Каноны Октоиха Кресту
Канон иной Честному и Животворящему Кресту Господню, глас 2.
Тропарь Креста, глас 1:
Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, / и благослови́ достоя́ние Твое́, / побе́ды на сопроти́вныя да́руя, / и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
Кано́н честно́му и животворя́щему Кресту́, [его́же краегране́сие си́це: Кресту́ водрузи́вшуся, паде́ бесо́вская пре́лесть.] Творе́ние Ио́сифово. Гла́с 2.
Пе́снь 1
Ирмо́с: Нетре́ну, необы́чну, немо́кренно морску́ю ше́ствовав стезю́, избра́нный вопия́ше Изра́иль: Го́сподеви пои́м, я́ко просла́вися.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему Честному.
Распя́тие прии́м, и гвоздьми́ пригвожде́н бы́в безче́стно, Сло́ве, вся́ челове́ки почти́ти хотя́й, и́же Твоя́ во́льная страда́ния сла́вящыя.
Просте́рл еси́ на Кресте́ дла́ни, Спа́се, и́же простры́й не́бо я́ко ко́жу, и́миже объя́т язы́ки и лю́ди, и́же Твоя́ во́льныя стра́сти сла́вящыя.
Слава, Мученичен: Взе́мше Кре́ст на ра́мо страстоте́рпцы, распе́ншемуся после́доваша Христу́ те́пле, того́ сообразу́ющеся Боже́ственным страсте́м.
И ныне, Богородичен: Сло́во честна́го проро́ка испо́лнися: ору́жие бо се́рдце Твое́ про́йде, Влады́чице, егда́ на Кресте́ пригвожде́на ви́дела еси́ Твоего́ Сы́на.
Пе́снь 3
Ирмо́с: На ка́мени мя́ ве́ры утверди́в, разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́. Возвесели́ бо ся ду́х мо́й внегда́ пе́ти: не́сть свя́т, я́коже Бо́г на́ш, и не́сть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.
Гро́зд нетле́нный на дре́ве ви́сящь, иска́па Боже́ственную сла́дость, сердца́ веселя́щую челове́ков: зло́бы же погубля́ющую пия́нство благода́тию, Иису́с, изба́витель ду́ш на́ших.
Возне́слся еси́ на Дре́во во́лею, Иису́се, и все́ диа́воле злодея́ние све́ргл еси́: па́дшыя же челове́ки в па́губу умо́м развраще́нным, возне́сл еси́, Многоми́лостиве.
Слава, Мученичен: От крове́й свои́х страстоте́рпцы, пресве́тлую очервлени́ша багряни́цу, и то́ю оде́явшеся, десно́ю же руко́ю я́ко ски́птр нося́ще Боже́ственный Кре́ст, с Го́сподем всегда́ ца́рствуют.
И ныне, Богородичен: Чту́т Тя́ чи́нове безпло́тных, все́х бо Влады́ку плотоно́сца родила́ еси́, разреши́вшаго дре́вом свя́занныя вся́, Отрокови́це Богоневе́сто, и ве́рныя привяза́вшаго к любви́ свое́й.
Седален, глас 8.
Прообража́ше та́йне дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, / егда́ ру́це простре́ крестови́дне, Спа́се мой, / и ста со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Ти, Бо́гу; / ны́не же за́йде, на Кресте́ Тя зря, / и, держа́ву сме́ртную разруши́в, / весь мир совоздви́гл еси́.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни А́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щься, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка. Те́м зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пове́шен бы́л еси́ на дре́ве, пове́шей зе́млю на вода́х Всеси́льне: и копие́м в ре́бра пробода́ем, кро́вь же с водо́ю иска́пал еси́ на избавле́ние все́х.
Прободе́ным Твои́м ре́бром, исцеле́ боле́знь моя́: руко́ю по лани́те бие́ну Ти́ свобо́ду улучи́х: же́лчи же вкуше́нием, сластна́го изба́вихомся, Христе́, бра́шна.
Слава, Мученичен: Всетеле́сную я́зву врагу́ нанесли́ есте́ всечестни́и, я́звами окровавля́еми, на Кресте́ же протяза́еми, и одира́еми, богозра́чнии страстоте́рпцы.
И ныне, Богородичен: Воплоти́ся из Пречи́стых крове́й Твои́х Вышний: Его́же ви́дящи на Дре́ве Пречи́стая, без пра́вды воздвиза́ема, стеня́ше слезя́щи, и Того́ благоутро́бие велича́ла еси́.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Угль Иса́ии проявле́йся, со́лнце из де́вственныя утро́бы возсия́, во тьме́ заблу́ждшым, богоразу́мия просвеще́ние да́руя.
За милосе́рдие приобщи́вся кресту́ Влады́ко, из глубины́ мя злы́х исто́ргл еси́, и почти́л еси́ соседе́нием о́тчим, обезче́ствованный во́лею.
Те́рнием венча́вся, и́же венчава́яй цве́ты всю́ зе́млю, страсте́й мои́х те́рние из ко́рене сече́ши, Сло́ве, и насажда́еши во мне́ Тво́й ра́зум.
Слава, Мученичен: Кре́постию неможе́ния ва́шего, святи́и му́ченицы во́лею обло́жшеся, и укре́пльшеся, бесо́в кре́пость отню́д погуби́сте.
И ныне, Богородичен: И́же на плещу́ херуви́мску, на небесе́х боголе́пно носи́мый, я́ко вои́стинну, Пречи́стая, на руку́ Твое́ю се́дый, ра́спят бы́в, все́х из тли́ изба́ви.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Гла́с глаго́л моле́бных от боле́зненныя, Влады́ко, души́ услы́шав, от лю́тых мя́ изба́ви: еди́н бо еси́ на́шего спасе́ния вино́вен.
Плещы́ вда́в на ра́ны, и лани́те Твои́ на ударе́ние, лице́ же, Спа́се, на оплева́ние, спа́сл мя́ еси́ мно́го Тебе́ согреши́вшаго в ра́зуме и неве́дении.
Я́коже А́гнец, во е́же закла́тися, веде́н бы́л еси́ Христе́ Бо́же мо́й: во́лка мы́сленнаго ядови́тым угрызе́нием уме́рших па́ки возводя́ к животу́: сла́ва распя́тию Твоему́.
Слава, Мученичен: Ополчи́вшеся святи́и ра́дующеся, к сопроти́вным нача́лом Боже́ственными ору́жии си́х победи́сте, и венцы́ побе́дныя прия́сте от Бо́га.
И ныне, Богородичен: Да обожи́т челове́ка, из Тебе́ Де́во ражда́ется Бо́г, и распина́ется, и сме́рть вкуша́ет, убива́я Кресто́м мене́ дре́вле уби́вшаго.
Кондак, глас 4:
Вознесы́йся на Крест во́лею, / тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству / щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, / возвесели́ нас си́лою Твое́ю, / побе́ды дая́ нам на сопоста́ты, / посо́бие иму́щим Твое́ oру́жие ми́ра, / непобеди́мую побе́ду.
Икос:
И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай / и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя, / и́хже не леть язы́ки [челове́ческими] глаго́лати, / что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте: / мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, / на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти. / Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси: / есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во / oру́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.
Пе́снь 7
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля, высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, сы́й благослове́н и препросла́влен.
Па́дша мя́ преступле́нием воздви́гл еси́, на Кре́ст воздви́жен и́же все́х воскре́сение, и совоздвиже́ние, Сло́ве: и низве́ргл еси́ све́ргшаго бори́теля, всего́ безде́льна ме́ртва показа́л еси́. Сла́ва держа́ве Твое́й.
Гвоздьми́ пригвозди́л еси́ Христе́ грехи́ пра́отца, тро́стию же бие́м, написа́л еси́ свобо́ду все́м челове́ком. Сла́ва страда́нию Твоему́, и́мже изба́вихомся тьмы́ страсте́й.
Слава, Мученичен: Кре́пость непобори́мую распе́ншагося Христа́ име́я, во́инство непобеди́мое, губи́тельное во́инство в коне́ц погуби́: пострада́в же, вене́ц побе́ды прия́т, жи́знь блаже́нную и неги́блемую.
И ныне, Богородичен: Пала́та одушевле́нная Царе́ва, и престо́л огнеобра́зный Де́во показа́лася еси́, на не́мже седя́, воздви́же от пе́рваго паде́ния вся́ челове́ки, и соседе́нием оте́ческим почте́.
Пе́снь 8
Ирмо́с: О подо́бии зла́те небре́гше треблаже́ннии ю́ноши, неизме́нный и живы́й Бо́жий о́браз ви́девше, среди́ огня́ воспева́ху осуществова́нная да пое́т Го́спода вся́ тва́рь, и превозно́сит во вся́ ве́ки.
Лю́дие непокори́вии, без стра́ха же беззако́нная вся́ творя́ще, посреде́ беззако́нною Тя́, Ще́дре, оправда́юща беззако́нныя, на Дре́ве воздви́гше распя́ша: Тебе́ же вся́ тва́рь сла́вит, я́ко Го́спода и Влады́ку, воспева́ющи Твое́ Долготерпе́ние.
Окровави́л еси́, Христе́, пе́рсты Твоя́ на Дре́ве пригвожда́ем, и́же приноси́мую бесо́м кро́вь дре́вле, на па́губу принося́щым ю́, преста́вил еси́: те́мже Тя́ сла́вит вся́ тва́рь, Бо́же все́х, воспева́ющи Твое́, Человеколю́бие.
Слава, Мученичен: Во́д живо́тных су́ще испо́лнь му́ченицы, пото́ки ле́стныя изсуши́ша Боже́ственными струя́ми крове́й, ве́рою неукло́нною зову́ще: осуществова́нная да пое́т Го́спода вся́ тва́рь, и превозно́сит Его́ во вся́ ве́ки.
И ныне, Богородичен: Непоро́чная А́гница, проро́ков же и му́чеников украше́ние, я́коже А́гнца Тя́ воздви́жена на Дре́во узре́вши, безнача́льное Сло́во, пла́каше го́рько, и глаго́лаше: осуществова́нная да пое́т Го́спода вся́ тва́рь, и превозно́сит Его́ во ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Недоуме́ет вся́к язы́к благохвали́ти по достоя́нию, изумева́ет же у́м и преми́рный пе́ти Тя́, Богоро́дице, оба́че блага́я су́щи, ве́ру приими́: и́бо любо́вь ве́си Боже́ственную на́шу, Ты́ бо христиа́н еси́ Предста́тельница, Тя́ велича́ем.
Да вообрази́т дре́вле Исаа́к Твою́ стра́сть, связу́ется сло́ве: разреша́ет же свя́занное овча́ в то́йже о́браз, в саде́ Саве́кове оставле́ния, и отпусти́ся нево́льная тогда́ же́ртва вои́стинну: Тебе́ бо во́лею поже́ршуся, от зо́л разреши́хомся.
Красе́н добро́тою па́че сыно́в челове́ческих, Христе́, сы́й добро́ты не имы́й, ниже́ ви́да, в стра́сти на Дре́ве кре́стнем пове́шен, украша́я неле́поту всего́ ро́да челове́ча: Сла́ва благоутро́бию Твоему́, еди́не милосе́рде Го́споди.
Слава, Мученичен: Сио́на вы́шняго яви́стеся жи́телие Боже́ственнии, и А́нгелом равноче́стнии му́ченицы, я́ко су́щии согра́ждане: и це́рковь святи́и перворо́дных све́тло просвеща́ете, сия́юще све́том Боже́ственным, и муче́ния венцы́ украша́еми.
И ныне, Богородичен: Свети́л добро́та тече́ния обы́чнаго уступи́, егда́ Тя ви́деша Со́лнца пра́вды вознесе́на на Кре́ст хоте́нием: Де́ва же со ученико́м де́вственным восклица́ше с пла́чем, увы́ мне́, вопию́щи, что́ сие́ стра́нное зре́ние?
Молитва Честному и Животворящему Кресту
Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́га жива́го, Тво́рче не́ба и земли́, Спаси́телю мира, се аз, недосто́йный и па́че всех грешне́йший, смире́нно коле́на се́рдца моего́ пред сла́вою вели́чества Твоего́ преклоня́я, воспева́ю и велича́ю безме́рное страда́ние Твое́, и благодаре́ние Тебе́, Царю́ всех и Бо́гу приношу́, я́ко благоизво́лил еси́ сни́ти с небе́снаго Престо́ла Твоего́ и воплоти́тися от Пречи́стыя Де́вы Мари́и, ра́ди спасе́ния челове́ческаго; безпло́тен сый, плотско́е естество́ Божеству́ совокупля́я; бога́т сый, во́лею обнища́л еси́, да челове́ка во Ца́рствии Твое́м обогати́ши; труды́ и вся́кия челове́ческия беды́, я́ко челове́к, на Себе́ поне́сл еси́, да всем во вся́ких печа́лех и ну́ждах посо́бствуеши; четы́редесять дней пости́выйся, всем к воздержа́нию путь показа́л еси́; мно́жицею от лука́вых искуше́н был еси́, всех от искуше́ний вся́ких избавля́я. Вем, всеси́льный Влады́ко, я́ко вся сия́ Тебе́ непотре́бна бы́ша, но челове́ческаго ра́ди спасе́ния вся претерпе́л еси́: пре́дан был еси́ за три́десять сре́бреник, да челове́ка иску́пиши от лю́тыя рабо́ты вра́жия; от неми́лостивых Иуде́й, я́ко незло́бивый а́гнец, похище́н был еси́, род челове́ческий от поглоще́ния во́лка мы́сленнаго исторга́я; на суди́щи пред А́нною и Каиа́фою предста́л еси́, всех от осужде́ния огня́ ве́чнаго отводя́; свя́зан, пору́ган, оплева́н, от ло́жных свиде́телей оклевета́н и на поно́сную смерть осужде́н, челове́ка от вся́кия напа́сти, муче́ния и от ве́чныя сме́рти свобожда́я; Пила́ту, нико́его зла соде́явый, пре́дан был еси́ и ко И́роду по́слан, и па́ки пору́ган, челове́ка от зла́го обстоя́ния и от поруга́ний вра́жиих избавля́я. Что у́бо возда́м Тебе́, Влады́ко Человеколю́бче, о всех, я́же претерпел еси́ мене́ ра́ди гре́шнаго? Не вем. Ду́ша бо и те́ло, и вся блага́я от Тебе́ суть, и вся моя́ Твоя́ суть, и аз Твой есмь; то́чию на безчи́сленное Твое́ милосе́рдие, благоутро́бне Го́споди, наде́яся, пою́ Твое́ неизрече́нное долготерпе́ние, велича́ю неисповеди́мое смотре́ние Твое́, сла́влю Твою́ безме́рную ми́лость, и́миже преклони́лся еси́ мене́ ра́ди осужде́ннаго, да аз оправда́н бу́ду. К столпу́, Спа́се, привя́зан и без ми́лости бие́н, ми́лостив сый, разреши́ мя, молю́ся, от грехо́в мои́х; те́рнием венча́н, души́ моея́ грехо́вное те́рние искорени́; тро́стию бие́н по главе́, сокруши́ главу́ зми́я, уязвля́ющаго мя жа́лом греха́; в багря́ну ри́зу оболче́н и мучи́телем пре́дан, просвети́ ми, Царю́ Пресвяты́й, одея́ние душе́вное, да вни́ду в черто́г Твой всекра́сный; с разбо́йники вмене́н и Крест на ра́му Свое́ю понесы́й, разбо́йника врага́, и́щущаго ду́шу мою́ уби́ти, Твои́м Кресто́м прожени́. Вем Тя, Иису́се долготерпели́ве, лю́те уя́звленнаго; от верху́ главы́ Твоея́ святы́я, да́же до стопы́ ножны́я, не бе в Тебе́ ме́ста це́ла. Что же возглаго́лю о неизрече́нном человеколю́бии Твое́м, Христе́ Спаси́телю? То́чию в сокруше́нии се́рдца моего́, покланя́яся Твои́м Пречи́стым страсте́м и вселюбе́зно ты́я лобыза́я, вопию́: поми́луй мя, гре́шнаго. На Кресте́ пригвозди́тися изво́ливый, пригвозди́ за́поведем Твои́м се́рдце мое́; воздви́жен со Кресто́м на горе́ Голго́фе, воздви́гни мы́сли моя́ к небеси́, да всегда́ го́рняя му́дрствую; же́лчию со о́цтом напое́н, огорче́нное ми грехо́м се́рдце услади́ любо́вию Твое́ю, и жа́ждуща напо́й пото́ком сла́дости Твоея́; ру́це Свои́ пречи́стеи распростры́й на прия́тие всех, приими́ мя, гре́шнаго; но́зе пригвожде́ны име́вый, хотя́ всегда́ со гре́шники бы́ти, бу́ди со мно́ю, гре́шным, возбраня́я нога́м мои́м от вся́каго пути́ лука́ваго; се́рдце отве́рсто име́вый, яви́ мне благода́ть Свою́, гре́шному; главу́ пресвяту́ю на Кресте́ преклони́вый, услы́ши недосто́йныя моли́твы моя́. О, пречу́дная и неизме́римая глубино́ милосе́рдия, Христе́ Бо́же, за враги́ распина́тели Своя́ Бо́гу Отцу́ моли́выйся, даждь и мне, гре́шному, сию́ благода́ть, люби́ти враги́ моя́ и моли́тися за них; разбо́йнику ка́ющемуся рай отве́рзый, воззри́, Све́те мой, на мя, гре́шнаго, пода́ждь покая́ние и отве́рзи ми две́ри ми́лости Твоея́, и помяни́ мя, недосто́йнаго, во Ца́рствии Твое́м. Наконе́ц, ду́ха Своего́ пресвята́го преда́вый в ру́це Бо́гу Отцу́, приими́, Созда́телю, дух мой во вре́мя кончи́ны моея́; со Креста́ снят и во гро́бе я́ко мертв положе́н, Спа́се, живы́й во све́те непристу́пнем, возьми́ от мене́ тя́жкое бре́мя грехо́вное, и не возгнуша́йся, Человеколю́бче, всели́тися во гроб се́рдца моего́ недосто́йнаго, на умерщвле́ние моего́ плотска́го мудрова́ния; я́ко да не ктому́ себе́, бре́нное созда́ние Твое́, но Тебе́, Го́сподеви и Бо́гу моему́ живы́й, Твои́м, о Всемилости́ве, благоутро́бием, слодо́блюся ви́дети Тебе́, Созда́теля и Спаси́теля моего́, за прия́тие сме́рти кре́стныя, сла́вою и че́стию венча́ннаго, во све́те неприкоснове́нныя Твоея́ сла́вы; иде́же со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и со Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим и Единосу́щным Твои́м Ду́хом ца́рствуеши пре́жде век, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.