Шрифт

Каноны Октоиха Крестовоскресные

Канон Кресту Господню и Воскресению, глас 6.

Тропарь Креста, глас 1:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, и благослови́ достоя́ние Твое́, побе́ды на сопроти́вныя да́руя, и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

Канон крестовоскресен. глас 6.

Песнь 1.

Ирмос: Волно́ю морско́ю Скры́вшего дре́вле гони¬́теля мучи́теля, под земле́ю скры́ша спасе́нных о́троцы: но мы я́ко отрокови́цы Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Запев: Слава, Господи, Кресту Твоему Честному и Воскресению!

Суди́лищу Пила́тову предстои́т хотя́ беззако́нному суду́, я́ко суди́мь, Судия́, и от руки́ непра́вды по лицу́ зауша́ется Бог, его́же трепе́щут земля́, и небе́сная.

Просте́рл еси́ боже́ственнеи дла́ни Твои́, Спа́се, на пречи́стем Твое́м и живоно́снем Кресте́: и собра́л еси́ язы́ки в позна́ние Твое́, Влады́ко, покланя́ющияся, Го́споди, сла́вному Твоему́ распя́тию.

КрестоБогородичен: Стоя́ше, слез исто́чники испуща́ющи, Пренепоро́чная при Кресте́ Твое́м, Спа́се, я́же от ребра́ Твоего́ ка́пли крове́й зря́щи, Христе́, / и Твою́ безприкла́дную ми́лость сла́вящи.

Песнь 3.

Ирмос: Тебе́ на вода́х пове́сившаго всю зе́млю неодержи́мо, тварь ви́девши на ло́бнем ви́сима, у́жасом мно́гим содрога́шеся, несть свят, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющи.

Во гро́бе тридне́вствовавый воскреси́л еси́ животворя́щим воста́нием Твои́м пре́жде умерщвле́нныя, и осужде́ния разреши́вшеся, ра́достно веселя́хуся, се избавле́ние прише́л еси́, Го́споди, взыва́юще.

Сла́ва Твоему́ воста́нию, Спа́се наш, я́ко нас от а́да тле́ния, и сме́рти изба́вил еси́, я́ко Всеси́лен, и пою́ще глаго́лем: несть свят ра́зве Тебе́, Го́споди Человеколю́бче.

Богородичен: Ты от Тебе́ ро́ждшагося я́ко ви́дела еси́ уя́звлена копие́м, уязви́лася еси́ се́рдцем, Пресвята́я всенепоро́чная, и ужаса́ющися глаго́лала еси́: что Тебе́ воздаде́, Ча́до, наро́д пребеззако́нный?

Седален, глас 8.

Прообража́ше та́йне дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, егда́ ру́це простре́ крестови́дне, Спа́се мой, и ста со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Ти, Бо́гу; ны́не же за́йде, на Кресте́ Тя зря, и, держа́ву сме́ртную разруши́в, весь мир совоздви́гл еси́.

Песнь 4.

Ирмос: На кресте́ Твое́ Боже́ственное истоще́ние прови́дя Авваку́м, ужа́сся вопия́ше: Ты си́льных пресе́кл еси́ держа́ву, Бла́же, приобща́яся су́щим во а́де, я́ко Всеси́лен.

Честны́й крест Твой почита́ем, и гво́зди, Христе́, и свято́е копие́ с тро́стию, вене́ц и́же от те́рний, и́миже от а́дова истле́ния изба́вихомся.

Гроб, Спа́се, Тя подъя́т во́лею ме́ртва о нас я́вльшагося, но ника́коже возмо́же, Сло́ве, удержа́ти: я́ко Бог бо воскре́сл еси́, спаса́я род наш.

КрестоБогородичен: Богороди́тельнице Присноде́во, Спа́са Христа́ челове́ком ро́ждшая, от бед и мук изба́ви нас, прибега́ющих ве́рою к боже́ственному покро́ву Твоему́.

Песнь 5.

Ирмос: Богоявле́ния Твоего́, Христе́, к нам ми́лостивно бы́вшаго, Иса́ия Свет ви́дев Невече́рний, из но́щи у́треневав взыва́ше: воскре́снут ме́ртвии, / и воста́нут су́щии во гробе́х, и вси земноро́днии возра́дуются.

Сне́дию дре́ва во Еде́ме прельсти́выйся, в тлю поползе́ родонача́льник, преслу́шавый, Го́споди, за́поведи Твоя́, Преблаги́й: но сего́ Кресто́м па́ки возве́л еси́ в пе́рвую добро́ту, послушли́в Отцу́, Спа́се, бы́вый.

Твое́ю сме́ртию, Бла́же, сме́рти потреби́ся держа́ва, исто́чник жи́зни нам источи́, и безсме́ртие дарова́ся: сего́ ра́ди погребе́нию Твоему́ и воскресе́нию ве́рою покланя́емся, и́мже, я́ко Бог, мир весь просвети́л еси́.

КрестоБогородичен: Живы́й на небесе́х и Творе́ц всех Госпо́дь, во Твою́, Всенепоро́чная, всели́ся неизрече́нно утро́бу, просла́вивый Тя, превы́шшую небе́с, и святе́йшую чино́в невеще́ственных: те́мже ны́не, и́же на земли́, Тя ублажа́ем.

Песнь 6.

Ирмос: Ят бысть, но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на, Твой бо о́браз нося́, Страда́вшаго, и погребе́нию да́вшагося, я́ко от черто́га от зве́ря изы́де. Приглаша́ше же кустоди́и, храня́щии су́етная и ло́жная, ми́лость сию́ оставили есте́.

Христоуби́йца и пророкоуби́йца бысть евре́йское мно́жество: я́ко бо проро́ки дре́вле, и́стины су́щия та́йныя лучи́, уби́ти не убоя́ся: си́це и ны́не Го́спода, его́же пропове́даху они́ тогда́, за́вистию влеко́ми уби́ша, но нам бысть живо́т умерщвле́ние Его́.

Ят был еси́, но не удержа́н, Спа́се, во гро́бе, а́ще бо и во́лею вкуси́л еси́ сме́рти, Сло́ве, но воскре́сл еси́, я́ко Бог безсме́ртен, совоздви́гнувый у́зники су́щия во а́де, и ра́дость жена́м вме́сто печа́ли пре́жния, па́ки премени́вый.

Богородичен: Безче́стен Твой и ску́ден яви́ся вид плотски́й па́че челове́ков, во вре́мя стра́сти: и́бо Божества́ существо́м, красе́н добро́тою Дави́ду показа́ся: но жезло́м Твоего́ ца́рствия враго́в сотры́й кре́пость, глаго́лаше Чи́стая: о Сы́не мой и Бо́же, от гро́ба воста́ни.

Кондак, глас 4.

Вознесы́йся на Крест во́лею, тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, возвесели́ нас си́лою Твое́ю, побе́ды дая́ нам на сопоста́ты, посо́бие иму́щим Твое́ oру́жие ми́ра, непобеди́мую побе́ду.

Икос:

И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя, и́хже не леть язы́ки [челове́ческими] глаго́лати, что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте: мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти. Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси: есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во oру́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.

Песнь 7.

Ирмос: Неизрече́нное чу́до, в пещи́ изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене, во гро́бе мертв бездыха́нен полага́ется, во спасе́ние нас пою́щих: Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

О стра́ннаго о́браза! Изра́иля Избавле́й от рабо́ты фарао́нския, распина́ется во́лею от него́, и разреша́ет вери́ги согреше́ний. Ему́же ве́рою пое́м: изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Тебе́, Спа́са, на ло́бнем распя́ша пребеззако́нных о́троцы нечести́вии, врата́ ме́дная и вереи́ сломи́вшаго, во спасе́ние нас, пою́щих: изба́вителю Бо́же, благослове́н, еси́.

Богородичен: Е́вы дре́вния свобожде́ние, ро́ждшая, от кля́твы, разреша́еши Ада́ма, Де́во Чи́стая. Те́мже со а́нгелы Тя, с Сы́ном Твои́м пое́м и вопие́м: / изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8.

Ирмос: Ужасни́ся боя́йся не́бо, и да подви́жатся основа́ния земли́: се бо в мертвеце́х вменя́ется в вы́шних Живы́й, и во гроб мал странноприе́млется. Его́же о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся ве́ки.

Ужасе́ся всяк слух, ка́ко Вы́шний во́лею прии́де на зе́млю, а́дову кре́пость разруши́ти кресто́м и погребе́нием, и вся воздви́гнути зва́ти: о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся ве́ки.

Преста́ а́дово мучи́тельство, и ца́рство уничижи́ся про́чее, на кресте́ бо на земли́ водрузи́вся, и́же над все́ми Бог, сего́ могу́тство низложи́. Его́же о́троцы благослови́те, свяще́нницы воспо́йте, лю́дие превозноси́те во вся ве́ки.

О неизрече́ннаго Твоего́, Христе́, человеколю́бия, и неизглаго́ланных благ! Мене́ бо ви́дя погиба́юща во а́дове темни́це, стра́сти претерпе́вый изба́вил еси́. Те́мже Тя благослови́м, всех Влады́ку, и превозно́сим во вся ве́ки.

Песнь 9.

Ирмос: Не рыда́й Мене́, Ма́ти, зря́щи во гро́бе, Его́же во чре́ве без се́мене зачала́ еси́ Сы́на. Воста́ну бо и просла́влюся, и вознесу́ со сла́вою, непреста́нно, я́ко Бог, ве́рою и любо́вию Тя велича́ющия.

А́ще и во гроб соше́л еси́ я́ко мертв, Жизнода́вче, но а́дову кре́пость разруши́л еси́, Христе́, совоздви́гнув ме́ртвыя, я́же и поглоти́, и воскресе́ние всем по́дал еси́, я́ко Бог, ве́рою и любо́вию Тя велича́ющим.

Да ра́дуется тварь, и да процвете́т я́ко крин: Христо́с бо от ме́ртвых воста́, я́ко Бог. Где Твое́, сме́рте, ны́не жа́ло? – воззове́м. Где Твоя́, а́де, побе́да? Низложи́ Тя в зе́млю, Возвы́сивый рог наш, я́ко благоутро́бен.

КрестоБогородичен: Но́сиши Нося́щаго вся, и держи́ши, я́ко Младе́нца, в рука́х, из руки́ избавля́ющаго нас бори́теля врага́, Пречи́стая Влады́чице, и ви́диши на крест дре́ва возвыша́ема, от ро́ва зло́бы нас возвы́сивша.

Молитва

На Кресте пригвожденный за ны, Иисусе Христе, Единородный Бога Отца Сыне, милости, любве и щедрот неизчерпаемая бездно! Вем, яко грехов ради моих, от неизреченнаго человеколюбия, Кровь Твою пролияти на Кресте изволил еси, юже аз, окаянный и неблагодарный, доселе скверными моими делы попирах и нивочтоже вменях. Тем убо из глубины беззакония и нечистоты моея умныма очима на Распятаго Тя на Кресте Искупителя моего воззрев, со смирением и верою во глубину язв, Твоего милосердия исполненных, себе повергаю, грехов прощения и сквернаго жития моего исправления прося. Милостив буди мне, Владыко и Судие мой, не отрини мя от лица Твоего, но всесильною Твоею рукою Сам мя к Тебе обрати и на путь истиннаго покаяния настави, да отныне положу спасения моего начало. Божественными страданьми Твоими укроти моя плотския страсти; излиянною Твоею Кровию очисти моя душевныя скверны; распятием Твоим распни мя миру с соблазнами его и похотьми; Крестом Твоим огради мя от невидимых враг, ловящих душу мою. Прободенными ногами Твоими от всякаго пути лукаваго возбрани ногам моим; прободенными руками Твоими руце мои от всякаго неугоднаго Тебе дела воздержи. Пригвожденный плотию, пригвозди страху Твоему плоть мою, да уклонився от зла, творю благо пред Тобою. Преклонивый главу Твою на Кресте, к земли смирения приклони вознесенную мою гордыню; венцем Твоим терновым огради моя ушеса, во еже не слышати неполезнаго; желчь устами вкусивый, положи хранение нечистым устом моим; отверстое копием имеяй сердце, сердце чисто во мне созижди; всеми Твоими язвами, всего мя сладце в любовь Твою уязви, да Тебе, Господа моего, возлюблю всею душею, всем сердцем, всею крепостию и всем помышлением. Даждь ми Себе странна и неимуща, где главы подклонити; даждь ми Себе Всеблагаго, избавляющаго душу мою от смерти; даждь мне Себе Всесладкаго, услаждающаго мя в скорбех и напастех Своею любовию, да Егоже первее ненавидех, прогневлях, от себе изгонях и ко Кресту пригвождах, сего ныне возлюблю, радуяся прииму и сладце Крест Его до конца жизни моей понесу. Не даждь отселе, о всеблагий Искупителю мой, ни единой моей воле совершатися, понеже зла есть и непотребна, да не паки впаду в тяжкую работу царствовавшаго во мне греха; но Твоя воля благая, спасти мя хотящая, да совершается во мне всегда, ейже мя вручая, Тебе, Распятаго Господа моего, умным очесем моего сердца представляю и молю из глубины души, да и в разлучении моем от бреннаго моего тела, Тебе Единаго на Кресте Твоем узрю, в руце мя защищения Своего приемлюща, и от воздушных духов злобы храняща, вселяюща же со грешники, покаянием Тебе благоугодившими. Аминь.

каноны воскресные