Шрифт

Синаксари от Пасхи до Пятидесятницы

Синаксарь Недели Седьмой по Пасхе

Стихи́: Свети́л собра́ние избра́нное:

Лучеви́дны просвети́те мне́ мы́сли.

Стра́нна Сы́на О́тча Существа́, глаго́ля:

А́рий си́це, Бо́жия сла́вы стра́нен.

В то́йже де́нь, в неде́лю седму́ю по Па́сце, и́же в Нике́и Пе́рвый Собо́р пра́зднуем три́ста и осмина́десяти богоно́сных оте́ц, вины́ ра́ди сицевы́я: Поне́же бо Госпо́дь на́ш Иису́с Христо́с, в пло́ть оболки́йся, е́юже по на́м смотре́ние все́ неизрече́нно де́йствова, и ко Оте́ческому па́ки взы́де престо́лу, хотя́ще показа́ти святи́и, я́ко вои́стинну Сы́н Бо́жий бы́сть Челове́к, и соверше́нный Челове́к Вознесе́ся Бо́г, и се́де одесну́ю вели́чествия на высо́ких, Собо́р се́й святы́х оте́ц та́ко Его́ пропове́да, и испове́да Единосу́щна, и Единоче́стна Отцу́. Си́м сло́вом по сла́вном Вознесе́нии, настоя́щий уста́виша пра́здник, а́ки собра́ние толи́ких оте́ц предызводя́ще, Сего́ во пло́ти Возне́сшася Бо́га и́стинна, и во пло́ти Челове́ка соверше́нна пропове́дающе. Собо́р же се́й бы́сть при Константи́не Вели́цем царе́, в двадеся́том ле́те ца́рства его́, гоне́нию преста́вшу. Се́й в Ри́ме пре́жде облада́ше, пото́м же и всесла́вный Константи́нь гра́д себе́ тезоимени́т созда́в. В ле́то от созда́ния ми́ра пя́ть ты́сящ осмьсо́т три́десять осмо́е, я́же на а́риа нача́ша глаго́лати. И́же А́рий бя́ше у́бо от Ливи́и, во Александри́ю же прише́д, и диа́кон от священному́ченика Петра́ Александри́йскаго поста́влен бы́в поне́же ху́лити нача́т на Сы́на Бо́жия, тва́рь Сего́ пропове́дая, от не су́щих же бы́ти, и дале́че су́ща от Боже́ственнаго достоя́ния злоупотреби́тельно же Прему́дрости и Сло́ву Бо́жию глаго́латися: я́ко уподо́бльшася Саве́ллию злочести́вому, единоли́чно, и единоипоста́сно глаго́лющу Божество́. И овогда́ у́бо Отцу́ быва́ти, овогда́ же Сы́ну, овогда́ же Ду́ху Свято́му. Сия́ у́бо А́риа ху́ляща, вели́кий Пе́тр от свяще́нства его́ отлуча́ет, Христа́ я́ко Младе́нца на святе́м же́ртвеннице ви́дев, в раздра́нну облече́на ри́зу и глаго́люща, я́ко А́рий раздра́ ю́. Ахи́лла же, по Петре́ патриа́рхию прии́мый Александри́йскаго гра́да, на обеща́ниих па́ки разреша́ет А́риа: к си́м же поставля́ет его́ и пресви́тера, и во Александри́и учи́теля предпоставля́ет. Ахи́лле же сконча́вшуся, Алекса́ндр быва́ет патриа́рх, и́же А́риа та́яжде и го́ршая ху́ляща обре́т, от Це́ркве изри́нув, Собо́ром того́ низложи́в, я́коже глаго́лет Феодори́т: я́ко и прело́жна естества́ Христа́ глаго́лаше, и безу́мную и безду́шную восприя́ти пло́ть Го́споду, пе́рвый се́й отры́гну. А́рий у́бо мно́гих своему́ злоче́стию подве́д, пи́шет и усвоя́ет Никомиди́йскаго Евсе́виа, Ти́рскаго Павли́на, Евсе́виа же Кесари́йскаго, и ины́х, и на алекса́ндра вмеща́ется. Алекса́ндр же везде́ по вселе́нней хулы́ о́наго и низложе́ние посла́в, мно́гих на ме́сть воздви́же. Це́ркви у́бо смуща́емей, и мно́гим хотя́щым христиа́нская приима́ти, возбраня́емым же любопре́нием уче́ния, вели́кий Константи́н везде́ по вселе́нней, людски́ми колесни́цами и носи́лы, су́щыя отцы́ в Нике́ю собра́в, та́мо и са́м прихо́дит. И отце́м у́бо все́м се́дшым, повеле́н и са́м се́де не на ца́рстем престо́ле, но на ума́леннем достоя́ния седа́лищи. И я́же на А́риа глаго́ланным бы́вшым, ана́феме у́бо о́н, и о́ному сму́дрствующии вси́ подлага́ются. Сло́во же Бо́жие от святы́х оте́ц, Единосу́щное, и Единоче́стное, и Собезнача́льное пропове́дается Отцу́. Излага́ют же си́и ве́ры святы́й Симво́л, приве́дше то́й да́же и до е́же, И в Ду́ха Свята́го Го́спода: е́же посе́м, Вторы́й испо́лни Собо́р. Затверди́ же к си́м Пе́рвый Собо́р и Па́схи пра́здник, когда́, и ка́ко подоба́ет на́м то́й соверша́ти, и не со иуде́и, я́коже бя́ше пе́рвее обы́чно. Излага́ет же и пра́вил о церко́вном исправле́нии два́десять. Святы́й же ве́ры Симво́л, вели́кий, и равноапо́стольный константи́н по́слежде все́х, червле́ными затверди́ пи́смены. Бя́ху же архиере́й у́бо святы́х си́х оте́ц двесте́ три́десять и два́. Свяще́нников же и диа́конов, к си́м же и мона́хов о́смьдесять и ше́сть: все́х же три́ста и осмьна́десять. Знамени́тии же си́и: Силве́стр Ри́мский архиере́й. Митрофа́н Константи́ня гра́да, бо́лен сы́й: си́и у́бо бы́ша ту́ чрез своя́ местоблюсти́тели. Алекса́ндр Александри́йский, со Афана́сием Вели́ким, архидиа́коном тогда́ су́щим, и Евста́фий Антиохи́йский, и Мака́рий Иерусали́мский. Осси́й Кудру́вский епи́скоп. Пафну́тий испове́дник. Мироточи́вый Никола́й, и Спиридо́н Тримифу́нтский, и́же та́мо филосо́фа низложи́в крести́, трисо́лнечное ему́ показа́в. Посреде́ же Собо́ра двема́ к Бо́гу преста́вльшемася отце́ма архиере́ома, вели́кий константи́н в ковче́ги и́х преде́л свята́го собо́ра вложи́в, и тве́рдо заключи́в, обре́те и от о́нех запеча́тан же и подпи́сан неизрече́нными словесы́ Бо́жиими. Соверши́вшуся же Собо́ру, поне́же и Царьгра́д уже́ созида́емый соверши́ся. Призыва́ет Константи́н Вели́кий святы́я о́ныя вся́ му́жы, и́же и обше́дше ве́сь гра́д, и моли́твовавше и дово́льно, ца́рствующий бы́ти градово́м уставля́ют, и Ма́тери Сло́ва того́ возложи́ша царю́ повеле́вшу. И та́ко святи́и ки́йждо отидо́ша в до́мы. Но еще́ к Бо́гу не отше́дшу вели́кому Константи́ну, с сы́ном свои́м Конста́нтием ски́птры соблюда́ющу, А́рий к царю́ прихо́дит, глаго́ля: оставля́ю вся́, и Це́ркви Бо́жией соедини́тися хощу́. Написа́в у́бо своя́ хулы́ обе́си на вы́и, и а́ки бы Собо́ру повину́яся, во о́но руко́ю ударя́я, си́м глаго́лаше повинова́тися: и у́бо ца́рь во обще́ние прия́ти А́риа патриа́рху константи́ня гра́да повелева́ет. Бя́ше же тогда́ по Митрофа́не Алекса́ндр, и́же злонра́вие ве́дый му́жа, не ве́руяй бя́ше, и моля́шеся Бо́гу яви́ти ему́, а́ще по во́ли Его́ А́рий приобщи́тся. Егда́ же вре́мя прии́де, в не́же подоба́ше сослужи́ти ему́ тепле́йший быва́ет в моли́тве. А́рий же к це́ркви гряды́й, и не́где бли́з столпа́ торго́внаго, расто́ргшуся его́ чре́ву, в наро́дное подтро́ние вхо́дит, и та́мо разсе́деся, все́ вну́треннее зда́ние изрыга́ет до́лу, Иу́дино разседа́ние подъе́м, о ра́внем преда́тельстве Сло́ва, и Бо́жияго Сы́на О́тча Существа́ оттерза́я, растерза́ется са́м, и ме́ртв обре́тен бы́в: и та́ко Бо́жия Це́рковь от о́наго па́губы измени́ся. Святы́х тре́х со́т и осмина́десяти богоно́сных оте́ц моли́твами, Христе́ Бо́же на́ш, поми́луй на́с. Ами́нь.

Синаксари в Пасхальный период