Шрифт

15 июня.

Канон Святителю Никифору, патриарху Константинопольскому, исповеднику.

Святителю Никифору, патриарху Константинопольскому

Тропа́рь, гла́с 4:

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости, воздержа́ния учи́теля яви́ тя ста́ду твоему́ Яже веще́й Истина: сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая, нището́ю бога́тая, о́тче Ники́форе, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Кано́н, гла́с 4.

Пе́снь 1.

Ирмос: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зными Моисе́овыма рука́ма Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Дея́ние виде́ния показа́л еси́, я́ве восхожде́ние: ду́шу бо согласи́л еси́ де́тельно, Ники́форе пребога́те, к виде́нию изря́дно кра́йнему возлете́л еси́.

Умертви́в я́же на земли́ мудрова́ния воздержа́нием, ты́ и ду́шу напра́вил еси́ прилежа́нием, Ники́форе богодохнове́нне, ко приста́нищем дости́гл еси́ невла́емаго наслажде́ния.

Неду́говав мамо́ны е́ресию Ле́в окая́нный и к тве́рдому тебе́ ка́мени прира́жся, Ники́форе богоприя́тне, разсы́пася вско́ре при а́де пребезу́мный.

Богородичен: Исцели́ сокруше́ние, Пренепоро́чная, челове́чества, Творца́ ро́ждши, вся́ ны́ испра́вльшаго, низве́рженныя паде́нием пра́отец, Богоневе́стная.

Пе́снь 3.

Ирмос: Не му́дростию, и си́лою, и бога́тством хва́лимся, но Тобо́ю, Отчею Ипоста́сною Му́дростию, Христе́: не́сть бо свя́т, па́че Тебе́, Человеколю́бие.

Украси́в доброде́тельми твои́ми житие́ твое́ и свети́льник сло́ва жи́зни я́ве храни́тель бы́в, Христо́во всесвяще́нное ста́до наста́вль.

Богоглаго́ливый о́гненный язы́к тво́й боже́ственный огне́м разу́мным терно́вныя попали́ е́реси, богому́дре о́тче сла́вне.

Любому́дрием прему́дрости глубину́ испыта́в, уче́ний твои́х плени́цами отмета́ющияся о́браза Христо́ва я́сно придави́л еси́, досточу́дне.

Богородичен: Испове́дающе Отцу́ Преве́чному Сы́на Собезнача́льна, напосле́док из Твоея́ утро́бы ро́ждшася, Пречи́стая, вои́стинну сла́вим Тя́, Бо́жию Ма́терь.

Седа́лен, гла́с 8.

Слове́с твои́х благода́ть разу́мных и уче́ний высота́ та́йных боже́ственнаго на́м бы́сть восхожде́ния ле́ствица: духо́вну бо, о́тче, стяжа́в трубу́, се́ю пропове́дал еси́ боже́ственная уче́ния. Те́мже и на ме́сте всели́лся еси́ зла́чне, зве́ря отгна́л еси́ пра́щею слове́с твои́х, Ники́форе блаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние пода́ти чту́щим всечестну́ю твою́ па́мять.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Яко де́ву и еди́ну в жена́х, Тя́, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, вси́ ублажа́ем, ро́ди челове́честии: о́гнь бо всели́ся в Тя́ Божества́, и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. Те́м, Ангельский и челове́ческий ро́д, досто́йно сла́вим пресвято́е Рождество́ Твое́ и согла́сно вопие́м Ти́: моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою пресвято́му Рождеству́ Твоему́.

КрестоБогородичен:

Агнца, и Па́стыря, и Изба́вителя Агница зря́щи на Кресте́, восклица́ше, пла́чущи, и, го́рько рыда́ющи, вопия́ше: ми́р у́бо ра́дуется, прие́мля Тобо́ю избавле́ние, утро́ба же Моя́ гори́т, зря́щи Твое́ распя́тие, е́же терпи́ши за милосе́рдие ми́лости. Долготерпели́ве Го́споди, ми́лости бе́здно и исто́чниче неисчерпа́емый, умилосе́рдися и да́руй согреше́ний оставле́ние ве́рою пою́щим Боже́ственныя стра́сти Твоя́.

Пе́снь 4.

Ирмос: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Си́лою боже́ственною че́люсти, священноявле́нне, нечести́вых сокруши́л еси́, тве́рдым твои́м сло́вом си́х победи́в, и чествова́ти научи́л еси́ боже́ственный Спа́са о́браз.

Испове́данием боже́ственное свяще́нство све́тло уясни́л еси́, о́тче Ники́форе, Льво́во суровство́ загражда́я, таи́нниче неизрече́нных богоприя́тне.

Юношески проти́влься, Ники́форе, благочести́выми уче́нии честны́я Це́ркве, ра́ною слове́с твои́х во́лки отгна́л еси́, ве́ру пра́вую корче́мствующия.

Богородичен: Воплоще́на Безпло́тнаго пе́рвее ро́ждши, Сло́ва Бо́жия, Всенепоро́чная Обра́дованная, ми́р обнови́ла еси́. Те́мже Тя́, Богоневе́сто, ве́рою правосла́вною почита́ем.

Пе́снь 5

Ирмос: Ты́, Го́споди, мо́й Све́т, в ми́р прише́л еси́, Све́т Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения ве́рою воспева́ющия Тя́.

Ум име́я чи́ст, на небеса́ восходя́щ, ра́зума и прему́дрости неувяда́ющий цве́т объя́л еси́, всеблаже́нне.

Исцеле́ние душа́м правосла́вным ороси́л еси́, слове́с твои́х, богоявле́нне, зе́млю же неразу́мных опрове́ргл еси́ твои́ми уче́нии.

Сло́во де́ятельно и живо́т име́я неотъе́млемь, я́ко со́лнце облиста́я, честны́я Це́ркве просвеща́еши утвержде́ние.

Богородичен: Разреше́ние кля́твы прама́тере Ты́ была́ еси́, Пренепоро́чная, заче́нши на́с благослове́ньми боже́ственными Венча́вшаго.

Пе́снь 6.

Ирмос: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею кро́вию.

Светоно́сно заря́ми сия́я духо́вными, Це́рквам, богому́дре, яви́лся еси́ сто́лп, небеси́ ра́вен, и о́блак, к насле́дию веды́й небе́сному.

Всю́ твою́ жи́знь Бо́гу освяти́л еси́, пребыва́я по все́й вселе́нней нача́льник, просла́вился еси́, священноявле́нне о́тче блаже́нне.

Растерза́ет плете́ния безбо́жных ересе́й твое́ богодохнове́нное сло́во обою́ду о́стрым мече́м Уте́шителя, све́т же и́стины все́м предпоказа́.

Богородичен: Зако́ны пресла́вно естества́ разреша́ются: Де́ва бо ражда́ет и пита́ет Отрокови́ца, неискусобра́чно заче́нши все́х Зижди́теля и Го́спода.

Конда́к, гла́с 4.

Побе́ды вене́ц, о Ники́форе, с небесе́, пресла́вне, я́ко прие́м от Бо́га, спаса́й ве́рою почита́ющия тя́, я́ко священнонача́льника Христо́ва и учи́теля.

Икос:

Якоже невоева́н гра́д Бо́жий на горе́, вели́кий иера́рх стоя́ водруже́н яви́ся, соблюда́я ми́р моли́твами, полки́ безбо́жных победи́в, пребы́сть невреди́мь, от враго́в стреля́ний неуя́звен, все́х Царя́ и Го́спода вну́трь в се́рдцы нося́. Те́мже и уясня́ет чту́щия Христа́ на ико́не, с высоты́ доброде́телей и столпа́ де́л пра́щею мета́ет на полки́ враго́в, две́ри же милосе́рдием отверза́ет ве́рою пою́щим сего́, я́ко святи́теля Христо́ва и учи́теля.

Пе́снь 7.

Ирмос: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Це́рковь тя́ жи́ву Бо́га Жива́го ве́мы, вну́трь я́ко свети́льника иму́ща златоза́рна, Тро́ицы позна́ние: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Ерети́чествующих языкобо́лия низложи́л еси́, уверя́я чти́ти ико́ну Христо́ву, Ники́форе, взыва́ющия: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Прему́дрости бога́тство и житие́ име́я боже́ственно, все́ премину́л еси́ чу́вство мы́сленно, Христу́ ны́не бесе́дуеши: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Богородичен: Не разделя́юще соедине́нная, ниже́ слива́юще, еди́наго Христа́ сла́вим, из Тебе́ воплоще́ннаго Сло́ва, зову́ще: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Пе́снь 8.

Ирмос: Отроки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Кро́вию Христо́вою изба́влен, ра́зумом и́же Его́ ра́ди подъя́т сме́рть, со́вести прине́сл еси́ муче́ние, испове́дания благода́тию сия́я: Го́спода по́йте, дела́, взыва́я, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Те́лом и душе́ю очище́н, Сло́ву Всеви́дцу сло́вом поже́рл еси́, Сие́ пре́жде безпло́тно и безнача́льно показу́я и ми́лостивна бы́вша Челове́ка по́слежде, Го́спода по́йте, дела́, взыва́я, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Да насле́дие небе́сное и сла́ву неизме́нную улучи́ши, сла́вне, сла́ву увяда́емую, о́тче, оста́вил еси́, изгна́ние и озлобле́ние терпя́ до́блественне, му́дре, взыва́я: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Богородичен: Еди́ну Голуби́цу чи́сту Тя́ Жени́х мы́сленный обре́те, Всенепоро́чная, кри́н благово́ннейший, цве́т прекра́снейший и светоно́сен черто́г, Неве́сту приведе́. Те́мже Тя́, Де́ву, пое́м и превозно́сим во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмос: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся — Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м, веселя́щеся, Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Обре́л еси́ блаже́нный коне́ц, преше́дшим зерца́лом, и́стине я́вльшейся, виде́нием нетле́нныя добро́ты, ея́же ны́не насыща́яся, твои́ми моли́твами на́с помина́й.

Ра́ку обступи́вше боже́ственную богоно́снаго Ники́фора, прииди́те, христоно́снии, усе́рдно я́ко победоно́сца сего́ воспои́м и того́ торжество́ с весе́лием пра́зднуим.

Вся́ку доброде́тель удержа́в, при кончи́не подвиго́в испове́дания венце́м, священному́чениче, яви́лся еси́ укра́шен, и́мже удобре́н, твоему́ Влады́це ны́не предстои́ши.

Богородичен: Яко ко́рень, и исто́чник, и вину́ нетле́ния Тя́, Де́во, вси́ ве́рнии, ве́дуще, хвала́ми почита́ем: Ты́ бо Ипоста́сное Безсме́ртие на́м источи́ла еси́.

Свети́лен.

Яко победоно́сец изря́ден страсте́й, Ники́форе, вене́ц сугу́б прия́л еси́ от Христа́ Спа́са: я́ко е́ресь богобо́рную боже́ственныя ико́ны отмета́ющих, прему́дре, низлага́я, святи́телю, и страда́лец, я́ко благоче́стия побо́рник, о́тче. О на́с у́бо моли́, чту́щих тя́, блаже́нне.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Оте́ческих не оста́вль не́др, а́ще и воплоти́лся еси́ от Де́вы, Го́споди, и́бо спасти́ мене́, па́дшаго, преклони́в небеса́, соше́л еси́ и исхи́тити хотя́ от у́ст зве́ря мы́сленнаго и его́ удавле́нии держи́маго. Те́мже, изба́влься, сла́влю Твою́ си́лу.

Святителю Никифору, патриарху Константинопольскому