Каноны Октоиха Кресту
Канон Честному и Животворящему Кресту Господню, глас 8.
Тропарь Креста, глас 1:
Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, / и благослови́ достоя́ние Твое́, / побе́ды на сопроти́вныя да́руя, / и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
Кано́н Честно́му и Животворя́щему Кресту́, [его́же краегране́сие без Богоро́дичнов: Пригво́ждшемуся на Дре́ве Бо́гу благода́ть.] Творе́ние Ио́сифово. Гла́с 8:
Пе́снь 1
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́, чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в, и раздели́в мо́ре: Изра́иля же беглеца́ пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему Честному.
И́же от Дре́ва сла́стною сне́дию ме́ртва мя́ бы́вшаго, на Кресте́ Сло́ве умертви́выйся, оживи́л еси́, и сла́вою удобри́л еси́: покланя́юся Твое́й держа́ве, славосло́вя страда́ния, и благоутро́бие неисче́тное.
Егда́ распростре́ся на Дре́ве виногра́д невозде́ланный, вино́ на́м Боже́ственныя благода́ти источи́, сердца́ веселя́щее, и пре́лести пия́нство отню́д потребля́ющее, и грехи́ очища́ющее.
Слава, Мученичен: Си́лою Боже́ственною проявле́нно укрепля́еми, святи́и, си́льнаго всю́ кре́пость губи́тельную му́жески низложи́сте: и венча́вшеся красно́ победи́тельными венцы́, ра́дующеся Бо́гу предста́сте.
И ныне, Богородичен: Предстоя́щи Кресту́ Твоему́, Го́споди, Неискусобра́чная, и Твое́ уязвле́ние зря́щи, Влады́ко, уязвля́ема глаго́лаше: увы́ Мне́ Ча́до, боле́зни избе́гши в Рождестве́ Твое́м, ны́не боле́зненно терза́юся.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом, и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́: я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.
Утвержде́й небеса́, и зе́млю основа́вый, и мо́ре сло́вом связа́вый, Ты́ свя́зан бы́л еси́ мене́ ра́ди, и на Кресте́ пригвожда́емь: я́ко да от у́з греха́ разреши́ши мя́, Человеколю́бче.
Кре́стному дре́ву вра́г прирази́вся, умертви́ся с бе́сы свои́ми злоде́йственными: и вкуше́нием лука́вым осужде́нный, поми́лован бы́сть, и утвержде́нием благоче́стия тва́рь утверди́ся.
Слава, Мученичен: Взира́юще помышле́нием, и тре́звенною мы́слию к бу́дущым, и теку́щыя до конца́ пренебрего́ша Христо́вы му́ченицы сла́внии: те́мже нестерпи́мыя боле́зни претерпе́ша ра́дующеся.
И ныне, Богородичен: Многопе́тая А́гница, А́гнца зря́щи воздвиза́ема на Дре́во непра́ведне, пла́чущи восклица́ше, ма́терски слезя́щи: и долготерпе́ние поя́ше, Того́ сла́вящи.
Седален, глас 8.
Прообража́ше та́йне дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, / егда́ ру́це простре́ крестови́дне, Спа́се мой, / и ста со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Ти, Бо́гу; / ны́не же за́йде, на Кресте́ Тя зря, / и, держа́ву сме́ртную разруши́в, / весь мир совоздви́гл еси́.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Ро́д челове́ческий от паде́ния призва́ся, его́же подъя́т дре́вле первозда́нный: все́х бо соде́тель воздви́жен бы́сть на Дре́во, пе́рсты окровавля́емь, и гвоздьми́ во́лею пригвожда́емь в ру́це, и в ре́бра копие́м пробода́емь.
Ста́ кре́ст, и ле́сть вся́ низпаде́ся: Тебе́, Спа́се, обнаже́ну бы́вшу, обнажи́ся чу́ждий: и Ада́м Боже́ственнаго нетле́ния ри́зою оде́ян бы́сть, тва́рь просвети́ся помрача́ему со́лнцу, на Дре́ве, Христе́, распина́ему Ти́.
Слава, Мученичен: Отсече́ние удо́в все́х подъя́сте, му́ченицы, и зубо́в и ногте́й искорене́ние, ру́к отре́зание неща́дно, язы́ка же и но́г и соста́вов теле́сных: те́мже превели́кия сподо́бистеся сла́вы, все́х Бо́гу предстоя́ще.
И ныне, Богородичен: Своего́ си Юнца́ Непоро́чная Ю́ница ви́девши на Дре́во воздви́жена, вопия́ше со восклица́нием: Ча́до, ка́ко Тя́ законопресту́пных со́нм отню́д не уще́дри, уще́дрившаго и́? но усмотре́нием льсти́вым сме́рти преда́ти непра́ведно произво́ли.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от Лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́ окая́ннаго? но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Да сла́стнаго вкуше́ния изба́виши мя́, же́лчи долготерпели́ве вкуси́л еси́ хотя́: и я́ко да ме́ртвости совлече́ши мя́, Иису́се, страсте́й, на́г пригвозди́тися изво́лил еси́ на дре́ве: пою́ Твое́ благоутро́бное.
Истле́вшую страстьми́ ду́шу мою́, Сло́ве, но́ву творя́, ду́шу пре́дал еси́ Отцу́, на Дре́ве ви́ся, и не терпи́т безду́шная земля́ сия́ поразумева́ющи, но стра́хом коле́блется воспева́ющи Тя́.
Слава, Мученичен: Украси́стеся, му́ченицы, Боже́ственными страстьми́ удобря́еми, и стопа́м после́довавше страстьми́ все́м безстра́стие пода́вшему, Сло́ву Единоро́дному, Отца́ Безнача́льнаго: сего́ ра́ди с Ни́м прославля́етеся.
И ныне, Богородичен: Стра́нно виде́ние, ви́жу, взыва́ше Препе́тая: ка́ко и́же зре́нием всю́ зе́млю коле́бляй, на Дре́ве возвыша́емь усну́л еси́, спя́щыя от ве́ка хотя́ возбуди́ти? покланя́юся Сы́не, Твоему́ долготерпе́нию.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Бе́здна грехо́в и прегреше́ний бу́ря мя́ смуща́ет, и во глубину́ ну́жднаго ре́ет мя́ отча́яния: но Твою́ кре́пкую ру́ку мне́ простри́ я́ко Петро́ви, о Упра́вителю, и спаси́.
Воспе́ша небе́сныя си́лы вся́ и удиви́шася, на Кресте́ Тя, Сло́ве, взира́юще ви́сяща: и Ада́м уя́звленный, Спа́се, исцеле́ я́звою Твое́ю, и кля́тва прогна́на бы́сть.
Разреша́ется от у́з нереши́мых челове́чество, Тебе́, Сло́ве, пло́тию свя́зану бы́вшу: и связу́ется мучи́тель я́ко пти́ца, и от все́х ве́рных наруга́емь: сла́ва Христе́ благоутро́бию Твоему́.
Слава, Мученичен: Овча́та и́стиннаго па́стыря, страстоно́сцы, явля́еми, посреде́ ди́виих волко́в неврежде́ни пребы́сте, и сконча́вше до́бре тече́ние Боже́ственнии, ко огра́ду небе́сную всели́стеся.
И ныне, Богородичен: Го́спода Тя́ живота́ породи́х, и кра́сна добро́тою па́че сыно́в челове́ческих, Де́ва взыва́ше: и ка́ко ны́не умира́еши, Сы́не, добро́ты не име́я в распя́тии, удобри́вый вся́ манове́нием?
Кондак, глас 4:
Вознесы́йся на Крест во́лею, / тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству / щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, / возвесели́ нас си́лою Твое́ю, / побе́ды дая́ нам на сопоста́ты, / посо́бие иму́щим Твое́ oру́жие ми́ра, / непобеди́мую побе́ду.
Икос:
И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай / и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя, / и́хже не леть язы́ки [челове́ческими] глаго́лати, / что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте: / мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, / на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти. / Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси: / есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во / oру́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.
Пе́снь 7
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.
Ура́нен бы́л еси́ в ру́це Твои́, Христе́, и́маже соде́лал еси́ чудеса́: и ра́ны претерпе́л еси́, ра́ны моя́ вся́ исцеля́я. Пою́ Тя, Еди́не Долготерпели́ве, зовы́й: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пригвожде́н бы́л еси́ в ру́це Твои́ и но́зе гвоздьми́, Спа́се, распина́емь, и в ре́бра прободе́н бы́в, ка́пли источа́я все́м оставле́ния пою́щым непреста́нно, и глаго́лющым: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Слава, Мученичен: Ли́к соста́вим песносло́вяще Бо́жия му́ченики, и́же лико́м а́нгельским сопричте́ныя, и земны́я просвеща́ющыя, и всегда́ пою́щыя: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
И ныне, Богородичен: Незаходи́мое со́лнце, ка́ко за́йде на дре́ве распина́емь? Де́ва вопия́ше Ти́, Сло́ве: и ви́дев со́лнце, оста́ви тече́ние, свети́ти не моги́й, Тебе́ стра́ждущу, Влады́ко. Песносло́влю Твое́, Сы́не, беззло́бие.
Пе́снь 8
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся́ ве́ки.
Из ко́рене, Христе́, прозя́бл еси́ Иессе́ова воплоща́емь, и искореня́еши изра́стшее те́рние Ада́мова преступле́ния, вене́ц нося́й терно́в: на дре́ве же пригво́ждься, ю́же от дре́ва исцеля́еши изра́стшую кля́тву, и пою́щыя спаса́еши: свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся́ ве́ки.
Да Бо́га челове́ка соде́лаеши, Человеколю́бче, бы́л еси́ челове́к, и Кресту́ приобщи́вся в ре́бра пробода́емь, и оцтом с же́лчию напоя́емь, отону́дуже спа́сшиися Твои́ми страстьми́, Сло́ве, вопие́м благода́рственно: свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те Христа́ во вся́ ве́ки.
Слава, Мученичен: Свя́зани бы́вше му́ченицы, и я́ко А́гнцы закала́еми, и на огни́ неми́лостивно испеца́еми, звере́м же отдава́еми, и в главы́ усека́еми, ра́довастеся ра́достию неизглаго́ланною, вопию́ще: де́ти благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те Христа́ во ве́ки.
И ныне, Богородичен: Боле́зненне стеню́щи, ма́терски восклица́ше, и утро́бнаго смуще́ния не терпя́щи на Кресте́, взира́ше к ро́ждшемуся из Твоего́ чре́ва, вопию́щи: что́ зре́ние сие́, Ча́до, ка́ко стра́ждеши, и́же естество́м безстра́стный, вся́ко хотя́ ро́д челове́ческий от страсте́й свободи́ти?
Пе́снь 9
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Исцели́л еси́, Влады́ко, моя́ я́звы, уязви́вся и окровави́в ру́це свои́, и к путе́м ходи́ти спаси́тельным, я́ко бла́г напра́вил мя́ еси́, Го́споди, но́зе ископа́в своя́ на Кресте́, и́хже дре́вле родонача́льницы ви́девше ходя́ща тя́ в раи́, сокрыва́хуся.
Испра́вившуся Ти́ на Кресте́, испра́вися пады́й паде́нием ве́лиим первозда́нный. Кре́пость же вся́ паде́ся вра́жия, вся́ же земля́ освяти́ся кро́вию и водо́ю, от ре́бр Твои́х излия́нною. Те́мже Тя́, Всеще́дре, непреста́нно велича́ем.
Слава, Мученичен: Вя́жеми, святи́и му́ченицы, вяза́ния лука́ваго разруши́сте, и у́зами, я́же претерпе́сте терпели́вно, того́ связа́сте, и покори́сте под но́зе, студа́ испо́лнена, и сме́х зря́щым сотвори́сте, благода́тию Боже́ственною.
И ныне, Богородичен: Избе́гши боле́зней ма́терних во вре́мя рожде́ния, Долготерпели́ве, егда́ же Ти́ ны́не стра́сти во́льней причасти́вшуся, и боле́зни прии́мшу, поболе́х утро́бою, и душе́ю боле́зни испо́лнихся, Пречи́стая, вопия́ше, Юже досто́йно велича́ем.
Молитва Честному и Животворящему Кресту
О, ди́вный чудоде́йственною си́лою четвероконе́чный и трисоста́вный Кре́ст Христо́в! У подно́жия твоего́ во пра́х распросте́ртый, поклоня́юся ти́, честно́е Дре́во, отгоня́ющее от на́с вся́кое де́монское стреля́ние и освобожда́ющее на́с от все́х бе́д, скорбе́й и напа́стей. Ты́ бо еси́ Дре́во жи́зни, ты́ еси́ очище́ние возду́ха, освяще́ние свята́го хра́ма, огражде́ние на́шего жили́ща, охране́ние одра́ моего́, просвеще́ние ума́ моего́, се́рдца и все́х мои́х чу́вств. Твое́ свято́е зна́мение огражда́ет мя́ со дня́ моего́ креще́ния, оно́ со мно́ю и на мне́, во вся́ дни́ живота́ моего́, на су́ше и на вода́х, оно́ же сопровожда́ть мя́ бу́дет до моги́лы, осени́т и пра́х мо́й, оно́ бо, свято́е зна́мение чудоде́йственнаго Креста́ Госпо́дня, возвести́т все́й вселе́нной о часе́ всео́бщаго воскресе́ния ме́ртвых и после́дняго стра́шнаго и пра́веднаго Суда́ Бо́жия.
О, Кре́сте Всечестны́й! Осене́нием твои́м вразуми́, научи́ и благослови́ мя, недосто́йнаго, всегда́ несомне́нно ве́рующаго в непобеди́мую си́лу твою́, огради́ мя от вся́каго врага́ и супоста́та, исцели́ вся́ неду́ги моя́ душе́вныя и теле́сныя.
Го́споди, Иису́се Христе́ Сы́не Бо́жий! Си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́ Твоего́ поми́луй и спаси́ мя, гре́шнаго. Ами́нь.