Шрифт

15 сентября.

Канон Преподобным Антонию и Феодосию Печерским.

Преподобным Антонию и Феодосию Печерским

Тропарь, глас 4:

Звезды мысленныя,/ просиявшия на тверди Церковней,/ иноков Российских основание,/ песньми, людие, почтим,/ радостныя похвалы сим воздающе,/ радуйтеся, преблаженнии отцы, Антоние со Феодосием богомудрым,// присно молящиися о возследствующих и чтущих память вашу.

Ин тропарь, глас 3:

Двоицу начальных российских светил почтим,/ Антония, Богом посланнаго, и Феодосия, Богом дарованнаго:/ тии бо первии, равноангельным в России житием просиявше от гор Киевских,/ осветиша отечествия нашего вся концы,/ и путь к Небеси правый многим показаша,/ и, первоотцы иноком бывше,/ лики спасаемых Богови приведоша,/ и ныне, предстояще в Вышних немерцаемому Божества Свету,// молятся о душах наших.

Ин канон. Глас 8.

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу,/ и египетскаго зла избежав,/ израильтянин вопияше:// Избавителю и Богу нашему поим.

Воды мирскаго мятежа, аки Моисей с Аароном Чермное море,/ преподобный Антоний с Феодосием блаженным немокренно преидоста/ и, без вреда пристанища Небеснаго достигше, радостно возгласиста:/ Избавителю и Богу нашему поим.

Волнами житейскими влаяйся аз, окаянный,/ и, да не погрязну фараонитски в глубине зол,/ бояся, к вам вопию: о отцы преподобнии,/ Избавителю и Богу нашему о мне помолитеся.

Водами слез твоих фараона мысленнаго потопил еси, Антоние,/ во умерщвленном же телеси, аки в тимпане, победная воспел еси, Феодосие,/ оба же о ны моление Избавителю и Богу нашему принесите.

Богородичен: Воды страстей моих изсуши, рождшая Незаходимое Солнце Христа,/ и на сух путь безстрастия настави мя,/ добрая Путеводительнице,/ да благодарственная Избавителю Богу нашему/ и Тебе воспою во веки.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга/ Верхотворче Господи/ и Церкве Зиждителю,/ Ты мене утверди в любви Твоей,/ желаний краю, верных утверждение,// Едине Человеколюбче.

Небесное житие в пещерах земных показасте,/ отцы преподобнии,/ утверждающеся же в любви Божией,/ желаемаго Горняго края достигосте/ и зрети сподобистеся единаго Человеколюбца.

На Небесный круг востекл еси, святе Антоние,/ к Небесным обителем преставился еси, преподобне Феодосие:/ тамо оба мольбу о нас грешных принесите к Единому Человеколюбцу.

Небесных благ лишився аз, окаянный,/ к вам притекаю, о небеснии граждане:/ да не в конец отчужден буду части спасаемых,/ умолите о мне Единаго Человеколюбца.

Богородичен: Небес пространнейшая Богородительнице,/ Невместимаго вместившая в пречистых ложеснах Твоих,/ сподоби мя грешнаго получити место в селениих праведных/ и с теми наслаждатися лицезрения Единаго рожденнаго от Тебе Человеколюбца.

Ин кондак, глас 2:

Твердыя столпы благочестия,/ недвижимая иноческих законоположений основания/ и необоримыя стены Российския восхвалим:/ Антония, возлюбльшаго Бога,/ и Феодосия, возлюбленнаго Богом:/ труды бо онех и постническия подвиги прият паче всякаго всеплодия// Един во святых прославляемый.

Седален, глас 4:

Небесное богатство и присносущную славу тщащеся восприяти,/ нищету и смирение смирившагося Владыки восприясте/ и миру себе распясте со похотьми и страстьми,/ тем, блажаще память вашу, преподобнии отцы наши Антоние и Феодосие, молим/ молите Христа Бога даровати нам велию милость.

Ин седален, глас 2:

Моление твое теплое, Антоние преблаженне,/ огнь с небесе сведе на место, идеже ныне основася Богородична церковь,/ твоя же прилежная мольба, богоносе Феодосие,/ на то же место благодать Божию образом дуги от ветхия церкве преведе:/ оба бысте чудотворцы, оба теплии к Богу молебники, оба велицыи Того угодники:/ и ныне молитвами вашими попалите хврастие грехов наших,/ и благодати Божией приобщите ны,/ и от бед избавляйте нас, вскоре предстательствующе.

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи,/ смотрения Твоего таинство,/ разумех дела Твоя// и прославих Твое Божество.

Услышав глас Господень в Афоне к игумену, глаголющ:/ посли ми Антония в Россию, яко тамо его требую,/ и прииде Антоний в новопросвещенную страну повелением Господа своего,/ и прослави Того Божество.

Услышав Феодосий глас Христа, во Евангелии глаголюща:/ грядите по Мне и возьмите иго Мое на себе,/ абие, вся яко уметы вменив, во след Его пойде/ и прослави Того Божество.

Услышавше равноангельное двою тою отцу в пещерах пребывание,/ мнози стекошася к нима подражати постнических подвигов/ и, образом добродетельнаго ею жития наставльшеся, угождати Богу,/ прославиша Того Божество.

Богородичен: Услыши, Владычице, стенание и мольбы христоименитых людей,/ призри на озлобление и горесть утесняемых отвсюду,/ виждь слезы и рыдания сущих в бедах и скорбех и умилосердися на рабы Твоя,/ да Тя, Богородицу, прославляем.

Пе́снь 5

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи,/ и мышцею Твоею высокою/ Твой мир подаждь нам,// Человеколюбче.

Просветишася, яко небеса, двема светилами горы/ Киевския/ двема начальнейшими отцы преподобными,/ Антонием, аки солнцем, Феодосием, аки луною,/ и свет святыни их во тьме пещерной светяше, и тьма не объят их:/ людие же, на свет добрых дел ею взирающе,/ прославляху Отца Небеснаго.

Просветися вся Россия лучами чудес ваю,/ сынове немерцающаго Света, отцы преподобнии,/ аще и под спудом пещерным скрыстеся:/ творимая бо вами богоугождения втайне показа та Бог яве/ и прослави прославляющих Его.

Просвещаетеся ныне, аки солнце, во Царствии Небеснем, о богоблаженнии:/ просветите помраченную мою душу/ и на светлую заповедей Божиих стезю наставите мя.

Богородичен: Просвети лице Твое на рабы Твоя, Христе, Свете истинный,/ и, отгнав тьму прегрешений наших, света присносущнаго общники сотвори ны,/ ради Рождшия Тя и преподобных Твоих, Человеколюбче.

Песнь 6

Ирмос: Молитву пролию ко Господу/ и Тому возвещу печали моя,/ яко зол душа моя исполнися/ и живот мой аду приближися,/ и молюся, яко Иона:// от тли, Боже, возведи мя.

Молитву излиял еси ко Господу, преподобне Антоние,/ да будет по всей земли роса, на месте же имевшия быти церкве суша;/ и паки по всей земли суша, на месте же святем роса,/ и услышан был еси вскоре;/ молю, и о мне помолися, да влаги моя изсушит страстныя,/ изсохшее же сердце мое росою благодати да оросит/ и от тли да возведет мя Бог мой.

Молитвами твоими, преподобне Феодосие,/ обитель твоя во оскудениих наполняшеся земных благ;/ душе моей скудной, не имущей добрых дел,/ исходатайствуй спасительная благая, и от тли да возведет мя Бог мой.

Молитвами преподобных Твоих угодников, Антония и Феодосия Печерских,/ излиявших пред Тобою сердца своя/ и молящихся к Тебе о всем мире выну,/ от тли, Боже мой, возведи мя.

Богородичен: Молитву мою по Господе Бозе к Тебе, Госпоже Богородице, проливаю/ и возвещаю моя душевныя печали:/ яко злыми моими делы в погибель влеком есмь/ и не исправляюся,/ греховным оружием уязвляемь есмь и не чувствую,/ кит преисподняго ада пожрети мя хощет, и не бежу от него;/ обаче к Твоему милосердию вопию:/ от тли, Владычице моя, возведи мя.

Кондак, глас 8:

Двоицу великих отец и правило иноков светлое,/ умныя зари, онебесившия Российскую Церковь,/ кто по достоянию хвалами воспоет?/ Тии бо Престолу Божию предстоят./ Но яко имущии дерзновение к Святей Троице,/ Антоние преблаженне и Феодосие приснопамятне,/ молитеся о молебная вам приносящих// и любовию песньми вас ублажающих.

Икос:

В присносущнем Пресвятыя Троицы Божественнем свете да восприимете селение,/ преподобнии отцы,/ вся лета жизни сея в тесной пещере пожившии;/ темже и преставльшеся от временных великим чудес дарованием от Господа сподобистеся:/ болезни исцеляти, бесы от человек прогоняти/ и без вреда обитель свою сохраняти, заступающе во скорбех,/ молитеся о молебная к вам приносящих/ и песньми любовию вас ублажающих.

Песнь 7

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы/ в Вавилоне иногда/ верою Троическою пламень пещный попраша, поюще:// отцев Боже, благословен еси.

От горы Афонския блаженный Антоний в Россию пришед/ и, да будет на месте сем святыя горы благословение,/ рек, пояше:/ отец наших Боже, благословен еси.

От дому родительню преподобный Феодосий к Иерусалиму тещи желая,/ на горы Киевския прииде и сотвори я своею святынею, яко Сиона:/ трудами же своими распространив обитель, яко Иерусалима, пояше:/ отец наших Боже, благословен еси.

От мирских любосластных страстей,/ аки от вавилонскаго пламене неопальни соблюдшеся, отцы святии/ ныне в Церкви торжествующих с радостию вопиют:/ Единый в Троице Боже отец наших, благословен еси.

Богородичен: От Христа Бога посылахуся на проповедь два два,/ аможе Сам идти хотяше;/ Пречистая же Дево Богородица, хотящи Сама новопросвещенныя люди российския посетити/ и сотворити Себе посреде их селение,/ посла в Россию, аки апостольскую двоицу,/ сия два избранныя рабы своя, Антония и Феодосия, поющия:/ воплощенный от Девы Христе Боже,/ со Отцем и Духом благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Царя Небеснаго,/ Егоже поют вои ангельстии,// хвалите и превозносите во вся веки.

Царя Небеснаго в ангельском чину прославити хотя,/ пещеру житием твоим равноангельным соделал еси аки Небо, Антоние святе,/ и, земных Ангелов лик собрав, глаголал еси к ним:/ Егоже поют на Небеси вои ангельстии,/ Того мы на земли хвалим и превозносим выну.

Царю Небесному ввоинитися хотя,/ железом приковался еси, аки воинским поясом препоясуяся, Феодосие терпеливодушне,/ и подвизался еси, яко добр воин Иисус Христов,/ дондеже, мир и плоть одолев, врага диавола победил еси,/ торжественно хваля и превознося укреплявшаго тя Господа.

Царю Небесному с вои ангельскими ныне на Небеси предстояще,/ не забудите нас, притекающих к вам, о отцы преблаженнии,/ да и мы сподобимся с вами в будущей жизни хвалити и превозносити Христа во веки.

Богородичен: Царя Небеснаго рождшая, Богоневесто Владычице,/ сподоби ны части праведных,/ да с ними купно восхвалим рождшагося от Тебе Владыку/ и прославим во веки.

Песнь 9

Ирмос: Воистину Богородицу/ Тя исповедуем,/ спасеннии Тобою, Дево Чистая,// с безплотными лики Тя величающе.

Воистину мертвы показастеся мирови,/ прежде погребения в пещеры недра земная, аки во гроб, всельшеся,/ но Богови живы бесте, богомысленными вашими умы к Небеси паряще/ и со безплотными лики Того и купно Рождшую Его величающе.

Воистину житие ваше ангельско бысть:/ во плоти бо суще, нерадисте о плоти,/ но, аки пленника, ту умерщвленьми смиривше, покористе духови и безплотных подражасте,/ неусыпно Господа и Госпожу Богородицу величающе.

Воистину наследницы Царствия Небеснаго сотвористеся,/ земная наследия презревше и отчуждившеся суетнаго мира, присвоистеся Богови и, разрешшеся союзов плоти, со Христом ныне жительствуете,/ со безплотными лики Тому и Пренепорочней Того Матери предстояще и о нас молящеся.

Богородичен: Воистину Тобою человеческий род получи спасение, о Пренепорочная Дево Марие!/ Ты бо соединила еси с человеком Бога,/ в пречистой Твоей утробе воплотивши неизреченное Отчее Слово,/ Ты и нас, грешных, удалившихся от Господа,/ паки к Господу приближи, и примири, и присоедини Ему,/ да со безплотными лики, купно и с теми, иже во плоти ангельски пожиша,/ и Тебе, и рождшагося от Тебе Христа Владыку величаем во веки.

Светилен:

Света суще Вышняго ближайшии граждане/ и прекраснаго Иерусалима насельницы святии,/ нижних, выну ратуемых, посетите и подавайте помощь/ вашу честную память ныне восхваляющим.

Богородичен:

Света Тричисленнаго Дева сущи и Мати,/ во свете вчини жити Вышнем/ поющих нетленное Рождество Твое, Обрадованная.

Молитва преподобным Антонию и Феодосию, игуменам Киево-Печеpским

Преподо́бнии и богоно́снии отцы́ на́ши Анто́ние и Феодо́сие, к вам мы гре́шнии и смире́ннии, я́ко к те́плым засту́пником и ско́рым помо́щником и изве́стным предста́телем, усе́рдно прибега́ем, смире́нно прося́ще ва́шея по́мощи и заступле́ния в бе́здне зол и бед погружа́емии, я́же на всяк день и час нам и от челове́к лука́вых приключа́ются и от духо́в зло́бы поднебе́сныя, всегда́ и везде́ и вся́кими о́бразы поги́бели души́ и теле́с на́ших и́щущих, нахо́дят на ны. Изве́стны бо есмы́ несумне́нно, коль вели́кое к Милосе́рдому Бо́гу и́мате дерзнове́ние: еще́ бо на земли́ ме́жду стра́нствующими к Го́рнему Оте́честву пребыва́юще, ве́лию си́лу благода́ти Бо́жией, уста́ми и рука́ма ва́шими чудоде́йствующей, в себе́ показа́сте, я́ко и огнь с небе́с, по подо́бию Илии́ну, на показа́ние ме́ста, на не́мже и́маше бы́ти осно́вана, на че́сть и всегда́шнее Бо́га и Бо́жия Ма́тере славосло́вие, вели́кая це́рковь Пече́рская, и ро́су, по о́бразу Гедео́нову, на очище́ние и ве́чное прославле́ние того́жде свята́го ме́ста низведо́сте: та́кожде ве́мы, коль мно́гое мно́жество муже́й и жен, из ра́зных стран и наро́дов, скорбя́щих и напа́ствуемых, или́ разли́чными тя́жкими боле́зньми одержи́мых, или́ под бре́менем наси́лия и притесне́ния неудо́бь носи́мым упа́дающих и жития́ своего́ отчаява́ющихся, ва́шими моли́твами и заступле́нием получи́ша ско́рое себе́ облегче́ние и избавле́ние. А́ще у́бо вся́ та помоществова́ния, еще́ в сме́ртном су́ще стра́нствовании, бе́дствующим ми́лостивно подава́сте, кольми́ па́че днесь, егда́ уже́ Всемогу́щей предста́сте Тро́ице, и бо́льшее прия́сте дерзнове́ние, во е́же моли́ти ю́ о на́шем недосто́инстве, и нас в беда́х и печа́лех су́щих утеша́ти, в тя́жких ну́ждах и напа́стех по нас ра́товати, в злоключе́ниях и бе́дствиях нас заступа́ти и защища́ти. Сего́ ра́ди и мы, столь мно́гими вражде́бными наве́тами, озлобле́ниями и кова́рными злоумышле́ниями отвсю́ду угрожа́емии и тесни́мии, ва́шему те́плому и си́льному по Бо́зе вруча́ем себе́ покрови́тельству и защище́нию, и усе́рдно мо́лим благосты́ню ва́шу, coxpaни́те нас неврежде́нных от всех бед и зол, наипа́че же от бесо́вских ко́зней и хи́тростей, льсти́вых по́дступов и на́глых нападе́ний: да не бу́дем им в поруга́ние и посмея́тельство, но та́ко их кре́пкою ва́шею по́мощию от нас отжени́те, я́коже во дни о́ны от оби́тели отгна́сте их, мно́гия па́кости иногда́ де́ющих. Сицева́я же их неполе́зная укроти́вше на ны воста́ния и устремле́ния, та́ко нас, утвержде́нных в ве́ре, наде́жде и любви́ постоя́нных соде́лайте, да николи́же на́ми каково́е возоблада́ет недоуме́ние, или́ сумне́ние в тех, я́же Свята́я Ма́ти Це́рковь ве́ровати поуча́ет, и испове́дати дерзнове́нно повелева́ет: наде́жду на́шу на Го́спода Бо́га в душа́х на́ших ве́сом и ме́рою пра́вды и ми́лости Бо́жия си́це устро́йте, я́ко да ниже́ изли́шне упова́ем обе́щанная от Бо́га без труда́ и по́двига восприя́ти, ниже́, зря́ща вели́кая прегреше́ния и тя́жкая законопреступле́ния, весьма́ Бо́жия милосе́рдия отчаива́емся. Любо́вь в сердца́х на́ших си́це утверди́те, и досто́йну соде́лайте, да ничто́же земно́е и скороги́бнущее па́че Бо́га, вся сотво́ршаго и вся в Себе́ содержа́щаго, ниже́ помышля́ем, ниже́ жела́ем, ниже́ предпочита́ем. Чу́вства на́ша душе́вная вку́пе и теле́сная в таково́м благоустрое́нии и благоле́пной ме́рности на всяк день и час удержива́йте и снабдева́йте, да те́ми никогда́же Блага́го, Человеколюби́ваго Бо́га прогне́ваем. Ра́зум уцелому́дрите, да он па́че о Бо́зе, Его вездепрису́тствии и благопромышле́нии помышля́ет, неже́ о вре́менных и ничто́же су́щих пече́тся. Развраще́нную во́лю на́шу вы́ну исправля́йте, да николи́же хо́щет, е́же хоте́нию Бо́жию сопротивля́ется, но те́ми да удовля́ется, и в сих безмяте́жно и безпеча́льно да пребыва́ет, я́же суть Бо́гу уго́дна и прия́тна, челове́ку же спаси́тельна и поле́зна. Па́мять истрезвля́йте, да та непреста́нно представля́ет уму́ и сия́, и́миже Всеми́лостиваго прогне́ва Бо́га и Его́ благоутро́бие раздражи́ и о́ная, я́же вся́каго челове́ка, кроме́ вся́каго сумне́ния по вре́менной сей жи́зни ожида́ют: к сим же и Оте́чества ва́шего не забыва́йте, но в ми́рном устрое́нии пребыва́ти ему́ у Престо́ла Вели́чества Бо́жия непреста́нно хода́тайствуйте. Вся лю́ди, су́щия в стране́ на́шей, ми́рных и безпеча́льных сохрани́тe, и от вся́каго зла́го обстоя́ния вско́ре изба́вите. Егда́ же приспе́ет на́ше от вре́меннаго сего́ жития́ отше́ствие и к ве́чности преселе́ние, си́це нам в по́мощь предста́ните и от наси́лий вра́жиих свободи́те, я́коже предста́сте иногда́ Ера́зму мона́ху в тя́жком сме́ртном бе́дствии обрета́вшемуся, и си́це сердца́ на́ша к и́стинному покая́нию и жале́нию о греха́х подви́гните, я́коже и о́наго се́рдце подвиго́сте, и́же в и́стинном покая́нии от зде́шних к Бо́гу отъи́де, да и мы, в чи́стем со́вести на́шея свиде́тельстве, Пресвяте́й и Нepaздели́мей предста́вше Тро́ице, прославля́ем Ю́ ку́пно с ва́ми и все́ми святы́ми в безконе́чныя ве́ки. Ами́нь.

Преподобным Антонию и Феодосию Печерским