Шрифт

Чтения дня / Календарь 2024

Богослужебные чтения 5 января 2024 года

На 1-м часе: Евр.1:1-12 (зач. 303). Мф.1:18-25 (зач. 2). На 3-м часе: Гал.3:23-29 (зач. 208). Лк.2:1-20 (зач. 5). На 6-м часе: Евр.1:10 - 2:3 (зач. 304). Мф.2:1-12 (зач. 3). На 9-м часе: Евр.2:11-18 (зач. 306). Мф.2:13-23 (зач. 4).

На первом часе

Проки́мен, гла́с 4: Госпо́дь рече́ ко Мне: / Сы́н Мо́й еси́ Ты́, Аз дне́сь роди́х Тя́.

Сти́х: Проси́ от Мене́, и да́м Ти́ язы́ки достоя́ние Твое́, и одержа́ние Твое́ концы́ земли́.

Та́же, паремия́. Проро́чества Михе́ина чте́ние. [Глава́ 5.]

Та́ко глаго́лет Госпо́дь: и ты́, Вифлее́ме, до́ме Евфра́фов, еда́ ма́л еси́ е́же бы́ти в ты́сящах Иу́довых? Из тебе́ бо Мне́ изы́дет Старе́йшина, е́же бы́ти в кня́зя во Изра́или, и исхо́ди Его́ из нача́ла от дне́й ве́ка. Сего́ ра́ди да́ст я́, до вре́мене ражда́ющия роди́т, и про́чии от бра́тий Его́ обратя́тся к сыно́м Изра́илевым. И ста́нет, и у́зрит, и упасе́т ста́до Свое́ кре́постию Госпо́дь. И в сла́ве и́мени Го́спода Бо́га Своего́ пребу́дут, зане́ ны́не возвели́чится да́же до коне́ц земли́.

К Евре́ем посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние.[Зач. 303.]

Многоча́стне и многообра́зне дре́вле Бо́г, глаго́лавый отце́м во проро́цех. В после́док дни́й си́х глаго́ла на́м в Сы́не, Его́же положи́ насле́дника все́м, Имже и ве́ки сотвори́. Иже Сы́й сия́ние сла́вы и о́браз ипоста́си Его́, нося́ же вся́ческая глаго́лом си́лы Своея́, Собо́ю очище́ние сотвори́в грехо́в на́ших, се́де одесну́ю престо́ла вели́чествия на высо́ких. Толи́ко лу́чший бы́в Ангел, ели́ко пресла́внее па́че их насле́дствова и́мя. Кому́ бо рече́ когда́ от Ангел: Сы́н Мо́й еси́ Ты́, Аз дне́сь роди́х Тя́? И па́ки: Аз бу́ду Ему́ во Отца́, и То́й бу́дет Мне́ в Сы́на? Егда́ же па́ки вво́дит Перворо́днаго во вселе́нную, глаго́лет: и да покло́нятся Ему́ вси́ Ангели Бо́жии. И ко Ангелом у́бо глаго́лет: творя́й Ангелы Своя́ ду́хи и слуги́ Своя́ о́гнь паля́щ. К Сы́ну же: престо́л Тво́й, Бо́же, в ве́к ве́ка, же́зл пра́вости, же́зл Ца́рствия Твоего́. Возлюби́л еси́ пра́вду и возненави́дел еси́ беззако́ние, сего́ ра́ди пома́за Тя́, Бо́же, Бо́г Тво́й еле́ем ра́дости па́че прича́стник Твои́х. И па́ки: в нача́ле Ты́, Го́споди, зе́млю основа́л еси́, и дела́ руку́ Твое́ю су́ть небеса́. Та́ поги́бнут, Ты́ же пребыва́еши, и вся́, я́коже ри́за, обетша́ют, и, я́ко оде́жду, свие́ши и́х, и изменя́тся; Ты́ же то́йжде еси́, и ле́та Твоя́ не оскуде́ют.

Евангелие от Матфеа, зачало 2

Иису́с Христо́во рождество́ си́це бе: обруче́нней у́бо бы́вши Ма́тери Его́ Мари́и Ио́сифови, пре́жде да́же не сни́тися и́ма, обре́теся иму́щи во чре́ве от Ду́ха Свя́та. Ио́сиф же, муж Ея́, пра́веден сый и не хотя́ Ея́ обличи́ти, восхоте́ тай пусти́ти Ю́. Сия́ же ему́ помы́слившу, се А́нгел Госпо́день во сне яви́ся ему́, глаго́ля: Ио́сифе, сы́не Дави́дов, не убо́йся прия́ти Мариа́м, жены́ твоея́, ро́ждшее бо ся в Ней от Ду́ха есть Свя́та. Роди́т же Сы́на, и нарече́ши и́мя Ему́ Иису́с. Той бо спасе́т лю́ди Своя́ от грех их. Сие́ же все бысть, да сбу́дется рече́нное от Го́спода проро́ком, глаго́лющим: се Де́ва во чре́ве прии́мет и роди́т Сы́на, и нареку́т и́мя Ему́ Емману́ил, е́же есть сказа́емо, с на́ми Бог. Воста́в же Ио́сиф от сна, сотвори́, я́коже повеле́ ему́ А́нгел Госпо́день, и прия́т Жену́ свою́. И не зна́яше Ея́, до́ндеже роди́ Сы́на Своего́ пе́рвенца, и нарече́ и́мя Ему́ Иису́с.

На третьем часе

Проки́мен, гла́с 4: Отроча́ роди́ся на́м, / Сы́н, и даде́ся на́м.

Сти́х: Его́же нача́льство бы́сть на ра́ме Его́.

Проро́чества Иереми́ина чте́ние. [Вару́х. гл. 3 и 4.]

Се́й Бо́г на́ш, и не приложи́тся и́н к Нему́. Изобре́те вся́к пу́ть худо́жества, и даде́ и́ Иа́кову, о́троку Своему́, и Изра́илю, возлю́бленному от Него́. Посе́м же на земли́ яви́ся и с челове́ки поживе́. Сия́ кни́га повеле́ний Бо́жиих, и зако́н сы́й во ве́ки; вси́, держа́щиися ея́, в живо́т вни́дут, оста́вившии же ю́, у́мрут. Обрати́ся, Иа́кове, и ими́ся ея́. Поиди́ к сия́нию пря́мо све́та ея́. Не да́ждь ино́му сла́вы твоея́ и поле́зных тебе́ язы́ку чужде́му. Блаже́ни есмы́, Изра́илю, я́ко уго́дная Бо́гу на́м разу́мна су́ть.

К Гала́том посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние. [Зач. 208.]

Бра́тие, пре́жде, прише́ствия ве́ры, под зако́ном стрего́ми бе́хом, затворе́ни в хотя́щую ве́ру откры́тися. Те́мже зако́н пе́стун на́м бы́сть во Христа́, да от ве́ры оправди́мся. Прише́дшей же ве́ре, уже́ не под пе́стуном есмы́. Вси́ бо вы́ сы́нове Бо́жии есте́ ве́рою о Христе́ Иису́се: ели́цы бо во Христа́ крести́стеся, во Христа́ облеко́стеся. Не́сть иуде́й, ни е́ллин, не́сть ра́б, ни свобо́дь, не́сть му́жеский по́л, ни же́нский: вси́ бо вы́ еди́но есте́ о Христе́ Иису́се. Аще ли вы́ Христо́вы: у́бо Авраа́мле се́мя есте́ и по обетова́нию насле́дницы.

Евангелие от Луки, зачало 5

Во днех о́нех изы́де повеле́ние от ке́саря А́вгуста написа́ти всю вселе́нную. Сие́ написа́ние пе́рвое бысть, владя́щу Сири́ею Кирини́ю. И идя́ху вси написа́тися, ко́ждо во свой град. Взы́де же и Ио́сиф от Галиле́и из гра́да Назаре́та во Иуде́ю, во град Дави́дов, и́же нарица́ется Вифлее́м, зане́ бы́ти ему́ от до́му и оте́чества Дави́дова, написа́тися с Мари́ею, обруче́ною ему́ жено́ю, су́щею непра́здною. Бысть же, егда́ бы́ша та́мо, испо́лнишася дни́е роди́ти Ей. И роди́ Сы́на Своего́ пе́рвенца, и пови́т Его́, и положи́ Его́ в я́слех, зане́ не бе им ме́ста во оби́тели. И па́стырие бе́ху в то́йже стране́, бдя́ще, и стрегу́ще стра́жу нощну́ю о ста́де свое́м. И се А́нгел Госпо́день ста в них, и сла́ва Госпо́дня осия́ их, и убоя́шася стра́хом ве́лиим. И рече́ им А́нгел: не бо́йтеся, се бо благовеству́ю вам ра́дость ве́лию, я́же бу́дет всем лю́дем, я́ко роди́ся вам днесь Спас, и́же есть Христо́с Госпо́дь, во гра́де Дави́дове. И се вам зна́мение: обря́щете Младе́нец пови́т, лежа́щ в я́слех. И внеза́пу бысть со А́нгелом мно́жество вой Небе́сных, хва́лящих Бо́га и глаго́лющих: сла́ва в Вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир, во челове́цех благоволе́ние. И бысть, я́ко отыдо́ша от них на Не́бо А́нгели, и челове́цы па́стырие ре́ша друг ко дру́гу: пре́йдем до Вифлее́ма и ви́дим глаго́л сей бы́вший, и́же Госпо́дь сказа́ нам. И приидо́ша, поспе́шшеся, и обрето́ша Мариа́м же и Ио́сифа и Младе́нец, лежа́щ во я́слех. Ви́девше же, сказа́ша о глаго́ле, глаго́ланном им о Отроча́ти Сем. И вси слы́шавшии диви́шася о глаго́ланных от па́стырей к ним. Мариа́м же соблюда́ше вся глаго́лы сия́, слага́ющи в се́рдцы Свое́м. И возврати́шася па́стырие, сла́вяще и хва́ляще Бо́га о всех я́же слы́шаша и ви́деша, я́коже глаго́лано бысть к ним.

На шестом часе

Проки́мен, гла́с 4: Из чре́ва пре́жде денни́цы роди́х Тя́, / кля́тся Госпо́дь и не раска́ется.

Сти́х: Рече́ Госпо́дь Го́сподеви моему́: седи́ одесну́ю Мене́.

И паремия́. Проро́чества Иса́иина чте́ние. [Главы́ 7 и 8.]

Приложи́ Госпо́дь глагола́ти ко Аха́зу, глаго́ля: проси́ себе́ зна́мения у Го́спода Бо́га твоего́ во глубину́ или́ в высоту́. И рече́ Аха́з: не и́мам проси́ти, ниже́ искуси́ти Го́спода. И рече́ Иса́ия: услы́шите у́бо, до́ме Дави́дов: еда́ мал вам труд дая́ти челове́ком, и ка́ко Го́споду тру́д даете́? Сего́ ра́ди да́ст Госпо́дь Са́м ва́м зна́мение: се́ Де́ва во чре́ве прии́мет и роди́т Сы́на, и нареку́т и́мя Его́ Емману́ил; ма́сло и ме́д и́мать сне́сти, пре́жде не́же уве́дети Ему́ или́ изво́лити лука́вое, избере́т благо́е: Зане́ пре́жде, не́же разуме́ти Отроча́ти благо́е или́ зло́е, отри́нет лука́вая, избере́т благо́е. И рече́ Госпо́дь ко мне́: приими́ себе́ сви́ток но́в, вели́к и напиши́ в не́м писа́лом челове́ческим: е́же ско́ро плене́ние сотвори́ коры́стей, настоя́т бо. И свиде́тели мне́ сотвори́ ве́рны челове́ки, Ури́ю иере́я, и Заха́рию, сы́на Варахи́ина. И приступи́х ко проро́чице, и во чре́ве прия́т и роди́ сы́на. И рече́ мне́ Госпо́дь: нарцы́ и́мя ему́ — ско́ро плени́ и напра́сно испрове́рзи. Зане́ пре́жде, не́же разуме́ти отроча́ти назва́ти отца́ или́ ма́терь, прии́мет си́лу Дама́скову и коры́сти Самари́йския пря́мо царю́ Ассири́йскому. С на́ми Бог, разуме́йте, язы́цы, и покаря́йтеся. Услы́шите да́же до после́дних земли́, могу́щии, покаря́йтеся; а́ще бо па́ки возмо́жете и па́ки побежде́ни бу́дете. И и́же а́ще сове́т совещава́ете, разори́т Госпо́дь; и сло́во, е́же а́ще возглаго́лете, не пребу́дет в ва́с, я́ко с на́ми Бог.

К Евре́ем посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние.[Зач. 304.]

В нача́ле Ты́, Го́споди, зе́млю основа́л еси́, и дела́ руку́ Твое́ю суть небеса́. Та поги́бнут, Ты́ же пребыва́еши, и вся́, я́коже ри́за, обетша́ют, и, я́ко оде́жду, свие́ши и́х, и изменя́тся, Ты же то́йжде еси́, и ле́та Твоя́ не оскуде́ют. Кому́ же от ангел рече́ когда́: седи́ одесну́ю Мене́, до́ндеже положу́ враги́ Твоя́ подно́жие но́г Твои́х? Не вси́ ли су́ть служе́бнии ду́си, в служе́ние посыла́еми за хотя́щих насле́довати спасе́ние? Сего́ ра́ди подоба́ет на́м ли́шше внима́ти слы́шанным, да не когда́ отпа́днем. Аще бо глаго́ланное Ангелы сло́во бы́сть изве́стно, и вся́ко преступле́ние и ослуша́ние, пра́ведное прия́т мздовоздая́ние. Ка́ко мы́ убежи́м, о толи́цем неради́вше спасе́нии, е́же зача́ло прие́мше, глаго́латися от Го́спода, слы́шавшими в на́с извести́ся?

Евангелие от Матфеа, зачало 3

Иису́су ро́ждшуся в Вифлее́ме Иуде́йстем во дни И́рода царя́, се волсви́ от восто́к приидо́ша во Иерусали́м, глаго́люще: где есть рожде́йся Царь Иуде́йский? Ви́дехом бо звезду́ Его́ на восто́це и приидо́хом поклони́тися Ему́. Слы́шав же, И́род царь смути́ся, и весь Иерусали́м с ним. И собра́в вся первосвяще́нники и кни́жники людски́я, вопроша́ше от них: где Христо́с ражда́ется? Они́ же реко́ша ему́: в Вифлее́ме Иуде́йстем. Та́ко бо пи́сано есть проро́ком: и ты, Вифлее́ме, земле́ Иу́дова, ничи́мже ме́ньши еси́ во влады́ках Иу́довых, из тебе́ бо изы́дет Во́ждь, и́же упасе́т лю́ди Моя́ Изра́иля. Тогда́ И́род тай призва́ волхвы́ и испытова́ше от них вре́мя я́вльшияся звезды́. И посла́в их в Вифлее́м, рече́: ше́дше, испыта́йте изве́стно о Отроча́ти; егда́ же обря́щете, возвести́те ми, я́ко да и аз, шед, поклоню́ся Ему́. Они́ же, послу́шавше царя́, идо́ша. И се звезда́, ю́же ви́деша на восто́це, идя́ше пред ни́ми, до́ндеже, прише́дше, ста верху́, иде́же бе Отроча́. Ви́девше же звезду́, возра́довашася ра́достию ве́лиею зело́. И прише́дше в хра́мину, ви́деша Отроча́ с Мари́ею, Ма́терию Его́, и па́дше, поклони́шася Ему́, и отве́рзше сокро́вища своя́, принесо́ша Ему́ да́ры: зла́то, и лива́н, и сми́рну. И весть прие́мше во сне, не возврати́тися ко И́роду, ины́м путе́м отыдо́ша во страну́ свою́.

На девятом часе

Проки́мен, гла́с 4: Ма́ти Сио́н рече́т: / Челове́к, и Челове́к роди́ся в не́м.

Сти́х: Основа́ния Его́ на гора́х святы́х.

Проро́чества Иса́иина чте́ние. [Глава́ 9.]

Отроча́ роди́ся на́м, Сы́н, и даде́ся на́м, Его́же нача́льство бы́сть на ра́ме Его́; и нарица́ется и́мя Его́: вели́каго сове́та Ангел, чу́ден Сове́тник, Бо́г Кре́пок, Власти́тель, Нача́льник ми́ра, Оте́ц бу́дущаго ве́ка, приведе́т бо ми́р на нача́льники, и здра́вие Его́, и ве́лие нача́льство Его́, и ми́ра Его́ не́сть преде́ла. На престо́л Дави́дов и на ца́рство Его́, испра́вити е́ и заступи́ти е́ судьбо́ю и пра́вдою от ны́не и до ве́ка. Ре́вность Го́спода Савао́фа сотвори́т сия́.

К Евре́ем посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние.[Зач. 306.]

Бра́тие, святя́й и освяща́емии от Еди́наго вси́, ея́же ра́ди вины́ не стыди́тся бра́тию нарица́ти и́х, глаго́ля: возвещу́ и́мя Твое́ бра́тии Мое́й, посреде́ це́ркве воспою́ Тя. И па́ки: Аз бу́ду наде́яся На́нь. И па́ки: се́ Аз и де́ти, я́же Ми́ да́л е́сть Бо́г. Поне́же у́бо де́ти приобщи́шася пло́ти и кро́ви, и То́й прии́скренне приобщи́ся те́хже, да сме́ртию упраздни́т иму́щаго держа́ву сме́рти, си́речь диа́вола. И изба́вит си́х, ели́цы стра́хом сме́рти чрез все́ житие́ пови́нни бе́ша рабо́те. Не от Ангел у́бо когда́ прие́млет, но от се́мене Авраа́мова прие́млет. Отню́дуже до́лжен бе́ по всему́ подо́битися бра́тии, да ми́лостив бу́дет и ве́рен Первосвяще́нник в те́х, я́же к Бо́гу, во е́же очи́стити грехи́ людски́я. В не́мже бо пострада́, Са́м искуше́н бы́в, мо́жет и искуша́емым помощи́.

Евангелие от Матфеа, зачало 4

Отше́дшим волхво́м, се А́нгел Госпо́день во сне яви́ся Ио́сифу, глаго́ля: воста́в, поими́ Отроча́ и Ма́терь Его́, и бежи́ во Еги́пет, и бу́ди та́мо, до́ндеже реку́ ти, хо́щет бо И́род иска́ти Отроча́те, да погуби́т Е́. Он же, воста́в, поя́т Отроча́ и Ма́терь Его́ но́щию и оты́де во Еги́пет. И бе та́мо до уме́ртвия И́родова, да сбу́дется рече́нное от Го́спода проро́ком, глаго́лющим: от Еги́пта воззва́х Сы́на Моего́. Тогда́ И́род, ви́дев, я́ко пору́ган бысть от волхво́в, разгне́вася зело́ и посла́в, изби́ вся де́ти, су́щия в Вифлее́ме и во всех преде́лех его́, от двою́ ле́ту и нижа́йше по вре́мени, е́же изве́стно испыта́ от волхво́в. Тогда́ сбы́стся рече́нное Иереми́ем проро́ком, глаго́лющим: глас в Ра́ме слы́шан бысть, плачь, и рыда́ние, и вопль мног. Рахи́ль пла́чущися чад свои́х и не хотя́ше уте́шитися, я́ко не суть. Уме́ршу же И́роду, се А́нгел Госпо́день во сне яви́ся Ио́сифу во Еги́пте, глаго́ля: воста́в, поими́ Отроча́ и Ма́терь Его́ и иди́ в зе́млю Изра́илеву, изомро́ша бо и́щущии ду́шу Отроча́те. Он же воста́в, поя́т Отроча́ и Ма́терь Его́ и прии́де в зе́млю Изра́илеву. Слы́шав же, я́ко Архела́й ца́рствует во Иуде́и вме́сто И́рода, отца́ своего́, убоя́ся та́мо ити́. Весть же прие́мь во сне, оты́де в преде́лы Галиле́йския. И прише́д, всели́ся во гра́де, нарица́емем Назаре́т. Я́ко да сбу́дется рече́нное проро́ки, я́ко Назоре́й нарече́тся.