Шрифт

30 марта.

Канон Преподобному Алексию, человеку Божию.

Преподобному Алексию, человеку Божию

Тропа́рь, гла́с 4:

Возвы́сився на доброде́тель и у́м очи́стив, к жела́нному и кра́йнему дости́гл еси́, безстра́стием же украси́в житие́ твое́ и поще́ние изря́дное восприи́м со́вестию чи́стою, в моли́твах, я́ко безпло́тен, пребыва́я, возсия́л еси́, я́ко со́лнце, в ми́ре, преблаже́нне Алекси́е.

Кано́н. Гла́с 2.

Пе́снь 1.

Ирмос: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Припев: Преподобне человече Божий Алексие, моли Бога о нас.

Тесне́йший ше́ствовал еси́ пу́ть, непоро́чное и преподо́бное житие́, му́дре, проходя́ от ю́ности, те́мже мою́ тесноту́ разшири́ ума́, восхвали́ти тя́, в ра́йстей широте́ водворя́яся, Алекси́е.

Тебе́ сама́го весьма́ Бо́гу возложи́в, блаже́нне, вне́ пло́ти и ми́ра бы́л еси́, бога́тству теку́щу небе́сное предпоче́л еси́ и пребыва́ющее и обеща́нный гра́д Сио́н ве́чнующий.

Ложе́сн ты́ ма́терних непло́дие разреши́л еси́, ро́ждся, я́коже Самуи́л, пребога́те, во чре́ве же се́рдца чи́стый заче́н стра́х, роди́л еси́ ду́х спасе́ния Боже́ственных доброде́телей ве́рою.

Богородичен: Бо́жий Собезнача́льный Сы́н име́ я́ко вино́вну Тя́ к на́м, Де́во, подо́бия, еди́ну, па́че всея́ тва́ри, Чи́стая, чисту́ Тя́ обре́т. Те́м Тя́ пое́м, вси́ ро́ди, и ублажа́ем.

Пе́снь 3.

Ирмос: Процвела́ е́сть пусты́ня я́ко кри́н Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Пронза́емь жела́нием чистоты́, черто́гом, и́же на земли́, небе́сный премени́л еси́ и жены́ любо́вию сладча́йшее Ангельское подо́бие.

Молвы́ жите́йския и тя́жесть бога́тства оста́вил еси́ и пресе́льник бы́в оте́чества, блаже́нне Алекси́е, Христо́ве нищете́ подо́бяся.

Слеза́ми, и боле́зньми, и воздержа́нием, всему́дре, благо́е взыска́л еси́, когда́ прии́дет све́т ра́зума, безстра́стие дая́ се́рдцу твоему́.

Богородичен: Горе́ неви́димый Ангелом, Чи́стая, до́ле из Тебе́ ражда́емь, зри́тся соверше́н Челове́к, погиба́ющий ми́р обновля́я.

Седа́лен, гла́с 3.

Ми́ра красоту́, преподо́бне, оста́вил еси́, премени́в бога́тством теку́щим непроходи́мое я́ве и пребыва́ющее, Алекси́е. Те́мже со все́ми тя́ святы́ми сла́вим и торжеству́ем све́тло в па́мяти твое́й, прося́ще обрести́ моли́твами твои́ми, блаже́нне, ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Недомы́сленно и непости́жно е́сть, Влады́чице Богора́дованная, е́же соде́ланное о Тебе́ стра́шное Бо́жие та́инство, и́бо Необыме́ннаго, заче́нши, родила́ еси́, пло́тию обложе́на от пречи́стых крове́й Твои́х. Его́же всегда́, Чи́стая, я́ко Сы́на Твоего́ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

КрестоБогородичен:

Неискусобра́чная Чи́стая и Ма́ти Твоя́, Христе́, ви́дящи Тя́, ме́ртва ви́сяща на Кресте́, ма́терски пла́чущи, глаго́лаше: что́ Тебе́ воздаде́ евре́йский беззако́нный собо́р и неблагода́рный, и́же мно́гих и вели́ких Твои́х, Сы́не Мо́й, даро́в наслади́выйся? Пою́ Твое́ Боже́ственное снизхожде́ние.

Пе́снь 4.

Ирмос: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни Ангел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка; те́м зову́ ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Претерпе́л еси́ нищету́, проси́тель бы́в, ни́щь, я́коже Ла́зарь, жела́ние бо Боже́ственное утеша́ше, блаже́нне, се́рдце твое́, пожела́вшее бога́тства небе́снаго.

Безпеча́льнаго и ти́хаго жития́ возжела́л еси́, еди́нощи яды́й в седми́це, Алекси́е, жела́нием ожида́ющаго тя́ не мимотеку́щаго, всеблаже́нне, наслажде́ния.

Хра́м Бо́гу се́рдце ища́й соде́лати, в дому́ возлюби́л еси́ Богома́тере, сла́вне, всегда́ седе́ти и небе́сныя добро́ты созира́ти.

Богородичен: Воздои́вши Да́теля, Де́во, млека́, а́лчущее и утесня́емое ны́не се́рдце мое́ насы́ти вся́каго ра́зума и умиле́ния Боже́ственнаго, молю́ Тя.

Пе́снь 5

Ирмос: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.

То́ки свяще́нными напая́я всегда́ сле́з твою́ ду́шу, соде́лал еси́ кла́с, вои́стинну стори́чествующь, Де́лателю Безсме́ртному до́бре соблюда́емь.

Ви́ден бы́л еси́ на земли́, житие́ безпло́тных подража́я, премно́гим твои́м, о́тче, воздержа́нием, досточу́дне, и в моли́твах прилежа́нием, и́мже, я́ко све́том, просвети́лся еси́.

Огне́м моли́тв греха́ попали́л еси́ ве́щь, му́дре, бде́нными же стоя́ньми вся́кое сладостра́стие успи́л еси́, усну́в же, к сия́нию преста́вился еси́ невече́рнему.

Богородичен: Иже, во Све́те живы́й, во свято́е чре́во Твое́ всели́ся, Чи́стая, ми́р, поги́бший тмо́ю неразу́мия, па́ки назида́я, Его́же моли́ вся́ просвети́ти, пою́щия Тя́.

Пе́снь 6.

Ирмос: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.

Яко хра́м жи́в Бо́жий, тя́, бы́вша Христо́во селе́ние, Неискусобра́чная проявля́ет кры́ющася и прославля́ет утаи́тися тща́щагося.

Моли́твы твоя́ Бо́гу, я́ко кади́ло, блаже́нне, прия́тны бы́ша, отсю́ду житие́м твои́м ве́рных ра́зумы облагово́нил еси́ Ду́ха благода́тию.

Свяще́нным житие́м украша́ема, па́ки Христо́с не хотя́ща, сла́вне, тя́ оте́честву дае́т, отбега́юща сла́вы привре́менныя.

Богородичен: Зако́ны естества́, Чи́стая Влады́чице, Зижди́тель, новосоде́лавый созда́ния, из Тебе́ неизрече́нно ражда́ется и обожа́ет мя́ безме́рною ми́лостию.

Конда́к, гла́с 2:

До́м роди́телей твои́х, я́ко чу́ждь, име́в, водвори́лся еси́ в не́м нищеобра́зно и, по преставле́нии вене́ц прие́м сла́вы, ди́вен на земли́ яви́лся еси́, Алекси́е, челове́че Бо́жий, Ангелом и челове́ком ра́дование.

Икос:

Житие́м и словесы́ украси́лся еси́ и Христо́ву Це́рковь возвели́чил еси́ твои́м житие́м, отца́ и ма́терь, царя́ и лю́ди торжествова́ти устро́ив, де́лы же соблю́д, е́же по о́бразу Бо́жию, Алекси́е преподо́бне, возсия́л еси́ в ми́ре твои́м целому́дрием. Те́мже благода́ть доброде́телей твои́х облистава́ет вся́, ве́рою пра́зднующия, о́тче, па́мять твою́, яви́л бо ся еси́ Ангелом и челове́ком ра́дование.

Пе́снь 7.

Ирмос: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Претерпе́л еси́, преподо́бне, пред роди́тельными враты́ седя́, и весьма́ непознава́емь, и от о́трок руга́ния подъе́мля, и наруга́емь лю́те, и нището́ю мно́гою оскорбля́емь.

Пло́ти твоея́ мудрова́ние умертви́в, зря́ роди́тели, и си́ми непознава́емь, естества́ покрыва́л еси́ ну́жду, преподо́бне, и презре́ние твои́х неиску́сных о́трок, оскорбля́ющих тя́.

О, чудесе́! Ка́ко пребы́л еси́, при́сно ни́щетствуя, в бога́тстве, Алекси́е, безме́рнаго смире́ния? Ка́ко претерпе́л еси́ руга́ния и укори́зны от о́трок, прему́дре, твои́х, не ве́девших жития́ твоего́?

Богородичен: Вели́каго служи́тельница Ты́ та́инства была́ еси́, Всенепоро́чная: Бо́га бо воплоти́ла еси́, вели́ких зо́л на́с изба́вльшаго, Тя́ велича́ющия, Чи́стая Благослове́нная, Богора́дованная.

Пе́снь 8.

Ирмос: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Неве́дом пре́жде роди́телем сы́й, во вре́мя отше́ствия твоего́ си́м та́йну открыва́еши, явля́емь в сла́ву Бо́га на́шего, сла́вне, вельми́ тя́ и досто́йне просла́вльшаго.

Госпо́дь гла́сом ве́лиим явля́ет тя́ всему́ Ри́му, сокрове́нное сокро́вище, пребога́те, в ни́щетне о́бразе лежа́ща и да́ры врачева́ний вся́, ве́рою к тебе́ приходя́щия, обогаща́юща.

Кня́зи лю́дстии, и ца́рие снидо́шася, и свяще́нницы, блаже́нне, погребсти́ тя Бо́жиим манове́нием и, ви́дяще ве́лие виде́ние, диви́шася чудесе́м, преподо́бне, я́же твори́л еси́ Боже́ственною си́лою Ду́ха.

Богородичен: Истле́вшия ны́ дре́вле преступле́нием обновля́я, Человеколю́бец нетле́нно воплоти́ся от нетле́нныя Твоея́, Всенепоро́чная, утро́бы и изба́ви все́х грехо́вныя тли́, Богоневе́стная.

Пе́снь 9.

Ирмос: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Исцеле́ния источи́л еси́, ко гро́бу несо́мь, Бо́гу тя́, блаже́нне, вельми́ сла́вящу: све́т бо неви́дящии ви́деша и глаго́лание прия́ша пре́жде су́ще неми́и, всесла́вне Алекси́е.

Ви́ден бы́л еси́, предлежа́щь и к погребе́нию несо́мь, я́ко со́лнце, о́тче, испуща́я исцеле́ний зари́ пресла́вно, и те́мныя стра́сти отгоня́, и опаля́я де́моны, и просвеща́я богому́дрыя.

Прии́де погребсти́ тя патриа́рхов пе́рвейший, ца́рь же, вельми́ христолюби́вейший, кня́зи, ста́рцы и ю́нии и мона́шествующих ли́цы, Боже́ственным манове́нием освяща́ющеся прикоснове́нием твои́м, блаже́нне.

Восхище́н бы́л еси́, на колесни́це доброде́телей несо́мь, и почива́еши, иде́же преподо́бных чи́ни, собо́р апо́стол и му́чеников, патриа́рхов и все́х пра́ведник, с ни́миже на́с помяни́, почита́ющия тя́, Алекси́е.

Богородичен: Гла́с Тебе́ прино́сим Гаврии́лов, Всенепоро́чная: ра́дуйся, глаго́люще, ни́во неде́ланная; ра́дуйся, кля́твы разреше́ние; ра́дуйся, исто́чниче воды́ живо́тныя, преподо́бных похвало́, Богоро́дице Присноде́во.

Молитва преподобному Алексию, человеку Божию

О, вели́кий Христо́в уго́дниче, святы́й челове́че Бо́жий Алекси́е, душе́ю на Небеси́ Престо́лу Госпо́дню предстоя́й, на земли́ же да́нною ти свы́ше благода́тию разли́чная соверша́яй чудеса́! При́зри ми́лостивно на предстоя́щия святе́й ико́не твое́й лю́ди, умиле́нно моля́щиеся и прося́щие от тебе́ по́мощи и заступле́ния. Простри́ моли́твенно ко Го́споду Бо́гу честни́и ру́це твои́ и испроси́ нам от Него́ оставле́ние согреше́ний на́ших во́льных и нево́льных, в неду́зех стра́ждущим исцеле́ние, напа́ствуемым заступле́ние, скорбя́щим утеше́ние, бе́дствующим ско́рую по́мощь, всем же чту́щим тя ми́рную и христиа́нскую живота́ кончи́ну и до́брый отве́т на стра́шнем Суде́ Христо́ве. Ей, свя́тче Бо́жий, не посрами́ упова́ния на́шего, е́же на тя по Бо́зе и Богоро́дице возлага́ем, но бу́ди нам помо́щник и покрови́тель во спасе́ние, да твои́ми моли́твами получи́вше благода́ть и ми́лость от Го́спода, просла́вим человеколю́бие Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, в Тро́ице сла́вимаго и покланя́емаго Бо́га, и твое́ свято́е заступле́ние ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Преподобному Алексию, человеку Божию