Шрифт

16 мая.

Канон Преподобнаго Феодосия, игумена монастыря.

Преподобнаго Феодосия, игумена монастыря Печерскаго

Тропа́рь, гла́с 8:

Возвы́сився на доброде́тель, измла́да возлюби́в мона́шеское житие́, к жела́нию до́блественне дости́г, всели́лся еси́ в пеще́ру и, украси́в житие́ твое́ поще́нием и све́тлостию, в моли́твах, я́ко безпло́тен, пребыва́л еси́, в Росси́йстей земли́, я́ко све́тлое свети́ло, просия́в, о́тче Феодо́сие, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кано́н свята́го, гла́с 6.

Пе́снь 1.

Ирмос: Яко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

Пресве́тлыми Бо́жиими луча́ми просвеще́н, о́тче Феодо́сие, просвети́ у́м мо́й твои́ми моли́твами воспе́ти све́тло твою́ боже́ственную па́мять.

Еди́ному прине́слся еси́ Бо́гу от ю́ности, от Него́же прия́л еси́ бога́тую благода́ть чуде́с, те́мже бы́л еси́ сокро́вище ста́ду твоему́ нетле́нно.

Но́вый на́м яви́ся Авраа́м, же́ртву принося́ Бо́гу, Агнца, взе́млющаго грехи́ всего́ ми́ра вои́стинну, хле́бы сотворя́я свои́ма рука́ма чи́стыма.

Богородичен: Иже пре́жде денни́цы Сы́й, Сло́во Бо́жие Челове́к на́м яви́ся, вопло́щся на́с ра́ди от Пречи́стыя Де́вы, и, от Тоя́ изше́д, невреди́му сохрани́.

Пе́снь 3.

Ирмос: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.

Ева́нгельскаго послу́ша гла́са Феодо́сий, в це́рковь прири́ща, возжеле́в взя́ти кре́ст Госпо́день на ра́мо свое́, ми́ра всего́ оста́вль пристра́стия, Тому́ после́дова.

Испыта́вши тебе́, ро́ждшая тя́ ма́ти повелева́ет ри́зу твою́ совлещи́ и ви́де ужа́сное виде́ние: чре́сла твоя́, источа́ющая кро́вь, желе́зным препоя́санием.

Зело́ гро́б Госпо́день вожделе́в ви́дети, блаже́нне Феодо́сие, но, удержа́н бы́л еси́ смотре́нием Влады́чним, Анто́нию же бы́л еси́ собесе́дник преподо́бному.

Богородичен: Па́че ума́ Ты́ зачала́ еси́, Препе́тая Де́ва, еди́на бо от ве́ка все́х Творца́, и Бо́га, и Соде́теля, Бо́жие Сло́во родила́ еси́.

Седа́лен свята́го, гла́с 4:

Па́че ума́ челове́ча яви́лся еси́, преподо́бне, на земли́, Бо́жий са́д свяще́нный, посреде́ до́му Госпо́дня стоя́, подае́ши пло́д боле́зней твои́х ученико́м твои́м: от у́ст бо твои́х благода́ть Ду́ха возрасти́л еси́, о́браз бы́в подвиго́в и уста́в лю́бящих Го́спода. Его́же ны́не моли́ти не преста́й спасти́ся пою́щим тя́.

Пе́снь 4.

Ирмос: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.

Уве́давши ма́ти твоя́, му́дре, живу́ща тя́ со Анто́нием блаже́нным в пеще́ре (прии́де), ю́же, прише́дшую и пла́чущуюся, уте́шив, мирски́я зло́бы увеща́л еси́ убежа́ти.

Ты́ иере́й Бо́жий беззло́бный бы́л еси́, я́ко вои́стинну, о́тче, безкро́вныя же́ртвы принося́, свяще́нне, и воспева́я се́рдцем чи́стым ко Го́споду, пра́зднуя при́сно.

Грехо́в на́м избавле́ние испроси́, Бо́жий слуго́ и предста́телю, ста́до твое́, вопие́м ти́, и от собла́зн вра́жиих пою́щия тя́ сохрани́.

Богородичен: Твою́ пречи́стую утро́бу освяти́ от Отца́ просия́вшее Сло́во Бо́жие и мно́гия ра́ди бла́гости изба́ви челове́ческий ро́д от дре́вния кля́твы.

Пе́снь 5

Ирмос: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Чи́стый сосу́д, цве́ты доброде́тельными украша́емь бы́л еси́, о́тче Феодо́сие, из него́же источа́еши исто́чник ста́ду поуче́ния, па́че ме́да и со́та сладча́йшаго.

Естество́ плотско́е умертви́л еси́ доброде́тельными по́двиги, о́тче му́дре Феодо́сие, те́мже тя́ па́стыря Христо́с показа́, иде́же па́жить пре́жде избра́ Чи́стей Де́ве.

Мона́хом бы́л еси́ наста́вник и па́стырь овца́м, пасо́мым на па́жити Бо́жия Ма́тере, сего́ ра́ди Бо́г сугу́бу ра́дость подае́т ти́, Феодо́сие, моли́твами Чи́стыя Богома́тере.

Богородичен: Обре́т Тя́ свяще́нный до́м, Живы́й на небесе́х во́лею в Твою́ утро́бу всели́ся. Те́м благода́рными гла́сы пое́м пречи́стое Твое́ рождество́ при́сно, в дому́ Твое́м стоя́ще.

Пе́снь 6.

Ирмос: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.

Истинную воздви́г це́рковь Бо́жия Ма́тере, в не́й мно́жества мона́шествующих собра́л еси́ ли́к, любо́вию пою́щих честну́ю твою́ па́мять.

Прибега́ющим к кро́ву твоему́ с ве́рою, исто́чник исцеле́ний источа́еши все́м, и святы́ню излива́еши, преподо́бне, и просвеща́еши сердца́, бесо́вския ле́сти прогоня́я.

Ко Христу́ Бо́гу воздви́гни твоя́ ру́ки, преподо́бне, и твое́ ста́до е́же собра́л еси́ Ду́хом, соблюди́, о́тче, моли́твами твои́ми, све́тло пою́щее твою́ па́мять.

Богородичен: Ра́дуйся, Препе́тая, препе́таго Бо́га все́х поро́ждшая, и пою́щия Тя́ прича́стники све́ту яви́, Чи́стая, и огня́ ве́чнаго изба́ви.

Конда́к, гла́с 3.

Звезду́ Росси́йскую дне́сь почти́м, от восто́ка возсия́вшую и на за́пад прише́дшую, всю́ же страну́ сию́ чудесы́ и добро́тою обогати́вшую и вся́ ны́ соде́янием и благода́тию мона́шескаго уста́ва, блаже́ннаго Феодо́сия.

Икос:

Кто́ изрещи́ возмо́жет по́двиги твоя́, о́тче? Или́ кто́ изочте́т мно́жества трудо́в твои́х и чуде́с ди́вных? Еще́ бо во пло́ти сы́й, Безпло́тнаго ви́дел еси́, в пло́тяне о́бразе бесе́дующа к тебе́ и да́р принося́ща тебе́, Бо́гом по́сланное зла́то. Па́че челове́ка ты́ яви́лся еси́ смире́нием и кро́тким нра́вом и духо́вныя му́дрости испо́лнен. Те́м, Ду́ха в себе́ прие́мь, во све́те ви́ден бы́л еси́, я́ко со́лнце, сия́я. И мене́, тебе́ пою́ща, просвети́ сия́нием твои́м, преподо́бне, мона́шескаго уста́ва, боже́ственный Феодо́сие.

Пе́снь 7.

Ирмос: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла Ангел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие, мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ду́ха Бо́жия благода́ть осени́вшая тя́, возрасте́ в тебе́, просвеща́ющи, о́тче, твое́ се́рдце, е́юже учи́л еси́ воспева́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Извеще́ния глаго́л твои́х смотре́ния та́ин изыдо́ша во вся́ страны́, при́сно пою́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Многоразли́чная благода́ть Ду́ха на тебе́, о́тче, почи́ и пресла́вная чудеса́ показа́ пою́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богородичен: Под кро́в Тво́й, Влады́чице, прибега́юще, избавля́емся лю́тых, наде́жду бо иму́ще, ве́рнии вси́, мо́лим: Твоя́ рабы́ не пре́зри, Богоро́дице Де́во.

Пе́снь 8.

Ирмос: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.

Христа́ воспева́ет ли́к твои́х учени́к, с наста́вником о́крест стоя́ ра́ки твоея́, прие́мший твоя́ труды́, досто́йныя Бо́гу, Его́же превозно́сим во ве́ки.

Ра́дуяся, после́довал еси́ распя́тому Христу́ Бо́гу, мно́гими бо труды́ и боле́зньми те́ло умертви́в, ве́ру и́стинную и любо́вь стяжа́л еси́, ми́ра отве́ргся и Христа́ еди́наго возлюби́в.

Источа́ет здра́вие Боже́ственною си́лою ра́ка моще́й твои́х, о́тче Феодо́сие, и стра́сти душе́вныя и плотски́я исцеля́ет, те́м воспева́ем досто́йно па́мять твою́.

Богородичен: Гаврии́лов Ти́ гла́с ны́не восклица́ем: ра́дуйся, Преблагослове́нная Влады́чице Богоблагода́тная, Ея́же ра́ди кля́твы дре́вния избы́хом, Ты́ бо Хода́таица все́х спасе́ния.

Песнь 9

Ирмос: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни Ангельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.

Отче, ве́рою ча́да, я́же совокупи́л еси́, доброде́тельми сия́ просвети́ти сподо́би, па́стырем досто́ин па́стырь; оставле́ние же грехо́в и жития́ исправле́ние, преподо́бне, дарова́ти на́м моли́ся.

Ра́вно пожи́в со святы́ми отцы́, Пречи́стыя Де́вы слуга́ бы́л еси́, блаже́нне, и па́стырь мона́хов изря́ден, я́ко вои́стинну сто́лп правове́рия, ве́рных наде́жда и упова́ние пою́щих в дому́ Бо́жия Ма́тере.

Укрепля́емь си́лою Вседержи́телевою, ко́зни вра́жия победи́л еси́ и си́х полки́ прогна́л еси́, боля́щим здра́вие по́дал еси́, те́м, веселя́щеся, при́сно чти́м твою́ па́мять.

Богородичен: Возсия́вшаго от Отца́ без ма́тере, неизрече́нно заче́нши, родила́ еси́, Богома́ти препе́тая, Де́во Чи́стая, Его́же я́ко Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего моли́, Пресвята́я, за рабы́ Твоя́.

Свети́лен.

Све́т Единосу́щныя Тро́ицы восприе́мь в се́рдце твое́м, Феодо́сие, отце́м о́тче, благочести́выя просвети́л еси́, в пеще́ре укре́плься с вели́ким Анто́нием, Ангелом единокро́вне. С ни́миже помина́й тебе́ ве́рою воспева́ющих.

Молитва преподобному Феодосию, игумену Киево-Печерскому

О, свяще́нная главо́, А́нгеле земны́й и челове́че Небе́сный, преподо́бне и Богоно́сне о́тче наш Феодо́сие, изря́дный слуго́ Пресвяты́я Богоро́дицы, во и́мя Ея́ свято́е оби́тель пречу́дну на гора́х Пече́рских сооруди́вый, и в ней чуде́с мно́жеством просия́вый! Мо́лим тя со усе́рдием мно́гим, моли́ся за нас ко Го́споду Бо́гу, и испроси́ от Него́ вели́кия и бога́тыя ми́лости: ве́ру пра́ву, наде́жду спасе́ния несомне́нну, любо́вь ко всем нелицеме́рну, благоче́стие непоколеби́мое, душ и теле́с здра́вие, жите́йских потре́б дово́льство, и да не во зло обрати́м блага́я, да́руемая нам от щедрода́тельныя Его́ десни́цы, но в сла́ву и́мени Его́ свята́го, и во спасе́ние на́ше. Сохрани́, уго́дниче Бо́жий, предста́тельством твои́м святы́м страну́ на́шу, Це́рковь Православноросси́йскую, град твой, и Ла́вру твою́ невреди́мыми от вся́каго зла, и вся лю́ди притека́ющия на поклоне́ние к честно́му твоему́ гро́бу и пребыва́ющия во святе́й оби́тели твое́й, осени́ Небе́сным твои́м благослове́нием и от вся́ких зол и бед ми́лостивно изба́ви. Наипа́че же в час кончи́ны на́шея покажи́ нам многомо́щное твое́ покрови́тельство: да изба́вимся моли́твами твои́ми ко Го́споду вла́сти лю́таго мироде́ржца и сподо́бимся насле́дити Ца́рство Небе́сное. Яви́ нам, о́тче, благосе́рдие твое́ и не оста́ви нас си́рых и безпо́мощных, да вы́ну славосло́вим ди́внаго во святы́х Свои́х Бо́га, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, и твое́ свято́е заступле́ние, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва преподобным Антонию и Феодосию, игуменам Киево-Печеpским

Преподо́бнии и богоно́снии отцы́ на́ши Анто́ние и Феодо́сие, к вам мы гре́шнии и смире́ннии, я́ко к те́плым засту́пником и ско́рым помо́щником и изве́стным предста́телем, усе́рдно прибега́ем, смире́нно прося́ще ва́шея по́мощи и заступле́ния в бе́здне зол и бед погружа́емии, я́же на всяк день и час нам и от челове́к лука́вых приключа́ются и от духо́в зло́бы поднебе́сныя, всегда́ и везде́ и вся́кими о́бразы поги́бели души́ и теле́с на́ших и́щущих, нахо́дят на ны. Изве́стны бо есмы́ несумне́нно, коль вели́кое к Милосе́рдому Бо́гу и́мате дерзнове́ние: еще́ бо на земли́ ме́жду стра́нствующими к Го́рнему Оте́честву пребыва́юще, ве́лию си́лу благода́ти Бо́жией, уста́ми и рука́ма ва́шими чудоде́йствующей, в себе́ показа́сте, я́ко и огнь с небе́с, по подо́бию Илии́ну, на показа́ние ме́ста, на не́мже и́маше бы́ти осно́вана, на че́сть и всегда́шнее Бо́га и Бо́жия Ма́тере славосло́вие, вели́кая це́рковь Пече́рская, и ро́су, по о́бразу Гедео́нову, на очище́ние и ве́чное прославле́ние того́жде свята́го ме́ста низведо́сте: та́кожде ве́мы, коль мно́гое мно́жество муже́й и жен, из ра́зных стран и наро́дов, скорбя́щих и напа́ствуемых, или́ разли́чными тя́жкими боле́зньми одержи́мых, или́ под бре́менем наси́лия и притесне́ния неудо́бь носи́мым упа́дающих и жития́ своего́ отчаява́ющихся, ва́шими моли́твами и заступле́нием получи́ша ско́рое себе́ облегче́ние и избавле́ние. А́ще у́бо вся́ та помоществова́ния, еще́ в сме́ртном су́ще стра́нствовании, бе́дствующим ми́лостивно подава́сте, кольми́ па́че днесь, егда́ уже́ Всемогу́щей предста́сте Тро́ице, и бо́льшее прия́сте дерзнове́ние, во е́же моли́ти ю́ о на́шем недосто́инстве, и нас в беда́х и печа́лех су́щих утеша́ти, в тя́жких ну́ждах и напа́стех по нас ра́товати, в злоключе́ниях и бе́дствиях нас заступа́ти и защища́ти. Сего́ ра́ди и мы, столь мно́гими вражде́бными наве́тами, озлобле́ниями и кова́рными злоумышле́ниями отвсю́ду угрожа́емии и тесни́мии, ва́шему те́плому и си́льному по Бо́зе вруча́ем себе́ покрови́тельству и защище́нию, и усе́рдно мо́лим благосты́ню ва́шу, coxpaни́те нас неврежде́нных от всех бед и зол, наипа́че же от бесо́вских ко́зней и хи́тростей, льсти́вых по́дступов и на́глых нападе́ний: да не бу́дем им в поруга́ние и посмея́тельство, но та́ко их кре́пкою ва́шею по́мощию от нас отжени́те, я́коже во дни о́ны от оби́тели отгна́сте их, мно́гия па́кости иногда́ де́ющих. Сицева́я же их неполе́зная укроти́вше на ны воста́ния и устремле́ния, та́ко нас, утвержде́нных в ве́ре, наде́жде и любви́ постоя́нных соде́лайте, да николи́же на́ми каково́е возоблада́ет недоуме́ние, или́ сумне́ние в тех, я́же Свята́я Ма́ти Це́рковь ве́ровати поуча́ет, и испове́дати дерзнове́нно повелева́ет: наде́жду на́шу на Го́спода Бо́га в душа́х на́ших ве́сом и ме́рою пра́вды и ми́лости Бо́жия си́це устро́йте, я́ко да ниже́ изли́шне упова́ем обе́щанная от Бо́га без труда́ и по́двига восприя́ти, ниже́, зря́ща вели́кая прегреше́ния и тя́жкая законопреступле́ния, весьма́ Бо́жия милосе́рдия отчаива́емся. Любо́вь в сердца́х на́ших си́це утверди́те, и досто́йну соде́лайте, да ничто́же земно́е и скороги́бнущее па́че Бо́га, вся сотво́ршаго и вся в Себе́ содержа́щаго, ниже́ помышля́ем, ниже́ жела́ем, ниже́ предпочита́ем. Чу́вства на́ша душе́вная вку́пе и теле́сная в таково́м благоустрое́нии и благоле́пной ме́рности на всяк день и час удержива́йте и снабдева́йте, да те́ми никогда́же Блага́го, Человеколюби́ваго Бо́га прогне́ваем. Ра́зум уцелому́дрите, да он па́че о Бо́зе, Его вездепрису́тствии и благопромышле́нии помышля́ет, неже́ о вре́менных и ничто́же су́щих пече́тся. Развраще́нную во́лю на́шу вы́ну исправля́йте, да николи́же хо́щет, е́же хоте́нию Бо́жию сопротивля́ется, но те́ми да удовля́ется, и в сих безмяте́жно и безпеча́льно да пребыва́ет, я́же суть Бо́гу уго́дна и прия́тна, челове́ку же спаси́тельна и поле́зна. Па́мять истрезвля́йте, да та непреста́нно представля́ет уму́ и сия́, и́миже Всеми́лостиваго прогне́ва Бо́га и Его́ благоутро́бие раздражи́ и о́ная, я́же вся́каго челове́ка, кроме́ вся́каго сумне́ния по вре́менной сей жи́зни ожида́ют: к сим же и Оте́чества ва́шего не забыва́йте, но в ми́рном устрое́нии пребыва́ти ему́ у Престо́ла Вели́чества Бо́жия непреста́нно хода́тайствуйте. Вся лю́ди, су́щия в стране́ на́шей, ми́рных и безпеча́льных сохрани́тe, и от вся́каго зла́го обстоя́ния вско́ре изба́вите. Егда́ же приспе́ет на́ше от вре́меннаго сего́ жития́ отше́ствие и к ве́чности преселе́ние, си́це нам в по́мощь предста́ните и от наси́лий вра́жиих свободи́те, я́коже предста́сте иногда́ Ера́зму мона́ху в тя́жком сме́ртном бе́дствии обрета́вшемуся, и си́це сердца́ на́ша к и́стинному покая́нию и жале́нию о греха́х подви́гните, я́коже и о́наго се́рдце подвиго́сте, и́же в и́стинном покая́нии от зде́шних к Бо́гу отъи́де, да и мы, в чи́стем со́вести на́шея свиде́тельстве, Пресвяте́й и Нepaздели́мей предста́вше Тро́ице, прославля́ем Ю́ ку́пно с ва́ми и все́ми святы́ми в безконе́чныя ве́ки. Ами́нь.

Преподобнаго Феодосия, игумена монастыря Печерскаго