Шрифт

14 августа.

Канон Происхождение (изнесение) честных древ Животворящего Креста Господня

Происхождения (изнесения) честных древ Животворящего Креста Господня

Тропа́рь, глас 1:

Спаси, Господи, лю́ди Твоя́ / и благослови достояние Твое,/ победы на сопроти́вныя да́руя/ и Твое́ сохраняя Крестом Твоим жительство.

Канон Креста, глас 6

Песнь 1

Ирмо́с: Яко по су́ху, пешеше́ствовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фарао́на/ видя потопляема, / Бо́гу победную песнь пои́м, вопияше.

Кресту́, верных спасе́нию, покланяюся, / и те́пле облобызаю, и, объе́м ля, вопию: / Дре́во всеблаже́нное Христово, / душу мою и ум просвети, молюся.

Победоносно яви́ся на стра́сти и бе́сы днесь зна́мение Креста́. / Те́мже, ве́рнии вси, све́тло просве́щше ду́ши, ны́не облобыза́ем.

Лучеза́рная облиста́ет сияния Крест Честный / и просвеща́ет ве́рно покланяющияся ему днесь, / освяща́я ду́ши на́ша и телеса́.

Жизнода́тельный Крест предлежа́щ и зримь / светови́дную зарю препосыла́ет благода́тей: / приступим и прии́мем просвеще́ние, весе́лие, и спасе́ние, и оставле́ние, / хваление Го́сподеви приносяще.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Я́же Христа́ пло́тию ро́ждши, / пострада́вшаго нас ра́ди волею на Кресте, / Тя блажа́щия честно спаса́й мольба́ми Твои́ми.

Песнь 3

Ирмо́с: Несть свят,/ я́коже Ты, Господи Бо́же мои́,/ вознесый рог верных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ исповедания Твоего́.

Оружие дре́вле жизни блаженное древо дарова́ся храни́ти/ за преслуша́ние первозда́ннаго Ада́ма,/ Крест же сему путь сотвори́.

Очи́ма, устна́ми и душами, ли́цы и сердцы / поклонимся вси Пресвятому Кресту Жизнода́вца Христа́,/ и́мже мир весь освяща́ется.

Хра́мы Бо́гу пророчески днесь бьшше, / покланяющеся древу Пресвята́го Креста́,/ и насле́дницы Его, со стра́хом вси того целуем.

Песносло́вим тя, Кресте, верою молящии́ся силе твое́й:/ изми́ нас сетеи́ вра́жиих и упра́ви нас к приста́нищу всех спасения, поющих тя.

Богоро́дичен: Девою родила́ еси́ Сына, / прежде Тебе рожде́ннаго от Отца́ пре́жде век, без ма́тере от Бо́га,/ распятаго пло́тию, да спасе́т пре́жде согре́шшия.

Седа́лен Креста́, глас 2:

Крест Твои́, Господи, освяти́ся, / в нем бо быва́ют исцеле́ния немощным во гресе́х,/ его́же ра́ди припа́даем Ти, помилуи́ нас.

Песнь 4

Ирмо́с: Христос моя сила,/ Бог и Господь,/ честна́я Церковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи, / от смысла чиста, о Господе пра́зднующи.

Да кропи́т вся земля ра́дование, да веселятся древа́ дубра́вная,/ днесь обоже́на Всечестным Крестом, сияющи конце́м.

Показа́вый орга́н умерщвления, / живоно́сно ми́рови, победотво́рное ору́жие непобеди́мое, пресла́вный Кре́сте, / сердца́ на́ша просвети́.

Ты Боже́ственная побе́да, ты соде́лование на́шего спасе́ния, / ты ве́рным соодоле́ние и Боже́ственная же́ртва,/ о Всечестный Кре́сте, поющия тя освяти́.

Не́бо всеи́ земли́ свесели́тся,/ страстоте́рпцы, му́ченицы, апо́столи, ду́ши пра́ведных ра́достно ны́не ра́дуются,/ и вся спаса́ет зри́мо предлежа́щее посреде́ жизнода́тельное Дре́во, / и ве́рныя освяща́ет благода́тию.

Богоро́дичен: Вои́стинну Ты яви́лася еси́, / вои́стинну родила́ еси́ Сына Вышняго,/ на Кресте́ ру́це просте́ршаго, Де́во Ма́ти Марие, / и мир приза а́вшаго.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Бо́жиим светом Твоим, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари, молюся,/ Тя ве́дети, Слове Божии́, / и́стиннаго Бо́га, / от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Подымем с ра́достию преблаже́нный Крест,/ в це́рквах и гра́дех сеи́ предложенный, и поклонимся,/ да долгов приимем оставле́ние.

Умерщвляется змии́ лука́вый ны́не, и́же тьмы нача́льник,/ сияния не терпя, е́же облиста́ет Живоно́сный Крест, / Боже́ственнаго Царя ски́птро честно́е.

Я́ко пресве́тла звезда́ и я́ко бисер благолепен и преси́янное солнце, / вся озаряет земла́ концы Крест Господень,/ его́же облобыза́ем.

Воскликните, языцы, воспои́те, игра́йте, колена, и по́йте Бо́гу, / да́вшему Креста́ нерушимое утверждение, еже ны́не предлежит; / вси вернии, ра́дуемся, я́ко того ра́ди блага́я прие́млюще.

Богоро́дичен: Спасению Тя нача́ло, вси ве́рнии, ве́дуще, ублажа́ем, Чистая: / Ты бо прежде Су́щаго пло́тию родила́ еси́, / хоте́нием Свои́м пригвожде́нна на Кресте́.

Песнь 6

Ирмо́с: Житеи́ское мо́ре, /воздвиза́емое зря напа́стей бурею, / к тихому приста́ншцу Твоему́ прите́к, вопию Ти:/возведи от тли живо́т мои́,/Многомилостиве.

Я́ко Боже́ствен сосу́д, я́ко свети́льник светел, в це́рквах днесь,/ и в хра́мех, и граде́х Крест предлежа́щ ви́дяще, / и Уясни́вшаго сего́ воспое́м.

Умерщвляется смерть, и уморяется тление, и бесо́встии полцы отбегают,/ победный и стра́шный днесь предлежа́щ ви́дяще Крест Христов, / не сме́юще прикосну́тися ему́.

Воспева́юще Тя, Бо́га, и Царя, и Господа, я́ко дарова́л еси́ нам Крест стену неруши́му,/ его́же ны́не облобыза́ем ра́достию и лютых отбега́ем.

Богоро́дичен: И́дом змии́ным пра́баба пи́щею, я́же во Бде́ме, пома́зася, / Де́ва же, ро́ждши Нача́льника жи́зни, / источи́ миру нетление и воскресе́ние.

Конда́к, глас 4. Подобен:

Вознесыи́ся на Крест волею, / тезоименитому Твоему́ новому жи́тельству / щедроты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, / возвесели́ нас силою Твое́ю,/ побе́ды дая нам на супоста́ты,/ пособие имущим Твое́ ору́жие ми́ра / непобеди́мую победу.

Икос:

Иже до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в раи́, / и глаголы слышав неизрече́нныя и Боже́ственныя, / и́хже не леть языки челове́ческими глаго́лати,/ что гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие писа́ниий прочто́сте и позна́сте:/ мне, глаголет, хвали́тися да не бу́дет, / то́кмо во еди́ном Кресте Господни, на немже страда́в, уби́ стра́сти./ Того у́бо и мы известно да держим, Крест Господень, хвалу́ вен: / есть бо нам спаси́тельное сие Древо / ору́жие, ми́ра непобеди́мая победа.

Песнь 7

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пещь/ соде́ла Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Бо́жие мучителя увеща́ вопи́ти:/ благословен еси́, Бо́же оте́ц наших.

Спасительному древу поклони́мся, Кресту пресвятому, / ему́же служат а́нгельская вся воинства, / предлежа́щ ви́дяще, вернии, источа́ющ нам освящение и жизнь.

Победоносный яви́ся пресвятый Крест Животода́вца Христа́,/ свыше же бесо́м всем множество отгоня, ва́рварское шата́ние, / и победи́теля являя воинство на́ше.

Я́ко одушевленну, тебе, припа́дая, взыва́ю:/ Кресте мои́ пресвятый, ты ми просвети́ душу, и ум, и слух, и устне́, / и язык, и дыха́ние, и о́чи к путе́м Ца́рства Христова.

Пое́м, сла́вим, и покланяемся, и велича́ем Твою́, Христе́, держа́ву,/ я́ко подаде́ нам, рабо́м Твои́м, Крест Божественный, / сла́дость неисчерпа́емую и хранилище душам и те́лом на́шим.

Богоро́дичен: Юноши три пещь не опали́, Рождество прообразу́ющи Твое́, / и́бо Боже́ственный огнь Тя не опали́, всели́вся в Тя и вся научив пе́ти:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: Ужасни́ся, бояи́ся, Не́бо, / и да подви́жатся основания земли:/ се бо в мертвеце́х вменяется в Вышних Живыи́/ и во гроб мал странноприе́млется. / Его́же, о́троцы, благослови́те, / свяще́нницы, воспои́те, / людие, превозносите во вся ве́ки.

Твой Крест прообразуи́ Иа́ков иногда́, на внуки поло́жь дла́ни преме́нно/ и благословив их, благода́ти во языцех науча́я:/ о́троцы, благослови́те, свяще́ннии, по́йте,/ людие, превозноси́те Его во ве́ки.

О, неизрече́ннаго Твоего́, Христе́, сни́тия и неизглаго́ланных благих!/ Воплоти́ся и, ра́спят быв, смерть прие́м, / и реши́ши челове́ки от клятвы, источи́в нетление на треблаже́ннем Древе,/ препросла́вленный Крест сеи́ во ве́ки.

Пресвятый Крест, Божественную победу, жизни нача́льника,/ лести потреби́теля, днесь похва́лим Крест всесвятый Господень,/ бесо́в губителя и ва́рваров прогони́теля, верных победотво́рца и покрови́теля.

Богоро́дичен: Гвоздьми́ пригвождена Христа́, копие́м прободе́на в нетле́нная ре́бра, / тро́стием в главу́ бие́ма, желчь вкуша́юща, зрящи, Дева вопияше: / где Твоя́ доброта за́йде, прекра́сное Слово, / Препросла́вленне па́че сыно́в человеческих?

Песнь 9

Ирмо́с: Бо́га/ челове́ком невозможно ви́дети,/на Него́же не смеют чини Ангельстии взнра́ти;/ Тобою бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Слово воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небесными во́и Тя ублажаем.

Тле́нни от преслуша́ния быхом, Бо́жия за́поведи преступницы явлыпеся: / сего́ ра́ди смерть прииде челове́ком. / Те́мже безсме́ртия процвете́ днесь победный Крест Христов, его́же целуем.

Се Древо пресвятое кре́пкая наде́жда верным яви́ся, клятвы избавле́ние, / челове́ком ра́дость предлежи́т, обличая тьмы нача́льника,/ сему́ поклонимся, ве́рнии, с весе́лием.

Нача́ло благословения, и утвержде́ние христиа́н, и стена́, и тве́рдое заступление,/ и клятвы избавле́ние яви́ся нам Дре́во в ожделе́нное, оружие непобеди́мое, / просвети и освяти нас, покланяющихся тебе́.

Богоро́дичен: Хра́ме и две́ре освяще́ния, Престоле Божии́, / о́блаче и све́щниче всесве́тлый и ковче́же благода́ти, Всенепоро́чная, / че́стне покланяющияся образу честному Единоро́днаго Твоего́ Сына покрый и сохрани.

Светилен Креста́:

Крест—храни́тель всея вселе́нныя,/ Крест — красота́ Це́ркве,/ Крест—на́ша держа́ва, / Крест—ве́рных утверждение,/ Крест—Ангелов сла́ва и де́монов язва.

Происхождения (изнесения) честных древ Животворящего Креста Господня