Шрифт

23 июля.

Канон Преподобному Антонию Печерскому, бывшему начальнику всех Российских монахов.

Преподобному Антонию Печерскому

Тропа́рь, гла́с 4:

От мирска́го мяте́жа изше́д, отверже́нием же ми́ра ева́нгельски Христу́ после́довал еси́ и, равноа́нгельное житие́ пожи́в, в ти́хое приста́нище Святы́я горы́ Афо́на дости́гл еси́, отону́дуже благослове́нием отце́в в го́ру Ки́ева прише́д и та́мо трудолю́бно жи́знь соверши́в, оте́чество твое́ просвети́л еси́ и, мно́жеству мона́шествующих стезю́, веду́щую к небе́сному Ца́рствию, показа́в, Христу́ сия́ приве́л еси́, Его́же моли́, Анто́ние преподо́бне, да спасе́т ду́ши на́ша.

Стихи́ра, гла́с 6:

Жесто́кое твое́ житие́ и труды́, я́же по Бо́зе, я́ко позна́но бы́сть отца́ми Святы́я горы́, тогда́ Боже́ственным промышле́нием па́ки ко оте́честву твоему́ посыла́емь быва́еши: иди́, ча́до, глаго́ля, я́ко да и та́мо тобо́ю неве́дущими Бо́г позна́ется. Отону́дуже прише́д, преподо́бне, оте́чество твое́ просвети́л еси́ и чинонача́льник мона́хов бы́л еси́, те́х мно́жества ко Христу́ приве́д. Те́мже и на́с, пресве́тлое твое́ успе́ние пра́зднующих, моли́ сохрани́ти от вра́г нера́тованных и спасти́ся душа́м на́шим.

Кано́н преподо́бнаго Анто́ния, гла́с 4.

Пе́снь 1.

Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Зе́льным воздержа́нием, и труды́, о́тче Анто́ние, и всено́щным стоя́нием ду́шу твою́ царя́ над страстьми́ теле́сными поста́вил еси́. Те́мже, со святы́ми веселя́щеся, Христа́ пое́м, тебе́ такову́ побе́ду на стра́сти дарова́вшаго.

Приспе́ дне́сь всечестны́й де́нь успе́ния твоего́, о́тче Анто́ние, бога́тно веселя́ ча́да твоя́, всече́стне. Те́мже, помина́юще твое́ дре́внее житие́ и Ангельскую жи́знь, све́тло пра́зднующе, тебе́ воспева́ем, о́тче.

От те́мных ме́ст восхи́тився, к превы́шним све́тлостем пресла́вно преше́л еси́, преподо́бне, и та́мо со святы́ми, я́ко победи́тель страсте́й, о́тче, венча́лся еси́.

Богородичен: Лю́те погружа́емую ду́шу мою́ в пучи́не страсте́й бу́рею безме́рных обстоя́ний, спасе́ния просте́рши ми́ ру́ку, возведи́, Влады́чице, из глубины́ зо́л мои́х.

Пе́снь 3.

Ирмос: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.

Пропове́дует пресла́вно и па́че трубы́ вопие́т свяще́нная твоя́, о́тче, вели́кая Ла́вра, я́же тобо́ю нача́ло прие́мшая, до́м же Бо́жия Ма́тере, а́ще и не гла́сом, вещьми́ же хва́лится, глаго́ля: утверди́хся Тобо́ю, Го́споди.

Еди́наго Го́спода возлюби́л еси́ и, Сего́ Кре́ст на ра́мо взе́м, преподо́бне Анто́ние, странноле́пно пожи́л еси́, в посте́х, и бде́ниих, и моли́твах о́браз бы́в твои́м ученико́м. Те́мже и от Христа́ просла́вился еси́.

Плотска́го жела́ния, преподо́бне, отве́ргся, го́рдость возненави́дел еси́, смире́нием же и нището́ю обогати́вся, превысо́кая дости́гл еси́ святы́х жили́ща.

Богородичен: Поми́луй, еди́на Богома́ти, поми́луй и уще́дри ду́шу мою́ окая́нную, потопля́емую бе́сы и страстьми́ лука́выми, и пре́жде вре́мене исхо́да моего́ сию́ очи́стити умилосе́рдися.

Седа́лен, гла́с 4.

Удиви́ся тво́й духо́вный настоя́тель, в тебе́ вели́ко воздержа́ние зря́, и внима́ше мы́слию хотя́щая о тебе́ напосле́док бы́ти, Анто́ние, ви́дев бо по Бо́зе твое́ вели́кое житие́ и вра́жиими прило́ги ника́коже поколеби́ма. Те́мже и свиде́тельствует, я́ко оте́ц и храни́тель твоего́ жития́, отце́м Святы́я горы́ вопия́ше: се́й, и́же посреде́ на́с ви́дится ме́ньший, но последи́ в Росси́и вели́кий свети́льник бу́дет.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Удиви́ся Ио́сиф, е́же па́че естества́ зря́ и внима́ше мы́слию, и́же на руно́ до́ждь, в безсе́менном зача́тии Твое́м, Богоро́дице, купину́, огне́м неопали́мую, же́зл Ааро́нов прозя́бший, и, свиде́тельствуя, обру́чник Тво́й и храни́тель свяще́нником взыва́ше: Де́ва ражда́ет и по Рождестве́ па́ки Де́ва пребыва́ет.

Пе́снь 4.

Ирмос: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы, воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ме́сто, в не́мже лежи́т честно́е и свяще́нное те́ло твое́, преподо́бне Анто́ние о́тче, мно́га исцеле́ния отту́ду прие́млют ве́рнии, Христу́ от души́ вопию́ще: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Не устраши́ тебе́, преподо́бне, долгота́ жесто́каго пути́, ниже́ та́мо разбо́йническое наше́ствие. Те́мже Святу́ю го́ру доше́д, с су́щими та́мо отцы́ воспева́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ви́дев Всеблаги́й Бо́г тве́рдое твое́ и до́брое изволе́ние, та́мо во святы́х ме́стех посреде́ оте́ц, сла́вна тя́ сотворя́ет, с ни́миже сподо́би взыва́ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богородичен: Ко́рень из чре́сл Тя́ ца́рских, все́х Ца́рь, я́ко су́щу, вожделе́в и вы́шшу херуви́м и серафи́м соде́лав, Богоро́дице, всели́ся в Тя́.

Пе́снь 5

Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й, Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.

Мона́шествующих о́браз, о́тче, и наказа́тель бы́л еси́, те́мже и си́льным запреща́еши на восхище́ние не жела́ти, но па́че маломо́щныя ми́ловати. И от сего́ просла́вился еси́, Анто́ние, и вели́к нарече́н учи́тель яви́лся еси́.

Вы́шше челове́ка, Анто́ние, стяжа́л еси́ житие́, равноа́нгельно пожи́в на земли́, те́мже ра́вну я́же Ангелом по́честь сподо́бился еси́ получи́ти и пое́ши с ни́ми Влады́ку твоего́.

Богодарова́нныя твоя́ благода́ти, о́тче Анто́ние, вся́к слу́х челове́ческий удиви́ша и научи́ша, я́же зде́ мня́щаяся вели́кая, я́ко ма́ла и ху́да, презре́ти вся́ и после́довати стопа́м твои́м, отону́дуже моли́, преподо́бне, спасти́ся на́м.

Богородичен: Упова́ние еси́ мое́, Пречи́стая, и спасе́ние, и похвала́. Те́мже прибега́ю к покро́ву Твоему́: не гнуша́йся мене́, грехи́ мно́гими, и боле́зньми, и скорбьми́ ны́не поглоще́ннаго, но, предвари́вши, спаси́ мя.

Пе́снь 6.

Ирмос: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Всегда́шним к Бо́гу раче́нием вне́ пло́ти и ми́ра, о́тче Анто́ние, бы́л еси́. Те́мже и жили́ще досто́йно Ду́ха Пресвята́го показа́лся еси́, я́коже и Са́м Христо́с рече́: прише́д со Отце́м и Ду́хом, та́мо вселю́ся.

Яко пресла́дкий не́кий виногра́д, Свята́я гора́ тебе́, о́тче, израсти́вши, пресла́вно тобо́ю красу́ется и, ра́дующися, Христа́ прославля́ет, тебе́ си́м дарова́вшаго.

Но́щь, я́ко де́нь, и де́нь, я́ко но́щь, тебе́ вменя́шеся, Анто́ние: не да́л бо еси́, по проро́ку, сна́ очи́ма твои́ма, ни ве́ждома дрема́ния, ниже́ поко́я телеси́ твоему́, до́ндеже сие́ чи́сто с душе́ю Бо́гу предста́вил еси́.

Богородичен: Твою́ пода́ждь ми́ по́мощь и изба́ви мя́ бе́д, и скорбе́й, и прегреше́ний мои́х, я́же все́х ро́ждшая при́сное Избавле́ние.

Конда́к, гла́с 8.

Возложи́в себе́ Бо́гу, па́че все́х возлю́бленному от ю́ности, преподо́бне, Тому́ от всея́ души́ любо́вию после́довал еси́, ми́ра же тле́нная нивочто́же вмени́в, в земли́ пеще́ру соде́лал еси́ и, в не́й до́бре проти́ву неви́димаго врага́ ко́зней подвиза́вся, я́ко светоза́рное со́лнце, во вся́ концы́ земли́ возсия́л еси́, отону́дуже, веселя́ся, преше́л еси́ к небе́сным черто́гом. И ны́не со Ангелы Влады́чню престо́лу предстоя́, помина́й на́с, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти́: ра́дуйся, Анто́ние, о́тче на́ш.

Икос:

Присносу́щнаго немерца́ющаго све́та Святы́я Тро́ицы наслади́тися жела́я и сего́ ра́ди четыредесятоле́тное вре́мя в еди́ной пеще́ре те́мне тебе́ затвори́в, отту́ду неисхо́ден, о́тче, пребы́л еси́, до́ндеже те́ло твое́ чи́сто с душе́ю Бо́гу предста́вил еси́. Отону́дуже и по преставле́нии, я́ко жи́в, от Го́спода дарова́ния чуде́с прия́л еси́, исцеля́ти разли́чныя боле́зни зле́ стра́ждущих и бе́сы от челове́к приходя́щих изгони́ти. Те́мже мо́лим тя́: моли́ся, о́тче, сохрани́ти без вре́да оте́чество твое́, гра́д же и лю́ди, да зове́м ти́: ра́дуйся, Анто́ние, о́тче на́ш.

Пе́снь 7.

Ирмос: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.

Повеле́нием духо́внаго твоего́ настоя́теля, блаже́нне Анто́ние, па́ки ко оте́честву твоему́ посыла́емь быва́еши. Те́мже рече́нная тебе́ отце́м, я́ко от Бо́га повеле́нная, сотвори́л еси́, иде́же прише́д, о́тче, мно́гих ду́ши Го́споду приве́л еси́.

Святе́йшаго ме́ста, преподо́бне Анто́ние, я́ко дости́гл, мно́гих житие́м твои́м удиви́л еси́: вы́ше бо челове́ка восприе́м житие́, и́мже мно́гих мирска́я презира́ти сотвори́л еси́.

Архиепи́скопа Иларио́на пеще́ру я́ко обре́т, трудолю́бне в не́й пожи́л еси́, преподо́бне, в моли́твах и поще́ниих, до́ндеже и́ную пеще́ру себе́ соде́лал еси́, в не́йже сподо́бился еси́ го́рняго зва́ния.

Богородичен: Челове́ческия напа́сти и сове́ты, Чи́стая, разори́ боже́ственными моли́твами Твои́ми и рабы́ Твоя́ изба́ви боле́зненных прегреше́ний, я́ко да Присноде́ву Тя́ ублажа́ем.

Пе́снь 8.

Ирмос: Отроки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.

Влады́ки твоего́ Христа́, преподо́бне Анто́ние, смире́нию поревнова́л еси́ и сего́ ра́ди смире́нное и жесто́кое житие́ возлюби́л еси́, земна́го пристра́стия отрева́яся. Те́мже по́чести святы́х сподо́бился еси́ и с ни́ми пое́ши Го́спода во ве́ки.

Твое́ пресла́вное успе́ние пра́зднующим, блаже́нне, моли́ся изба́витися все́м от разли́чных напа́стей, да вси́ тебе́ прославля́ем, Анто́ние, и превозно́сим Го́спода во ве́ки.

О на́с ми́лостивно о́ко, Анто́ние, простира́й ко Влады́це, чадолю́бное показу́я, и неотлу́чно от на́с ду́хом пребыва́й, преподо́бне, я́коже обеща́лся еси́, егда́ бы́л еси́ с на́ми, да вси́ с тобо́ю Христу́ воспое́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богородичен: На моле́ние мое́ умилосе́рдися ны́не и ра́дость ми́ в печа́ли ме́сто да́руй, да пою́ Тя, Влады́чице, Сы́ну Твоему́ воспева́я: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмос: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Анто́ния, дре́вле просия́вшаго, того́ житию́ вся́чески поревнова́ти потща́лся еси́: о́н бо в пусты́ню еди́н всели́ся, ты́ же в пеще́ре еди́наго себе́ затвори́л еси́ и мно́гими ле́ты, о́тче, неисхо́ден пребы́л еси́.

Пече́рскому житию́ первонача́льник и наста́вник, о́тче, бы́л еси́ и та́мо подвиза́лся еси́, я́ко безпло́тен. Те́мже и Христо́с дарова́нием чуде́с обогати́ тя, преподо́бне.

Мое́ю руку́ воздея́ние приими́, преподо́бне, Влады́чней подо́бяся бла́гости, презира́я прегреше́ния: ты́ бо ду́шу уязви́л еси́ Христо́вою любо́вию и Его́ Пречи́стыя Богома́тере, Юже умоли́ спасти́ ду́ши на́ша.

Богородичен: Руко́ю твое́ю, преподо́бне Анто́ние, е́же к Бо́гу воздея́нием, пресла́вно чудоде́йствовася: моли́твами бо твои́ми о́гнь с небесе́ сво́диши, во очище́ние ме́ста хра́ма Пречи́стыя, Юже вси́ с тобо́ю велича́ем.

Свети́лен:

Жите́йское сладостра́стие умертви́л еси́, Анто́ние, сла́ву же маловре́менную позна́в, сея́ вско́ре отступи́л еси́, те́сным путе́м изво́лив ходи́ти, веду́щим к ра́йскому простра́нству. Те́мже моли́ся, Анто́ние, спасти́ся тебе́ почита́ющим.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Богоро́дицу Тя́ вои́стинну испове́дающе, Влады́чице, и́же Тобо́ю спаса́емии: Ты́ бо Бо́га родила́ еси́, разо́ршаго Кресто́м сме́рть и к Себе́ привле́кша преподо́бных собо́ры, с ни́миже Тя́ восхваля́ем, Де́во.

Молитва преподобному Антонию Киево-Печерскому

О, добрый наш пастырю наставниче, приснопоминаемый иноков российских первоначальниче, преподобне и богоносне отче наш Антоние! Ты горе на небеси пребываеши, мы низу на земли, удалени суще от тебе не толико местом, колико греховною нечистотою нашею; обаче памятующе отеческую любовь твою к людем, ти сродным, припадаем и молимтися с умилением и верою: помози нам, грешным, покаянием очиститися и достойным быти помилования и прощения от Господа и Создателя нашего. Умоли Его благость даровати нам великия и богатыя милости: земли плодоносие, воздуха благорастворение, мир глубок, братолюбие искреннее, благочестие нелицемерное, житейских потреб довольство, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от щедротодательныя Его десницы, но во славу имене Его святаго и во спасение наше. Соблюди, чудотворче святый, благомощными твоими молитвами российския грады, обитель твою и всю страну православнороссийскую невредимы от всякаго зла, и вся люди, жительствующия в обители твоей и на поклонение в ню приходящия, осени небесным твоим благословением, и в скорбех, бедах и болезнех утешение, избавление и исцеление им подаждь, да благодарно славим, хвалим и величаем прославльшаго тя Господа, чрез тебе дивно благодетельствующаго нам, Безначального Отца, Единороднаго Его Сына и Единосущнаго Его Духа, Троицу Живоначальную и Нераздельную, и твое святое заступление во веки веков. Аминь.

Преподобному Антонию Печерскому