Каноны Октоиха Крестовоскресные
Канон Кресту Господню и Воскресению, глас 4.
Тропарь Креста, глас 1:
Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, / и благослови́ достоя́ние Твое́, / побе́ды на сопроти́вныя да́руя, / и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
Канон крестовоскресен. глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Запев: Слава, Господи, Кресту Твоему Честному и Воскресению!
Исцели́л еси́ сокруше́ние челове́чества, Го́споди, / Боже́ственною Твое́ю Кро́вию обнови́вый то: / и сокруши́л еси́ си́льнаго в кре́пости, / и́же дре́вле сокруши́вшаго Твое́ созда́ние.
Ме́ртвых воста́ние, умерщвле́нием был еси́: / кре́пость бо отъя́тся умерщвле́ния, бра́вшися с Жи́знию ве́чною, / И́же все́ми влады́чествующу воплоще́нному Бо́гу.
Богородичен: Красе́н превы́шши небе́сных сил, / Боже́ственный Твой бысть Храм Одушевле́нный, / во утро́бе Ты носи́вши, Де́во, Горо́ Свята́я, Бо́га на́шего.
Песнь 3.
Ирмос: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Я́дом испо́лнены в мя змий зу́бы вонзе́, Спа́се, / я́же, Вседержи́телю Влады́ко, гвоздьми́ рук Твои́х сокруши́л еси́: / я́ко несть свят во святы́х, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Ви́ден был еси́, Человеколю́бче, во́лею во гро́бе мертв, Животво́рче, / и врата́ разве́ргл еси́ а́дова, я́же от веко́в душа́м: / я́ко несть свят во святы́х ра́зве Тебе́, Человеколю́бче.
Богородичен: Неора́на бразда́ яви́лася еси́, клас живо́тный ро́ждши, / всем причаща́ющимся безсме́ртию Хода́тая, / во святы́х Свята́го свя́то почива́ющаго.
Седален, глас 8.
Прообража́ше та́йне дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, / егда́ ру́це простре́ крестови́дне, Спа́се мой, / и ста со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Ти, Бо́гу; / ны́не же за́йде, на Кресте́ Тя зря, / и, держа́ву сме́ртную разруши́в, / весь мир совоздви́гл еси́.
Песнь 4.
Ирмос: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Взако́нен сый Изра́иль, / Тебе́, Христе́, взако́нившаго Бо́га не позна́: / но я́ко беззако́нника, законопреступа́я, на Кресте́ пригвозди́, / и́же законоположе́нию недосто́йный.
Обоже́на Твоя́, Спа́се, Душа́, / а́дова сокро́вища плени́вши, / я́же от ве́ка совоскреси́ ду́ши: / живоно́сное же Те́ло всем нетле́ние источи́.
Богородичен: Тебе́, Присноде́ву и и́стинную Богоро́дицу вси сла́вим, / Ю́же прообразова́ше богови́дцу Моисе́ю / неопа́льно, Пречи́стая, купина́, огню́ примеси́вшися.
Песнь 5.
Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й, Ты́ бо, Неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим Тя́ ми́р подава́ющая.
Прия́т Тя всего́ усты́ ад безу́мный: / на Кресте́ бо пригвожде́на Тя ви́дев, / копие́м прободе́на, бездыха́нна, / Жива́го Бо́га про́ста вменя́ше челове́ка. / Разуме́ же искуси́вый кре́пость Твоего́ Божества́.
Разруше́ный, Человеколю́бче, Храм Твоего́ Телесе́, / гроб раздели́вый и ад нево́лею о́ба суда́ истязу́еми суть: / ов у́бо святы́х Твои́х ду́ши, / телеса́ же други́й соотсыла́юще, Безсме́ртне.
Богородичен: Се ны́не испо́лнися проро́ческое прорече́ние: / Ты бо, Неискусобра́чная Де́во, / име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га / и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, / всем воспева́ющим Тя, мир подава́юща.
Песнь 6.
Ирмос: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в, но я́ко Бо́г из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Отве́рзе горта́нь свой ад, и пожре́ мя, / и ду́шу разшири́ безу́мный: / но Христо́с соше́д, возведе́ жизнь мою́, я́ко Человеколю́бец.
Поги́бе сме́ртию смерть, / уме́рый бо воскре́се, нетле́ние мне да́руя: / я́влься же жена́м провеща́ ра́дость Безсме́ртный.
Богородичен: Нестерпи́маго Божества́ вмести́лище чи́стое / утро́ба Твоя́ яви́ся, о Богоро́дице! / Е́же без стра́ха небе́снии чи́нове воззре́ти не возмого́ша.
Кондак, глас 4.
Вознесы́йся на Крест во́лею, / тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству / щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, / возвесели́ нас си́лою Твое́ю, / побе́ды дая́ нам на сопоста́ты, / посо́бие иму́щим Твое́ oру́жие ми́ра, / непобеди́мую побе́ду.
Икос:
И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай / и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя, / и́хже не леть язы́ки [челове́ческими] глаго́лати, / что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте: / мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, / на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти. / Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси: / есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во / oру́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.
Песнь 7.
Ирмос: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Смири́л еси́ на дре́во воздвиза́емь, о́ко высо́кое, / и превознесе́нную бровь на зе́млю низложи́л еси́, спасы́й челове́ка: / Препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.
Си́лою Твое́ю рог наш возвы́си служа́щих Ти, воскресы́й из ме́ртвых, / и а́дово истощи́вый пре́жде многочелове́чное бога́тство, Влады́ко: / Препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.
Троичен: Рече́нием Боже́ственным после́дующе, сла́вим Еди́но Божество́, / я́ко в Трие́х Све́тех Неслия́нно, Непресеко́мо, / пла́мень ве́чный просвеща́ющий всю тварь, зову́щую: / Бо́же, благослове́н еси́.
Песнь 8.
Ирмос: Отроки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Непра́ведное ви́дящи заколе́ние Твое́ тварь, омрача́ющися рыда́ше: / земли́ бо смуща́ющейся, во мрак, я́ко в ри́зу че́рну со́лнце облече́ся: / мы же Тя непреста́нно пое́м, / и превозно́сим, Христе́, во ве́ки.
Сше́дый ко мне да́же до а́да, / и всем путесотвори́вый воскресе́ние, па́ки возше́л еси́, / взем мя на ра́му Твое́ю, и Отцу́ приве́л еси́. / Те́мже зову́ Ти: Го́спода по́йте дела́, / и превозноси́те во вся ве́ки.
Троичен: Ума́ Пе́рваго и вино́внаго всех, / Отца́ Еди́наго Безвино́внаго сла́вим, / Сло́ва же Безнача́льнаго, / и Ду́ха Уте́шителя, / Еди́наго Бо́га всех, Тро́ице сра́сленней покланя́ющеся, / и превознося́ще во вся ве́ки.
Песнь 9.
Ирмос: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Льсти́вно попо́лз змий, из Еде́ма поя́т мя, плене́на: / на кра́ниевем же тве́рдем ка́мени / разби́ сего́ Вседержи́тель Госпо́дь, я́коже младе́нца: / и сла́дости па́ки мне вход дре́вом кре́стным отве́рзе.
Положи́л еси́ кре́пкия вра́жия тверды́ни ны́не в запусте́ние: / всеси́льнейшею же руко́ю / бога́тство Его́ расхи́тил еси́ из истоща́ний а́довых / совоскреси́вый мя, Христе́, / и дре́вле безме́рно хва́лящагося / я́ко смех руга́ема яви́л еси́.
Прииди́, ни́щих люде́й Твои́х озлобле́ние посеща́я, / ми́лостивною же и держа́вною Твое́ю руко́ю укрепи́ крестоно́сныя лю́ди, / Твое́ изря́дное достоя́ние, Христе́, я́ко Человеколю́бец.
Молитва
Пребезначальное Начало, Боже Святый и Вечный, и всея твари Содетелю! Киими словесы возблагодарим и киими песньми возвеличим Твое нас ради человек неизреченное снизхождение, волею Божества Своего не отступльше, и недр Отчих не разлучаяся, Бог сый, яко человек, в вертепе безсловеснем ныне положился еси, Христе Боже наш! Кто исповесть неизглаголаннаго сего таинства величие и преславнаго сбытия таинство: Сын Божий - Сын Девы является, да свободит мир от клятвы законныя, и сыны греха и беззакония - чадами Божиими, наследниками вечных благ соделает, - Себе же, яко жертву непорочную и всесвятую, в залог спасения падшаго человека да принесет. Иисусе Сладчайший, Владыко Всемилостивый! Твоим Пребожественным снизхождением юдоль земная в храм Божественныя Славы Твоея освятися, и вси живущии на ней небесным веселием исполнишася. Сподоби убо и нас в день преславнаго Рождества Твоего чистым сердцем и отверстою душею исповедати Тя истиннаго Агнца Божия, услаждающаго и укрепляющаго нас надеждою грядущих благ в немеркнующем Свете Трисиятельнаго Божества, Имже вся живет и движется, Имже обновление нашего первообразнаго бытия да усовершится. Ей, Господи, всякаго благодеяния богатый Дателю, и Подателю Благий, за еже тако возлюбил еси мир, яко вся скорби и болезни наша на Себе понести изволил еси, не остави нас, дондеже суета земная скорбьми и напастьми не изсушила души наша, и не погибе путь спасения под ногама нашима, да не посмеются о нас врази наши, но даруй нам в свете Твоего Божественнаго Откровения познати путь мира, добра и истины, и воззови ненасытною жаждою по Тебе, Спасителе нашем, во еже творити волю Твою преблагую во страсе Твоем, и в похвалу неизреченному снизхождению Твоему, яко кадило благовонное, приносити Тебе житие нескверное и любовь нелицемерную, да в делех наших и во уповании веры нашея непрестанно совершается воля Твоя святая, и во веки не умолкнет под небесем слава Твоя, слава, - яко Единороднаго от Отца, исполнь благодати и истины. Яко о Тебе, ныне плотию от Безневестныя и Пречистыя Девы Марии Рождшемся, вся колена небесная и земная, радости исполняющеся, велегласно исповедуют: с нами Бог, Емуже честь и поклонение подобает - Отцу и Сыну и Святому Духу, во веки веков. Аминь.