Шрифт

15 мая.

Канон Святителя Афанасия Великаго, патриарха Александрийскаго.

Святителя Афанасия Великаго, патриарха Александрийскаго

Тропа́рь, гла́с 3:

Сто́лп бы́л еси́ Правосла́вия, боже́ственными догма́ты подтвержда́я Це́рковь, священнонача́льниче Афана́сие: Отцу́ бо Сы́на Единосу́щна пропове́дав, посрами́л еси́ Ария. Отче преподо́бне, Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Кано́н свята́го. Гла́с 8.

Пе́снь 1.

Ирмос: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.

Афана́сию приноша́ю похвалу́, я́ко доброде́тель восхваля́я, к Бо́гу приноша́ю па́че похвале́ние, от Него́же челове́ком дае́тся достохва́льно дарова́ние доброде́тели, е́йже бы́сть одушевле́н о́браз и печа́ть.

Богому́дрия бы́л еси́ испо́лнен и, па́че со́лнца Ангельским, блаже́нне, житие́м облиста́в ны́не, преподо́бне, превозше́л еси́ похва́л зако́ны, и́же от на́с, но приими́, о́тче, а́ще и не по достоя́нию похвале́ние.

Достодо́лжно у́бо пе́снь плете́м, во сла́вней твое́й па́мяти, но лиша́емся бо́льших, Афана́сие, по достоя́нию пе́сней твои́х, про́сим проще́ние на́м да́ти и незави́стную благода́ть тобо́ю Ду́ха.

Юношески плотски́х страсте́й игра́ние умертви́л еси́, в ю́ности твое́й стяжа́в му́дрость ста́рческую и благоуста́вно, Афана́сие блаже́нне, жела́нием бо прему́дрости вся́ чу́вства испра́вил еси́.

Богородичен: Вопло́щшагося на́с ра́ди, Всенепоро́чная, Яже пре́жде безпло́тнаго, богонача́льнаго Сло́ва Отча родила́ еси́, о де́вственная похвало́, и прия́телище чистоты́, и хра́м очище́ния, Влады́чице ми́ра, Богоневе́сто.

Пе́снь 3.

Ирмос: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.

Очи́стив от вся́кия скве́рны ду́шу же и те́ло, Афана́сие, хра́м яви́лся еси́, досто́ин Бо́гу, те́мже Тро́ицы исполне́ние почи́ в тебе́, священнотаи́нниче пребога́те.

Твою́ ду́шу, я́коже жела́ше, Уте́шителева благода́ть от страсте́й очище́ну обре́тши, я́ве в не́й де́йственная показу́ет и пресве́тло свети́ло, о́тче, ми́ру тя́ полага́ет.

Святи́тельства у́бо пра́вило святи́телем показа́лся еси́, де́тельнаго же подписа́ние жития́; сло́во же твое́ я́сно, виде́ния о́браз, прему́дре, богосло́вия же твоего́ преде́л уче́ние яви́ся.

Богородичен: Херуви́м и серафи́м превы́шши яви́лася еси́, Богоро́дице: Ты́ бо еди́на прия́ла еси́ невмести́маго Бо́га во Твое́м чре́ве, Нескве́рная. Те́мже, ве́рнии, Тя́ вси́ пе́сньми, Чи́стая, ублажа́ем.

Та́же седа́лен свята́го, гла́с 8.

Прему́дрости сло́ва навы́к, Ариеву ле́сть низложи́в, ми́рови пропове́дал еси́ правосла́вную ве́ру: Отца́ бо Сло́во, Христа́, жи́знь на́шу, вои́стинну бы́ти уясни́л еси́ сопресто́льна. Те́мже единому́дренно Це́рковь сла́вит Тро́ицу Единосу́щную, во Еди́нице Божества́, богоно́се Афана́сие. Моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Пе́снь 4.

Ирмос: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра Отча и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Все́ тебе́ вдохну́ живоно́сное дыха́ние свы́ше, пе́рвее прише́дшее боголе́пно, Ду́х Христо́в в го́рнице, и ученики́ насы́щшее, апо́стола тя́ показа́ тринадеся́таго, о́тче, правосла́вную ве́ру пропове́дающаго.

Ты́, боже́ственною ре́вностию зело́ распаля́емь, собо́ру споспе́шествовал еси́ и пре́жде, е́же соверши́ти тя́ председа́теля, в Нике́и пропове́дал еси́ Единосу́щное. Те́мже Це́ркве Христо́с пастыренача́льника и учи́теля тя́ поставля́ет.

Вруче́на име́я церко́вная корми́ла от промышле́ния боже́ственнаго, Афана́сие, еретико́в душевре́дная вся́ языкобо́лия, я́коже не́кая секи́ра, посе́кл еси́, искореня́я, я́коже те́рние, и се́мя слове́сное напая́я, му́дре возде́лал еси́.

От твоего́ язы́ка о́гненнаго сожже́ся Ариево сро́дное разделе́ние и слия́ние Саве́ллиево, я́же от безме́рия зла́, и к нече́стию единоче́стна, и вся́ с ни́ми хуле́ния ерети́ческая, о Афана́сие!

Богородичен: Но́в Ада́м за пе́рваго Ты́ бы́л еси́ от Де́вы, за прама́терь — Изба́витель все́х и Спа́с, за сме́рть — и́стинная Жи́знь безсме́ртная. Те́мже Тя́ ро́ждшую Богоро́дицу ве́дуще, по достоя́нию, Чи́стая, ублажа́ем.

Пе́снь 5

Ирмос: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́, окая́ннаго, но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Христа́ име́я, глаго́люща, о́тче, во орга́не доброгла́снем язы́ка твоего́, посрами́л еси́ у́бо и́долов напи́санно е́ресь, заблужде́нныя наставля́я и обраща́я ко и́стинному Бо́гу, Афана́сие.

Губи́тельныя е́реси вся́, о́тче, изобличи́л еси́ словесы́ и писа́ньми, разли́чную ле́сть изгоня́я му́дрыми показа́ньми из вселе́нныя, уясня́я невоспротивосло́вне правосла́вную ве́ру, блаже́нне.

Тя́ учи́теля вои́стинну вели́ка учи́телей му́дрых, Афана́сие, нело́жно сказу́ет и со апо́столы причте́ Це́рковь Христо́ва, о́тче, изъявля́юща сло́во ве́ры непоро́чное.

Богородичен: Ма́тернее дерзнове́ние к Сы́ну Твоему́ стяжа́вши, Всечи́стая, сро́днаго промышле́ния, е́же о на́с не пре́зри, мо́лимся: я́ко Тя́ и еди́ну христиа́не ко Влады́це очище́ние ми́лостивно предлага́ем.

Пе́снь 6.

Ирмос: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Чужда́го се́мене се́ятель яви́вся Аполлина́рий, земна́го словесе́ и ума́ Христо́во вочелове́чение, кре́пко изобличи́ся от тебе́, преблаже́нне, я́коже несмы́слен и умовре́ден.

Глаго́л твои́х, блаже́нне, богодухнове́нных си́ла, я́ко гла́с гро́ма, во у́ши, богоприя́тне, я́ве возгреме́ ерети́чествующих и ли́ца и́х очерни́.

Диви́тся вся́к твои́м, о́тче, вле́поту списа́ниям му́дрым, любе́зно вмеща́я, хотя́щая бы́ти прозябе́ния ересе́й прови́дя, отвраща́емая от тебе́ проро́чески.

Богородичен: Сы́н Единоро́дный и пре́жде ве́к неви́димый, в после́дния дни́ Пе́рвенец бы́сть, зри́мь в телеси́ из Тебе́, Богома́ти, Бо́г спасе́ния моего́.

Конда́к, гла́с 2.

Правосла́вия насади́в уче́ния, злосла́вия те́рния изсе́кл еси́, умно́жив се́мя ве́ры одожде́нием Ду́ха, преподо́бне, те́мже тя́ пое́м, Афана́сие.

Икос:

Быстрины́ слове́с твои́х источи́в боже́ственнаго уче́ния ми́рови, ду́ши ве́рных напои́л еси́, Афана́сие, и ерети́ческия предста́тели потопи́л еси́, я́ко други́я еги́птяны, зако́н на́м богоначерта́нный да́в Правосла́вия, поклоне́ние Тро́ицы во еди́ном Божестве́ чти́ти, Еюже на́с соблюди́, от вра́г неви́димых избавля́я, те́мже тя́ пое́м, Афана́сие.

Пе́снь 7.

Ирмос: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́, ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же, оте́ц на́ших.

Единоче́стное, Сопресто́льное Отцу́ Сло́во, Единоро́дна же Сы́на правосла́вно пропове́дав, безсме́ртия, о́тче тезоимени́те, а́бие науча́еши, Ду́ху Сопресто́льна, и Единосу́щна, и Соприсносу́щна.

Учи́теля тя́ и пропове́дника священноявле́нна Трисо́лнечнаго Све́та, возвеща́юща ве́ру Правосла́вия да́же до коне́ц земли́, нече́стия зря́ роди́тель, изгна́ния на тя́ воздвиза́ет.

Беды́ безме́рныя я́же подъя́л еси́, блаже́нне, подвиза́яся по благоче́стию, венцы́ же, та́кожде све́тлии, и́бо адама́нт бы́л еси́ бию́щим, к себе́ же, я́ко магни́т, привлача́л еси́ вся́.

Стра́нныя догма́ты, чу́ждия же Це́ркве Христо́вы, изгна́л еси́, Тро́ицу богосло́вив Ипоста́сьми, Божество́м же Еди́ницу, Юже пе́л еси́: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Богородичен: В ле́то Безле́тнаго, Неискусобра́чна еди́на бы́вши, Яже пе́рвее Безпло́тное Сло́во, пло́ти прия́тием, Де́во, родила́ еси́, Ему́же пое́м, согла́сно зову́ще: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.

Пе́снь 8.

Ирмос: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель, Богочести́вым неи́стовно разжже́; си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Святи́телей украше́ние благосла́вное, Афана́сие, сто́лпе све́та и Це́ркве утвержде́ние, Тро́ицы побо́рниче, богосло́вия трубо́ злата́я, жития́ же мона́шескаго изве́стный законописа́телю, с на́ми пра́зднуеши, иере́и соверша́я, лю́ди ве́рныя приводя́ Христу́ во ве́ки.

Безсме́ртия бы́л еси́ вои́стинну тезоимени́т, де́тельныя бо сло́вом превозше́л еси́, иску́сных же в сло́ве изве́стием жития́ побежда́я, во обои́х преше́л еси́ кра́й. Те́мже, непрело́жною доброде́телию просия́в, безсме́ртную стяжа́л еси́ па́мять во ве́ки.

Ты́ светле́йшее показа́л еси́, тайнонебе́сниче богоприя́тне, святи́тельство до́блими страда́ньми твои́ми, пре́лесть изгна́л еси́ твои́ми изгна́нии ча́стыми по Тро́ице, Юже пропове́дуя, вопие́ши: Отцу́ поклони́теся, Сы́на богосло́вите, Ду́ха воспо́йте во вся́ ве́ки.

Богородичен: Све́та незаходи́маго была́ еси́ прия́телище, Пречи́стая, Све́т бо су́щим во тме́ и се́ни бы́сть, просвеща́я вся́ческая богоразу́мия благода́тию, Его́же непреста́нно, ве́рнии, во вся́ ве́ки пое́м.

Пе́снь 9.

Ирмос: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, Ангелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Просия́ житие́м, я́ко мо́лния, излия́ся же, о́тче, все́м веща́ние твое́, я́коже гро́м, и́хже со́лнце назира́ет, с небесе́ бо име́л еси́ свы́ше вдохнове́ние и́стинно. Те́мже не угаси́ твое́й па́мяти хода́тай забве́ния гро́б, Афана́сие.

Све́том трисо́лнечным и трисия́нным ясне́йше ны́не осия́емь, певце́м твои́м осия́ние зареви́дное явля́еши, я́ко зерца́лом, свы́ше испуща́я со́лнечне, и ты́ соста́ви, блаже́нне, а́ще вели́ко и ма́ло па́че досто́инства проси́мое.

Пою́ще, мо́лим тя́ приле́жно: о Це́ркви помоли́ся, кресто́м побе́ды дарова́ти, правосла́вней же ве́ре кре́пость на е́реси враго́в, на́м же спасе́ние, ми́р же ми́ру в твое́й па́мяти, Афана́сие.

Богородичен: Все́х Предста́тельнице христиа́н, Богома́ти Де́во Пренепоро́чная, я́ко Ми́лостива, изба́ви от бе́д и напа́стей оскорбле́нныя рабы́ Твоя́, и неду́гующия лю́тых стру́п я́звами, и боле́зньми ра́н боля́щия изврачу́й.

Свети́лен.

Река́ златото́чная яви́лся еси́, уче́ний вода́ми напая́я, служи́тель Тро́ицы, святи́телей украше́ние, ты́ бо Ариево уче́ние, Афана́сие, разори́л еси́ уче́нии твои́ми.

Сла́ва, И ны́не.

Архиере́ев сла́ву и Еги́пта воспита́ние, безсме́ртия украше́ние, воспои́м во хвале́нии Афана́сия Вели́каго, я́ко низложи́теля Ариева и ве́рных засту́пника.

Молитва святителю Афанасию Великому, Александрийскому

О, всехва́льный и пресла́вный святи́телю Афана́сие Вели́кий, за ве́ру Правосла́вную ты был еси́ в до́лзех труде́х, мно́зех по́двизех, в пятикра́тных изгна́ниих и бе́гствех, претерпе́л еси́ мно́ги клеветы́ и оболга́ния, мно́гажды за ню хоте́ша врази́ твои́ уби́ти тя, и то́кмо Сам Бог чуде́сно сохрани́ тя от сме́рти. И все сие́ ты претерпе́л еси́ от нечести́вых еретико́в – ариа́н, с ни́ми же и боро́лся еси́, и и́хже, в пучи́не слове́с погрузи́в, терпе́нием твои́м препобеди́л еси́, и, злове́рие их от Це́ркве отгна́в и правосла́вное уче́ние насади́в, умно́жил еси́ се́мя ве́ры Христо́вой. Вои́стинну ты еси́ хра́брый во́ин Христо́в, я́ко во́ин бо, до конца́ дний твои́х сла́вно боро́лся еси́ за пра́вую ве́ру со еретики́. Вои́стинну ты еси́ столп ве́ры Правосла́вныя, и́бо ника́коже поколеба́ся ве́ра твоя́ Правосла́вная от сих гоне́ний ерети́ческих, но па́че утверди́ся и укрепи́ся, и не то́кмо у тя и у па́ствы твое́й, но и во всей Це́ркви Христо́вей. К тебе́ мо́лимся, уго́дниче Бо́жий, испроси́ у Христа́ Бо́га на́шего и нам име́ти ве́ру непоколеби́му и не уклони́тися от пра́ваго пути́ ея́, но до конца́ дний свои́х пребы́ти на нем, не боя́щеся ни ле́сти, ни преще́ния, ни да́же гоне́ния, и унасле́довати Ца́рство Небе́сное во сла́ве Бо́га Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, иде́же ты и вси святи́и пребыва́ют. Ами́нь.

Святителя Афанасия Великаго, патриарха Александрийскаго