Шрифт

19 июня.

Канон Преподобному Висариону чудотворцу и преподобному Илариону Новому, обители Далматския.

Висариону чудотворцу и преподобному Илариону Новому

Тропа́рь, гла́с 4:

Бо́же оте́ц на́ших, творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости, не отста́ви ми́лость Твою́ от на́с, но моли́твами и́х в ми́ре упра́ви живо́т на́ш.

Кано́н свята́го Висарио́на. Творе́ние Ио́сифово, гла́с 2.

Пе́снь 1.

Ирмос: Гряди́те, лю́дие, пои́м пе́снь Христу́ Бо́гу, разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди, я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския, я́ко просла́вися.

Пое́т Бо́гу Це́рковь, лику́ющи в па́мяти твое́й дне́сь, богодохнове́нне Висарио́не, и ве́рою сла́вит вели́кия, о́тче, по́двиги твоя́.

Ра́б Бо́гу я́влься, порабо́тил еси́ душе́вными си́лами стра́сти теле́сныя и свобо́дь вся́кия зло́бы яви́лся еси́, о́тче всечу́дне.

Украси́вся добро́тами по́двиг твои́х, сосу́д яви́лся еси́ благопотре́бен Боже́ственнаго Ду́ха, Того́ де́йствия вмеща́ющь, Висарио́не блаже́нне.

Богородичен: Ду́ш льсте́ц мя́ привлече́ в поги́бельный ро́в, но мне́ простри́ держа́вную Твою́ ру́ку и ско́ро, Богоро́дице, к све́ту возведи́.

Ин кано́н преподо́бнаго Иларио́на, гла́с 8.

Пе́снь 1.

Ирмос: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

В све́т невеще́ственный и разу́мный от тмы́ су́щих веще́й востеки́й, Иларио́не преподо́бне, моли́твами твои́ми к Бо́гу мя́ просвети́.

От младе́нства сса́в доброде́тель, воздержа́ния боле́зньми и по́ты по́стными в му́жа дости́гл еси́ и в ме́ру духо́вную во́зраста Христо́ва.

Страсте́й пучи́ну преше́д и треволне́ния де́монов избе́г, во приста́нище устреми́лся еси́ немо́кренно безстра́стия, о́тче преподо́бне.

Богородичен: Сло́во без ма́тере из Отца́, без отца́ Сего́ напосле́док богому́жно родила́ еси́, еди́на Богома́ти, я́ко превы́шши всея́ тва́ри.

Пе́снь 3.

Ирмос: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Возше́л еси́ на высоту́ безстра́стия, вше́л еси́ во мра́к боговиде́ния, прия́л еси́ в се́рдцы твое́м боже́ственный зако́н, и́мже укре́плься, свети́льник пресве́тел мона́шествующих, преподо́бне, бы́л еси́.

Плодови́тая ма́слина, в дому́ боже́ственнем я́ве насажде́н, яви́лся еси́, о́тче, еле́ем по́двигов твои́х умасти́ на́ша ли́ца, восхваля́ющих твоя́, Висарио́не преподо́бне, чудеса́.

Нестяжа́тельно пожи́в, блаже́нне, житие́, пти́цам подо́бно, о́тче, кри́лы же облегча́емь безстра́стия, вы́шния дости́гл еси́ оби́тели, ра́дуяся, сего́ ра́ди ве́рою тя́ ублажа́ем.

Богородичен: Ле́ностно живо́т мо́й изжи́в и страстьми́ се́рдце оскверни́в, приступа́ю к Тебе́, Влады́чице, умиле́нием души́ и молю́ся уще́дрити и спасти́ мя, покая́ния о́бразы мя́ утве́рждши.

Ин.

Ирмос: Ты́ еси́ утвержде́ние притека́ющих к Тебе́, Го́споди, Ты́ еси́ Све́т омраче́нных, и пое́т Тя́ ду́х мо́й.

Попали́л еси́ у́глем воздержа́ния, преподо́бне, страсте́й те́рние и прохлажда́еши ве́рных мудрова́ния.

Стре́лы изощре́ны доброде́тели стяжа́в ду́хом, я́ко си́лен, уязви́л еси́ се́рдце лю́таго ратобо́рца.

Ору́жием воздержа́ния и моли́твою, я́ко броня́ми, преподо́бне, вооружи́вся, враго́в неви́димых победи́л еси́ полки́.

Богородичен: Ми́лостиву бы́ти ми́, Тя́ молю́, Твои́ми, Влады́чице, дерзнове́ньми, из Тебе́ ро́ждшемуся, в де́нь Су́дный.

Конда́к Иларио́на, гла́с 2.

Огра́ды живоно́сныя твоея́ па́жити, па́стырски невреди́мо ста́до соблю́л еси́ и яви́лся еси́ высото́ю де́л вели́к, но́вый Иларио́не, по благоче́стии мно́ги му́ки и ско́рби прие́м: те́м во всера́достный живо́т всели́лся го́рняго Сио́на, моли́ за ны́, преподо́бне.

Седа́лен Висарио́на, гла́с 1.

Воздержа́ния огне́м попали́в стра́сти, свеща́ светла́ безстра́стия яви́лся еси́, тму́ ду́ш на́ших отгоня́щи благода́тию. Те́мже дне́сь светоно́сную твою́ па́мять пра́зднуем весе́лием се́рдца, Висарио́не, о́тче на́ш.

Сла́ва, Иларио́на, гла́с 4.

Бо́гу освяти́л еси́ твою́ жи́знь, всеблаже́нне, бы́в изря́ден священноде́йственник вои́стинну Христо́в, свяще́нниче. Те́мже по мно́гих по́тех и боле́знех, ра́дуяся, в невеще́ственная преста́вился еси́ селе́ния. И ны́не источа́еши на́м струи́ исцеле́ний.

И ны́не, пра́здника или́ Богородичен:

Де́во Всенепоро́чная, Яже Пресу́щнаго Бо́га ро́ждшая, со безпло́тными Того́ непреста́нно моли́ оставле́ние прегреше́ний и исправле́ние жития́ да́ти на́м пре́жде конца́, ве́рою и любо́вию пою́щим Тя́ по до́лгу, еди́на Всепе́тая.

КрестоБогородичен:

Де́во Пренепоро́чная, Ма́ти Христа́ Бо́га, ору́жие про́йде Твою́ пресвяту́ю ду́шу, егда́ распина́ема ви́дела еси́ во́лею Сы́на и Бо́га Твоего́. Его́же, Благослове́нная, моля́щи не преста́й проще́ние прегреше́ний на́м дарова́ти.

Пе́снь 4.

Ирмос: Пою́ Тя, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся: до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго. Те́м мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя́, прославля́ю, Многоми́лостиве.

Ка́пли исцеле́ний прия́л еси́ от пучи́ны благода́тей, отсю́ду преложи́л еси́ во́ду морску́ю моли́твою твое́ю, му́дре, на сла́дость, исцеля́я ученику́ твоему́ жа́жду, досточу́дне.

Ника́коже да́же до ста́рости оскуде́л еси́, в житии́, богому́дре о́тче, в пусты́нях и гора́х заблужда́я хоте́нием, ища́й Бо́га, светлостьми́ па́че у́мных чуде́с тя́ просве́щша.

Бы́л еси́ смире́н и охужде́н, возноси́мь безстра́стием. Те́мже разрази́л еси́ возноше́ния де́монов, свети́льник мона́шествующих, о́тче, бы́в, благоче́стно ве́рою восхваля́ющих тя́.

Богородичен: Стра́сти души́ моея́ исцели́, возраста́ющия ми́ преокая́нно, по́мысл просвети́, дале́че отгоня́щи тму́, Чи́стая, де́монов, оскорбля́ющих мя́ и всегда́ се́ти де́лающих ми́.

Ин.

Ирмос: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Насажде́н бы́в при вода́х воздержа́ния, о́тче блаже́нне, лоза́ яви́лся еси́ благора́слена, благоче́стия гро́здие предлага́ющая.

Ве́сь боже́ствен бы́в и духоно́сен, ве́сь изше́л еси́ к Бо́гу, Иларио́не всеблаже́нне, те́мже со Ангелы лику́еши при́сно.

На ка́мени ве́ры поста́вил еси́ стопы́ се́рдца твоего́ и непоколеби́мь пре́был еси́, прило́г де́монских не ужаса́яся.

Богородичен: Херуви́м превы́шшую Тя́ и серафи́м пое́м, Пречи́стая: Его́же бо трепе́щут, носи́ла еси́ пло́тию Бо́га на́шего на руку́ Твое́ю.

Пе́снь 5

Ирмос: Просвеще́ние во тме́ лежа́щих, спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мо́й, к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, просвети́ мя сия́нием Твои́м, ино́го бо ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ю.

Просвеще́ние, все́льшееся, преблаже́нне, Уте́шителя вну́трь души́ твоея́, веду́щую к Ца́рству показа́ стезю́, в не́йже ше́ствуя, де́монов ловле́ния и помраче́ния душе́внаго уклони́лся еси́.

Но́в я́влься Иису́с, богоно́се, со́лнца тече́ние уста́вил еси́ мольбо́ю светосия́нною, боже́ственными словесы́ украша́емь, блаже́нне, и чуде́с заре́ю просвеща́емь, и Бо́жиими чудесы́ мно́гими удобря́емь.

В кни́зе живо́тней написа́лся еси́ досто́йно, напи́санная вся́ сконча́в в боже́ственных кни́гах. Те́мже вопию́ ти: рукописа́ние, о́тче, зо́л мои́х твои́ми расто́ргни ко Всеви́дцу Бо́гу мольба́ми.

Богородичен: Стопа́м после́дуя, собо́р преподо́бных, из чре́ва Твоего́ Возсия́вшему неизрече́нным рождество́м, Де́во Ма́ти, с небе́сными ли́ки сочта́ся, с ни́миже моли́ся и испроси́ на́м очище́ние, чту́щим Тя́.

Ин.

Ирмос: Утренююще, вопие́м Ти́: Го́споди, спаси́ ны, Ты́ бо еси Бо́г на́ш, ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Око серде́чное неусы́пно в боже́ственных за́поведех соблю́л еси́ незазо́рно, сла́вне.

На го́ру доброде́телей воздержа́нием, богоно́се, де́тельно восте́кл еси́ к боговиде́нию восхожде́ния.

Еле́й расточи́в ни́щим, от се́рдца, Иларио́не преподо́бне, бога́тство небе́сное поче́рпл еси́.

Богородичен: Сло́ва ковче́г Тя́ показа́, Богоро́дице, зако́на Госпо́дь, в о́ньже несказа́нно всели́ся.

Пе́снь 6.

Ирмос: Ко Го́споду от ки́та Ио́на возопи́: Ты́ мя возведи́ из глубины́ а́да, молю́ся, да я́ко Изба́вителю, во гла́се хвале́ния, и́стины же ду́хом пожру́ Тебе́.

Не оскуде́л еси́, мно́гим приближа́яся подвиго́м: ноще́й бо, преподо́бне, и дне́й четы́редесять пребы́л еси́ стоя́, непрекло́нен ну́ждными ну́ждами естества́.

Умертви́в твоя́ у́ды, я́же на земли́, чу́дне, живы́м де́йством исцеле́ния обогати́лся еси́ и живе́ши на небесе́х, умерщвля́ющих всегда́ ду́ш на́ших стра́сти исцеля́я.

Житие́ твое́, рыда́я, при́сно сконча́л еси́: жела́ние бо боже́ственное тя́, о́тче, вну́трь распали́. И ны́не на небесе́х обре́л еси́ утеше́ние, с преподо́бными ли́ки совокупля́яся.

Богородичен: Госпо́дь из Тебе́ пло́тию ражда́ется, все́х Госпожу́ Тя́ тва́рей соде́лав, Его́же моли́, Чи́стая, облада́ющаго изба́вити врага́ ду́ши на́ша.

Ин.

Ирмос: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.

Мы́сленнаго Голиа́фа, зло́бою вознося́щагося безору́жным твои́м сплете́нием, ве́рно пра́щею уби́л еси́ и сего́, исто́рг победи́тельная ору́жия, я́ко вельми́ хва́лящася, посе́кл еси́.

Вели́кому в доброде́телех поревнова́л еси́ Иларио́ну и, сего́ духо́вно стопа́м возсле́дуя, воздержа́нием, преподо́бне, верхо́вен яви́лся еси́ и ста́ду воображе́ние.

По́ты воздержа́тельными у́глие стре́л врага́ погаси́л еси́ до конца́ и, о́гнь ве́ры вже́г, попали́л еси́ неве́рия ерети́ческая шата́ния.

Богородичен: Зачала́ еси́ вои́стинну Бо́жия Сло́ва во утро́бе Твое́й и Сего́ па́че естества́, Всенепоро́чная, родила́ еси́. Его́же моли́твами умоли́ о и́же вои́стинну Богоро́дицу воспева́ющих Тя́.

Конда́к Висарио́на, гла́с 2.

Вы́шних си́л подража́в, преподо́бне, о́бразом пти́ц житие́ пожи́л еси́, вре́менная в забы́тии положи́в, непреста́нным жела́нием влеко́м к небе́сным добро́там Христа́ Царя́, до́ндеже Того́ дости́гл еси́, Висарио́не, моли́ непреста́нно о все́х на́с.

Пе́снь 7.

Ирмос: Те́лу злато́му прему́дрыя де́ти не послужи́ша, и в пла́мень са́ми поидо́ша, и бо́ги и́х обруга́ша, среди́ пла́мене возопи́ша и ороси́ я́ Ангел: услы́шася уже́ у́ст ва́ших моли́тва.

Обнови́в ду́шу воздержа́ния благочести́вым, о́тче, ра́лом, кла́с многопло́ден возде́лал еси́, в жи́тницах соблюда́емь небе́сных, и пита́еши ве́рно воспева́ющия: благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.

Све́ту сраствори́вся невеще́ственному, чи́ст све́т бы́л еси́ и быстрину́ речну́ю преше́л еси́, омочи́в ника́коже стопы́ твоя́: по стезя́м же пра́вым, богому́дре Висарио́не, ходи́л еси́, греха́ му́тныя изсуши́в во́ды.

О, чу́до стра́шно! Ка́ко непива́емыя иногда́ во́ды пие́мы сотвори́л еси́ боже́ственным назнамена́нием и речну́ю быстрину́ преше́л еси́, тече́ние же удержа́л еси́ со́лнечное, Висарио́не богому́дре, богозна́мении свяще́нными велича́емь.

Богородичен: Му́дрость Бо́жия Ипоста́сная из Тебе́, Чи́стая, роди́ся, и злове́рныя мудрецы́ потреби́, и умудри́ мно́жество мона́шествующих и преподо́бных воспева́ти благода́тию: Благослове́нная, Яже Бо́га пло́тию ро́ждшая.

Ин.

Ирмос: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

В зла́це вы́шняго Ца́рства ста́до, о́тче, воспита́л еси́ и, жезло́м уче́ний зве́ри отгна́в ерети́ческия, пе́л еси́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Чуде́с зарю́ просте́р, разоря́еши неду́гующих мглу́ и здра́вия лучи́ подае́ши дне́сь и цельбы́ зову́щим: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

В вы́шнюю вше́л еси́ бра́чную трапе́зу Царя́ Христа́, во оде́жду оде́ян, досто́йно зову́щему. Те́м и возле́гл еси́, вопия́: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богородичен: Па́че естества́ и сло́ва Влады́ку все́х родила́ еси́ и пита́еши от сосцу́ Твое́ю все́м во бла́го вре́мя гото́вящаго трапе́зу. Его́же приле́жно, Пречи́стая, о на́с моли́.

Пе́снь 8.

Ирмос: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га, по́йте дела́ я́ко Го́спода, и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Све́т тебе́ возсия́ я́ве, я́коже пра́веднику, и ра́дость, и весе́лие, я́ко пла́кавшу, о́тче, на земли́ приле́жно и стра́нну сея́ бы́вшу нестяжа́нием и вся́цем злострада́нием.

Ве́сь отню́д сраствори́вся коне́чными жела́нии, преподо́бне о́тче, гра́ды же и пусты́ни во умиле́нии мно́зе прохожда́л еси́, до́ндеже митропо́лию дости́гл еси́ вы́шнюю, све́тло украша́емь.

Утро возсия́л еси́ на́м све́тлыми доброде́тели просвеще́нии, на́ша мы́сли просвеща́я при́сно. Те́мже твою́ светоно́сную дне́сь, о́тче Висарио́не, соверша́ем па́мять.

Богородичен: Но́ва родила́ еси́ Сы́на, Собезнача́льна, Чи́стая, Отцу́ Безнача́льному, и обнови́ла еси́ еди́на обетша́вшее на́ше естество́ лю́тыми преступле́нии, те́мже Тя́ согла́сно пое́м, Богоро́дице.

Ин.

Ирмос: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Сле́зными струя́ми страсте́й взыгра́ния и неуста́вныя по́мыслы потопи́л еси́ и пучи́на бы́л еси́ долготерпе́ния, преподо́бне, к тишине́ веды́й ти́хостней вопию́щия: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Якоже терпели́ва адама́нта, воздержа́нию иму́ще твоя́ наказа́ния, Иларио́не преподо́бне, сердца́ утвержда́ем и страсте́й полки́ побежда́ем, язы́ком ве́рно вопию́ще: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Воздержа́нием, преподо́бне, пло́ти благостра́стие удержа́нием изнури́в, прему́дре, испо́лнил еси́ Ду́ха душе́вное де́йство и к безстра́стия стезя́м дости́гл еси́, зовы́й: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богородичен: Под кро́в, Влады́чице, святы́х кри́л Твои́х вси́ прибега́ем, озло́бленнии лю́тыми согреше́нии, и напа́стьми, и скорбьми́. Тя́ бо Предста́тельницу иму́ще, вопие́м: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмос: От Бо́га Бо́га Сло́ва, неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма, я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те, от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди, ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Кре́пости низложи́л еси́ льсти́ваго, кре́постию препоя́сан духо́вною, и яви́лся еси́ си́лен на стра́сти, преблаже́нне, сего́ ра́ди чуде́с благода́ти прие́м от Бо́га, ве́рным исцелева́еши неисце́льныя неду́ги.

Яви́ся твоя́ ве́лия сла́ва, я́же по Бо́зе, все́й тва́ри, просвеща́я ве́рныя свяще́нными уподобле́нии непоро́чнаго твоего́ жития́, богому́дре Висарио́не, вои́стинну мона́хов украше́ние и отце́в верхо́вниче.

Стеня́, пла́ча и се́туя, умиле́нием сле́зным кропя́ зе́млю при́сно, о́тче богому́дре, соверша́л еси́, до́ндеже обре́л еси́ боже́ственное утеше́ние, во гра́де Бо́жии со все́ми святы́ми, преподо́бне, всели́вся.

Процве́л еси́, о́тче, я́ко кри́н, доброде́тельными благово́нии на́ша облагово́нствуя ду́ши. Те́мже сотворя́ем па́мять твою́, злосмра́дия согреше́ний про́сим изба́витися тебе́ ра́ди, Висарио́не, и вся́каго де́монскаго озлобле́ния.

Богородичен: Умовре́дно согреша́я, неиспра́влен пребыва́ю, мно́гим нечу́вством объюроде́в. Те́мже зову́ Ти, Влады́чице: в такове́й ну́жди су́ща посети́ мя ны́не и уврачу́й стра́сти смире́ннаго се́рдца моего́.

Ин.

Ирмос: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, Ангелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Исто́чника тя́ чуде́с я́ко вои́стинну Христо́с показа́, блаже́нне, боле́зненныя скве́рны очища́юща страсте́й и неду́гов боле́зни потопля́юща удо́бь. Те́мже и реку́ тя́ душе́вных очище́ний нарица́ем вси́, преблаже́нне.

Процве́т, я́ко фи́никс, духо́вно в дому́ Бо́жии, пресла́вне, пло́д прине́сл еси́ воздержа́ния, я́коже сла́дость, и́мже сердца́, прему́дре, наслади́л еси́ ста́да твоего́ слове́снаго. Те́мже и венцы́ небе́сныя сла́вы, о́тче, восприя́л еси́, приснопа́мятне.

Воздержа́ния показа́лся еси́, о́тче, пра́вило, и кро́тости яви́лся еси́ о́браз, и ти́х все́м, Иларио́не, наста́вник, и мою́ мольба́ми ко Го́споду укроти́ бу́рю страсте́й и пода́ждь прося́щему глубо́кий ми́р, я́ко да досто́йно ублажа́ю тя́.

Богородичен: Тя́ ору́жие в беда́х и напа́стех, приста́нище и сте́ну в ско́рбех, и щи́т во бране́х и́мамы разу́мный, и вели́ко очисти́лище в лю́тых согреше́ниих и нахожде́ниих. Те́м Тя́, Богоро́дицу, по до́лгу чти́м и велича́ем Рождество́ Твое́.

Висариону чудотворцу и преподобному Илариону Новому