́ ка́ко ру́ку положу́ на Тя́? Ты́ бо еси́ Христо́с, Бо́жия му́дрость и си́ла.

Душе́вное соверша́я му́дре и сло́вом почте́нный, безду́шных стыжду́ся. Аще бо крещу́ Тя, клеве́тна ми́ е́сть огне́м дымя́щаяся гора́, побе́гшее же мо́ре на дво́е и Иорда́н се́й, возврати́выйся: Ты́ бо еси́ Христо́с, Бо́жия му́дрость и си́ла.

Пе́снь 5.

Ирмос: Иису́с, живота́ Нача́льник, разреши́ти осужде́ние гряде́т Ада́ма первозда́ннаго, очище́ний же я́ко Бо́г не тре́буя, па́дшаго очища́ет во Иорда́не, в не́мже вражду́ уби́в, преиму́щ вся́к у́м ми́р да́рует.

Сше́дшимся без числа́ лю́дем от Иоа́нна крести́тися, са́м посреде́ и́х ста́. Провозгласи́ же предстоя́щим: кто́ показа́, непокори́вии, гне́ва ва́м уклони́тися, хотя́щаго бы́ти? Плоды́ досто́йны Христу́ сотвори́те: Предстоя́й бо ны́не ми́р да́рует.

Де́латель и Зижди́тель, посреде́ стоя́й, я́ко Еди́н все́х сердца́ испыту́ет, чисти́тельную же лопа́ту руко́ю прие́м, всеми́рное гумно́ всему́дре разлуча́ет, непло́дие паля́, благопло́дным ве́чный живо́т да́рует.

Пе́снь 6.

Ирмос: Гла́с Словесе́, свети́льник Све́та, денни́ца Со́лнца, Предте́ча в пусты́ни, — пока́йтеся, — все́м вопие́т лю́дем, — и предочи́ститеся: се́ бо предстои́т Христо́с, от тли́ ми́р избавля́яй.

Ро́ждься нетле́нно от Бо́га и Отца́, от Де́вы кроме́ скве́рны воплоща́ется Христо́с, Ему́же реме́нь, я́же от на́с Сло́ва сочта́ния, разреши́ти неудо́бь, учи́т Предте́ча, земноро́дныя от ле́сти избавля́я.

Огне́м крести́т коне́чным Христо́с проти́вныя, а не Бо́га му́дрствующих Его́, Ду́хом же обновля́ет водо́ю благода́ти разумли́выя Божества́ Его́, от прегреше́ний избавля́я.

Конда́к, гла́с 4:

Яви́лся еси́ дне́сь вселе́нней, и све́т Тво́й, Го́споди, зна́менася на на́с, в ра́зуме пою́щих Тя́: прише́л еси́ и яви́лся еси́, Све́т Непристу́пный.

Икос:

Галиле́и язы́честей, Завуло́нстей стране́ и Неффали́мстей земли́, я́коже рече́ проро́к, Све́т вели́к возсия́, Христо́с. Омраче́нным светла́ яви́ся Заря́, из Вифлее́ма облиста́ющая, па́че же из Мари́и Госпо́дь, все́й вселе́нней возсиява́ет лучи́ Со́лнце пра́вды. Те́мже, и́же от Ада́ма нази́и, прииди́те вси, облече́мся в Него́, да согре́емся, покрыва́ет бо наги́я и просвеща́ет те́мныя. Прише́л еси́ и яви́лся еси́, Све́т Непристу́пный.

Пе́снь 7.

Ирмос: Юноши благочести́выя, пе́щи о́гненней приобщи́вшияся, шумя́щ ду́х ро́сный невреди́мы сохрани́ и Бо́жия Ангела снизхожде́ние. Те́мже, в пла́мени ороша́еми, благода́рственно воспева́ху: препе́тый оте́ц Го́споди и Бо́же, благослове́н еси́.

Якоже на небеси́, с тре́петом и чу́дом предстоя́ху во Иорда́не си́лы Ангельския, смотря́юще толи́ка Бо́жия схожде́ния: я́ко Держа́й превы́шних во́д соста́в, в вода́х Плотоно́сец стоя́ше, Бог отце́в на́ших.

Облак дре́вле и мо́ре Боже́ственнаго прообража́ху Креще́ния чу́до, в ни́хже дре́внии крести́шася, исходя́ще зако́ннии лю́дие. Мо́ре же бе о́браз воды́, и о́блак — Ду́ха. Имиже соверша́еми, — благослове́н еси́, — зове́м, — Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Вси ве́рнии, в Не́мже соверше́ние прия́хом, богосло́вяще немо́лчно со Ангелы, просла́вим Отца́, и Сы́на, и Ду́ха Свята́го: се бо — Тро́ица, Ипоста́сьми Единосу́щная, Еди́н же Бо́г. Ему́же пое́м: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Пе́снь 8.

Ирмос: Та́йну пресла́вную вавило́нская показа́ пе́щь, источи́вшая ро́су, я́ко струя́ми имя́ше невеще́ственный Огнь восприя́ти Иорда́н и объя́ти пло́тию креща́ема Зижди́теля, Его́же благословя́т лю́дие и превозно́сят во вся́ ве́ки.

Отложи́ стра́х ве́сь, — Изба́витель Предте́чи рече́, — Мне́ же повини́ся, я́ко Благо́му, Мне́ приступи́, сие́ бо естество́м бы́х, Мои́м повеле́нием покори́ся и крести́ Мя, соше́дшаго, Его́же благословя́т лю́дие и превозно́сят во вся́ ве́ки.

Глаго́лы я́коже услы́ша Крести́тель Влады́чни, с тре́петом дла́нь простира́ет, оба́че же, руко́ю косну́вся верху́ Зижди́теля своего́, Кре́щшемуся вопия́ше: освяти́ мя, Ты́ бо еси́ Бо́г мо́й, Его́же благословя́т лю́дие и превозно́сят во вся́ ве́ки.

Тро́ицы явле́ние во Иорда́не бы́сть, са́мое бо Пребоже́ственное Естество́, Оте́ц, возгласи́: Се́й креща́емый — Сы́н возлю́бленный Мо́й, Ду́х же прии́де к Подо́бному, Его́же благословя́т лю́дие и превозно́сят во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмос: Недоуме́ет вся́к язы́к благохвали́ти по достоя́нию, изумева́ет же у́м и преми́рный пе́ти Тя́, Богоро́дице: оба́че Блага́я су́щи, ве́ру приими́, и́бо любо́вь ве́си Боже́ственную на́шу, Ты́ бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя́ велича́ем.

Велича́й, душе́ моя́, Честне́йшую го́рних во́инств, Де́ву Пречи́стую Богоро́дицу.

Дави́де, прииди́ Ду́хом к просвеще́нным, — ны́не приступи́те, — по́й к Бо́гу, — ве́рою, — глаго́ля, — просвети́теся́! Се́й ни́щий воззва́ Ада́м в паде́нии, и́бо Того́ услы́ша Госпо́дь, прише́д, струя́ми Иорда́нскими тле́ннаго же обнови́.

Велича́й, душе́ моя́, от Оте́ческаго гла́са Свиде́тельствованна.

Иса́ия, — измы́йтеся, очи́ститеся́ — глаго́лет, — лука́вствия пред Го́сподем оста́вите. Жа́ждущии, на во́ду жи́ву иди́те: кропи́т бо водо́ю, обновля́я, Христо́с приступа́ющия к Нему́ ве́рою и к животу́ нестаре́емому креща́ет Ду́хом.

Проро́че, оста́ви ны́не и крести́ Мя, хотя́ща: испо́лнити бо приидо́х вся́ку пра́вду.

Соблюда́емся благода́тию, ве́рнии, и печа́тию. Яко бо губи́теля, бежа́ша пра́га евре́и, дре́вле окрова́влена, та́ко и на́м исхо́дное Боже́ственное сие́ пакибытия́ ба́ня бу́дет. Отсю́ду и Тро́ицы у́зрим Све́т Незаходи́мый.

Свети́лен.

Яви́ся Спа́с, благода́ть и и́стина, во струя́х Иорда́нских и су́щия во тме́ и се́ни спя́щия просвети́л е́сть, и́бо прии́де и яви́ся Све́т Непристу́пный.

Молитва

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий Единородный, от Отца прежде всех век рожденный, Свете от Света, просвещаяй всяческая, в последняя же лета от Пресвятыя Девы Марии нетленно воплощенный и в мир сей на спасение наше пришедый! Ты бо не потерпел еси видети от диавола мучима рода человеча и сего ради в пресветлый день Богоявления Твоего пришел еси на Иордан ко грешником и мытарем креститися от Иоанна, безгрешен сый, да исполниши всякую правду и да возьмеши в водах Иорданских грехи всего мира, яко Агнец Божий, во еже понести я на Себе и искупити Крещением крестным, пречистою Кровию Твоею. Сего ради погрузившуся Тебе в водах, отверзошася Тебе небеса Адамом заключенная и Дух Святый сниде на Тя в виде голубине, просвещение и обожение носяй естеству нашему, и Пребожественный Отец Твой возвести Тебе небесным гласом благоволение Свое, зане сотворил еси волю Его и человек грехи восприял еси и Себе на заклание уже предуготовал еси, якоже Сам рекл еси: «Сего ради любит Мя Отец, яко Аз душу Мою полагаю, да паки прииму ю», и тако во всесветлый день сей, Ты, Господи, положил еси начало искупления нашего от грехопадения прародительскаго. Сего ради вся силы небесныя радуются и вся тварь веселится, чающе свобождение свое от работы истления, глаголюще: Прииде просвещение, благодать явися, избавление наста, мир просветися и людие радостию исполняются. Да веселится ныне небо и земля и мир весь да играет; реки да плещут; источницы и озера, бездны и моря да срадуются, яко Божественным Крещением освятися днесь естество их. Да радуются днесь и человеков собори, яко естество их взыде ныне паки к первому благородию и вси с радостию да поют: Богоявления время. Приидите мысленно на Иордан, видение велие в нем узрим: Христос ко Крещению грядет. Христос ко Иордану приходит. Христос наши в воде погребает грехи. Христос овча похищеннаго и заблуждшаго приходит искати и обрет е вводит в рай.

Сего Божественнаго таинства воспоминание празднующе, усердно молимся Тебе, Человеколюбче Господи: сподоби нам жаждущим по гласу Твоему приити к Тебе, Источнику присноживотныя воды, да почерпем воду благодати Твоея и оставления грехов наших и да отвергшеся нечестия и мирских похотей; целомудренно и девственно, и праведно и благочестно поживем в нынешнем веце, ждуще блаженнаго упования и явления славы Твоея, Великаго Бога и Спаса нашего, да не от дел наших спасеши нас, но по Твоей милости и по обновлению Святаго Духа Твоего банею пакибытия, Егоже обильно излиял еси, да оправдившеся благодатию Его, наследницы будем вечныя жизни во Царствии Твоем, идеже со всеми святыми сподоби нам прославити всесвятое Имя Твое со Безначальным Твоим Отцем и со Пресвятым и Благим и Животворящим Твоим Духом ныне и присно и во веки веков. Аминь.