Шрифт

23 июля.

Канон Преподобному Антонию Печерскому, бывшему начальнику всех Российских монахов.

Преподобному Антонию Печерскому

Тропа́рь, гла́с 4:

От мирска́го мяте́жа изше́д, отверже́нием же ми́ра ева́нгельски Христу́ после́довал еси́ и, равноа́нгельное житие́ пожи́в, в ти́хое приста́нище Святы́я горы́ Афо́на дости́гл еси́, отону́дуже благослове́нием отце́в в го́ру Ки́ева прише́д и та́мо трудолю́бно жи́знь соверши́в, оте́чество твое́ просвети́л еси́ и, мно́жеству мона́шествующих стезю́, веду́щую к небе́сному Ца́рствию, показа́в, Христу́ сия́ приве́л еси́, Его́же моли́, Анто́ние преподо́бне, да спасе́т ду́ши на́ша.

Стихи́ра, гла́с 6:

Жесто́кое твое́ житие́ и труды́, я́же по Бо́зе, я́ко позна́но бы́сть отца́ми Святы́я горы́, тогда́ Боже́ственным промышле́нием па́ки ко оте́честву твоему́ посыла́емь быва́еши: иди́, ча́до, глаго́ля, я́ко да и та́мо тобо́ю неве́дущими Бо́г позна́ется. Отону́дуже прише́д, преподо́бне, оте́чество твое́ просвети́л еси́ и чинонача́льник мона́хов бы́л еси́, те́х мно́жества ко Христу́ приве́д. Те́мже и на́с, пресве́тлое твое́ успе́ние пра́зднующих, моли́ сохрани́ти от вра́г нера́тованных и спасти́ся душа́м на́шим.

Други́й кано́н преподо́бнаго, гла́с 2.

Пе́снь 1.

Ирмос: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Еще́ от ма́лыя версты́, преподо́бне Анто́ние, вели́ку любо́вь стяжа́л еси́ к Бо́гу, и сего́ ра́ди плотска́я взыгра́ния и стра́сти до конца́ умертви́л еси́, и чистото́ю, я́коже кри́лы, впери́вся пресла́вно, к небесе́м возлете́л еси́, о́тче.

Влады́чнему любостра́нству, преподо́бне, подо́бяся, са́м стра́нствовати изво́лил еси́, Анто́ние, те́мже Всеви́дящее Око, ви́дя твое́ благо́е произволе́ние, да́ром чуде́с обогати́ тя, я́ко пресла́вна.

Душе́вную ти́хость и любо́вь, я́же к Бо́гу, нра́вы и обы́чаи благи́ми укра́шена тя́ ви́дев, тво́й духо́вный настоя́тель, преподо́бне, проро́чески все́м пропове́дует хотя́щая напосле́док тобо́ю бы́ти пресла́вная, Анто́ние.

Богородичен: Мои́х прегреше́ний, Влады́чице, плени́цы расто́ргни, Твоего́ Сы́на и Бо́га моля́щи, и томя́щий мя́ гре́х, Присноде́во, низложи́, я́ко да воспева́ю Тя́, всегда́, Пренепоро́чная, Тобо́ю спаса́емь.

Пе́снь 3.

Ирмос: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, возвесели́бося ду́х мо́й, внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Прозре́в бу́дущая воздая́ния, зде́ маловре́менная, я́ко не су́щая, о́тче, оста́вил еси́ и сего́ ра́ди сугу́бая воздая́ния прия́л еси́, преподо́бне. Те́мже со Ангелы непреста́нно пое́ши Влады́ку твоего́.

Моли́тися, о́тче, не преста́й о ста́де твое́м, е́же мно́гими по́ты и труды́ стяжа́л еси́, изба́вити все́х обстоя́ний, бе́д же и скорбе́й, да вси́ тебе́, я́ко чадолюби́ва отца́, воспева́ем.

Весе́лием, преподо́бне, с чи́нми святы́х Бо́гу предстои́ши, я́же та́мо весе́лия и ра́дости насыща́яся, сподо́би и на́с та́мошняя ра́дования получи́ти, да, веселя́щеся, тебе́ велича́ем, о́тче Анто́ние.

Богородичен: Просте́рши ру́ку благоутро́бия, Богороди́тельнице, вся́каго мя́ изми́ осужде́ния, к Тебе́ прибега́ющаго, и Тебе́ припа́дающа, и призыва́юща Твою́ по́мощь.

Седа́лен, гла́с 4.

Удиви́ся тво́й духо́вный настоя́тель, в тебе́ вели́ко воздержа́ние зря́, и внима́ше мы́слию хотя́щая о тебе́ напосле́док бы́ти, Анто́ние, ви́дев бо по Бо́зе твое́ вели́кое житие́ и вра́жиими прило́ги ника́коже поколеби́ма. Те́мже и свиде́тельствует, я́ко оте́ц и храни́тель твоего́ жития́, отце́м Святы́я горы́ вопия́ше: се́й, и́же посреде́ на́с ви́дится ме́ньший, но последи́ в Росси́и вели́кий свети́льник бу́дет.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Удиви́ся Ио́сиф, е́же па́че естества́ зря́ и внима́ше мы́слию, и́же на руно́ до́ждь, в безсе́менном зача́тии Твое́м, Богоро́дице, купину́, огне́м неопали́мую, же́зл Ааро́нов прозя́бший, и, свиде́тельствуя, обру́чник Тво́й и храни́тель свяще́нником взыва́ше: Де́ва ражда́ет и по Рождестве́ па́ки Де́ва пребыва́ет.

Пе́снь 4.

Ирмос: Пою́ Тя, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся: до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго. Те́м мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя́, прославля́ю, Многоми́лостиве.

Про́мыслом Бо́жиим па́ки ко оте́честву твоему́, блаже́нне, посыла́емь быва́еши, я́ко да и та́мо мно́гих ко спаси́тельному пути́ наста́виши, Творцу́ воспева́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Упова́нием бу́дущих бла́г, Анто́ние, укрепля́емь, плотско́е стремле́ние обузда́л еси́ и твое́й пло́ти вра́г неми́лостив, о́тче, бы́л еси́, сего́ ра́ди и по́мощь свы́ше стяжа́л еси́.

В целому́дрии жи́знь твою́ препроводи́в, преподо́бне, земна́я небе́сными измени́л еси́ и нетле́нная тле́нными искупи́л еси́. Те́мже Христу́ пое́ши: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богородичен: До́брых все́х обнажи́хся и лежу́ в зло́бе: оболки́й все́х, дре́вле па́дших, и ны́не мя́ пре́ждними украси́, и вторы́х изба́ви, Богоневе́сто.

Пе́снь 5

Ирмос: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.

Стра́нно твое́ житие́, преподо́бне, ку́пно же и смире́ние, е́же стяжа́л еси́, Анто́ние, я́ко ни сама́го све́та того́, и́же в ми́ре, ниже́ со́лнечного сия́ния, досто́йна тебе́ того́ вмени́л еси́ зре́ния, но в те́мне ме́сте еди́н тебе́ затвори́л еси́.

Це́рковь и до́м Пресвята́го Ду́ха, о́тче Анто́ние, бы́л еси́, разли́чными доброде́тельми укра́шен бы́в, смире́нием го́рнюю высоту́ насле́див, нището́ю небе́сное бога́тство прия́л еси́, преподо́бне.

Па́мять твою́ творя́щих свяще́нную от вся́ких спаси́ прегреше́ний, и печа́лей, и напа́стей, твое́ боже́ственное да́руй заступле́ние, все́х Царю́ предстоя́й, о́тче Анто́ние.

Богородичен: Яко невече́рний Све́т, от чре́ва Твоего́ су́щий возсия́вший, отемне́нную ду́шу мою́ озари́, Влады́чице Чи́стая, и отжени́ вся́ку мглу́ се́рдца моего́.

Пе́снь 6.

Ирмос: В бе́здне грехо́вней валя́яся, неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: от тли́, Бо́же мя́ возведи́.

Яко свобожде́на бы́вши блаже́нная твоя́ душа́ от тя́жести плотски́я и от го́рькаго фарао́на мучи́теля, ми́ра сего́ изше́дши, в зе́млю обетова́ния ра́йскаго пре́йде немяте́жно, со святы́ми пребыва́ет, веселя́щися.

Ны́не свяще́нное те́ло твое́, преподо́бне, в пеще́ре лежа́щее, исцеле́ния мно́гая источа́ет ве́рою приходя́щим. Те́мже мо́лим тя́: и душе́вная здра́вия мольба́ми твои́ми пода́ждь тебе́ сла́вящим.

Светле́йши со́лнца возсия́ пречестна́я па́мять твоя́, Анто́ние, в ню́же соше́дшеся, прославля́ем твое́ успе́ние и труды́, я́же претерпе́л еси́ в жи́зни се́й, прося́ще от Христа́ тобо́ю прия́ти грехо́в оставле́ние.

Богородичен: Красоты́ мя́ ви́дети сла́вы Твоея́ сподо́би, егда́ от пло́ти моея́ хощу́ разлучи́тися, я́ко утвержде́ние мое́ еси́, Влады́чице: да отсю́ду прииму́ избавле́ние.

Конда́к, гла́с 8.

Возложи́в себе́ Бо́гу, па́че все́х возлю́бленному от ю́ности, преподо́бне, Тому́ от всея́ души́ любо́вию после́довал еси́, ми́ра же тле́нная нивочто́же вмени́в, в земли́ пеще́ру соде́лал еси́ и, в не́й до́бре проти́ву неви́димаго врага́ ко́зней подвиза́вся, я́ко светоза́рное со́лнце, во вся́ концы́ земли́ возсия́л еси́, отону́дуже, веселя́ся, преше́л еси́ к небе́сным черто́гом. И ны́не со Ангелы Влады́чню престо́лу предстоя́, помина́й на́с, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти́: ра́дуйся, Анто́ние, о́тче на́ш.

Икос:

Присносу́щнаго немерца́ющаго све́та Святы́я Тро́ицы наслади́тися жела́я и сего́ ра́ди четыредесятоле́тное вре́мя в еди́ной пеще́ре те́мне тебе́ затвори́в, отту́ду неисхо́ден, о́тче, пребы́л еси́, до́ндеже те́ло твое́ чи́сто с душе́ю Бо́гу предста́вил еси́. Отону́дуже и по преставле́нии, я́ко жи́в, от Го́спода дарова́ния чуде́с прия́л еси́, исцеля́ти разли́чныя боле́зни зле́ стра́ждущих и бе́сы от челове́к приходя́щих изгони́ти. Те́мже мо́лим тя́: моли́ся, о́тче, сохрани́ти без вре́да оте́чество твое́, гра́д же и лю́ди, да зове́м ти́: ра́дуйся, Анто́ние, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмос: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Вели́каго трудополо́жника и ревни́теля твоему́ житию́, преподо́бне Анто́ние, Феодо́сия блаже́ннаго, стяжа́л еси́, Ангельскому твоему́ житию́ после́дующа, с ни́мже в вы́шних водворя́яся, на́с помина́й.

Но́ваго тя́ Моисе́я, о́тче, позна́хом, страсте́й победи́теля: я́коже бо о́н, дре́вле Амали́ка победи́в, лю́ди изведе́, ты́ же, о́тче, мно́жество мона́шествующих в зе́млю обетова́ния ра́йскаго приве́л еси́.

Гра́да и оте́чества твоего́ пресе́льник, о́тче, бы́л еси́, но па́ки Бо́жиим промышле́нием ко оте́честву твоему́ сла́вно свиде́тельствован возвраща́ешися, иде́же благода́ть от Го́спода, о́тче, прия́л еси́.

Богородичен: Пе́щь прообразова́ше Твое́ рождество́, Пренепоро́чная: о́троки бо не опали́, я́коже ни ложесна́ Твоя́ Огнь нестерпи́мый. Те́мже мо́лим Тя́: огня́ ве́чнаго изба́ви рабы́ Твоя́.

Пе́снь 8.

Ирмос: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Исцеле́ния оби́льна, преподо́бне, ве́рою приходя́щим ко хра́му твоему́ и су́щим в ско́рбех утеше́ние подава́й, да вси́ с тобо́ю Христу́ вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Благода́рное сие́ пе́ние принося́щия ти́, о́тче, свы́ше ми́лостивно назира́й и моли́ Христа́ Изба́вителя спасти́ все́х, вопию́щих Ему́: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Принесе́ся да́р Вседержи́телю — тобо́ю мно́жество спаса́емых, твоему́ житию́ после́дующих, Анто́ние. Те́мже моли́ спасти́ся все́м, с тобо́ю Христу́ вопию́щим: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богородичен: Вели́кому та́инству рождества́ Твоего́ кто́ не удиви́тся, Богоро́дице? Или́ ки́й язы́к зе́мен или́ у́м безпло́тен изрещи́ возмо́жет? Па́че естества́ бо и смы́сла, Богоро́дице, Зижди́теля родила́ еси́.

Пе́снь 9.

Ирмос: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щься от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Пахо́мия Вели́каго, Ангельскаго виде́ния сподо́бльшагося, житию́, о́тче, подража́в, равноа́нгельно в пеще́ре пожи́л еси́. Те́мже и равноа́нгельную по́честь сподо́бился еси́ прия́ти, Анто́ние. [Дважды.]

Иже от Святы́я горы́ путе́м веду́щим, о́тче, ме́ста Ки́евскаго дости́гл еси́, иде́же бя́ше уго́дно Влады́чицы Ма́тере Бо́жия хра́му воздви́гнутися, и та́мо хра́м прече́стен в сла́ву Богома́тере, ку́пно со блаже́нным Феодо́сием, воздви́гл еси́. Те́мже тя́ вси́ с ни́м велича́ем.

Богородичен: Светороди́тельнице Де́во, души́ моея́ о́блак отжени́ и дава́й чи́сто зре́ти, Влады́чице, спаси́тельную добро́ту, возсия́вшую неизглаго́ланно из Твоея́ пречи́стыя утро́бы, во све́т язы́ков, Препе́тая.

Свети́лен:

Жите́йское сладостра́стие умертви́л еси́, Анто́ние, сла́ву же маловре́менную позна́в, сея́ вско́ре отступи́л еси́, те́сным путе́м изво́лив ходи́ти, веду́щим к ра́йскому простра́нству. Те́мже моли́ся, Анто́ние, спасти́ся тебе́ почита́ющим.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Богоро́дицу Тя́ вои́стинну испове́дающе, Влады́чице, и́же Тобо́ю спаса́емии: Ты́ бо Бо́га родила́ еси́, разо́ршаго Кресто́м сме́рть и к Себе́ привле́кша преподо́бных собо́ры, с ни́миже Тя́ восхваля́ем, Де́во.

Молитва преподобному Антонию Киево-Печерскому

О, добрый наш пастырю наставниче, приснопоминаемый иноков российских первоначальниче, преподобне и богоносне отче наш Антоние! Ты горе на небеси пребываеши, мы низу на земли, удалени суще от тебе не толико местом, колико греховною нечистотою нашею; обаче памятующе отеческую любовь твою к людем, ти сродным, припадаем и молимтися с умилением и верою: помози нам, грешным, покаянием очиститися и достойным быти помилования и прощения от Господа и Создателя нашего. Умоли Его благость даровати нам великия и богатыя милости: земли плодоносие, воздуха благорастворение, мир глубок, братолюбие искреннее, благочестие нелицемерное, житейских потреб довольство, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от щедротодательныя Его десницы, но во славу имене Его святаго и во спасение наше. Соблюди, чудотворче святый, благомощными твоими молитвами российския грады, обитель твою и всю страну православнороссийскую невредимы от всякаго зла, и вся люди, жительствующия в обители твоей и на поклонение в ню приходящия, осени небесным твоим благословением, и в скорбех, бедах и болезнех утешение, избавление и исцеление им подаждь, да благодарно славим, хвалим и величаем прославльшаго тя Господа, чрез тебе дивно благодетельствующаго нам, Безначального Отца, Единороднаго Его Сына и Единосущнаго Его Духа, Троицу Живоначальную и Нераздельную, и твое святое заступление во веки веков. Аминь.

Преподобному Антонию Печерскому