Шрифт

12 сентября.

Канон Преставлению преподобного Александра, Свирского чудотворца.

Преставлению преподобного Александра, Свирского

Тропа́рь, гла́с 4:

От ю́ности, богому́дре, жела́нием духо́вным в пусты́ню всели́вся, еди́наго Христа́ возжела́л еси́ усе́рдно стопа́м в сле́д ходи́ти. Те́мже и Ангельстии чи́ни, зря́ще тя́, удиви́шася: ка́ко, с пло́тию к неви́димым ко́знем подвиза́вся, прему́дре, победи́л еси́ полки́ страсте́й воздержа́нием и яви́лся еси́ равноа́нгелен на земли́. Алекса́ндре преподо́бне, моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.

Стихи́ра, гла́с 6:

Возсия́ дне́сь пресве́тлая и всепра́зднственная па́мять твоя́, богоблаже́нне, созыва́ющи многочи́сленное по́стник сосло́вие, и преподо́бных все́х ликостоя́ния, глаго́лющи: а́ще бо и теле́сне язы́к умолче́, но са́ми чудеса́ свиде́тельствуют от гро́ба твоего́, и вся́ же страна́ оте́чества твоего́, пропове́дуя, хва́лится: име́ю бо в себе́, рече́, неистощи́мое сокро́вище, пречестну́ю и всебога́тую ра́ку моще́й твои́х, облагоуха́ющу душе́вная на́ша чу́вствия, Алекса́ндре, о́тче на́ш, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кано́н преподо́бнаго Алекса́ндра, гла́с 4.

Пе́снь 1.

Ирмос: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Боже́ственнаго и Пресвята́го Ду́ха блиста́яся благода́тию, светоно́сное, Алекса́ндре, и честно́е соверша́ющих твое́ успе́ние, све́тлою моли́твою твое́ю страсте́й мглу́ очи́сти.

От ю́ности, преподо́бне, яре́м Госпо́день восприе́м, в бразда́х твоего́ се́рдца пшени́цу се́ял еси́ духо́вну и кла́с пожа́л еси́, утвержда́ющь ду́ши, богоблаже́нне.

Светоно́сная па́мять твоя́ на́м дне́сь возсия́, я́ко со́лнечная луча́, Алекса́ндре, исправле́ний твои́х, страсте́й на́ших отъе́млющи о́блак, ю́же сотворя́юще, ве́рою тя́ и любо́вию ублажа́ем.

Богородичен: Зачала́ еси́, Пречи́стая, неизрече́нным сло́вом содержа́щаго земны́я концы́ и Сего́ родила́ еси́, Его́же моли́ приле́жно поми́ловати на́с.

Пе́снь 3.

Ирмос: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище, и утвержде́ние.

Жезло́м воздержа́ния страстно́е мо́ре, о́тче, раздели́в, преше́л еси́ неистопле́н, и преде́л дости́гл еси́ и́стиннаго безстра́стия, и Бо́гу предстоя́, бесе́довал еси́ ума́ чистото́ю.

Кто́ твоя́ по́двиги, Алекса́ндре, по достоя́нию изрещи́ возмо́жет? Ты́ бо, пути́ жесто́кия в пусты́ни ше́ствуя, су́рово бы́лие я́л еси́, вкуше́ние же отлага́л еси́ пи́щи боле́зньми воздержа́ния.

Яко ма́слина плодови́та в дому́ Госпо́дни, прозя́бл еси́, ма́слом трудо́в твои́х, Алекса́ндре, умаща́я на́ша ли́ца; пою́щия тя́, преподо́бне и богоблаже́нне, вся́ ны́ посети́, моля́ся Человеколю́бцу.

Богородичен: Из Тебе́, Чи́стая, Цве́т неувяда́емый, благоуха́я все́ челове́чество Боже́ственным мѵ́ром естества́ Своего́, Иже Отцу́ Собезнача́льный, из Тебе́ бы́в под ле́том, Де́во Всенепоро́чная.

Седа́лен, гла́с 8.

От ю́ности вся́ оста́вль жите́йская, кра́сная же и ле́потная, и в пусты́ню всели́вся, усе́рдно после́довал еси́ Зва́вшему тебе́, преподо́бне, в труде́х же и посте́х, о́тче, те́ло твое́ изнури́л еси́. Отону́дуже тя́ па́стыря свои́м овца́м до́бре устроя́ет всебога́тый Госпо́дь, Алекса́ндре блаже́нне. Моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти, чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Яко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, Ангельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́, и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га, согреше́ний оставле́ние дарова́ти, покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

Пе́снь 4.

Ирмос: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ве́трилом, о́тче, Креста́, душе́вный тво́й кора́бль окорми́в, благоути́шно же и легко́ жите́йскаго лю́таго потопле́ния избе́гл еси́ и к тишине́ боже́ственных извле́кл еси́ приста́нищь, ра́дуяся.

Обрета́я, о́тче, са́м себе́, всеблаже́нне, всю́ но́щь стоя́л еси́, я́ко безпло́тен, недрема́нно о́ко име́л еси́, и чи́сто, я́коже зерца́ло, духо́вною заре́ю, и Боже́ственная явле́ния чи́стым по́мыслом прие́мля.

Яко Боже́ственный зри́тся ра́й, прему́дре, хра́м, име́я в себе́ твои́х моще́й ра́ку, цве́ты принося́ чуде́сныя, и́миже сердца́ наслажда́ются ве́рою, Алекса́ндре, при́сно хва́лящих тя́.

Богородичен: Свята́я Богоро́дице, освяти́ на́с, Яже Пресвята́го Бо́га ро́ждши пло́тию, уподо́битися восхоте́вша челове́ком, и небе́снаго жития́ вся́ покажи́, Пречи́стая, прича́стники моли́твами Твои́ми.

Пе́снь 5

Ирмос: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Просвеща́емь заре́ю, о́тче, невече́рнею и Боже́ственным облиста́нием, бесо́вский мра́к и страстну́ю мглу́ отгна́л еси́, и яви́лся еси́ сто́лп светоза́рен, и ле́ствица вои́стинну, к Бо́гу ве́рныя возводя́щи.

Бо́др у́м всегда́ име́я, о́тче богому́дре Алекса́ндре, стра́сти успи́л еси́ душетле́нныя, к Боже́ственному светозаре́нию хотя́ дости́гнути, к незаходи́маго Све́та све́тлости, иде́же е́сть веселя́щихся жили́ще.

Яко очи́стившу помышле́ния, преподо́бне, благода́ть тебе́ даде́ся, я́ко проро́ку: я́ко настоя́щая, глаго́леши бу́дущая, зри́ши же да́льняя, я́ко бли́жняя, Алекса́ндре, Бо́жие оби́телище.

Богородичен: Ро́ждши, Пренепоро́чная, Бо́га Емману́ила, и Челове́ка я́ве за милосе́рдие бы́вша, Его́же моли́, я́ко Человеколю́бца, Чи́стая, уще́дрити лю́ди согре́шшия.

Пе́снь 6.

Ирмос: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Неболе́зненную жи́знь в боле́знех восприя́л еси́ и боле́зней лю́тых уставля́еши озлобле́ния, ве́рою прося́щим прия́ти исцеле́ние, Алекса́ндре всече́стне. Те́мже разреши́ боле́зни на́ша душе́вныя и теле́сныя.

К ра́це твое́й свяще́нней приступа́юще, благоуха́ния боже́ственнаго ра́зума исполня́емся, преблаже́нне Алекса́ндре, смра́да избавля́ющеся страсте́й, любо́вию тя́ чту́щии, о́тче преподо́бне.

Исправля́еши, о́тче, хромы́х и о́чи просвеща́еши слепы́х, ходи́ти же твори́ши разсла́бленных о Христе́, и отго́ниши ду́хи лука́выя, Алекса́ндре преподо́бне.

Богородичен: На Тя́, я́ко до́ждь на руно́, сше́д, Богоро́дице, Спа́с изсуши́ я́ве пото́ки безбо́жия, ду́ши же на́ша напая́я всегда́, при́сно чту́щия Тя́.

Конда́к, гла́с 8:

Яко многосве́тлая звезда́, дне́сь в страна́х Росси́йских возсия́л еси́, о́тче, всели́вся в пусты́ню, Христо́вым стопа́м после́довати усе́рдно возжеле́л еси́, и Того́ свято́е и́го на ра́мо твое́ взе́м — Честны́й Кре́ст, умертви́л еси́ труды́ по́двиг твои́х теле́сная взыгра́ния. Те́мже вопие́м ти́: спаси́ ста́до твое́, е́же собра́л еси́, му́дре, да зове́м ти́: ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, о́тче на́ш.

Икос:

Ка́ко восхвалю́ твоя́ по́двиги и боре́ния, преподо́бне Алекса́ндре? Яко невеще́ствен ра́зум стяжа́в смире́нием, житие́ твое́ препроводи́л еси́ зе́льным воздержа́нием трудо́в твои́х. Аще у́бо и челове́к бы́л еси́ естество́м, но Вы́шняго Иерусали́ма яви́лся еси́ граждани́н: с пло́тию бо на земли́ пожи́л еси́, но Ангельское пребыва́ние проше́д и бы́л еси́ сто́лп, страстьми́ непотрясо́м. Те́м вся́ Росси́йская земля́, тобо́ю обога́щшися, хва́лит тя́ и ве́рою велича́ет, взыва́ющи тебе́ такова́я: ра́дуйся, оте́честву твоему́ похвала́, Вели́кому же Нову́граду и все́й стране́ Росси́йстей пресве́тлый свети́льниче; ра́дуйся, и́же благочести́ва отца́ пресла́вная о́трасль и благогове́йны ма́тере ве́твь многопло́дна; ра́дуйся, целому́дрия непрекло́нный сто́лпе и мона́хов пресве́тлая сла́ва; ра́дуйся, па́стырю Христо́вы огра́ды слове́сных ове́ц, и́хже к Бо́жию приводя́ ра́зуму; ра́дуйся, ты́ бо многоча́дну пусты́ню возде́лал еси́ высото́ю смире́ния твоего́; ра́дуйся, мона́шествующих все́х о́браз доброде́тели и единообра́зных ла́вры спасе́ние; ра́дуйся, кра́сное доброде́телей храни́лище и все́м, в печа́ли уныва́ющим, утеше́ние; ра́дуйся, я́ко вся́ ми́ра сего́ мудрова́ния презре́в, стра́сти плотски́я умертви́л еси́; ра́дуйся, я́ко Ангелом собесе́дник бы́ти сподо́бился еси́ и вся́ бесо́вския полки́ посрами́л еси́; ра́дуйся, ты́ бо во все́х страна́х просла́влен бы́л еси́, о Христе́ бо мно́га чудеса́ сотвори́л еси́; ра́дуйся, я́ко вои́стинну обре́л еси́ Бо́жию благода́ть и со Ангелы при́сно зре́ти сподо́бился еси́ лице́м к лицу́ Святу́ю Тро́ицу; ра́дуйся, я́ко второ́е со́лнце, сия́я чудесы́, все́м да́руеши благода́ть исцеле́ний; ра́дуйся, преподо́бне Алекса́ндре, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмос: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Освя́щся от младе́нства доброгла́сною трубо́ю моли́твы твоея́, и непло́дныя утро́бы многопло́дны сотвори́л еси́, слепы́м подае́ши прозре́ние и хромы́м благотече́ние, Алекса́ндре преблаже́нне.

Сле́зными излия́нии погаси́л еси́ страсте́й разжже́ния, Алекса́ндре блаже́нне, чуде́с источи́л еси́ струи́ присноживо́тны, и́миже омыва́ются ду́ш же и теле́с неду́зи, пресла́вне.

Терпе́ние стяжа́в мно́гое прему́дре, воздержа́ние, ве́ру и любо́вь и́стинну, яви́лся еси́ оте́ц си́рым, вдови́цам — засту́пник ми́лостив и смире́н, Алекса́ндре, мона́хом — сла́ва и похвала́.

Богородичен: Ка́ко дои́ши млеко́м Сы́на, Чи́стая, без отца́, пита́ющаго вся́кое дыха́ние, Ма́ти Пречи́стая? Ка́ко на руку́ но́сиши вся́ содержа́щаго? Па́че ума́ чу́до Твое́. Те́м пое́м вели́чия Твоя́.

Пе́снь 8.

Ирмос: Ру́це распросте́р, Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́; о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́савшеся, благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Умо́м безстра́стия очище́н, бесе́довал еси́ Го́сподеви Вседержи́телю, от Него́же неизглаго́ланно, преподо́бне, науча́емь, проро́чески предглаго́лал еси́, просвеща́я ду́ши, я́ко вели́к, всеблаже́нне, проро́к. Те́м тя́ согла́сно, Алекса́ндре прему́дре, ве́рнии, похваля́ем, пою́ще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Подава́я тебе́, я́же проти́ву любве́, Зижди́тель и от ю́ности соблюда́я тя́ десни́цею, ма́лым бы́лием, самовозра́стшим от земли́, пита́ет тя́ боголе́пно, я́ко от младе́нства вся́ко похоте́ние попра́вша и пою́ща: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Яко струя́ боже́ственна исцеле́ний, происходя́щи от ра́ки твоея́, вся́ исцеля́ет, и омыва́ет скве́рны страсте́й, и гное́ние лю́тых очища́ет, и ве́рных напая́ет все́х сердца́, Алекса́ндре прему́дре, любо́вию пою́щих: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богородичен: Вопло́щся Безпло́тный из Тебе́ боголе́пно, Его́же моли́, Пречи́стая, стра́сти пло́ти моея́ умертви́ти и оживи́ти мою́ умерщвле́нную ду́шу грехми́.

Пе́снь 9.

Ирмос: Кам́ень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Твоя́ свяще́нныя и святы́я мо́щи, во гро́бе лежа́ще, многоразли́чныя неду́ги исцеля́ют и попаля́ют полки́ бесо́вския всегда́, му́дре Алекса́ндре: Бо́жиею бо благода́тию то́чиши все́м исцеле́ния, ве́рно тя́ при́сно блажа́щим.

Струи́ на́м исцеле́ний всегда́ честна́я твоя́ ра́ка яви́ся, о́тче, страсте́й излия́ние вся́ческих изсуша́ющи и вся́ напоя́ющи ду́ши ко благопло́дию боже́ственному, прему́дре Алекса́ндре, Христо́в уго́дниче.

Па́мять твоя́ дне́сь, я́ко со́лнце, возсия́, Алекса́ндре преблаже́нне, благочести́вых сердца́ озаря́ющи боле́зней твои́х и чуде́с сия́нием, я́ко вои́стинну просвеща́ющи, о́тче, в ню́же вся́ ны́ помяни́, ве́рно чту́щия тя́.

Богородичен: Гла́с прино́сим Ти́ Гаврии́лов, ра́дующеся: ра́дуйся, глаго́люще, ме́сто свяще́ния, ра́дуйся, преподо́бных сла́во и все́х ве́рных спасе́ние, ея́же ра́ди обожи́хомся, Богоро́дице Присноде́во.

Свети́лен.

Благода́ть преизбы́сть Бо́жия в души́ твое́й, прему́дре Алекса́ндре, и я́ко безпло́тен, на земли́ пожи́л еси́. Те́м почита́ющих тя́ страсте́й изба́ви те́мных о́блак, и к ти́хому приста́нищу приводя́ и отгоня́я ополче́ния бесо́вская Боже́ственною си́лою.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Сотво́рь вои́стинну с Тобо́ю вели́чия Сы́н Преве́чный Отчим сове́том: Жи́знь бо нетле́нную без стра́сти родила́ еси́ и пребыла́ еси́, я́коже пре́жде рождества́, Де́ва, ма́терских избе́гши боле́зней и по рождестве́ Де́вою пребы́вши.

Сти́хиры, гла́с 4.

Преподо́бне и богоно́се, / житие́ твое́ проше́д нескве́рно, / терпе́ние же, и кро́тость, и любо́вь нелицеме́рну, / воздержа́ние безме́рно, / всено́щное стоя́ние, / умиле́ние боже́ственно, / ве́ру и наде́жду и́стинну / с ми́лованием, о́тче, стяжа́в, / я́ко Ангел, пожи́л еси́ на земли́ с те́лом, / Алекса́ндре блаже́нне, / моли́твенниче о душа́х на́ших.

Яко земны́й Ангел / и небе́сный челове́к, бы́л еси́, прему́дре, / исто́чник умиле́ния / и щедро́т струя́ незави́стна яви́лся еси́, / пучи́на чуде́с, / гре́шником испору́чник, / ма́слина вои́стинну Бо́жия плодови́та, / ма́слом трудо́в твои́х, / Алекса́ндре чу́дне, умаща́я сердца́ / ве́рно восхваля́ющих тя́.

Преподо́бне и богоблаже́нне, / умертви́л еси́ пло́ти мудрова́ние боже́ственными разуме́нии, / теле́сных превы́ше страсте́й бы́л еси́, / и смеше́н до́льними нося́ начерта́ние, / изобража́я в себе́ боже́ственную добро́ту, / и показа́лся еси́ ве́сь светови́ден / де́йством Свята́го Ду́ха, / Алекса́ндре, о́тче на́ш, / и́нокующим украше́ние.

Исто́чник чуде́с показа́ / и реку́ дарова́ний ра́ку моще́й твои́х челове́ком Госпо́дь, / Алекса́ндре прему́дре: / слепы́м е́же ви́дети сия́ дарова́ся, / прокаже́нным — очище́ние. / Одержи́мыя нечи́стыми ду́хи / от те́х вла́сти избавля́еши / и целому́дрие те́м твори́ши, / исцеле́нием неоску́дно.

Сла́ва И ны́не, гла́с 6:

Ра́дуйся, по́стником свети́ло многосве́тлое, и́ноком звезда́ незаходи́мая, па́стырем похвала́, о́тче Алекса́ндре, преподо́бным совсе́льниче. Ра́дуйся, Тро́ицы пресве́тлое жили́ще. Ра́дуйся, любве́ и ми́лования исто́чниче. Ра́дуйся, пресве́тлый свети́льниче разсужде́ния. Ра́дуйся, пра́вило доброде́телей и́стинное. Ра́дуйся, сто́лпе одушевле́нный. Ра́дуйся, Вели́кому Нову́граду похвала́ и утвержде́ние.

Молитва преподобному Александру Свирскому

О, свяще́нная главо́, А́нгеле земни́й и челове́че Небе́сный, преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Алекса́ндре, изря́дный уго́дниче Пресвяты́я и Единосу́щныя Тро́ицы, явля́яй мно́гия ми́лости живу́щим во святе́й оби́тели твое́й и всем, с ве́рою и любо́вию притека́ющим к тебе́! Испроси́ нам вся благопотре́бная к житию́ сему́ вре́менному, и ну́жная к ве́чному спасе́нию на́шему. Посо́бствуй предста́тельством твои́м, уго́дниче Бо́жий, пред Го́сподем на враги́ ви́димыя и неви́димыя. Ве́рных рабо́в Его́, в ско́рби и печа́ли день и нощь вопию́щих к Нему́, многоболе́зненный вопль да услы́шит и да изведе́т от поги́бели живо́т наш. Да в ми́ре глубо́це пребу́дет свята́я Правосла́вная Це́рковь Христо́ва, и в благострое́нии зи́ждется Оте́чество на́ше, во вся́ком благоче́стии неруши́мо. Бу́ди всем нам, чудотво́рче святы́й, помо́щник ско́рый во вся́кой ско́рби и обстоя́нии. Наипа́че же в час кончи́ны на́шея яви́ся нам засту́пник благосе́рдый, да не пре́дани бу́дем на мыта́рствех возду́шных вла́сти зло́бнаго мироде́ржца, но да сподо́бимся непреткнове́ннаго восхо́да в Ца́рствие Небе́сное. Ей, о́тче, моли́твенниче наш при́сный! Не посрами́ упова́ния на́шего, не пре́зри смире́нная моле́ния на́ша, и предста́тельствуй за нас пред Престо́лом Живонача́льныя Тро́ицы, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю и со все́ми святы́ми мы, недосто́йнии, в селе́ниих ра́йских сла́вити вели́чие, благода́ть и ми́лость Еди́наго в Тро́ице Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Преставлению преподобного Александра, Свирского