Шрифт

21 сентября.

Рождеству Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии.

Тропа́рь, гла́с 4.

Рождество́ Твое́, Богоро́дице Де́во, ра́дость возвести́ все́й вселе́нней: из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце Пра́вды — Христо́с Бо́г на́ш, и разруши́в кля́тву, даде́ благослове́ние, и упраздни́в сме́рть, дарова́ на́м живо́т ве́чный.

Стихи́ры, гла́с 6:

Дне́сь Иже на разу́мных престо́лех почива́яй Бо́г, престо́л свя́т на земли́ Себе́ предугото́ва: утверди́вый му́дростию небеса́, не́бо одушевле́нное человеколю́бием соде́ла, от непло́днаго бо ко́рене са́д живоно́сен израсти́ на́м Ма́терь Свою́, Иже чуде́с Бо́г и ненаде́ющихся наде́жда, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Се́й де́нь Госпо́день, ра́дуйтеся, лю́дие: се́ бо Све́та черто́г и кни́га Сло́ва Живо́тнаго из утро́бы произы́де, и Яже к восто́ком две́рь, ро́ждшися, ожида́ет вхо́да Святи́теля вели́каго, еди́на и Еди́наго вводя́щи Христа́ во вселе́нную, во спасе́ние ду́ш на́ших.

Аще и Боже́ственным хоте́нием све́тлыя непло́дны жены́ прозябо́ша, но все́х Мари́я рожде́нных боголе́пно превозсия́: я́ко, от непло́дныя пресла́вно ро́ждшися ма́тере, породи́ пло́тию все́х Бо́га, па́че естества́ от безсе́менныя утро́бы; еди́на две́рь Единоро́днаго Сы́на Бо́жия, Юже проше́д, заключе́ну сохрани́, и вся́ му́дре устро́ив, я́ко ве́сть Са́м, все́м челове́ком спасе́ние соде́ла.

Дне́сь непло́дная врата́ отверза́ются, и две́рь деви́ческая боже́ственная предгряде́т, дне́сь пло́д ражда́ти благода́ть начина́ет, явля́ющи ми́ру Бо́жию Ма́терь, Еюже земна́я с небе́сными совокупля́ются, во спасе́ние ду́ш на́ших.

Дне́сь всеми́рныя ра́дости провозвеще́ние, дне́сь возве́яша ве́три, спасе́ния провозве́стницы, естества́ на́шего разреша́ется непло́дство: непло́ды бо ма́ти показу́ется, де́вствующия и по рождестве́ Зижди́телеве. Из Нея́же чу́ждее присвоя́ет Иже естество́м Бо́г, и заблу́ждшим пло́тию спасе́ние содева́ет, Христо́с Человеколю́бец и Изба́витель ду́ш на́ших.

Дне́сь непло́дная Анна ражда́ет Богоотрокови́цу, от все́х родо́в произбра́нную в жили́ще все́х Царя́ и Зижди́теля, Христа́ Бо́га, во исполне́ние Боже́ственнаго смотре́ния, и́мже назда́хомся, земноро́днии, и обнови́хомся от тли́ к жи́зни неконе́чней.

Ин кано́н, гла́с 8.

Пе́снь 1.

Ирмос: Сокруши́вшему бра́ни мы́шцею Свое́ю и прове́дшему Изра́иля сквозе́ Чермно́е мо́ре, пои́м Ему́, я́ко Изба́вителю на́шему Бо́гу, я́ко просла́вися.

Да ликовству́ет вся́ тва́рь, да весели́тся же и Дави́д, я́ко от коле́на и от се́мене его́ произы́де же́зл, Цве́т нося́щи Го́спода, Творца́ вся́ческих.

Свята́я святы́х, во святе́м святи́лищи младе́нец возлага́ется воспита́тися от руки́ Ангеловы. Вси́ у́бо ве́рно спра́зднуим в рождестве́ Ея́.

Непло́ды неражда́ющая Анна, но не безча́дна Бо́гу: се́ бо пронарече́ся от родо́в Чи́стая Де́ва Ма́ти. Те́мже естества́ израсти́ Зижди́теля в ра́бии о́бразе.

Тя́, незло́бивую Агницу, Агнца Христа́, Младе́нца от чре́ва Твоего́ приве́дшую в на́ше существо́, вси́ от Анны рожде́нную Тя́ пе́сньми почита́ем.

Тро́ичен: Три́ Безнача́льна сла́влю, Три́ Свя́та пою́, Три́ Соприсносу́щна в Существе́ Еди́ном пропове́дую: Еди́н бо во Отце́, и Сы́не, и Ду́се славосло́вится Бо́г.

Богородичен: Кто́ ви́де отроча́, его́же не все́я оте́ц, млеко́м пита́емое? Или́ где́ ви́дена бы́сть де́ва ма́ти? Истинно па́че ума́ обоя́, Богороди́тельнице Чи́стая.

Пе́снь 3.

Ирмос: Утверди́ся се́рдце мое́ во Го́споде, вознесе́ся ро́г мо́й в Бо́зе мое́м, разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́, возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.

Воспита́вшися во Свята́я святы́х, Де́во Пречи́стая Богоро́дице, вы́шши яви́лася еси́ тва́ри, Зижди́теля пло́тию поро́ждши.

Благослове́нно чре́во твое́, целому́дренная Анно, пло́д бо израсти́ла еси́ де́вства, Юже безсе́менно Пита́теля тва́ри ро́ждшую и Изба́вителя Иису́са.

Тя́ блажи́т, Присноде́во, вся́ тва́рь, от Анны дне́сь ро́ждшуюся, от ко́рене Иессе́ева же́зл, пречи́ст цве́т, Христа́, израсти́вшую.

Тя́ вы́шшую всея́ тва́ри, Богоро́дице, показу́я, Чи́стая, Сы́н Тво́й, е́же от Анны вели́чит Твое́ рождество́ и все́х весели́т дне́сь.

Тро́ичен: Тебе́ покланя́емся, Отче Безнача́льне Существо́м, пое́м Безле́тнаго Сы́на Твоего́ и чте́м Соприсносу́щнаго Ду́ха Твоего́, я́ко Еди́наго Тро́е естество́м Бо́га.

Богородичен: Светода́вца и Нача́льника жи́зни челове́ческия ро́ждшая, Чи́стая Богоро́дице, яви́лася еси́ сокро́вище жи́зни на́шея и две́рь непристу́пнаго Све́та.

Седа́лен, гла́с 4.

Де́ва Мари́я и Богоро́дица и́стинно, я́ко о́блак све́та, дне́сь возсия́ на́м, и от пра́ведных предгряде́т в сла́ву на́шу. Не ктому́ Ада́м осужда́ется, и Ева от у́з свободи́ся. И сего́ ра́ди зове́м, вопию́ще со дерзнове́нием еди́ней Чи́стей: ра́дость возвеща́ет рождество́ Твое́ все́й вселе́нней.

Пе́снь 4.

Ирмос: Проро́к Авваку́м у́мныма очи́ма прови́де, Го́споди, прише́ствие Твое́, те́м и вопия́ше: от ю́га прии́дет Бо́г. Сла́ва си́ле Твое́й, сла́ва снизхожде́нию Твоему́.

Патриа́рх Иа́ков, прови́дев, Спа́се, вели́чия я́сно строе́ния Твоего́, вопия́ше Ду́хом, ко Иу́де глаго́ля та́йно: от ле́торасли возше́л еси́, Сы́не мо́й, возвеща́я Тя́ от Де́вы Бо́га.

Ны́не же́зл Ааро́нов, от ко́рене Дави́дова прозя́бший, ны́не Де́ва Чи́стая происхо́дит, и сликовству́ет не́бо и земля́, и вся́ оте́чествия язы́ков, и Анна и Иоаки́м та́инственно.

Ны́не да весели́тся не́бо, да ра́дуется же земля́, и да лику́ет Иоаки́м и Дави́д: о́в у́бо я́ко роди́тель Тво́й, и́стинно ро́ждшия Бо́га, о́в же я́ко пра́отец Тво́й, пропове́дая Твоя́ вели́чествия, Чи́стая.

Сра́дуется Тебе́ дне́сь, богому́дренная Анно, вселе́нная: Изба́вителя бо тоя́ Ма́терь процвела́ еси́, Юже от ко́рене прозя́бшую Дави́дова, же́зл си́лы на́м нося́щую, Цве́т Христа́.

Тро́ичен: Сла́влю Безнача́льна Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Единосу́щную Тро́ицу Несозда́нную, Ейже предстоя́т серафи́ми благогове́йно, зову́ще: Свя́т, Свя́т, Свя́т еси́, Бо́же.

Богородичен: Пребезнача́льное Нача́ло, нача́ло прие́млет из Тебе́, Богороди́тельнице, плотски́м вре́менем и пребыва́ет собезнача́льно, и вопло́щься Сло́во Отчее, и Ду́ху соприсносу́щное, сохраня́я Боже́ственное досто́инство.

Пе́снь 5.

Ирмос: Го́споди Бо́же на́ш, ми́р да́ждь на́м, Го́споди Бо́же на́ш, стяжи́ ны, Го́споди ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы, и́мя Твое́ имену́ем.

Пречи́стое Твое́ рождество́, Де́ва Непоро́чная, несказа́нное, и зача́тие неизглаго́ланно, и рожде́ние Твое́, Неве́сто неневе́стная: Бо́г бо бе́, ве́сь в мя́ облеки́йся.

Дне́сь да веселя́тся Ангельстии чи́ни, пе́сньми да лику́ют су́щии из Ада́ма: роди́ся бо же́зл, Цве́т возрасти́вший Христа́, Еди́наго Изба́вителя на́шего.

Дне́сь Ева разреша́ется осужде́ния, разреша́ется же и непло́дство, и Ада́м дре́вния кля́твы, о рождестве́ Твое́м, Тобо́ю бо от тли́ изба́вихомся.

Сла́ва Тебе́, Просла́вльшему непло́дную дне́сь: роди́ бо же́зл присноцвету́щий от обеща́ния, от него́же прозябе́ Христо́с, Цве́т жи́зни на́шея.

Тро́ичен: Сла́ва Тебе́, Отче Святы́й, Бо́же Нерожде́нне; сла́ва Тебе́, Сы́не Безле́тне, Единоро́дне; сла́ва Тебе́, Ду́ше Боже́ственный и Сопресто́льный, от Отца́ происходя́й и в Сы́не пребыва́яй.

Богородичен: Бы́сть чре́во Твое́ Со́лнца носи́ло, пребы́сть чистота́ Твоя́, я́коже пре́жде, невреди́ма, Де́во, Христо́с бо Со́лнце, я́ко от черто́га жени́х, яви́ся из Тебе́.

Пе́снь 6.

Ирмос: Яко во́ды морски́я, Человеколю́бче, волна́ми жите́йскими обурева́юся, те́мже, я́ко Ио́на, та́ко вопию́ Ти́: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Благоутро́бне Го́споди.

Святу́ю святы́х су́щу, целому́дреннии роди́тели Твои́, Чи́стая, возложи́ша Тя́ в хра́ме Госпо́дни воспита́тися че́стно и угото́ватися в Ма́терь Ему́.

Непло́ды и ма́тери, лику́йте, дерза́йте и игра́йте, безча́дныя: безча́дна бо непло́ды Богоро́дицу прозяба́ет, Яже изба́вит от боле́зней Еву и кля́твы Ада́ма.

Слы́шу Дави́да, пою́ща Тебе́: приведе́тся де́вы во сле́д Тебе́, приведу́тся в хра́м Царе́в. И с ни́м Тя́ и а́з, Дще́рь Царе́ву, воспева́ю.

Пое́м свято́е Твое́ рождество́, чти́м и непоро́чное зача́тие Твое́, Неве́сто Богозва́нная и Де́во; сла́вят же с на́ми Ангелов чи́ни и святы́х ду́ши.

Тро́ичен: В Тебе́ Тро́ическое та́инство пое́тся и сла́вится, Чи́стая: Оте́ц бо благоволи́, и Сло́во всели́ся в Тя́, и Боже́ственный Ду́х Тебе́ осени́.

Богородичен: Злата́я кади́льница была́ еси́, Огнь бо во утро́бе Твое́й всели́ся, Сло́во от Ду́ха Свя́та, и челове́ческим зра́ком в Тебе́ ви́деся, Богороди́тельнице Чи́стая.

Конда́к, гла́с 4:

Иоаки́м и Анна поноше́ния безча́дства и Ада́м и Ева от тли́ сме́ртныя свободи́стася, Пречи́стая, во святе́м рождестве́ Твое́м. То́ пра́зднуют и лю́дие Твои́, вины́ прегреше́ний изба́вльшеся, внегда́ зва́ти Ти́: непло́ды ражда́ет Богоро́дицу и Пита́тельницу Жи́зни на́шея.

Икос:

Моли́тва ку́пно и воздыха́ние непло́дства и безча́дства Иоаки́ма же и Анны благоприя́тное, и во у́ши Госпо́дни вни́де, и прозябе́ пло́д живоно́сен ми́ру. Ов бо моли́тву на горе́ творя́ше, о́ва же в саде́ поноше́ние ноша́ше, но с ра́достию непло́ды ражда́ет Богоро́дицу и Пита́тельницу Жи́зни на́шея.

Пе́снь 7.

Ирмос: Халде́йская пе́щь, огне́м распаля́емая, ороша́шеся Ду́хом, Бо́жиим предстоя́нием, о́троцы поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пра́зднуем, Чи́стая, и ве́рно покланя́емся свято́му Твоему́ Рождеству́, пою́ще Сы́на Твоего́, Имже изба́вихомся дре́вняго Ада́мова ны́не осужде́ния.

Ны́не Анна весели́тся и вопие́т, хва́лящися: непло́ды су́щи, роди́х Бо́жию Ма́терь, Ея́же ра́ди осужде́ние Евино разреши́ся, и я́же в печа́лех боле́знь.

Ада́м свободи́ся, и Ева лику́ет, и вопию́т ду́хом к Тебе́, Богоро́дице: Тобо́ю изба́вихомся перворо́дныя кля́твы, я́вльшуся Христу́.

О, чре́во, вмести́вшее Бо́жие селе́ние! О, утро́бо, носи́вшая небе́с ши́ршую, престо́л святы́й, мы́сленный киво́т свяще́ния!

Тро́ичен: Отца́ просла́вим, Сы́на и Ду́ха, во еди́нстве Божества́, Тро́ицу Пресвяту́ю, Неразде́льную, Несозда́нную, и Соприсносу́щную, и Единосу́щную.

Богородичен: Ты́ Бо́га еди́на родила́ еси́, Де́во, пресла́вно, Ты́ естество́ обнови́ла еси́ Рождество́м Твои́м, Мари́е, Ты́ Еву разреши́ла еси́ перворо́дныя кля́твы, Богороди́тельнице Чи́стая.

Пе́снь 8.

Ирмос: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй мо́рю преде́л песо́к, и содержа́й вся́, Тя́ пое́т со́лнце, Тя́ сла́вит луна́, Тебе́ прино́сит пе́снь вся́ тва́рь, я́ко Соде́телю все́х во ве́ки.

Сотвори́вый пресла́вная непло́дней утро́бе, отве́рзый Анны неражда́ющая ложесна́, и пло́д е́й да́в, Ты́ Бо́же Святы́й, Ты́ Сы́не Де́вы, Ты́ от Сея́ пло́ть прия́л еси́, присноцвету́щия Де́вы и Богоро́дицы.

Затворя́яй бе́здну и отверза́яй ю́, вознося́й во́ду во о́блацех и дая́й до́ждь, Ты́, да́вый, Го́споди, от непло́днаго ко́рене прозя́бнути Анны святы́я пречи́ст пло́д, и роди́ти Богоро́дицу.

Де́лателю мы́слей на́ших и Насади́телю ду́ш на́ших, Ты́, непло́дную зе́млю благопло́дну показа́вый, Ты́ дре́вле суху́ю родови́ту, благокла́сну, бразду́ плодоно́сну соде́лал еси́ Анну святу́ю, пречи́ст пло́д израсти́ти, Богоро́дицу.

Прииди́те, вси́ у́зрим, я́ко от черто́га ма́ла, Бо́жий гра́д, ны́не ражда́емый, и́же от две́ри утро́бныя исхо́д иму́щую, вхо́д же не ве́дущу обще́ния: Еди́н Бо́г Зижди́тель Се́ю про́йде стезе́ю стра́нною.

Тро́ичен: О, Тро́ице Пресу́щная, Еди́нице Собезнача́льная! Тя́ пое́т и трепе́щет мно́жество Ангел, не́бо и земля́ и бе́здны ужаса́ются, челове́цы благословя́т, о́гнь рабо́тает, вся́ послу́шают Тебе́, Тро́ице Свята́я, со стра́хом, я́же в тва́ри.

Богородичен: О, нове́йшаго слы́шания: Бо́г — Сы́н Жены́! О, безсе́меннаго Рождества́! Безму́жняя Ма́ти и рожде́нное Бо́г! О, ужа́снаго виде́ния! О, зача́тия стра́ннаго Де́вы! О, несказа́ннаго Рождества́! Истинно па́че ума́ вся́ и виде́ния.

Пе́снь 9.

Ирмос: Чу́жде ма́терем де́вство, и стра́нно де́вам деторожде́ние; на Тебе́, Богоро́дице, обоя́ устро́ишася. Те́м Тя́, вся́ племена́ земна́я, непреста́нно велича́ем.

Досто́йное, Богома́ти, Твоея́ чистоты́ рождество́ насле́довала еси́ чрез обеща́ние: иногда́ бо непло́дней богопрозябе́н пло́д вдала́ся еси́. Те́м Тя́, вся́ племена́ земна́я, непреста́нно велича́ем.

Испо́лнися вопию́щаго проро́чество, глаго́лет бо: возста́влю ски́нию па́дшую свяще́ннаго Дави́да, в Тебе́, Чи́стая, прообрази́вшуюся, Ея́же ра́ди все́х челове́ков пе́рсть в Те́ло созда́ся Бо́жие.

Пелена́м покланя́емся Твои́м, Богоро́дице, сла́вим Да́вшаго пло́д пре́жде непло́дней и Отве́рзшаго ложесна́ неражда́ющей пресла́вно. Твори́т бо вся́, ели́ка хо́щет, Бо́г сы́й самовла́стен.

Яко да́р Тебе́, Богоро́дице, песнопе́ние, от Анны ро́ждшейся, ве́рно дароно́сим: ма́тери Ма́терь, де́вы же Де́ву еди́ну, славосло́вяще, покланя́емся Тебе́, пое́м и сла́вим.

Тро́ичен: Чу́жде е́сть беззако́нным сла́вити Безнача́льную Тро́ицу, Отца́ и Сы́на же и Свята́го Ду́ха, несозда́нное Вседержа́вство, Еюже ми́р ве́сь содержи́тся ма́нием держа́вы Ея́.

Богородичен: Вмести́ла еси́ во утро́бе Твое́й, Де́во Ма́ти, Еди́наго от Тро́ицы, Христа́ Царя́, Его́же пое́т вся́ тва́рь и трепе́щут вы́шнии чи́ни: Того́ моли́, Всечи́стая, спасти́ся душа́м на́шим.

Свети́лен:

От непло́дныя дне́сь Анны цве́т произы́де — Богоро́дица, вся́ благово́ния Боже́ственнаго исполня́ющи концы́ ми́ра и ра́дости всю́ наполня́ющи тва́рь, Юже пою́ще, досто́йно восхваля́ем, я́ко су́щу земноро́дных превы́шшую.

Сла́ва, и ны́не:

Ада́ме, обнови́ся, и Ева, возвели́чися, проро́цы, со апо́столы лику́йте и пра́ведными, о́бщая бо ра́дость возсия́ Ангелов же и челове́ков, от пра́ведных дне́сь Иоаки́ма и Анны, Богоро́дица Мари́я.

Cтихи́ры, гла́с 1

О, ди́внаго чудесе́! Исто́чник Жи́зни от непло́дныя ражда́ется, и благода́ть плодороди́ти све́тло начина́ется. Весели́ся, Иоаки́ме, Богоро́дицы бы́в роди́тель: не́сть и́н, я́коже ты́, земноро́дных роди́тель, богоприя́тне; боговмести́мая бо Отрокови́ца, Бо́жие селе́ние, пресвята́я гора́ тобо́ю на́м дарова́ся.

О, ди́внаго чудесе́! От непло́дове пло́д возсия́ манове́нием все́х Соде́теля и Вседержи́теля, до́блественно мирско́е благи́х разреши́ непло́дство. Ма́тери с ма́терию Богоро́дичною лику́йте, зову́ще: Обра́дованная, ра́дуйся, с Тобо́ю Госпо́дь, подая́й ми́ру Тобо́ю ве́лию ми́лость.

Сто́лп целому́дрия одушевле́н и све́тлое прия́телище, блиста́ющееся благода́тию, Анна благосла́вная я́вльшися, породи́ забра́ло вои́стинну де́вства, Боже́ственное процвете́ние: Яже все́м де́вственным и де́вства жела́ющим дарова́ние, де́вства добро́ту я́ве подаю́щую, и да́рующую все́м ве́рным ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, гла́с 6.

Се́й де́нь Госпо́день, ра́дуйтеся, лю́дие: се́ бо Све́та черто́г и кни́га Сло́ва Живо́тнаго из утро́бы произы́де, и Яже к восто́ком две́рь, ро́ждшися, ожида́ет вхо́да Святи́теля вели́каго, еди́на и Еди́наго вводя́щи Христа́ во вселе́нную, во спасе́ние ду́ш на́ших.

Молитва в день Рождества Пресвятыя Богородицы

О, Пресвятая и Богоизбранная Дево, Владычице наша Богородице, Небеси и земли Царице, на радость и утешение всему миру от безплодных и безчадных родителей Богом дарованная! Родившися Божиим промышлением, Ты разрешила еси неплодствие рождшия Тя, и ныне неплодное сердце мое плодоносно сотвори предстательством Твоим у Престола Вседержителева, неплодствовати же соделай мя злыми делы, гнилыми словесы и нечистыми помышленьми. О, Всеблаженная, да явлюся чадо Божие, добродетелей благоплодие присно приносящее. Ты утолила еси пречистым рождеством Твоим плач праматери нашея Евы, и праведныя родители Твоя избавила еси поношения безчадства, и ныне утоли плач и воздыхания многоболезненныя и любогреховныя души моея и избави всех нас поношения злосмрадных дел наших, страстей безчестия и от всякаго порабощения вражескаго. Наипаче же даруй нам, Пресвятая Богородице Дево, во всесветлый день рождества Твоего чистым сердцем разумети и памятовати, с коликою радостию и благодарением неплодная утроба святыя праведныя Анны ношаше Тя, да и мы не точию словесы, но наипаче делы своими выну будем со умилением сердечнем прославляти Тя, вопиюще: Слава пришествию Твоему, Чистая. Слава рождеству Твоему. Слава девству Твоему, Мати Безневестная. Купно же с Тобою сподоби нас непрестанно славити и величати Всесвятый Плод Твой, Слово воплощенно, во чреве Твоем неопально носимо, Емуже слава подобает, честь и покланение, со Безначальным Его Отцем, и с Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом ныне и присно и во веки веков. Аминь.